Gå til innhold

Intel utsetter prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Kjøpte faktisk AMD system nå, men der funket ikke ting sammen, så jeg byttet til Intel i stedet. Funket med en gang.

 

Da har du kjøpt noe som ikke var kompatibelt med de andre delene i systemet da. Kan skje like fort hos intel det. Hva nøyaktig kjøpte du ?

 

Han dro sikkert til med et 939 hovedkort med en 8150 cpu, samt ddr2 ram

Lenke til kommentar

En god nyhet for min del. Mer glede av det utstyret man allerede har isteden for å haste med å erstatte fult burkbart utstyr. I gamle dager var en PC ment å vare 3 år. I senere tild har det vært alt fra 3-18 måneder.

 

Folk kan ikke annet en å klage. i5 2500k koster 1500 kr. Det er ikke gunstig over tid at en kraftig desktopprosessor skal være så rimelig. Research og development koster mye for å utvikle kvalitet og kvalitetsprodukter bør ikke selges på billigsalg. Prisen bør minst 2200-3000 kr for inngangsnivået til fult-ytende prosessorer. Synes også det er merkelig at enkelte kan kjøpe grafikkortoppsett til både 4, 6 og 8 tusen kroner, men når det kommer til prosessor så skal de spare seg til fant.

 

Utviklingen kommer til å fortsette i takt med krympingen av produksjonsteknikken uavhengig av konkurranse. Det kan faktisk være en fordel at produktlanseringer holdes tilbake slik at de slippes når de er ferdige enn at det slippes halvferdige produkter hver gang det er strategisk riktig i forhold til konkurrentens posisjon i markedet.

 

Tro det eller ikke men det er bedre for brukeren å få en fullverdig prosessor hvert 3. år enn at folk skal kaste seg over hver eneste krampeaktige lansering gjort for å holde ytelsestronen.

 

Problemet er at dagens ungdom er bortskjemt og ekstremt kravstore. En god del som burde få prøve noen dager i tiden før 50 Mb/s internett og hvor en PC var treeeeeg enten man betalte 15k eller 70k. Enkelte av oss entusiaster har betalt mer for en CD-ROM stasjon enn dere nykomlinger er villig til å betale for hele PCen. Skjerp dere.

 

Intel har levert topprodukter over flere tiår. Ytelsen har skutt i taket og prisene har jevnt og trutt gått ned. Dere får slutte å være så forbasket utakknemlig. Kanskje dere ikke fortjener å ha en prosessor overhodet.

 

Dere har ikke noe å klage på å måtte punge ut så lenge dere får ytelse for pengene. Det er mange ansatte hos Intel og de driver neppe med veldedighet. Det dere ikke tenker på er at de ansatte blir utsatt for en helserisiko pga kjemikaliene i produksjonen. Folk ofrer mer enn dere tror for at dere skal få raske chipper i boksene deres, men dere er ikke villig til å betale. Skam dere.

 

Dere skal heller ikke se bort ifra at elektronikk kan bli svinaktig dyrt i fremtiden pga produsentene blir nødt til å ta med avfallshåndtering i kostandsbudsjettet. I dagens modell blir flest mulig av kostnadene for produksjon og avfallsbehandling holdt eksternt slik at selskapet slipper å betale. Tvilsomt at denne modellen blir tillatt i fremtiden. Mest sannsynlig blir produsentene pliktige til å ta imot produktene etter endt livssyklys og da må de kalkulere inn totale kostnader i produktenes nypris.

Det er mange skjulte faktorer bak produsksjonen og livsløpet til en prosessor, men tviler dere ser lenger enn til nesetippen. "Jeg bare bestiller den på en webshop og henter den hos Posten. Etter hvert slenger jeg den i søpla. Det var det."

Endret av BadCat
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja søren heller. Hvem trenger ny teknologi billig? Jøye meg 50Mb/s internett er altfor mye. la oss gå tilbake til 9600 baud eller noe slikt. Da setter vi mer pris på det. Hei hvorfor stoppe der? Hva skal vi egentlig med telefon, bil og radio og slikt. Vi kan spasere å snakke med folk som vi gjorde i gamle dager ... helt gratis! Æh om vi skal gå bakover i tiden så må vi jo greie oss uten andre goder også da, vaksiner og medisiner, boktrykkekunst, såpe ... ild. Ah de gode gamle huledagene hvor en god klubbe var alt man trengte :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Med liten konkuranse fra AMD i dette sjiktet så er vel det forståelig. Man sparer på kruttet om det ikke er noe behov.

