Gå til innhold

Nå skal CD-plata dø for godt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tanke på miljøet syns jeg dette er en god ting, tenk hvor mange CD plater som blir produsert, hadde vi alle brukt DVD plater til musikk ville vi fått 5 ganger mere plass i hyllene.

 

Hadde alle gått for blueray plater ville man spart 50 plater per person.

 

Angående musikkanlegg i bilen, hvem bruker ikke MP3/dab radio i dag?

Det vil forsatt finnes plater i butikken frem til det blir utsolgt, men da tar det slutt.

 

Så da slipper vi å kjøpe CD spill, da det blir et krav at alt leveres på DVD eller større.

Lenke til kommentar

Hva er galt med MP3? 192 kbps er akkurat god nok til å lytte på. FLAC sanger på 30 MB er ikke ønskelig.

 

Jeg syns ikke at 192 kbs mp3 eller tilsvarende er godt nok i det hele... Dersom cd'en skal utfases bør man ha mulighet til å laste ned en hel cd i Flac for at det skal være vits i. Da kan man i det minste brenne ut en cd med samme kvalitet som originalen skulle vært i.

La dere som syns Mp3 er godt nok laste de ned som mp3, og la oss som ønsker noe bedre få laste ned i Flac. Er ikke problem å tilby begge deler...

 

All musikken min er snart rippet over til Flac, og ligger på Nas lett tilgjengelig. Likevel trekker jeg gjerne frem original cd når jeg virkelig skal kose meg, da DAC i forsterkeren ikke er i nærheten av cd-spilleren kvalitetsmessig. Det er fortsatt mange som har en påkostet cd-spiller i hus og ønsker å bruke den fortsatt.

 

Mp3 bruker jeg også, men da kun på telefonen og annet portabelt utstyr der lagringsplassen gjerne er mer begrenset. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gjenstår endel utvikling for at bruk av MP3 på en CD eller minnepenn på en vanlig spiller i bil er brukervennlig. Dvs. en spiller som ikke er stor hvor det er lett å bruke en mappestruktur. "Vanlige" skjermer så er dette gjerne et helvete og selv om jeg har USB-inngang så bruker jeg heller aux og bruker mobilen til å styre.

Lenke til kommentar

Med tanke på miljøet syns jeg dette er en god ting, tenk hvor mange CD plater som blir produsert, hadde vi alle brukt DVD plater til musikk ville vi fått 5 ganger mere plass i hyllene.

 

Hadde alle gått for blueray plater ville man spart 50 plater per person.

 

Angående musikkanlegg i bilen, hvem bruker ikke MP3/dab radio i dag?

Det vil forsatt finnes plater i butikken frem til det blir utsolgt, men da tar det slutt.

 

Så da slipper vi å kjøpe CD spill, da det blir et krav at alt leveres på DVD eller større.

 

Nå viste jeg ikke at en bil radio kunne spille av DVD.

Det vil forsatt være mange bilradioer som ikke kan spille av lyd dvd-er og de må først byttes ut til noe bedre.

om de ter så bra med tanke på miljøet er jeg slet ikke sikker på .

 

dette er noe som må gå som en naturlig prosess , eter hvert som folk vraker den gamle bilen.

med tanke på hvor gammel bilparker er her i landet så kommer det til å ta en stund

riktignok vil en del bytte spiller før de vraker bilen sine men likevel

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Med hensyn på miljøet tror jeg denne utviklingen er en bra ting. Her er hvorfor:

 

  • Produksjonen av CD-er krever et anlegg av en viss størrelse, lagringsplass og dermed mer energi per CD
  • Frakt av CD-er ifra produksjonssted krever energi
  • Produksjon, lagring og frakt skaper en unødvendig prisøkning
  • CD-er har faktisk begrenset levetid
  • Avspilling av CD-er krever en egen enhet for avspilling
  • CD-er kan kun benyttes hjemme (med mindre man fortsatt sleper rundt på en discman)
  • Produksjon av cover til CD er enda en ny utgift.

