Gå til innhold

Intel utsetter prosessorer


Anbefalte innlegg

Bygger ikke PC uten å laste ned de aller siste drivere inkludert den BIOSen som er anbefalt. Man sjekker da også kompatibilitet mellom hovedkort, prosessor og minne før man kjøper! Vi kan ikke kreve at selger flasher BIOS og oppdatere firmware for oss. Ihvertfall ikke gratis!

Vanskelig å oppdatere Bios uten en kompatibel CPU.

 

I bunn og grunn burde alle hovedkort vært mulig å starte opp uten en dedikert CPU, det skulle vært hardware på hovedkortet for å gi den funksjonaliteten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i at ingenting her er Nettbutikkens ansvar. Men hovedkort produsent, og brikkekort/CPU produsent.

 

Nettbutikken er kun mellomleddet til oss. Hadde vært greit med ekstra info hos dem, men da ville f.eks. AM3+ aldri solgt noe som helst.

 

Nei, du kan ikke skylde på cpu produsenten for dette. Det er hk produsenten som ligger med ansvaret.

 

Feks AMD kan da ikke tråle butikker over hele verden for å sjekke om hk produsentene har oppdatert bios? Det er ikke AMD som produserer hovedkortene. Det fins heller ingen bios i chipsettet.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nei, du kan ikke skylde på cpu produsenten for dette. Det er hk produsenten som ligger med ansvaret.

Tja... De kan vel ikke ta ansvaret for at nettbutikkene ikke har solgt ut lageret av hk med forrige BIOS ?

 

Til syvende å sist er det nettbutikkene som har ansvaret. De kunne lagt opp et produkt pr. BIOS, byttet BIOS eller bedt produsent bytte BIOS.

 

Når de ikke gidder å ta tak i problemet blir det isteden sluttbruker som må returnere.

 

I bunn og grunn burde alle hovedkort vært mulig å starte opp uten en dedikert CPU, det skulle vært hardware på hovedkortet for å gi den funksjonaliteten.

Det blir vel slik etterhvert.

Lenke til kommentar

He, he... Her om dagen kjørte vi en sammeligning av kode skrevet i ASM og den samme greia med C#, hvor ASM koden brukte ca 1/77 del av tiden (12 sek. vs 154ms).

 

Hehe, jau. Assembler er jo klart hastighetsmessig optimalt, Men ulempen ved å programmere direkte på hardwaren er vel primært sett kompatibilitet. Husker da en programmerte på Amiga. Det kunne virke helt fint på min Amiga 500, men om man kjørte det på Amiga 2000-maskinen til kompisen og den maskinen hadde en -litt- annen Kickstart ROM og en litt annen minne-konfigurasjon, så kræsja det med en gang. Men joda, jeg forstår at i innbytte for det så må man ofre noe inni helsike med hastighet. Faktisk alt for mye.

Vel, nå..

Denne karen koder windowsprogrammer med assembler språket. Hvordan han gjør det aner jeg ikke. Men det kjører på samtlige ibm-kompatible maskiner med sine ymse CPUer. Sjekk denne siden for mer info :thumbup: :

 

http://www.grc.com/smgassembly.htm

Lenke til kommentar

I bunn og grunn burde alle hovedkort vært mulig å starte opp uten en dedikert CPU, det skulle vært hardware på hovedkortet for å gi den funksjonaliteten.

Det blir vel slik etterhvert.

Tja, god ide i grunnen, men spørs om man har lyst å betale for det. En liten mini CPU må jo ha litt minne og sikkert noen dingser og bomser rundt om kring som fixer strøm og grafikk og slikt. Blir fort noen hundrelapper av slikt. Dessuten er det trangt allerede på hovedkortene, særlig nå som trenden er å bygge på Micro ATX formatet.

Endret av TDZGamer
Lenke til kommentar

I bunn og grunn burde alle hovedkort vært mulig å starte opp uten en dedikert CPU, det skulle vært hardware på hovedkortet for å gi den funksjonaliteten.

Det blir vel slik etterhvert.

Tja, god ide i grunnen, men spørs om man har lyst å betale for det. En liten mini CPU må jo ha litt minne og sikkert noen dingser og bomser rundt om kring som fixer strøm og grafikk og slikt. Blir fort noen hundrelapper av slikt. Dessuten er det trangt allerede på hovedkortene, særlig nå som trenden er å bygge på Micro ATX formatet.

 

Man har allerede "dingser og bomser" på hovedkortet som fikser strøm og grafikk i dag. Jeg kans vanskelig se for meg at dette krever noe annet enn en minimal endreing av selve biosen/EFIen. Noen hundrelapper er nok et grovt overestimat.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mye av denne diskusjonen virker veldig avsporet. Men her kommer ivertfall hva jeg mener.

 

Ivy Bridge er en krympning av Sandy Bridge med en del forbedringer, men de fleste forbedringene er knyttet til lavere effektforbruk, og det er bra det. Jeg synest det er flott at god ytelse kommer innenfor rekkevidde for andre enn bare entusiaster, og at effektforbruket begynner å bli såpass lavt at det er gjennomførbart med en relativt stille kraftig maskin. Det eneste triste er at Intel har ikke reell konkurranse på feltet, så utviklingen videre går tregt. For utviklere er det flott at vanlige brukere nå kan få en CPU til 1500 kr som ikke er en flaskehals for spilling, og dermed god CPU-ytelse bli allemannseie (det hadde vært fint om det samme var for skjermkort...), men uten særlig konkurranse kan den gode trenden nå stagnere.

Uansett, som dette bildet under viser, kan det i Q2 komme bedre varianter av Sandy Bridge-E og Ivy Bridge i Q3, dette er avhengig av kvaliteten på brikkene som blir produsert.

 

5b.jpg

 

 

 

Sett fra en entusiasts perspektiv så har det hendt særdeles lite på flere år nå. Jeg kjøpte min nåværende arbeidsmakin for snart tre år siden, med en Phenom II X4 940 3.0 GHz for en relativt rimelig penge, og ennå har jeg ikke sett er arvtaker som er såpass mye kraftigere at det er verdt investeringen.

 

Hvis jeg finner ut at jeg skal kjøpe ny arbeidsmaskin rundt sommeren eller det påfølgende året så virker Xeon 1600 mest fristende, sammen med et solid Kepler-skjermkort, 64 GB minne og en god SSD-løsning.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...