Gå til innhold

Lavere priser på AMD Bulldozer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD's nye CPU Bulldozer skal komme ut 12'e oktober.

Den første B0 steppinga hadde problemer med å komme seg over 2.8Ghz og i benchmarks hadde den ytelse tilnærmet Phenom2 3.3Ghz. Den hadde også noen TDP problemer.

B1 steppinga var mye bedre, men ikke god nok til at man ville masseprodusere den.

Bulldozer kommer til å bruke B2 stepping. AMD og GlobalFoundries har hatt mange problemer tilknyttet overgangen til 32nm. Det er en ny CPU arkitektur og ny produksjons prosess. Derfor har det tatt lang tid. Stor etterspørsel etter 32nm produkter og dårlig wafer utnyttelse presser prisen opp, noe som heller ikke er positivt. Intel hadde det mye lettere når de gikk over til 32nm. Noe grunnet HKMG CPU produksjons teknologi og at de har masse penger, noe som gjør at de lettere kunne kjøpe seg ingeniør ekspertise.

 

Når det kommer til overklokking skal Bulldozer være god. 5Ghz skal visst ikke være noe problem og den er allerede blitt kjørt på 5.5Ghz med en god luftkjøler.

Etter en stund i produksjon vil vi nok se en bedre B2 stepping som er enda mere "stabil" så kanskje vi får se Bulldozer over 8.5Ghz? Vi vil nok også som med Phenom2 få Bulldozer modeller med høyere klokkefrekvens etter hvert.

 

Uansett vil jeg gå til et innkjøp av 8150, da denne sklir rett inn i min nåværende jobb pc.

Har x6 1055T, så det er ikke det at jeg trenger det; men det er alltid gøy med noe ny hardware :thumbup:

Endret av Bit33
Lenke til kommentar

AMD's nye CPU Bulldozer skal komme ut 12'e oktober.

Den første B0 steppinga hadde problemer med å komme seg over 2.8Ghz og i benchmarks hadde den ytelse tilnærmet Phenom2 3.3Ghz. Den hadde også noen TDP problemer.

B1 steppinga var mye bedre, men ikke god nok til at man ville masseprodusere den.

Bulldozer kommer til å bruke B2 stepping. AMD og GlobalFoundries har hatt mange problemer tilknyttet overgangen til 32nm. Det er en ny CPU arkitektur og ny produksjons prosess. Derfor har det tatt lang tid. Stor etterspørsel etter 32nm produkter og dårlig wafer utnyttelse presser prisen opp, noe som heller ikke er positivt. Intel hadde det mye lettere når de gikk over til 32nm. Noe grunnet HKMG CPU produksjons teknologi og at de har masse penger, noe som gjør at de lettere kunne kjøpe seg ingeniør ekspertise.

 

Når det kommer til overklokking skal Bulldozer være god. 5Ghz skal visst ikke være noe problem og den er allerede blitt kjørt på 5.5Ghz med en god luftkjøler.

Etter en stund i produksjon vil vi nok se en bedre B2 stepping som er enda mere "stabil" så kanskje vi får se Bulldozer over 8.5Ghz? Vi vil nok også som med Phenom2 få Bulldozer modeller med høyere klokkefrekvens etter hvert.

 

Uansett vil jeg gå til et innkjøp av 8150, da denne sklir rett inn i min nåværende jobb pc.

Har x6 1055T, så det er ikke det at jeg trenger det; men det er alltid gøy med noe ny hardware :thumbup:

Har AMD bekreftet 12. oktober for desktop? Ikke? Tenkte det ja.

 

Det er Llano som har problemer med yields, mellom 50-60% yield og et stort OEM-marked som krever masse brikker før julesalget. Bulldozer tviler jeg på har disse problemene, AMD har bare et stort press på seg for å levere Llano fort som svint.

Angående ytelsen til B0, B1 og B2 er det ingen gode tall på dette som kan stoles på.

Intel har mye penger og leverer også god ytelse ja, rykter skal ha det til at 22nm gir dem problemer.

 

Overklokkingsmessig tok de den en brikke som så ut til å ha riktige karakteristikker for en god overklokk ut fra 24 brikker, så over 8.5GHz vil jeg tro vi ser ganske "fort" etter lansering. 9GHz i 2012 hadde ikke overrasket meg heller.