 

(CD-er kan jo avspilles på en PC, men den fulle kvaliteten på en CD oppnår man vel gjennom en enhel laget for dette formålet. Og er er vel kanskje nettopp de som er opptatt av kvaliteten som er de største tilhengerene av dette formatet?)

 

Selvsagt medfører nedlasting, streaming og andre lagringsmedier som USB eller micro SDkort osv kostnader det også, men disse er langt mer skalerbare og åpner for mange nye løsninger og variasjoner og kombinasjoner, slik som Malvado nevnte tidligere:

 

Det må da gå an å selge produkter i en butikk uten at man nødvendigvis må ha "CD / DVD" der?

Gode eksempler :

*Fyll på Usb thumbdrive med album.

*Kjøp Nedlastningskort for album X.

*Kjøp gavekort med X Sanger fra X artist eller med valgfrie albumer.

*Kjøp Butikkens valgte sanger lagt inn på en tøff Pendrive eller lignende.

*Kjøp og overfør sangene direkte til telefonen.

 

Problemet er nok at bransjen som vanlig henger etter...

 

Bransjen henger nok etter fordi det idag finnes et stort produksjonsnettverk som fortsatt fungerer. Det er slik med masseproduksjon at det er lønnsomt først etter veldig, veldig mange solgte eksemplarer. Etter at det er kommet i drift er jo kostnaden per enhet veldig lav, og de som satte det igang vil ha vondt av å begynne med noe nytt før "kua er melket".

 

Til de som er bekymret for at dere ikke skal få tak i musikk av kvalitet; så lenge det finnes et marked er det noen som vil tilby varen. Faktisk vil jeg påstå at tilgjengeligheten av musikkfiler av høy kvalitet vil bli upåvirket av en slik forandring av distribusjon. Bortsett ifra et større plassbehov samt mer båndbredde (eller hva det enn heter) hos leverandøren koster det ikke mer å tilby et produkt i to forskjellige versjoner.

 

 

Om man ser enda lengre frem i tid, er det ikke umulig at film og PC-spill også følger denne utviklingen. Dette vil selvsagt gjøre at internett blir mer energikrevende på verdensbasis, men i forhold til nedgangen av lagerhold og transportkostnader dersom formatet forsvinner?

 

Nå har jeg glemt flere av poengene jeg tenkte jeg skulle si da jeg begynte å skrive, men de fleste her på furumet orker vel ikke lese lange innlegg uansett :tease:

 

Kort oppsummert: Wohoo :new_woot:

Endret av Marius5051
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med hensyn på miljøet tror jeg denne utviklingen er en bra ting. Her er hvorfor:

 

  • Produksjonen av CD-er krever et anlegg av en viss størrelse, lagringsplass og dermed mer energi per CD
  • Frakt av CD-er ifra produksjonssted krever energi
  • Produksjon, lagring og frakt skaper en unødvendig prisøkning
  • CD-er har faktisk begrenset levetid
  • Avspilling av CD-er krever en egen enhet for avspilling
  • CD-er kan kun benyttes hjemme (med mindre man fortsatt sleper rundt på en discman)
  • Produksjon av cover til CD er enda en ny utgift.

 

Selvsagt medfører nedlasting, streaming og andre lagringsmedier som USB eller micro SDkort osv kostnader det også, men disse er langt mer skalerbare og åpner for mange nye løsninger og variasjoner og kombinasjoner, slik som Malvado nevnte tidligere:

 

så du mer at CD er kun noe man spiller av innenfor husets vegger.

nå er du i ferd med å glemme at det er mage ( forsatt ) som har cder logende i bilen .

