Gå til innhold

Nå har fildeling blitt en offisiell religion


Anbefalte innlegg

Filen vår, du som er i serveren! La ditt WWW holdes hellig. La ditt rike komme. La vår vilje skje på PC`en som i clouden. Gi oss i dag vår daglige torrent. Forlat oss vår kopisperre, som vi òg forlater andres sperrer. Led oss ikke inn i fengselet, men frels oss nå fra Hollywood. For biten er din, og makten og URLen i all evighet. SHA-1.

 

SnapFlat, du veit detta er tidenes quote :D lo så jeg dævva..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filen vår, du som er i serveren! La ditt WWW holdes hellig. La ditt rike komme. La vår vilje skje på PC`en som i clouden. Gi oss i dag vår daglige torrent. Forlat oss vår kopisperre, som vi òg forlater andres sperrer. Led oss ikke inn i fengselet, men frels oss nå fra Hollywood. For biten er din, og makten og URLen i all evighet. SHA-1.

 

SnapFlat, du veit detta er tidenes quote :D lo så jeg dævva..

 

 

Hehe, takker! Kan vel si jeg fikk ånden over meg. :innocent:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må ateismen skrinlegges, endelig en passende religion...

Og nå kan vi gjøre som muslimene og alle de andre "Nei, jeg må gjøre slik som min relegion befaler meg" om de begynner å klage på kopiering.

 

Fantastisk mottiltak til SOPA og co i allefall!

http://techland.time.com/2012/01/05/sopa-what-if-google-facebook-and-twitter-went-offline-in-protest/#ixzz1idW7PEZu

 

 

Google, Yahoo og fler vurderer visstnok å koordinert ta ned sidene sine i 24 timer i protest dersom det ikke blir klart at man legger vekk SOPA. De kaller det "The Nuclear Option", som jeg synes er en passende metafor for hva som vil skje dersom de faktisk gjør dette, og jeg håper egentlig at vi får se slik aktivisme fra noen av de største internett-selskapene i en så viktig sak. Det kan sende en klar beskjed om at man ikke kødder med internett :p

Endret av GullLars
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fader vår du som er i datamaskinen

La ditt operativsystem være hellig,

la ditt flerbrukessystem komme

la din vilje skje i printeren,

som på skjermen.

Led oss ikke inn i systemfeil,

men frels oss fra de mørke skjermer.

 

Gi oss i dag vår daglige utskrift

og tilgi våre tastefeil,

selv om vi aldri tilgir noen for programfeil.

For systemet er ditt,

og makten over personalet

i evighet.

Enter

Lenke til kommentar

Har du lagt merke til at alle nye PC-spill ser ut som om de var fra 2006? Grunnen er at alle nye PC-spill blir utviklet for konsoller som ble sluppet i 2006. Og grunnen til det igjen er at det ikke lenger er lønnsomt å utvikle for PC-plattformen alene.

Det 4,5 år gamle spillet Crysis var det siste PC-spillet med revolusjonerende grafikk. Vi er nå i 2012, og Crysis er fremdeles best på grafikk og interaktivitet.

 

Jeg tror vi vet hvem som har skylden for dette. Og jeg tror vi kan slutte å late som vi ikke vet den egentlige årsaken til at folk trenger lagringskapasitet på mange terrabyte, eller internettlinje på 50Mbit.

Det er ikke for å bruke "Facebook" eller se på Youtube-filmer. Det er heller ikke for å laste ned og oppbevare Linux-distroer.

Sier meg ikke helt uenig i dette. Jeg bruker konsoll til det aller meste av spilling selv, men det er først og fremst fordi det er billigere for meg enn å holde en pc oppdatert til enhver tid. Det gidder jeg ikke lenger. (jeg kjøper sjelden spill i Norge, og veldig sjelden til over 300 kroner)

 

Likevel mener jeg det er feil å gi fildeling alene skylden for utviklingen. Allerede når vi satt med Amiga 500 drev "de fleste" med piratkopiering, uten at dette førte til at konsoll var bedre dengang.

