Gå til innhold

Sniktitt: AMD FX-8150


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tanke på hvor mange år de har hatt denne på tegnebrettet er det rart de ikke har tatt mer tak i problemene de har med den gamle arkitekturen. Entrådsytelsen er jo faktisk en forverring. Vi kan jo alltids håpe det kommer en bios tweak eller noe som kan forbedre ytelsen noe. Leste noen skriverier om L1 problemer på Bulldozer. Men er vel begrenset hvor mye vi kan forvente av sånt.

Lenke til kommentar
Hadde selv et håp om at amd skulle levere så vi fikk skikkelig konkurranse mellom amd og intel. Nå frykter jeg nærmest for amd, rart hvis aksjekursen til amd ikke fikk seg en støyt etter lanseringen...

Aksjekursen fikk et markant fall for et par uker siden. Jeg har ikke sett noen analyser på årsaken men kan jo spekulere i at det kan skyldes at de første troverdige ytelsetallene slapp ut. Men det kan også være eksterne forhold eller helt andre årsaker.

 

Tipper det har mere med problemene rundt fabrikasjonen av både Bulldozer og Llano enn ytelsen. Denne CPUen gjør ikke annet enn å opprettholde status quo. AMD vil få plass i servere, og i mainstream har de Llano. Markedet for Bulldozer er ikke så veldig stort at det bør ha innvirkning på aksjekursen er det det da? Eneste er jo at dette gjør at Trinity ikke vil ha noen voldsom forbedring i CPU-delen, men spørsmålet er om det trengs for massemarkedet.

Bulldozer har ikke problemer med produksjonsprosessen, tvert imot, yields er veldig gode.

 

 

Problemet er jo at de må pumpe opp frekvensen fra 3.6Ghz, noe som i seg selv er idiotisk. Er jo på niå med Pentium IV dette.

Nettopp, det er lite potensiale å hente ut her. FX-8170 på 3,9 GHz kommer vel over nyttår, men vil ikke by på store forbedringer. AMD trenger sårt bedre ytelse per kjerne, og som fryktet har det nye Bulldozer-designet gått ut over ytelsen til en enkelt kjerne. Jeg håper for AMDs del at det er en bug som kan fikses, men jeg tror ikke det.
Lenke til kommentar

 

Jeg kjøpte meg et crosshair iv formula og en amd 965 be noen måneder før intel lanserte sandy bridge. Det vil si at jeg har et hovedkort som er kompitabelt med 8150. Dersom jeg istedet skulle gått for en i5 2500k måtte jeg ha punget ut ca 1750 kr, som bare er 250 kr mindre enn fx-8150. I tillegg måtte jeg gått til innkjøp av et nytt hovedkort, og jeg vil gjerne ha noe av kvalitet, og kvalitet koster.

 

Dersom du har kompitabelt AM3-hovedkort så ser jeg absolutt ingen grunn til ikke å gå for bulldozer

 

EDIT: og du får i tillegg med en vannkjølingsenhet lik antec 920 med bulldozer

 

Ja tenkte det men skrev det ikke. Hvis man allerede har et am3+ hk så er det litt aktuelt med bulldozer,men KUN i dette tilfellet. Jeg ville ikke kjøpt bulldozer og et nytt hk. Jeg håper at bulldozer yter dårlig nå pga dårlig optimalisert programvare og at dette vil forbedre seg relativt fort. Heier på amd, men tror intel kommer til å gruse bulldozer med sb og ib...

 

Edit: håper man kan kjøpe uten kjøler også...bulk it!

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Bulldozer er lagd for å kjøre på veldig høye klokkefrekvenser, men det ser ut som om GlobalFoundries har problemer med 32nm-prosessen deres. Med andre ord vil vi nok måtte vente på at GF får teken på 32nm før Bulldozer blir interessant, og det kan ta en stund. Regner med at Ivy Bridge gjør rent bord innen den tid. Trist, men sånn er det.

