Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

''Nei takk til gratisaviser''


BuffyAnneSummers

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stå klar og vent på at budet kjem og gje klar beskjed. Eventuelt møt opp hos avisa og be om ein forklaring.

 

Hvordan klager jeg?

  • Dersom reservasjonene ikke blir respektert bør du kontakte utgiver og eller distributør av den aktuelle publikasjonen om dette.
  • Dersom du fortsatt mottar uadressert reklame/gratis aviser kan du klage til Forbrukerombudet: www.forbrukerombudet.no/klage, eller telefon 23 40 06 00.

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/forbrukeromradet/reklame_og_markedsforing/hvordan-reservere-seg-mot-uonsket-reklam.html?id=583675

Lenke til kommentar

Jeg kikket litt nærmere, og ser at jeg tok feil over. (Og hadde jeg sjekket Zeph's link hadde jeg visst det. :whistle: ) Man kan nå reservere seg (separat) mot gratisaviser også.

 

Dette er forøvrig loven det er snakk om:

 

§ 17. Levering av uadressert reklame og gratis aviser

 

I næringsvirksomhet er det forbudt å levere ut eller å gi en formidler i oppdrag å levere ut uadressert reklame eller gratis aviser til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette. En formidler er likevel ikke ansvarlig for leveringen hvis formidleren har fått opplyst, og har grunn til å anta, at det som leveres ut, ikke er reklame eller gratis avis.

 

Innstikk i aviser og andre trykksaker, som er omfattet av redaktøransvaret, anses ikke som uadressert reklame eller gratis avis etter denne bestemmelsen.

 

http://www.lovdata.no/all/hl-20090109-002.html#17

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Man må være klar over at reklame blir man ikke kvitt så lett

Hvis man abonnerer på aviser og mange nok sier nei tak til gratis aviser og reklame så finner de bare på nye smutthull

 

Nå har det vært snakk om å begrense hvor mye innstikk en avis kan ha siden enkelt nok vil oppleve at halvparten av avisen faktisk er innstikk av reklame for ett eller annet .

Lenke til kommentar

Eg er sterkt plaget med dette, til tross for at eg har tydelig merket postkassa mi med "Reklame? Nei takk" og "Nei takk til gratisaviser". Både på innsiden og utsiden. Reklamen kommer som et drypp i ny og ne, men er ikke så plagsom som den var. Avisene derimot, de får eg stadig. Nesten hver eneste utgave faktisk av begge de lokale avisene, pluss en som følger med som bilag på den ene avisen. Hadde eg hatt interesse hadde eg spart mye penger, men interesse for de har eg ikke.

 

I 2010 var eg så lei at eg sendte en e-post til tre e-postadresser med ansvar for abonnement og distribusjon. Her er ett av svarene eg fikk:

Hei, og godt nytt år.

 

Eg kan informera deg om at "Avis A" si papirutgåve er ei gratisavis som går ut

til 15.000 husstandar som har postkasse i kommunane A, B, C og D kvar torsdag.

 

Produktet går ikkje inn i kategorien reklame, men er eit redaksjonelt produkt som

er meint å vera ei regional lokalavis, med nyhende frå dei fire nemnde kommunane.

 

Dette var i 2010, ett år etter at regelverket kom, og det virket da som om de fleste var usikre på regelverket. Dessverre fulgte eg ikke opp, men vurderer å gjøre det etterhvert.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om utgivelsen skjer "i næringsvirksomhet". Etter at ny markedsføringslov kom i 2009 er andelen redaksjonelt innhold irrelevant. Et menighetsblad faller utenfor fordi det ikke utgis i næringsvirksomhet, det samme gjelder politiske programblader. I tillegg er det en skillelinje mellom "reklame/gratisavis" og "alminnelig informasjon" - eksempel på sistnevnte er Skatteetatens gratisavis med informasjon om selvangivelsen, som faller utenfor forbudet.

Lenke til kommentar

Okei, jeg har ikke klistremerke på døra mi, og kanskje det er grunnen til hvorfor jeg fremdeles får søppelavisen deres? Men viser ikke dette at de faktisk vet hvilken dør som passer til hvilken postkasse (leilighet) og dermed velger å overse at det er ett klistremerke på postkassen? Er dette lovlig? Jeg har jo allerede sagt klart ifra om at jeg IKKE ønsker gratisaviser. Burde jeg også sette klistremerke på terrassedøren min eller? :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...