Jeg er mer spent på hva som skjer i de lavere sjiktene hvor ting virkelig beveger på seg om dagen.

 

Intel venter kanskje på neste styggstore og styggtrege Microsoft Windows 10, før det blir nødvendig for folk å oppgradere til noe kraftigere?? :!:

 

Hva er liksom vitsen å få seg nyere og kjappere PC om det ikke strengt tatt er påkrevd å kaste penger etter det? Microsoft baker vel inn noen styggstore biblioteker i programmeringsverktøyene eller hva det heter for at programvaren skal kjøre som sirup atter en gang, en gang i fremtiden. Og så må de for all del lage ting så fjernt fra maskinkode som overhode mulig, i god Microsoft ånd. :fun:

Lenke til kommentar

YDZGamer:

Det handler ikke om at utviklingen ikke skal gå videre, men at folk tar det meste for gitt og er meget utakknemlig selv om de får i pose og sekk. Folk fokuserer ikke på positive aspekter mer men griper etter strå for å ha noe å klage over.

 

"Ånei, nå fikk vi en flott prosessor for 1500 kr, tenk om det koster 2000 kr for den neste. Fy og skam! :realmad: De ansatte hos Intel får gå over til å spise havregryn slik at vi kan få prosessorer for en rimeligere penge."

 

"Huff, nå skal de slemme mennene hos Intel begynne å ta betalt for produktene. De burde selge ekstremmodellene for 1000 kr."

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes jeg var morsom da. Det kan hende du har et poeng, men jeg ser det ikke helt. Som forbrukere er det vår jobb å kreve mest mulig for lavest mulig pris. Husk at større turnover gjør at utbredelsen blir større og at teknologien blir tilgjengelig i grupper som kanskje ikke har så god råd. Superbillige bærbare PCr til ungdom i fattige land til bruk i utdannelse, folkeopplysning og lek. Ta en liten snarvei gjennom lang argumentasjon så fører dette til fred i verden ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kjøpte faktisk AMD system nå, men der funket ikke ting sammen, så jeg byttet til Intel i stedet. Funket med en gang.

 

Da har du kjøpt noe som ikke var kompatibelt med de andre delene i systemet da. Kan skje like fort hos intel det. Hva nøyaktig kjøpte du ?

 

Han dro sikkert til med et 939 hovedkort med en 8150 cpu, samt ddr2 ram

 

Haha, likte det med ddr2 :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Microsoft baker vel inn noen styggstore biblioteker i programmeringsverktøyene eller hva det heter for at programvaren skal kjøre som sirup atter en gang, en gang i fremtiden. Og så må de for all del lage ting så fjernt fra maskinkode som overhode mulig, i god Microsoft ånd. :fun:

He, he... Her om dagen kjørte vi en sammeligning av kode skrevet i ASM og den samme greia med C#, hvor ASM koden brukte ca 1/77 del av tiden (12 sek. vs 154ms).

 

Hvorvidt sluttbruker har behov for slike optimaliseringer vites ikke, men at det går med mer energi enn en strengt tatt nødvendig pga ineffektiv kode er nok sant.

Lenke til kommentar

En god nyhet for min del. Mer glede av det utstyret man allerede har isteden for å haste med å erstatte fult burkbart utstyr. I gamle dager var en PC ment å vare 3 år. I senere tild har det vært alt fra 3-18 måneder.

 

Hvis man tenker først og fremst på prosessorer, som jo er temaet her, så er jeg uenig. Til vanlig bruk, d.v.s. stort sett alt utenom enkoding av video, så varer prosessorer lengre nå enn før i forhold til merkbar ytelsesforskjell ved oppgradering.

Lenke til kommentar

En god nyhet for min del. Mer glede av det utstyret man allerede har isteden for å haste med å erstatte fult burkbart utstyr. I gamle dager var en PC ment å vare 3 år. I senere tild har det vært alt fra 3-18 måneder.

 

Folk kan ikke annet en å klage. i5 2500k koster 1500 kr. Det er ikke gunstig over tid at en kraftig desktopprosessor skal være så rimelig. Research og development koster mye for å utvikle kvalitet og kvalitetsprodukter bør ikke selges på billigsalg. Prisen bør minst 2200-3000 kr for inngangsnivået til fult-ytende prosessorer. Synes også det er merkelig at enkelte kan kjøpe grafikkortoppsett til både 4, 6 og 8 tusen kroner, men når det kommer til prosessor så skal de spare seg til fant.