 

Å si du skal kjøpe en FX8150 før du har sett noen tall slår meg som rimelig dumt, men det er dine penger.

Som kan oppsummeres til at FX8150 inneholder 4 modules med 2 "kjerner" eller 1 kjerne og 1 "thread" hver.

Det blir jo det samme som å si at hyperthreading er simulerte kjerner. Det er en kjerne som takler to tråder samtidig.

 

De har aldri lurt noen eller holdt tilbake informasjon. Sleip markedsføring er det jo uansett da.

Oh yes, helt enig. Jeg var lurt en stund selv.

 

I mine ører høres det langt bedre ut med fire kjerner som takler åtte tråder enn åtte kjerner som takler åtte tråder. Jeg har hvertfall et langt større håp nå som jeg vet dette at AMD kan klare å komme ut med noe konkurransedyktig enn da jeg trodde det var åtte kjerner. 99% av befolkningen har ikke nytte av fire kjerner engang.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

den har har 8 prosesseringsenheter, den har har 8 prosesseringsenheter, den har har 8 prosesseringsenheter, den har har 8 prosesseringsenheter :!:

For å gjøre det enda mer komplisert så har den 8 prosesseringsenheter for heltall (int) og 4 prosesseringsenheter for flyttall/desimaltall (float)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Intel hadde det mye lettere når de gikk over til 32nm. Noe grunnet HKMG CPU produksjons teknologi og at de har masse penger, noe som gjør at de lettere kunne kjøpe seg ingeniør ekspertise.

Ehh... Det er Intel som driver CMOS-forskningen fremover. Det koster masse i R&D men de ligger altså 1-2 år forran alle andre. Et eksempel på dette er at Intel om et par måneder er klare for å starte masseproduksjon på 22nm.

Lenke til kommentar

At det ikke er 8 fulle kjerner er åpenbart, men HT og dette AMD driver med er vel to vidt forskjellige ting? En kan jo argumentere for at det fins 8 heltallsprosessorer i en Bulldozer, noe tilsvarende er ikke mulig å si med HT-teknolgien til intel 8ellers hadde de nok gjort det).

 

Et annet poeng er jo om disse delene som IKKE er doblet (flyttalldelen og sikkert andre komponenter) har stor innvirkning på ytelsen. Integer-delen har nok blitt doblet av en grunn, om det er ytelseshensyn mer enn teknologi som er årsak til at ikke den er en helt ekte 8-kjerner kan vi jo spekulere i :)

Lenke til kommentar

Hyperthreading ser vel egentlig bare tøft ut i task manager.

Nei. Det er ganske mange skritt i en x86 pipeline, hvis bare en tråd kan eksekvere på CPU-kjernen så står mye resurser ubrukt. Ofte må også tråder vente på at data skal fetchers inn fra cache eller DRAM, og da kan også andre tråder eksekvere så lenge.

Lenke til kommentar

En bulldozermodul med det AMD kaller to kjerner er nok i teorien langt mer effektiv enn en intel kjerne med HT slått på (2 virtuelle kjerner). Samtidig er nok to slike bulldozerkjerner i teorien mindre effektivt enn to intel-kjerner med HT slått av.

 

Akkurat hvor effektivt dette vil være på ulik programvare er et stort spenningsmoment. De som vet med sikkerhet er nok bundet kraftig av NDA. De som offentlig hevder de vet og viser frem tall er nok spøkefulger som forsøker å få 15 minutters berømmelse uten å ha testet prosessoren i det hele tatt. Vi må nok smøre oss med tålmodighet før det dukker opp gode troverdige tester.

 

PS. Grunnen til at de valgte to separate int-enheter i stedet for float er nok at det gir bedre ytelse enn alternativet. Samtidig vet vi at det er en trend å flytte float over til GPU i svært ytelsekrevende programmer. En annen ting er at float-enheten er default todelt og kan benyttes av begge trådene i en modul. Men den kan også slåes sammen hvis det er behov for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

12. oktober er ikke en dag for tidlig... Faktisk er det flere måneder for sent for mid-range + markedet. Håper uansett at tilgjengeligheten er god og at det ikke blir en papirlansering.

