Gå til innhold

Intel utsetter prosessorer


Anbefalte innlegg

 

Hvordan får du det til å bli personagrep? Mener du at latterlige argumenter bare skal stå uimotsagt? Hva hvis en "noob" leser her og tar det du skriver for god fisk, når det helt åpenbart er dine evner som PC-bygger som er problemet her.

Videre må jeg si jeg elsker argumentet "Jeg har bygd massevis av PC`er" for å underbygge det du sier. Fikk du komponenter som var DOA? Hvis svaret er nei, og du har selv valgt ut alle komponentene, så skal du være rimelig sta hvis du ikke innser at det er 100% DIN feil. BIOS-problematikken du nevner har alltid eksistert hos både AMD og Intel. At du kløner til dette er din egen feil. AMD strekker levetiden på hovedkort lenger, noe som betyr at det er lavere kostnader ved å oppgradere, men man kan ikke forvente at de skal forutse kravene til fremtidige prosessorer. Hvis du sliter med dette så kan du enten kjøpe flunkende nytt hovedkort slik du uansett måtte gjort hvis du hadde valgt Intel, eller kjøpt ferdig PC fra Acer eller whatever.

 

Produktene var ikke DOA. Når man bestiller ett AM3+ hovedkort med en AM3+ prossessor, hvordan i helvete kan det være å velge feil produkter? Hvordan kan det da være kun min feil? Spesielt når det fra nettbutikken ikke er opplyst at det mulig kan være kompabilitetsproblemer. Og det ingen steder utenom på selve hovedkortet opplyses om hvilken Bios hovedkortet har.

 

Altså både hovedkort og CPU var flunkede nytt. Hadde jeg hatt en gammel prossessor, AM2 eller AM3 som ville passet i samme hovedkort, så hadde jeg også kunnet oppgradert bios, og alt ville mest sannsynlig fungert. Men siden jeg skulle ha ting til å fungere, og skulle ha ny PC, så valgte jeg å kjøre likte komponenter, altså AM3+ og AM3+, og når det da ikke funker, så er det noe galt etter min mening.

 

Det er mange måter å si i mot noe, uten å kun si at folk ikke har peiling. Det er personangrep, i stedet for å heller spørre om mer utdypning, noe jeg burte ha gjort i den originale posten.

 

Hvis jeg sier jeg har bygd 3 AMD PCer de siste 10 årene, og 15 Intel. Og 2 av 3 AMD PCer har hatt problemer, mens 0 av 15 Intel PCer. Da er det ikke slik at også Intel har like store problemer på dette området. De har vel kanskje skjønt at det skaper mindre problemer for folk når de heller bytter sokkel når de kommer med ny prossessor (som de nesten har gjort de siste årene).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor?? Fordi AMD skal slutte å produsere proffe prosessorer, slik at Intel kan tyne kundene for så mye som mulig -.-

 

Hvordan tyne kundene?

 

Jeg som har i2600 trenger jo ikke oppgradere på en stund uansett, både siden det ikke er noe nytt før Ivy Bridge kommer. Samt at ytelsen er såpass liten i forhold at jeg lett kan vente 1-2 generasjoner til vil jeg tro.

 

Det virker jo imponerende med GPU prosentene som er 199%, men det er vel kun den interne GPUen og ikke i samspill med en ekstern GPU.

 

Intel har vel holdt de samme prisene for topp prossessorene i hauger av år nå. Men vi de mer normale har vel vært billige (til og meg i2600K) de siste årene. Se de havner vel kanskje tilbake på de gamle prisene rundt 4 tusen for i2600 typen prossessor etter hvert vil jeg tro. om 1 -2 generasjoner. Det er ikke helt bra. Men skyld heller på AMD som ikke har kommet opp med noe bedre.

 

Kjøpte faktisk AMD system nå, men der funket ikke ting sammen, så jeg byttet til Intel i stedet. Funket med en gang.

 

Tyne kundene: Hvis det kun er Intel, kan de sette opp prisene litt til (som om Intel ikke var dyrt fra før (litt overpriset, men mye ytelse).

Lenke til kommentar

Mange her inne skulle skammet seg , skal vi sutre og kjefte på Intel at de har levert utrolig bra varer i mange mange år ? Folk som klager over utsettelse av neste generasjon er muligens også folk som bytter mobil-telefon annen hver måned. Mainstream og hvermansen trenger IKKE nye chipsett , det vet Intel godt. De driver da business , hadde jeg vært Intel så hadde jeg venta enda lengre med neste generasjon , men de er vel bundet opp i avtaler osv.