 

Du glemmer også dette en stund vil medføre til økt produksjon av nye enheter som kan spille av det nye lagringsmediet , men de gamle som fortsatt fungerer må kastes

hvem husker ikke alle monitorene og tvene flommet over på dynga for noen år siden når alle skulle ha flat skjerm

Lenke til kommentar

Litt morsomt å følge en del av dere Flacgutta som snakker nedlatende om MP3, mens i en annen tråd senere. Spootify er knallbra blablabla! Er det noe som gir drittlyd til folket så er det Spootify.

Ikke at jeg er en av "Flacgutta", men dessverre er Spotify en av de, om ikke det beste alternativ for musikkstreaming per dags dato. Personlig kombinerer jeg Spotify og Youtube (192 kbps max). Det er ikke god lyd på YouTube, men elektronisk musikk er vanskelig å få tak i andre steder, som er nærmest ikke-eksisterende på Spotify om man snakker om litt sære sjangere som dubstep (NEI, ikke Skrillex).

Lenke til kommentar

Det finnes folk som hører forskjell (på gode anlegg).

Et viktig punkt er at du unngår generasjonstap.

Harddisker er dessuten såpass billig nå at man har plass.

Et viktig punkt er at folk er ikke istand til å skille mellom lossless og lossy audio-enkoding.

 

utrolig bra test egentlig. og jeg er enig i konklusjonen. flac er utrolig bra for å arkivere lyd, og 320kbit MP3 er veldig greit å bruke på telefonen for å ikke bruke opp alt minnet på veldig få sanger. hadde også vært greit med et tilbud om 96k 24bit lydformat også.

Lenke til kommentar

(...)

så du mer at CD er kun noe man spiller av innenfor husets vegger.

nå er du i ferd med å glemme at det er mage ( forsatt ) som har cder logende i bilen .

 

Du glemmer også dette en stund vil medføre til økt produksjon av nye enheter som kan spille av det nye lagringsmediet , men de gamle som fortsatt fungerer må kastes

hvem husker ikke alle monitorene og tvene flommet over på dynga for noen år siden når alle skulle ha flat skjerm

 

Beklager min gode elg, jeg klarte å trykke på svar nå før jeg var ferdig med å skrive innlegget!

 

Selvsagt vil overgangsfasen komme med en økt kostnad, og jo lengre en "myk overgang" pågår, hvor man tilbyr begge løsningene jo større vil kostnaden være totalt. Dette var ett av punktene jeg glemte i forrige post.

 

All forandring koster faktisk i industrien, og er det noe som er sikkert så er det at forandring på ingen måte fryder. Men til syvende og sist er det markedet som bestemmer, og siden den forrige generasjonen av produkter er den som betaler for neste generasjons produkter kan man få en følelse av at industrien henger etter.

 

Nå må du ikke glemme at nye lagringsmedier og avspillere allerede finnes på markedet idag, og de er allerede godt utbredt. Man får idag et micro SDHC kort med 32GB for 367kr (pluss frakt). En økt produksjon av disse vil ikke være noen nevneverdig kostnad. Mobiler har vel de fleste, og om mobilen ikke kan spille av Mp3-filer (og det begnner vel å bli få av dem nå) er Mp3-spillere svært rimelige. Dette er også et produkt i masseproduksjon, hvor økt produksjon kun fører til mindre kostnad per enhet. SD-kort og Wimp/Spotify i kombinasjon med mobiltelefon har rett og slett åpnet for mange muligheter for framtidens musikkhandel.

 

Den største taperen av en slik forandring er nok bilføreren som hører på musikk i bilen, ja. Jeg har faktisk en kamerat som fortsatt bruker kasettspiller i bilen, men den bilen havner nok snart på søppelhaugen. Men markedet for CD-spillere med USB/aux/bluetooth osv vil også vokse sammen med tilgjengeligheten av musikk i denne formen, og dermed vil deg nok ikke svi for mye i lommeboken vil jeg tro.