 

Det er klart tilgjengeligheten er mye større idag, det har internett og raske linjer sørget for. Men så har også produsentene av spill gjort det meste feil i et forsøk på å straffe de som piratkopierer. Med det resultat at en ulovlig piratkopi har vært lettere å forholde seg til enn en utgave kjøpt i butikk med kronglete kopisperre, eller krav til underliggende "butikk"-system.

 

Men, ikke helt uenig. Bare i retningen på pekefingeren.

Lenke til kommentar

Google, Yahoo og fler vurderer visstnok å koordinert ta ned sidene sine i 24 timer i protest dersom det ikke blir klart at man legger vekk SOPA. De kaller det "The Nuclear Option", som jeg synes er en passende metafor for hva som vil skje dersom de faktisk gjør dette, og jeg håper egentlig at vi får se slik aktivisme fra noen av de største internett-selskapene i en så viktig sak. Det kan sende en klar beskjed om at man ikke kødder med internett :p

 

Det var noe sånt som dette jeg håpet på. At nettets største selskaper støtter protesten mot SOPA på den måten er kjempebra! :thumbup:

Lenke til kommentar

Slik som jeg ser det, så handler ikke dette bare om fildeling, det handler om informasjons-frihet. Med GNU/FSF, piratpartier, kopimisme og Wikimedia på gang, så kan det godt være vi ser en endring i samfunnstrukturen i fremtiden, istedenfor den formen av diktatur MPAA og lobbyister prøver å dra oss inn i.

 

Blir jo bare laget møk i dag pga ræva porting fra konsoll , så jeg anser pc-spillindustrien som død.

 

 

Det er mange mer relevante faktorer involvert som gjør at PC-spillindustrien er "døende" (noe jeg er uenig i).

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Slik som jeg ser det, så handler ikke dette bare om fildeling, det handler om informasjons-frihet. Med GNU/FSF, piratpartier, kopimisme og Wikimedia på gang, så kan det godt være vi ser en endring i samfunnstrukturen i fremtiden, istedenfor den formen av diktatur MPAA og lobbyister prøver å dra oss inn i.

 

Blir jo bare laget møk i dag pga ræva porting fra konsoll , så jeg anser pc-spillindustrien som død.

 

 

Det er mange mer relevante faktorer involvert som gjør at PC-spillindustrien er "døende" (noe jeg er uenig i).

 

Vel FPS sjangeren er hvertfall døende. Ser ingen grunn til å kjøpe PC spill som er portet fra konsoll heller.

Lenke til kommentar

...Du vet det finnes et HAV av religioner uten gud(er)? Jainismee og buddisme feks....

 

Du vet ikke at buddisme er en religion med ca 9.000.000 (ni milioner) guder?

 

Hinduisme du tenker på?

Buddisme tar meg bekjent sjeldent opp temaet(det finnes helt sikkert varianter av buddisme hvor det er flere guder). Undervis meg gjerne :)

Lenke til kommentar

For øvrig:

1. Det kan diskuteres hvorvidt det er meningsfullt å kalle buddisme for religion. Det er bedre å kalle det praktisk filosofi (der meningsinnholdet bare kan erfares ved meditasjon etc.) Jeg vet at man konvensjonelt gjør dette, men jeg ser ingen rasjonell gruinn til å gjøre det. Buddisme er vesensforskjellig fra både synkretisk og monoteistisk religion, og har mer til felles med filosofi.

2. Det kan i aller høyeste grad diskuteres hvorvidt det er meningsfullt å snakke om ateistiske jøder. Forutsetningen er at "jødedom" defineres slik nazister (og mange jøder selv) gjør: kulturelt og/eller biologisk. Jeg har problemer med å godta at "assimilerte" ateistiske jøder som måtte flykte fra eller ble arrestert av nazister under andre verdenskrig faktisk var jøder i en eller annen ubstansiell forstand fordi den ene besteforelderen var jøde (fortrinnsvis i betydningen at de tilba jahve).