En annen ting er miljøet , mindre bruk og kast- mentalitet er bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Produktene var ikke DOA. Når man bestiller ett AM3+ hovedkort med en AM3+ prossessor, hvordan i helvete kan det være å velge feil produkter?

Dette var en kjent sak (Jeg laget til og med en tråd om det) og har egentlig lite med AMD i seg selv å gjøre.

 

Problemet var at mange hovedkort produsenter informerte om AM3+ støtte på eksisterende AM3 kort via en BIOS oppgradering. Nettbutikkene var ikke sene om å hive disse over i AM3+ kategorien uansett om de gjorde BIOS oppgraderinga eller ikke.

 

Jeg sendte epost til et par butikker og varslet om farene, men fikk bare til svar at de selv visste dette best. Skyt ikke AMD for den der, men isteden salgskåte nettbutikker som ikke helt har snøring på hva de driver med.

 

Edit:

...og dessuten, en har da "alltid" en passende gammel AMD CPU liggende fordi soklene er bakoveerkompatible leeeenge. Noe annet med Intel som endrer sokler ved hver bidige generasjon og disse støtter aldri tidligere CPU'er.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Dette var en kjent sak (Jeg laget til og med en tråd om det) og har egentlig lite med AMD i seg selv å gjøre.

 

Problemet var at mange hovedkort produsenter informerte om AM3+ støtte på eksisterende AM3 kort via en BIOS oppgradering. Nettbutikkene var ikke sene om å hive disse over i AM3+ kategorien uansett om de gjorde BIOS oppgraderinga eller ikke.

 

 

Kjent og kjent, men det er selvfølgelig ikke AMD sin fulle skyld. Men litt er det. Det er alltid bra med bakoverkompabilitet osv, men det skaper også tidvis problemer.

 

Hovedkortet jeg kjøpte var faktisk med brikkesett som ikke er på AM3 plattformen, ihvertfall ikke hos Asus: http://www.asus.no/Motherboards/AMD_AM3Plus/AMD_990XSB950. FX-prossessoren jeg kjøpte er også den første Asus nevner dette hovedkortet er laget for, samt ingenting om bios forbehold. Ikke før man leter litt i andre sider hos dem.

 

Men heldigvis så har Netshop latt meg ta det på angrefristen, de kunne også fikset det for meg, men gadd ikke vente en uke uten PC.

Lenke til kommentar

Produktene var ikke DOA. Når man bestiller ett AM3+ hovedkort med en AM3+ prossessor, hvordan i helvete kan det være å velge feil produkter? Hvordan kan det da være kun min feil? Spesielt når det fra nettbutikken ikke er opplyst at det mulig kan være kompabilitetsproblemer. Og det ingen steder utenom på selve hovedkortet opplyses om hvilken Bios hovedkortet har.Altså både hovedkort og CPU var flunkede nytt. Hadde jeg hatt en gammel prossessor, AM2 eller AM3 som ville passet i samme hovedkort, så hadde jeg også kunnet oppgradert bios, og alt ville mest sannsynlig fungert. Men siden jeg skulle ha ting til å fungere, og skulle ha ny PC, så valgte jeg å kjøre likte komponenter, altså AM3+ og AM3+, og når det da ikke funker, så er det noe galt etter min mening.Det er mange måter å si i mot noe, uten å kun si at folk ikke har peiling. Det er personangrep, i stedet for å heller spørre om mer utdypning, noe jeg burte ha gjort i den originale posten.Hvis jeg sier jeg har bygd 3 AMD PCer de siste 10 årene, og 15 Intel. Og 2 av 3 AMD PCer har hatt problemer, mens 0 av 15 Intel PCer. Da er det ikke slik at også Intel har like store problemer på dette området. De har vel kanskje skjønt at det skaper mindre problemer for folk når de heller bytter sokkel når de kommer med ny prossessor (som de nesten har gjort de siste årene).

 

Ikke stol på nettbutikker. Utred problemer og sjekk kompabilitet selv før du kjøper. Selv kjøper jeg som regel de hovedkortene som jeg vet funker, pga andre har prøvd det før meg. Sjekk utenlandske forumer. Norske forumer er som regel overfylt med noobs.