 

PCen din blir jo ikke dårligere av nye CPUer, hvorfor skal du ikke få glede av utstyret ditt selv om det kommer nye CPUer? Og en PC holder mye lengre nå enn "i gamle dager" ytelsesmessig. Før var 4 års "levetid" veldig lenge, nå går det ganske smertefritt. Jeg må jo påpeke at du selv klager også, bare at du klager over andre ting.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Positivt at de heller velger å bruke god tid på å gjøre en skikkelig jobb med ivy bridge. Jeg gleder meg iallefall, da jeg tenker å oppgradere fra mitt 1366 system.

 

De gjør ikke bedre jobb, de bare lar det ligge på hylla og skyver det ut døra halvferdig, slik som Socket 2011.

Men men, så lenge de lar utviklingen gå sakte, så lar jeg mitt 1366 system rulle... Blir bare lengere levetid på riggen.

Lenke til kommentar

He, he... Her om dagen kjørte vi en sammeligning av kode skrevet i ASM og den samme greia med C#, hvor ASM koden brukte ca 1/77 del av tiden (12 sek. vs 154ms).

 

Hehe, jau. Assembler er jo klart hastighetsmessig optimalt, Men ulempen ved å programmere direkte på hardwaren er vel primært sett kompatibilitet. Husker da en programmerte på Amiga. Det kunne virke helt fint på min Amiga 500, men om man kjørte det på Amiga 2000-maskinen til kompisen og den maskinen hadde en -litt- annen Kickstart ROM og en litt annen minne-konfigurasjon, så kræsja det med en gang. Men joda, jeg forstår at i innbytte for det så må man ofre noe inni helsike med hastighet. Faktisk alt for mye.

Lenke til kommentar

 

Kjøpte faktisk AMD system nå, men der funket ikke ting sammen, så jeg byttet til Intel i stedet. Funket med en gang.

 

Da har du kjøpt noe som ikke var kompatibelt med de andre delene i systemet da. Kan skje like fort hos intel det. Hva nøyaktig kjøpte du ?

 

Han dro sikkert til med et 939 hovedkort med en 8150 cpu, samt ddr2 ram

 

Noe av problemet er nok at disse nettbutikkene våres har AMD AM3+ hovedkort på lager de selger , og som ikke er loadet med BIOS støtte for nye FX cpu serien.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1394450&p=18598023&fromsearch=1&st=0entry18598023

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Han dro sikkert til med et 939 hovedkort med en 8150 cpu, samt ddr2 ram

 

Dermed vet vi at du ikke har greie på hva du prater om.

 

Som nevnt over; siste setningen kunne like gjerne vært "Og jeg vil gjerne avslutte med at jeg egentlig ikke kan noen ting"

 

Til de over: Iditoer. Rett på person angrep. Det er alltid hyggelig.

 

 

 

Kjøper en AMD system (CPU/HK) er det absolutt viktig at en kjøper SRAM som faktisk går til systemet. Veldig mange lager RAM som bare kjører stabilt på Intel. Sjekk liste fra HK produsent

 

Min erfaring er at antall krasjer er likt fordelt siden det stort sett er OS eller skjermkort driver som går "åt skogen"

 

 

Da har du kjøpt noe som ikke var kompatibelt med de andre delene i systemet da. Kan skje like fort hos intel det. Hva nøyaktig kjøpte du ?

 

Kunne sikkert skrevet mer forklarende, men da hadde det blitt mer off-topic enn ønsket i første posten.

 

Problemet var at AM3+ prossessoren jeg kjøpte ikke funket med bios på AM3+ hovedkortet. I bunn og grunn Asus sin feil, men så vidt jeg skjønte fra hjelpen jeg fikk rundt det problemet, så burte det normalt være mulig å få delvis liv slik at man kunne oppgradert bios. Men det gikk ikke her.

 

Har byggd hauger av Intel systemer de siste årene. Med hauger av forskjellige sammen settinger. Aldri opplevd ett eneste problem.

 

Husker jeg hadde en del problemer med socket 939 når jeg hadde den også, men de var minimale.

