Gå til innhold

Post dine "First world problems" her


L4r5

Anbefalte innlegg

Fått fri nyttårsuka og litt til, fordi jeg er så flink og grei og løsningsorientert og sånt, men har nå dårlig samvittighet overfor kollegaer som ikke har fått fridagene de ville ha i romjula og overfor arbeidsgiver som muligens får problemer med gjennomføring av oppgavene mine om det er syke folk i perioden jeg er borte.

 

Meh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sexylubb1. En ting må du absolutt lære deg.

 

Du fortjener ferie. Det er ikke din feil at andre ikke får ferie. Nyt derfor ferien din, og "drit i" hva de andre ender opp med.

 

Jeg ble tvunget til å ta ferie, fordi jeg ikke ville ta det. Det var så mye å gjøre på jobb, at hvis jeg tok ferie, ville det gå ut over alle andre. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke gå over til masseproduserte dresser bare fordi du har dårlig tid. Betaler du litt ekstra så kan du få sydd dressen på dagen.

Tror ikke jeg finner det i byen min. I tillegg blir det nok rimelig dyrt. Kan jo bestille fra nett, men er usikker på om den kommer fram til neste lørdag. Og så må jeg ha 48 i bukse og 50 i jakke.

 

Times is rough and tough like leather.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva jeg skal ønske meg til jul.

Har en del dyre ting, men jeg kommer ikke på noe til rundt 500-lappen pluss minus.

 

Noen tips?

Vet ikke hva jeg skal ønske meg til jul.

Har en del dyre ting, men jeg kommer ikke på noe til rundt 500-lappen pluss minus.

Noen tips?

 

Har du du hørt om opplegg som "jeg ønsker meg en geit" og så får fattige penger for det? MAF (medical aviaton fellowship, www.maf.no) har et lignende opplegg. Du kan ønske deg en jerrykanne med flybensin til 100 eller 200 kroner, så redder du et liv.

 

Pros:

Du redder et liv

Den som kjøper pakke slipper å kjøpe noe han er usikker på om du kommer til å like

Den som kjøper er med på å redde et liv

 

Cons:

 

 

 

 

Derfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cons:

 

 

 

Cons er alle de negative sidene med uhjelp. Intensjonene er de beste og man ser ofte at noen blir hjulpet, men resultatet etter flere tiår med uhjelp og flere hundre milliarder brukt er faktisk enda flere fattige, mere sult, mere krig og korrupte statsledere som blir søkkrike og lettere klare holde makten da folk ikke stiller noen krav til dem, det er jo folkene fra Europa som skal komme med vei, skoler og sykehus. Og mere uhjelp et land har blitt utsatt for jo værre har det gått med landet, bare sjekk vårt tidligere hovedsamarbeidsland Zimbabwe.

 

Når effekten av det man gjør er det motsatte av det man ønsker er det eneste rasjonelle og moralske å stoppe med uhjelp.

Endret av robertaas
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Cons er alle de negative sidene med uhjelp. Intensjonene er de beste og man ser ofte at noen blir hjulpet, men resultatet etter flere tiår med uhjelp og flere hundre milliarder brukt er faktisk enda flere fattige, mere sult, mere krig og korrupte statsledere som blir søkkrike og lettere klare holde makten da folk ikke stiller noen krav til dem, det er jo folkene fra Europa som skal komme med vei, skoler og sykehus. Og mere uhjelp et land har blitt utsatt for jo værre har det gått med landet, bare sjekk vårt tidligere hovedsamarbeidsland Zimbabwe.

 

Når effekten av det man gjør er det motsatte av det man ønsker er det eneste rasjonelle og moralske å stoppe med uhjelp.

 

Du får se hva MAF gjør først, istedenfor å svare med en gang.

Pengene du gir går f.eks direkte til utbedring av flystriper, eller til flybensin. For 100 kroner kan et fly redde et liv i steder som er ellers umulig å komme til for andre. Jeg har en kamerat og en venninne som var aå heldige å få bli med en av lederne og en pilot ned til Zimbabwe og se hvordan pengene ble brukt og hvilken forskjell så små summer gjorde. Pengene MAF får går ikke til korrupte statsleder.

 

Som en liten parantes kan jeg nevne en historie du sikkert har hørt før.

Det var en liten jente som var nede på stranden en morgen og kastet sjøstjerner ut i havet, som hadde blitt skylt på land om natten. Så kom en mann forbi og spurte hvorfor hun gadd bruke tid på det, "Du kommer jo aldri til å klare å hjelpe alle uansett". Da svarte hun at "klart jeg ikke klarer hjelpe alle, men tenk hvor mye det betyr for de sjøstjernene jeg klarer å redde!"

Lenke til kommentar
Du får se hva MAF gjør først, istedenfor å svare med en gang.

Pengene du gir går f.eks direkte til utbedring av flystriper, eller til flybensin. For 100 kroner kan et fly redde et liv i steder som er ellers umulig å komme til for andre. Jeg har en kamerat og en venninne som var aå heldige å få bli med en av lederne og en pilot ned til Zimbabwe og se hvordan pengene ble brukt og hvilken forskjell så små summer gjorde. Pengene MAF får går ikke til korrupte statsleder.

Du har visst enda ikke fattet poenget. Slike aksjoner gjør at statsledere ikke trenger bruke penger på å bygge ut infrastruktur eller hjelpe folk i landet, de kan heller sende alle pengene de kan til hemmelige kontoer i utlandet. Og folk aksepterer det for det er jo de i Europa som skal hjelpe dem.

 

I tillegg til den negative effekten av å tilby slik hjelp kan jeg garantere at ingen opererer slik som MAF gjør i afrika uten at korrupte byråkrater og statsledere får en del av pengene som er brukt.

 

Som en liten parantes kan jeg nevne en historie du sikkert har hørt før.

Det var en liten jente som var nede på stranden en morgen og kastet sjøstjerner ut i havet, som hadde blitt skylt på land om natten. Så kom en mann forbi og spurte hvorfor hun gadd bruke tid på det, "Du kommer jo aldri til å klare å hjelpe alle uansett". Da svarte hun at "klart jeg ikke klarer hjelpe alle, men tenk hvor mye det betyr for de sjøstjernene jeg klarer å redde!"

Igjen har du ikke forstått poenget. Det handler ikke om å ikke kunne hjelpe alle, men at uhjelpen totalt har en negativ effekt. At du tråkker ihjel 100 sjøstjerner for å få kastet 10 ut i havet og er veldig kry av å ha hjulpet 10 gir et bedre bilde av hvordan uhjelpen virker. Endret av robertaas
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...