 

Har bygd over 10 maskiner med AMD CPU, aldri vært et eneste problem. Så jeg deler ikke ditt syn i det hele tatt.

Tror du virkelig at de bytter sokkel pga det skaper mindre problemer for folk?

Haha, den var god. Tenk money money heller du ;)

Lenke til kommentar

Du faller litt i mellom to stoler her, det kan da umulig være nettbutikken sitt ansvar å holde hovedkortene de får inn fra diverse leverandører med oppdatert BIOS? Skal de da åpne produktene, oppdatere dem og selve dem til demopris?

 

Nei det skal være opp til sluttbruker å anskaffe noe som er kompatibelt, har du ikke kunnskap nok til å anskaffe noe som går overrens så får du heller skaffe deg et ferdigbygget system eller få nettbutikken til å bygge for deg for da vet du at det vil fungere.

 

Kjøper du deler separat så faller ansvaret rundt kompatibilitet osv over på deg, og ikke nettbutikken eller noen andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du faller litt i mellom to stoler her, det kan da umulig være nettbutikken sitt ansvar å holde hovedkortene de får inn fra diverse leverandører med oppdatert BIOS? Skal de da åpne produktene, oppdatere dem og selve dem til demopris?

 

Nei det skal være opp til sluttbruker å anskaffe noe som er kompatibelt, har du ikke kunnskap nok til å anskaffe noe som går overrens så får du heller skaffe deg et ferdigbygget system eller få nettbutikken til å bygge for deg for da vet du at det vil fungere.

 

Kjøper du deler separat så faller ansvaret rundt kompatibilitet osv over på deg, og ikke nettbutikken eller noen andre.

 

 

Det du sier her er jeg totalt uenig i.

Har butikken utdaterte kort i sitt lager - bør de sende dem tilbake til leverandør/produsent for refresh.

 

Jeg hadde selv tenkt til å skaffe meg et AMD oppsett igjen med AM3+ FX prosessor til en sekundær maskin . Har ikke hatt noe AMD siden socket 939 så har ingen AMD AM3 prosessor liggende å slenge..

 

Stilte så følgende sprørsmål til komplett kundesenter :

Hei Komplett!

 

Fra følgende utvalg:

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10119&mfr=&filter=A00050.K333308.A03202.K325733.

 

Kan dere vennligst gi meg informasjon om dere garanterer at fx990 hovedkortene opplistet på link er fra deres leverandør loadet med seneste BIOS versjon som støtter de nye AMD Fx prosessorene.

 

Kjøper man et komplett base system for å bygge bestående av :

1.stk AM3+ hovedkort (FX990 brikkesett) fra utvalg: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10119&mfr=&filter=A00050.K333308.A03202.K325733.

1.stk sett DDR3 minne

1.stk FX-6100 fra utvalg : http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11204&mfr=AMD&filter=A00035.K342021.

 

Kan dere garantere at hovedkortet fra dere støtter FX cpu , dette da om det ikke har cpu støtte får man ikke bootet/post på systemet.

Som privatperson uten tilgang til en eldre prosessor (for å boote) kan man heller ikke oppdatre BIOS selv

 

Mvh

 

Svar:

Hei.Beklager men vi kan ikke garantere at hovedkortet har siste bios.

 

 

 

Med vennlig hilsen,

Salg & Kundeservice

 

 

 

Spørsmål (ikke fått noe svar etter dette):

Hei!

 

Så med andre ord så selger dere socket AM3+ AMD FX prosessorer ,men ikke hovedkort man kan benytte til de ?

 

 

 

Mvh

 

 

 

Slik det er nå kan man bare slå fra seg å anskaffe seg et nytt AMD AM3+ oppsett med FX prosessor.

Man kan ikke forutsette at kjøpere har "gamle" AM3 cpu som må monteres for så å oppdatere BIOS selv.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig enig, gikk i samme fele engang med en celeron som skulle være kompatibel med hovedkortet jeg kjøpte, men biosen måtte oppdateres, det er svært irriterende, og selv når man har mye datautstyr liggende, så skal man ha litt flaks for at man har en annen CPU som er kompatibel med enn konkret hovedkort på denne måten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du faller litt i mellom to stoler her, det kan da umulig være nettbutikken sitt ansvar å holde hovedkortene de får inn fra diverse leverandører med oppdatert BIOS? Skal de da åpne produktene, oppdatere dem og selve dem til demopris?

