Gå til innhold

Saldo, disponibelt beløp og reserverte beløp?


hean

Anbefalte innlegg

Når man kjøper noe i en nettbutikk reserveres beløpet og blir ikke trukket før varen er sendt.

 

Disponibelt beløp vil da bli saldo minus reservert beløp. Denne ordningen er veldig god og sikrer rettighetene til kjøperen selv om forskjellen mellom saldo og disponibelt beløp kan være forvirrende og irriterende for noen.

 

Det jeg ikke forstår er hvorfor en handel på Kiwi ikke trekkes med en gang men blir registrert som reservert beløp i ett par dager før det trekkes.

 

Hvorfor er det slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man kjøper noe i en nettbutikk reserveres beløpet og blir ikke trukket før varen er sendt.

 

Disponibelt beløp vil da bli saldo minus reservert beløp. Denne ordningen er veldig god og sikrer rettighetene til kjøperen selv om forskjellen mellom saldo og disponibelt beløp kan være forvirrende og irriterende for noen.

 

Det jeg ikke forstår er hvorfor en handel på Kiwi ikke trekkes med en gang men blir registrert som reservert beløp i ett par dager før det trekkes.

 

Hvorfor er det slik?

Fordi det er slik:P BBS ville ha det slik og derfor ble det det vanlige ;)

Lenke til kommentar

Selv om et beløp er reservert er det fortsatt kontoeier som eier pengene, og rente skal derfor tilføyes kontoeier, og ikke banken. Eierløse penger? Den var god :)

 

Reservasjonen er der kun for at du ikke skal kunne bruke pengene ettersom de allerede er "brukt", men pga systemet til banken ikke trukket fra konto enda. Det er ingen konspirasjon laget av bankene for å tilegne seg mer penger/gebyrer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om et beløp er reservert er det fortsatt kontoeier som eier pengene, og rente skal derfor tilføyes kontoeier, og ikke banken. Eierløse penger? Den var god :)

 

Reservasjonen er der kun for at du ikke skal kunne bruke pengene ettersom de allerede er "brukt", men pga systemet til banken ikke trukket fra konto enda. Det er ingen konspirasjon laget av bankene for å tilegne seg mer penger/gebyrer.

Men siden banken faktisk registrerer reservasjonen med en gang så må det også kunne trekkes fra med en gang.

 

Bør vel være en annen grunn en bare "systemet" da dette systemet har blitt vedlikeholdt og forandret i mer enn ett tiår.

Lenke til kommentar

De "må" ikke kunne det. Skal eg spekulere så snakker vi nok om sikkerhetsmekanismer. Bankterminalen forteller banken at kontoeier har betalt for et beløp på kr 500 den 04.12.2011. Banken får beskjeden, reserverer beløpet på konto så kontoeier ikke kan bruke mer enn saldo - reservert beløp, og ved neste bankoverføring blir pengene faktisk ført over til rett mottaker. Banken overfører ikke penger mellom banker mer enn to ganger dagen på hverdager. Transaksjoner ut over dette blir ikke utført før neste bankoverføring.

 

Mellom to kontoer i samme bank går det derimot umiddelbart.

Lenke til kommentar

De "må" ikke kunne det. Skal eg spekulere så snakker vi nok om sikkerhetsmekanismer. Bankterminalen forteller banken at kontoeier har betalt for et beløp på kr 500 den 04.12.2011. Banken får beskjeden, reserverer beløpet på konto så kontoeier ikke kan bruke mer enn saldo - reservert beløp, og ved neste bankoverføring blir pengene faktisk ført over til rett mottaker. Banken overfører ikke penger mellom banker mer enn to ganger dagen på hverdager. Transaksjoner ut over dette blir ikke utført før neste bankoverføring.

 

Mellom to kontoer i samme bank går det derimot umiddelbart.

Saken her er vel at det går dagesvis og ikke timesvis før beløpet blir trukket selv om det ikke er helg. Ser faktisk ikke hvorfor det er nødvendig...

Lenke til kommentar

Disponibel saldo = det beløpet du disponerer akkurat nå. Disponibel saldo er inkludert eventuell kontokreditt.

 

Bokført saldo = enkelte uttak/transaksjoner vil - i en kortere periode - være trukket fra i disponibel saldo uten at bokført saldo blir oppdatert på samme tidspunkt. Eksempel på dette kan være når du bruker kortet til varekjøp i forbindelse med en helg (reservert beløp).

Lenke til kommentar

Spørsmålet her er jo hvorfor det er slik, ikke hvordan det fungerer.

 

Tror årsaken først og fremst er historisk og har sammenheng med VISA opprinnelig bare fantes som kredittkort. For øvrig fungerer alle kjøp som går gjennom VISA-delen på kortet på samme måte (først reservasjon og så trekk senere) uavhengig om det er på nett eller ikke. I Norge bruker man stort sett ikke VISA-delen av kortet, men BankAxept-delen, og denne fungerer anderledes enn VISA-delen.

Lenke til kommentar

Synes denne reserveringsløsningen er idiotisk. Vanskelig å ha oversikt. Jeg har ingen oversikt hva som er reservert hvor. Har nå bestilt en vare for nesten 5k for noen uker siden. Kansellerte ordren og venter på at pengene skal komme tilbake igjen på kontoen. Problemet er at det er ei uke siden. Nettbutikken mener dem har opphevet reservasjonen. Hvor lang tid skal slikt ta, og hvor kan jeg purre? synes det er vanskelig å ha oversikt over slikt,.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Mulig at det bare gjelder ved bruk av kredittkort, men jeg har fått det for meg at når man "drar kortet" (eller rettere sagt setter i kortet og taster pin+OK) så sendes betalingsinformasjon til Nets som igjen ruter denne til aktuell bank, som sjekker om disponibelt beløp er større eller lik kjøpssummen, eventuelt reserverer denne summen og sender status (Godkjent/Ikke godkjent) tilbake til Nets, og Nets videresender denne til terminalen som lagrer dette i en batch. Ved faste tidspunkter sender terminalen denne batchen til kortinnløseren som igjen sender krav om transaksjon til aktuell bank, mottar beløpet og setter det på butikkens konto.

 

Dvs Nets sørger for autorisasjon for å trekke penger fra saldoen (som resulterer i reservasjon), mens kortinnløseren sørger for selve transaksjonen i etterkant.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...