 

 

Noe jeg lurer på er om hele verden er klar for en slik forandring. Hvordan er det med CD-salg i land som India og Russland? Hvordan er kulturen for musikkmobiler, mp3spillere og denslags der?

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Nå var det alle spillerne i bilene som måtte byttes ut før man skrotet bilen jeg tenkte på.

Det var det økte salget av slik jeg tenkte på .

 

 

Nå det gjelder verdens markedet så er nok Europa en pådriver til tå i bruk nye ting og vrake gammel elektronikk før det egentlig er utslitt.

Men så sier det også at den hyppige utskiftingen skaper arbeidsplasser.

 

 

om det til syvende og sist er så bra er jeg slett ikke sikker på.

 

uansett er det et konstruert forbruk

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Nå er det ikke umulig å åpne for gjenbruk av de tingene vi kaster ifra oss. Vil tro at andre land kan ha stor glede av det, faktisk kan jeg godt se for meg at fler enn én god gammeldags bilderørs-TV av nork opprinnelse ble sett på i et, err "fattig utenlands hjem" i kveld.

 

Jajaja, eksporten av vårt søppel koster det også, dette er skaper et unødvendig forbruk i andre land og mange andre problemer med en slik løsning, så la oss ikke gå videre med en diskusjon om det temaet.

 

Det er nok ingen her på forumet sitter inne med nok kunnskap til å kunne gi noe estimat om hva en slik omveltning vil koste, eller hvor lang tid det vil ta før den nye løsningen evt vil være lønnsom. Men jeg vil påstå at "morgendagens løsning" er mer bærekraftig enn den som er idag (ref. min første post).

Lenke til kommentar

Det kan godt tenkes at kommersielt salg av CD plater vil fases ut på sikt. Hvilket format det tonedøve mainstreammarkedet går for er stort sett uvesentlig for musikkelskere. Entusiaster vil kunne kjøpe musikk på CD i flere tiår fremover. Det er en stor nedgang i salget av entusiast-CD-spillere pga nettverksspillere med harddisk, men ironisk nok så fører man stort sett over låtene fra CD. Entusiaster som har CD-spillere i prisklassen 20-250k som kommer til å etterspørre CD-plater i overskuelig fremtid.

 

For meg er dette et ikke-tema da mesteparten av musikken jeg elsker er tilgjengelig i Wav-format for $ 9.99 per album og scenen kommer uansett til å kreve musikken på både vinyl og CD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan godt tenkes at kommersielt salg av CD plater vil fases ut på sikt. Hvilket format det tonedøve mainstreammarkedet går for er stort sett uvesentlig for musikkelskere. Entusiaster vil kunne kjøpe musikk på CD i flere tiår fremover. Det er en stor nedgang i salget av entusiast-CD-spillere pga nettverksspillere med harddisk, men ironisk nok så fører man stort sett over låtene fra CD. Entusiaster som har CD-spillere i prisklassen 20-250k som kommer til å etterspørre CD-plater i overskuelig fremtid.For meg er dette et ikke-tema da mesteparten av musikken jeg elsker er tilgjengelig i Wav-format for $ 9.99 per album og scenen kommer uansett til å kreve musikken på både vinyl og CD.

 

Du vet da vel at det holder lengre med en Cambridge CD-spiller med Cambridges DAC innebygget til rundt 8,000 enn spillere til 20,000, generelt? De holder jo faktisk til elektrostater, men uansett, slutt på småtullingen min! Er så enig. WAV er et flott format, men PC-en er ikke spesielt bra da jeg magler DAC på den. Det høres. Unnskyld, men du skal være tonedøv om du ikke hører komprimeringen når man sammenlikner MP3 og f.eks. tapløs WAV, med noen greie Sennheisere på en PC, så myten om at "lossless" og "lossy" ikke høres forskjell på, er bare vrøvl. Da er det flott å ha CD-ene når jeg bruker Hi-Fi-anlegget. Skal de først erstatte det, kan de erstatte det med minnebrukker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...