Lenke til kommentar

En god nyhet for min del. Mer glede av det utstyret man allerede har isteden for å haste med å erstatte fult burkbart utstyr. I gamle dager var en PC ment å vare 3 år. I senere tild har det vært alt fra 3-18 måneder.

 

Folk kan ikke annet en å klage. i5 2500k koster 1500 kr. Det er ikke gunstig over tid at en kraftig desktopprosessor skal være så rimelig. Research og development koster mye for å utvikle kvalitet og kvalitetsprodukter bør ikke selges på billigsalg. Prisen bør minst 2200-3000 kr for inngangsnivået til fult-ytende prosessorer. Synes også det er merkelig at enkelte kan kjøpe grafikkortoppsett til både 4, 6 og 8 tusen kroner, men når det kommer til prosessor så skal de spare seg til fant.

 

Utviklingen kommer til å fortsette i takt med krympingen av produksjonsteknikken uavhengig av konkurranse. Det kan faktisk være en fordel at produktlanseringer holdes tilbake slik at de slippes når de er ferdige enn at det slippes halvferdige produkter hver gang det er strategisk riktig i forhold til konkurrentens posisjon i markedet.

 

Tro det eller ikke men det er bedre for brukeren å få en fullverdig prosessor hvert 3. år enn at folk skal kaste seg over hver eneste krampeaktige lansering gjort for å holde ytelsestronen.

 

Problemet er at dagens ungdom er bortskjemt og ekstremt kravstore. En god del som burde få prøve noen dager i tiden før 50 Mb/s internett og hvor en PC var treeeeeg enten man betalte 15k eller 70k. Enkelte av oss entusiaster har betalt mer for en CD-ROM stasjon enn dere nykomlinger er villig til å betale for hele PCen. Skjerp dere.

 

Intel har levert topprodukter over flere tiår. Ytelsen har skutt i taket og prisene har jevnt og trutt gått ned. Dere får slutte å være så forbasket utakknemlig. Kanskje dere ikke fortjener å ha en prosessor overhodet.

 

Dere har ikke noe å klage på å måtte punge ut så lenge dere får ytelse for pengene. Det er mange ansatte hos Intel og de driver neppe med veldedighet. Det dere ikke tenker på er at de ansatte blir utsatt for en helserisiko pga kjemikaliene i produksjonen. Folk ofrer mer enn dere tror for at dere skal få raske chipper i boksene deres, men dere er ikke villig til å betale. Skam dere.

 

Dere skal heller ikke se bort ifra at elektronikk kan bli svinaktig dyrt i fremtiden pga produsentene blir nødt til å ta med avfallshåndtering i kostandsbudsjettet. I dagens modell blir flest mulig av kostnadene for produksjon og avfallsbehandling holdt eksternt slik at selskapet slipper å betale. Tvilsomt at denne modellen blir tillatt i fremtiden. Mest sannsynlig blir produsentene pliktige til å ta imot produktene etter endt livssyklys og da må de kalkulere inn totale kostnader i produktenes nypris.

Det er mange skjulte faktorer bak produsksjonen og livsløpet til en prosessor, men tviler dere ser lenger enn til nesetippen. "Jeg bare bestiller den på en webshop og henter den hos Posten. Etter hvert slenger jeg den i søpla. Det var det."

 

Hva i all verden er dette for noe vås? Er du kommunist? Det er selvfølgelig ikke positivt at utviklingen av teknologi stagnerer. Hvorfor skal du uansett bytte ut deler som du beskriver er "fullt brukbar" ? Da bytter du kun ut fordi du har lyst på noe nytt. 3 år gamle prosessorer klarer helt fint å kjøre Windows 7 og alle de vanlige programmene man ønsker å bruke idag.

 

Entrådsytelse har ikke forbedret seg så voldsomt de siste årene. De fikk et løft med Sandy Bridge men ellers har det kun gått i små rykk og napp fra generasjon til generasjon. Ser man på entrådsytelsen til AMD har den stått stille mer eller mindre i 3 år. Og faktisk gått noe tilbake med Bulldozer.

 

At prisene er lave... Tja. 1500,- for en knøttliten brikke. Hvor mange tusen tror du det blir produsert av denne lille brikken daglig?

 

Sammenlign dette med et hovedkort eller et skjermkort hvor man faktisk får et digert printbrett, masse minnebrikker, masse IC-brikker, regulatorer, kondesatorer,kontrollere,broer etc og alt for samme eller lavere enn hva prosessorer koster.