 

Begynner også å klø etter noen benchmarks for å se om dette faktisk er verdt venten. At den ser ut til å klokke bra er i alle fall en god ting. Hadde vært deilig å gjøre et godt kjøp med en 8100 på 8170 frekvens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Venter på "spill varianten" av bulldozer. Ser det ut som det kommer en variant som funker bedre til prisen enn de som allerede er her idag ? (i5 2500k) ? 8 og 6 kjernet versjonene er vel ikke det beste å kjøpe når man skal spille ?

Jeg vet ikke hvilken variant du sikter til. Men det er riktig at færre høyere klokkede kjerner er bedre enn flere lavere klokkede kjerner til spilling, men så kan turbo hjelpe til en del.

 

-----

 

Hvor bra Bulldozer er gjenstår å se, jeg er veldig spent på hvilke endringer de har gjort i pipeline, men jeg frykter at denne ikke har blitt kortere, samt hvilke konsekvenser disse kjernemodulene har for ytelsen kontra én "konvensjonell" kjerne. Jeg synest frekvensene begynner å bli skummelt høye på CPUer, og jeg håper virkelig ikke at det er kun her Bulldozer har hentet inn ytelsesforbedringene sine. Yields ryktes å være bra for Bulldozer.

Lenke til kommentar

Pengene mine er på at amd kommer til og skuffe oss igjen . Bare se hvordan de priser seg under mid end prosessoren 2600K eller så er det jo ikke sikkert det med prisen heller .

 

Nå har det jo seg sånn at de alltid har ligget under Intel prismessig og det har vært flere årsaker til det , men hovedsakelig fordi Intel har alltid vært sett på som et "trygt" merke mens Amd har vært underdoggen. Den eneste måten å kompensere for dette var selvsagt gode produkter til en attraktiv pris.

 

Uansett så har Amd hatt flere Cpu'er som har slått an kraftig , litt syn dog at ikke hver generasjon av Cpu'ene har greid å yte like bra , hadde det vært tilfelle så har konkurransen og utviklingen hos både Amd og Intel gått kanskje enda raskere.

 

Uansett så kan vi ikke forvente at Bulldozer vil være en i5 knuser , ytelsemessig vil jeg anta at den vil greie å holde tritt med Intel sine cpu'er , men at det er i prisklassen der Amd vil prøve å kappre kundene.

Lenke til kommentar

Pengene mine er på at amd kommer til og skuffe oss igjen . Bare se hvordan de priser seg under mid end prosessoren 2600K eller så er det jo ikke sikkert det med prisen heller .

 

Nå har det jo seg sånn at de alltid har ligget under Intel prismessig og det har vært flere årsaker til det , men hovedsakelig fordi Intel har alltid vært sett på som et "trygt" merke mens Amd har vært underdoggen. Den eneste måten å kompensere for dette var selvsagt gode produkter til en attraktiv pris.

 

Uansett så har Amd hatt flere Cpu'er som har slått an kraftig , litt syn dog at ikke hver generasjon av Cpu'ene har greid å yte like bra , hadde det vært tilfelle så har konkurransen og utviklingen hos både Amd og Intel gått kanskje enda raskere.

 

Uansett så kan vi ikke forvente at Bulldozer vil være en i5 knuser , ytelsemessig vil jeg anta at den vil greie å holde tritt med Intel sine cpu'er , men at det er i prisklassen der Amd vil prøve å kappre kundene.

 

AMD har også fordelen med hovedkort som gir mer funksjonalitet og ytelse for pengene.

Lenke til kommentar
Selskapets nye flaggskip blir billigere enn Intels toppmodell.

 

Dette forteller vel da at den yter ca likt + - med 2600K. vil tro de priser seg etter ytelse.

Jeg er fortsatt sjokkert over at Hardware.no klarer å kalle i7-2600k for Intels toppmodell. i7-990X er Intels toppmodell, og den skal bli erstattet av i7-3960X. i7-2600k og i5-2500k har vært midrange fra dag 1, de har bare ytet veldig mye bedre enn alt annet de har konkurrert mot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...