Gå til innhold

Sniktitt: AMD FX-8150


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble litt lei meg når jeg leser dette. AMD skuffer hardt, har ventet med og oppgradere min E-8400 til Bulldozer men like greit og kjøpe i5-2500k nå egentlig eller vente litt till på Ivy.

 

Du er ikke alene der, sitter selv med E8400 og ventet i spenning på Bulldozer-lanseringen.

 

Med det sagt er det ikke noen umiddelbar hast med å oppgradere, til mitt bruk holder ikke maskinvaren meg nevneverdig tilbake. Ser det litt an, kanskje det kommer noen oppdateringer som gjør det litt mer fristende.

 

Et halvt år igjen til mars, det klarer jeg å vente.

Lenke til kommentar

Skjer med at alle sier at amd's nye prossesorer er dårligere en i5'en ? ser dere ikke der oppe at amd prossesoren vinner nesten ? wth ?!

 

Nesten er vel også nesten. Samt det faktum at den bruker mer strøm på å oppnå samme resultat. (samt at den er dyrere)

 

 

Og de testene der er vel mer best-case-scenario, ettersom de utnytter kjernene rimelig bra. På andre tester av FX-8150, som har kjørt prosessoren gjennom langt flere tester, så vil du se at ytelsen ligger betraktelig lavere enn f. eks 2600K i 95 % av testene.

 

F. eks: http://www.guru3d.com/article/amd-fx-8150-processor-review/12

 

Av noe rundt 20 tester så var det vel bare 1 ca, som AMD sin prosessor var raskest. Som et kjempeoverslag på de testene så ville jeg sagt noe rundt 20 % dårligere til og med. Og i spill-ytelse og ikke fullt så multitrådede operasjoner så ligger AMD sin på samme nivå om ikke under sin egen Phenom II-klasse.

 

 

Lenke til kommentar

Vil det komme noen prisjusteringer fra Intel sin side, mon tro?

Jeg tviler på at de kommer til å sette opp prisene, for å si det slik, det kan jeg ikke huske at de noen gang har gjort før.

 

Intel har ikke grunn til å foreta seg noe som helst. Gutta som jobber med Ivy Bridge kan ta seg langhelg og prisene forblir.

 

AMD har regelrett driti på draget. De burde ha lansert bulldozer i det stille for servermarkedet, og droppet den til forbrukere.

Lenke til kommentar

Skuffende, men jeg er litt spent på hva denne kan gjøre i F@H.

Ikke veldig mye... F@H bruker floating point (FP), og der er ytelsen enda dårligere, fordi to og to "kjerner" i BD deler en FPU-enhet. Så BD kan eksekvere 4 FP og 8 INT (heltall)

 

AMD har regelrett driti på draget. De burde ha lansert bulldozer i det stille for servermarkedet, og droppet den til forbrukere.

Det er vel i bunn og grunn det de gjør. Det er først utpå våren at "Trinity" kommer, altså en litt oppdatert Bulldozer kjerne (Også kjent som Piledriver) sammen med en AMD 6000-serie GPU. Vi får håpe at AMD klarer å levere da.

Utfordringen blir at "Trinity" er fremdeles en 32nm prosessor, og de konkurrerer mot Ivy Bridge på 22nm

 

Opdaget at det er lagt ut en ny bios til P8P67 Deluxe;

1. Enable support for Next Gen 22nm Processor.

 

Kommer det noe nytt til 1155 socket snart???

Våren 2012 kommer "Ivy Bridge" som er en krympet og oppdatert "Sandy Bridge". Alle P67 og Q67 hovedkort støtter "Ivy Bridge" med BIOS/EFI oppdatering.

Lenke til kommentar

lurer på om folk hadde klagd mindre om det var snakk om lav ytelse men høy ytelse pr watt? 4modull@2ghz på 45w med 2moduller 2.8ghz turbo. fra hva jeg kan se fra gaming testene til anandtech så blir ikke cpu en flaskehals, før tunge spill når godt over eller rundt 60fps, noe de fleste har som oppfriknings hastighet på lcd panela sine. det jeg ser som den største ulempen med denne genrasjonen bulldozer er vell strømforbruk og ikke ytelse.