 

Nei det skal være opp til sluttbruker å anskaffe noe som er kompatibelt, har du ikke kunnskap nok til å anskaffe noe som går overrens så får du heller skaffe deg et ferdigbygget system eller få nettbutikken til å bygge for deg for da vet du at det vil fungere.

 

Kjøper du deler separat så faller ansvaret rundt kompatibilitet osv over på deg, og ikke nettbutikken eller noen andre.

 

Nei, det er ikke nettbutikkens ansvar å oppdatere alle hovedkort med nyeste BIOS. Det er nettbutikkens ansvar å gi kjøperen relevant informasjon. I dette tilfellet skulle det stått en tydelig melding på produktsiden om at det ikke fungerer med en AM3+ prosessor før etter at BIOS er oppdatert.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Problemet for Komplett sin del her er jo at de neppe har muligheten til å løpe frem og tilbake å sjekke opp BIOS revisjoner på alle hovedkort som de får inn på lager, flere produsenter skriver jo ikke engang denne informasjonen på esken.

 

Har vært i noe ala samme situasjonen når det gjelder nettverksutstyr hvor jeg ønsker en gitt revisjon av en router for eksempel, eller ønsker en router som ikke leveres med nyere firmware som ikke kan degraderes. Men sånne ting er det nærmest umulig for de fleste nettbutikker å sjekke opp eller garantere at blir riktig, noe jeg forstår veldig godt.

 

Nettbutikken skal naturligvis IKKE skrive at noe passer og fungerer om det ikke er 100% sikkert, men å skrive at et AM3+ hovedkort faktisk er et AM3+ hovedkort er jo ikke feil fra Komplett sin side, om den trenger en BIOS oppdatering for å kjøre de siste prosessorene så er det kanskje noe de kan og burde opplyse om men så vidt jeg vet så står det heller ingen steder hvor Komplett opplyser og garanterer om at siste pulje med AMD FX-prosessorer vil fungere heller?

 

 

Sier ikke at systemet er optimalt på noen som helst måte, men jeg syntes det blir helt feil å skylde på nettbutikken som i siste ledd av hele fasen her har svært liten mulighet til å få gjort noe som helst med akkurat denne problemstillingen. Klart de kunne manuelt gått over å sjekket, men sånt tar tid og på det samle budsjettet et nettbutikk gjerne opererer med så ville noe sånt bli for tidkrevende og for kostbart, det samme gjelder å manuelt oppdatere hovedkort for hver nye BIOS som måtte komme, dette blir for tidkrevende og kostbart og ikke minst så ville nettbutikker måtte selge kortene til demopris ettersom de da har blitt åpnet for BIOS oppdateringer.

 

De kunne sikkert sendt de tilbake til leverandører og / eller produsent for oppdatering, men dette igjen er både tidkrevende og kostbart og i et markedet hvor nettbutikker er presset til randen som det er rent økonomisk så blir det temmelig håpløst å forholde seg til. Og hvis vi først starter her så kommer vell folk å krever at alt av stasjonære maskiner, bærbare maskiner, nettverksutstyr, eksterne og interne harddisker, SSD-er osv skal leveres ferdig oppdatert med siste BIOS og firmware rett fra nettbutikken?

 

 

 

Her ser man en av ulempene med å ikke bytte prosessorsokkel så ofte. Men takk gudene for at EFI BIOS muliggjør for oppdatering av BIOS uten prosessor på hovedkortet, de siste LGA2011 hovedkortene til Asus tilbyr vell nettopp dette? Så dette blir forhåpentligvis en mindre problem i fremtiden.

Lenke til kommentar

RamGuy ! Dette forandrer ingen ting overfor oss som konsumenter .

 

Jeg ønsker å kjøpe en AMD FX-6100 cpu av komplett. OG jeg vil ha et FX990 hovedkort til den (som virker).

Dette klarer de ikke å levere , og de har "ingen" informasjon overhodet hverken på prosessor sidene eller hovedkort sidene med !Notes som man i det minste skulle kunne forvente .

 

Under ASUS Sabertooth f.eks har man til og med listet opp både fx-4100,fx-6100,fx-8150 som tilbehør til hovedkortet.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=637621#accessories

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...