 

Meningsfullt å kalle det en religion? Praktisk filosofi? Du har noen gode poenger i innlegget ditt men nå vet ikke jeg helt hvor du vil. Svært mange av de asiatiske religionene har størst fokus på filosofi, dette er ikke noe unikt for buddhismen. Ateistiske jøder er kanskje ett litt sært eksempel, men det er jo faktisk religion for noen, selv om det ikke er det vi typisk forbinder med jødedommen. Dvs jøder som følger tradisjoner men ikke tror gud finnes / tror gud er død(ofte pga holocaust). Ateisme er jo ofte definert som det motsatte av teisme. Poenget mitt er vell egentlig at det er mange religioner som ikke har noen gud, det er likefullt en religion. Men nå har vi rullet langt offtopic her føler jeg, så jeg melder meg ut av denne diskusjonen :)

 

Back on-topic: Svenskenes religion her blir sikkert godkjent pga de må ha ett sett regler for å godkjenne en religion, og de kan ikke bli diskriminert mot på grunnlag av at det virker useriøst så lenge de møter kravene. Scientologi og mormonere feks høres jo helt tullete ut for mange av oss, men det er jo fortsatt religion for mange mennesker.

Lenke til kommentar

...Du vet det finnes et HAV av religioner uten gud(er)? Jainismee og buddisme feks....

 

Du vet ikke at buddisme er en religion med ca 9.000.000 (ni milioner) guder?

 

Hinduisme du tenker på?

Buddisme tar meg bekjent sjeldent opp temaet(det finnes helt sikkert varianter av buddisme hvor det er flere guder). Undervis meg gjerne :)

 

Nei, kona er japansk og oppvokst med buddhisme.

Hun bekrefter at de (i Japan) har ~8M "guder".

Dog, om de er direkte knyttet til kun buddhisme er en annen sak.

 

Edit: Opps, en "liten" feil, jeg tok i litt for mye, det var visst "bare" 8M ;-)

Endret av XanderZ waits for Diablo 3
Lenke til kommentar

...Du vet det finnes et HAV av religioner uten gud(er)? Jainismee og buddisme feks....

 

Du vet ikke at buddisme er en religion med ca 9.000.000 (ni milioner) guder?

 

Hinduisme du tenker på?

Buddisme tar meg bekjent sjeldent opp temaet(det finnes helt sikkert varianter av buddisme hvor det er flere guder). Undervis meg gjerne :)

 

Budda var ingen gud - og det er gjerne der idèen om at religionen ikke har noen gud komemr fra - da Budda tross alt er senteret av religionen omtrent på linje med Jesus (dog Budda ikke var godommelig eller "sønn av gud").

 

Buddistene (eller sikkert mer nøyaktig noen variasjoner av buddisme) tror dog på idèen om at det finnes mange forskjellige eksistensnivåer i forbindelse med karma og reinkarnasjons idèen - hvorav du finner Narka (demoner/djevler) som lever i en variasjon av "helvete" og Preta som er røfft sagt spøkelser og ånder som lever i vår verden men er usynige. På motsatt side finner du Asuraer (som er demiguder, titaner antiguder mm.) og Devaer og Brahmas som er best oversatt til å være gudeskikkelser, engler og andre "gode" ånder og denslags som ville være nærmest det vi vanligvis tenker på her i vesten når vi nevner "gud".

 

Sånn sett så inneholder nok buddismen absolutt en god del panteisme (troen på flere godommelige overnatulige skikkelser) litt på linje med f.eks. Gresk mytologi. Senteret av religionen er bare ikke like fokusert på tilbedelse av disse skikkelsene (dog det skjedde/sjer nok også til en viss grad) - poenget var å unslippe karma syklusen via å oppnå Nirvana - og Budda var rollemodellen for å oppnå dette.

 

Jeg er ingen ekspert altså. Jeg tar forbehold om feil :)

Du kan lese mye mer interessant på wiki og andre kilder, men jeg håper jeg gav litt rask og røff innsikt i spørsmålet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...