 

jeg har trua på at trinity kan bli et godt valg når den blir lansert.

Lenke til kommentar

TJa, mindre klaging ville det kanskje vært, og det kunne nok ha kommet massen til gode. Men for oss entusiaster så blir det jo uansett skuffende å ikke få klå på noe fartsmonster. ;) Og DE finner vi vel nok av her tenker jeg. :whistle:

 

På samme måte som at bil-entusiaster kanskje ikke hopper i taket når en bil som Prius blir lansert, selv om teknologien og industrien går fremover...

 

 

Lenke til kommentar

Dette er jo akkurat som forventet, ihvertfall siden den første utsettelsen. At de utsatte den betyr at de måtte gjøre det for å komme på høyde med Intel, ikke for å forbedre noe som allerede knuser konkurrenten. jeg vet ikke helt hva folk her hadde forventa, men virker som at noen til dels har trodd på julenissen ... Ytelsen er jo helt kurant til den prisen!

 

Både antall kjerner og frekvens er en del av arkitekturen, på lik linje med ALT annet. det er ikke noe vits i å jatte om at prosessoren går på høy frekvens, når det er noe den nettopp er designet for. Kjernene er dessuten designet helt annerledes enn hos Intel, så at den har 8 kjerner er en sannhet med STERKE modifikasjoner! Ytelse pr. krone og ytelse pr watt. Hva annet er det som teller?

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Det er det sinnsvake hoppet i strømforbruket ved overklokking som fikk meg til å sperre opp øya. Det er absolutt ikke heldig verken for strømregninga, og tør ikke tenke på VRMs på hovedkortet. De vil jo steke til slutt.

 

Strømbruk er ikke det som skuffer meg så mye med tanke på at det faktisk er snakk om 8 kjerner, men ytelse/W er jeg enig i at er for lav.

 

Ja disse cpu'ene er de største strømslukerne jeg har sett i alle fall. Ta en liten titt her...sjokkerende! :ohmy:

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Ble ganske skuffet, så nå har min gamle AMD 955 C3 gått opp fra 3.2GHz til 4GHz på vann inntil Piledriver kommer. Ivy Bridge blir veldig aktuellt også over nyåret, men får se. Inntil videre er får massiv 24/7 overklokk holde.

 

Skuffende lite L1 data cache også forresten, hva tenkte de på? Hadde de satt L1 Inst/Data cache per 'core' til samme størrelse de har på Phenom, og ikke delt den opp og kutta ned på data cachen, kan det jo hende det hadde holdt i mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skuffende lite L1 data cache også forresten, hva tenkte de på? Hadde de satt L1 Inst/Data cache per 'core' til samme størrelse de har på Phenom, og ikke delt den opp og kutta ned på data cachen, kan det jo hende det hadde holdt i mål.

 

Nei det er klart disse ingeniørene som er blant de fremste i mikroprosessorteknologi ikke har hatt hodet med seg i årene de utviklet Bulldozer. Men før du sender dem en mail med forslag til forbedringer, så prøv å tenk på at BD er fundamentalt annerledes bygd opp enn både P2 og SB, så kanskje en økning i cache (som koster plass) ikke gir allverdens av utbytte ...

Lesestoff

Lenke til kommentar

Mer cache betyr lengre latency. Det er ikke positivt, særlig når latencyen til L2 og L3 får en del av skylda for den dårlige ytelsen. "Medisinen" du foreslår kan fort vise seg å gi verre bieffekter enn sykdommen den skal kurere.

 

Intel har "alltid" hatt bedre cacheteknologi. (Unntaket er 2003-2006 da Athlon 64-serien var fersk og Pentium4-serien var alt for optimalisert for høy klokkehastighet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...