Lenke til kommentar

Legg merke til at det ikke er dagens Bulldozer som skal inn i Trinity. Det er "Next Generation Bulldozer", en ny versjon av modulene/kjernene. Ikke at jeg tror de klarer å lage gull av gråstein over natta, men det er jo verd å merke seg at det ikke er helt de samme kjernene.

 

Med tanke på hva nVidia omsider fikk til med Fermi er det alltids lov å håpe..

Det MÅ nemlig mer enn skarve ~10-15% til for at det ikke skal begynne å se veldig stygt ut.

Jeg blir mildt sagt bekymret når jeg tenker på hvordan CPU markedet i verste fall kan se ut om få år.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å mistenke at noen i AMD har en under-bordet avtale med intel som sier at intel skal ha den raskeste prosessoren.... Det er jo helt ulogisk at ytelse på en tread kan gå ned...?

 

Jeg tror bulldozer er kneblet på en eller annen måte... og når intel's nye Ivy bridge og hva det nå heter kommer ut så kommer AMD noen måneder senere med bulldozer v2 og legger seg på nytt der de er idag, litt under intel.

 

Jeg kommer nok ikke til å oppgradere ennå uansett. Jeg har allerede phenom II x6 1100T. Og hovedkortet mitt støtter neppe bulldozer (crosshair III). Så jeg beholder riggen min en stund til.

 

Da phenom I kom var jo denne "kneblet" og dette oppdaget overklokkerne. AMD kalte det stabilitetsproblemer... Synes jeg ser mye av samme tegninga nå. Bulldozer blir sikkert bedre med tida.

Lenke til kommentar

Ble litt lei meg når jeg leser dette. AMD skuffer hardt, har ventet med og oppgradere min E-8400 til Bulldozer men like greit og kjøpe i5-2500k nå egentlig eller vente litt till på Ivy.

 

Sitter i samme type båt, bare at min heter E6600 :p (For et fantastisk kjøp Conroe/Wolfdale var!)

Selv biter jeg tenna sammen og ser hva vinteren bringer, men mars begynner å virke utrolig langt unna..

Lenke til kommentar
Hadde selv et håp om at amd skulle levere så vi fikk skikkelig konkurranse mellom amd og intel. Nå frykter jeg nærmest for amd, rart hvis aksjekursen til amd ikke fikk seg en støyt etter lanseringen...

Aksjekursen fikk et markant fall for et par uker siden. Jeg har ikke sett noen analyser på årsaken men kan jo spekulere i at det kan skyldes at de første troverdige ytelsetallene slapp ut. Men det kan også være eksterne forhold eller helt andre årsaker.

Aksjekursen til AMD sank drastisk fordi de måtte nedjustere prognosene omsetning i for 3. kvartal. Ett av problemene var blant annet GF sin 32nm prosess, og at de sliter med elendige yields på Llano APU'ene. Forsinkelsen på BD ble også nevnt.

 

Jeg begynner å mistenke at noen i AMD har en under-bordet avtale med intel som sier at intel skal ha den raskeste prosessoren.... Det er jo helt ulogisk at ytelse på en tread kan gå ned...?

 

Jeg tror bulldozer er kneblet på en eller annen måte... og når intel's nye Ivy bridge og hva det nå heter kommer ut så kommer AMD noen måneder senere med bulldozer v2 og legger seg på nytt der de er idag, litt under intel./quote]

Beklager, sånn fungerer det ikke...

 

Utfordringene til AMD er at mikroarkitekturen rett og slett ikke er laget for god single-threaded ytelse. Det virker som at de tidlig i design-fasen (BD ble nok påbegynt for veldig mange år siden) anntok at single-threaded ytelse ikke var viktig. Prosessoren ble isteden optimert for for flere tråder. Problemet er at Intel har gjort store forbedringer i single-threaded ytelse i de siste generasjonene.

Det hjelper heller ikke at Intel har forbedret HyperThreading ganske mye de to siste generasjonene, slik at for delen AMD har med BD-modulene som kan eksekvere to tråder (med unntak av floating point) er mye mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...