 

Tror du det er billigere å utvikle et grafikk kort? En brikke med 3 ganger så mange transistorer som en prosessor. Og ikke er alle maskinene avhengig av dem engang. Så salgstallene er vesentlig lavere enn hva de er for prosessoren.

 

Jeg tviler litt på at Intel sine fabrikker skal måtte håndtere brukte og utgåtte prosessorer. Hvor mye tror du det vil koste å samle inn og sortere alle maskiner rundt om i verden for så og sende de tilbake til en av Intels fabrikker for destruksjon/gjennvinning? Ikke bare vil det bli astronomisk dyrt men det vil også forårsake enda mer forrurensning da dette må fraktes jorda rundt. Nei det vil nok i overskuelig fremtid være lokale gjennvinningsstasjoner som tar seg av dette. Disse vil derimot bli bedre og kan etterhvert gjennvinne mye av materiale og selge det tilbake til fabrikkene som råmateriale. Ergo kostnaden vil holdes flat. Men miljøet får en gevinst.

Endret av Revox
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Folk kan ikke annet en å klage. i5 2500k koster 1500 kr. Det er ikke gunstig over tid at en kraftig desktopprosessor skal være så rimelig. Research og development koster mye for å utvikle kvalitet og kvalitetsprodukter bør ikke selges på billigsalg. Prisen bør minst 2200-3000 kr for inngangsnivået til fult-ytende prosessorer.

 

Dette gir null mening. Intel hadde et overskudd på ikke langt fra 4 milliarder dollar i forrige kvartal hvis jeg husker rett. Skal man betale dobbel pris for å øke overskuddet inn i himmelen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Han dro sikkert til med et 939 hovedkort med en 8150 cpu, samt ddr2 ram

 

Dermed vet vi at du ikke har greie på hva du prater om.

 

Som nevnt over; siste setningen kunne like gjerne vært "Og jeg vil gjerne avslutte med at jeg egentlig ikke kan noen ting"

 

Til de over: Iditoer. Rett på person angrep. Det er alltid hyggelig.

 

 

 

Kjøper en AMD system (CPU/HK) er det absolutt viktig at en kjøper SRAM som faktisk går til systemet. Veldig mange lager RAM som bare kjører stabilt på Intel. Sjekk liste fra HK produsent

 

Min erfaring er at antall krasjer er likt fordelt siden det stort sett er OS eller skjermkort driver som går "åt skogen"

 

 

Da har du kjøpt noe som ikke var kompatibelt med de andre delene i systemet da. Kan skje like fort hos intel det. Hva nøyaktig kjøpte du ?

 

Kunne sikkert skrevet mer forklarende, men da hadde det blitt mer off-topic enn ønsket i første posten.

 

Problemet var at AM3+ prossessoren jeg kjøpte ikke funket med bios på AM3+ hovedkortet. I bunn og grunn Asus sin feil, men så vidt jeg skjønte fra hjelpen jeg fikk rundt det problemet, så burte det normalt være mulig å få delvis liv slik at man kunne oppgradert bios. Men det gikk ikke her.

 

Har byggd hauger av Intel systemer de siste årene. Med hauger av forskjellige sammen settinger. Aldri opplevd ett eneste problem.

 

Husker jeg hadde en del problemer med socket 939 når jeg hadde den også, men de var minimale.

 

 

Hvordan får du det til å bli personagrep? Mener du at latterlige argumenter bare skal stå uimotsagt? Hva hvis en "noob" leser her og tar det du skriver for god fisk, når det helt åpenbart er dine evner som PC-bygger som er problemet her.

Videre må jeg si jeg elsker argumentet "Jeg har bygd massevis av PC`er" for å underbygge det du sier. Fikk du komponenter som var DOA? Hvis svaret er nei, og du har selv valgt ut alle komponentene, så skal du være rimelig sta hvis du ikke innser at det er 100% DIN feil. BIOS-problematikken du nevner har alltid eksistert hos både AMD og Intel. At du kløner til dette er din egen feil. AMD strekker levetiden på hovedkort lenger, noe som betyr at det er lavere kostnader ved å oppgradere, men man kan ikke forvente at de skal forutse kravene til fremtidige prosessorer. Hvis du sliter med dette så kan du enten kjøpe flunkende nytt hovedkort slik du uansett måtte gjort hvis du hadde valgt Intel, eller kjøpt ferdig PC fra Acer eller whatever.

Endret av hardrock_ram
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...