Gå til innhold

EA: – Hva skal vi med PlayStation 4? (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mange prosent av forbrukerne kan/vil egentlig investere i en PC som er i stand til å kjøre spill som utnytter den siste teknologien fullt ut? Jeg tjener selv over gjennomsnittet men synes allikevel en PC med det siste innen hardware er smertelig dyrt. Det er utrolig mye man får gjort for 15-20k kroner og da er det kanskje greit å bare bruke 2-3k av dem på en konsoll som uansett har nydelig grafikk. Jeg tror også mange rett og slett ikke har råd til å bruke så mye penger på en spill-PC, spesielt tatt i betraktning at mange gamere er barn og studenter.

 

Hvis man heller ikke er interessert i den typen spill som normalt tyner maskinvaren mest, da tenker jeg særlig på FPS, så blir det ekstra meningsløst. Mange av de beste spillene denne generasjonen er kommet på Wii og DS, de svakeste konsollene.

 

Nå til dags får man en mer en god nok computer for et par laken til å dra de fleste spill mye bedre enn dagens konsoller.

Endret av Froosh
Lenke til kommentar

Når du ser på spill som UC2, Killzone 2, Killzone 3, God Of War III og kommende UC3 så ser man klart hvilke spill som ser penest ut på dagens konsoller. Mine andre konsoller har ikke til nå levert sakene sine grafisk sett. Disse spillene blir kun slått av PCen sine spill ;)

 

Men tenk når Sony har en PS4 klar, og hva 1-party utviklerne hos Sony kan klare å få til!

Endret av iToMaN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange prosent av forbrukerne kan/vil egentlig investere i en PC som er i stand til å kjøre spill som utnytter den siste teknologien fullt ut? Jeg tjener selv over gjennomsnittet men synes allikevel en PC med det siste innen hardware er smertelig dyrt. Det er utrolig mye man får gjort for 15-20k kroner og da er det kanskje greit å bare bruke 2-3k av dem på en konsoll som uansett har nydelig grafikk. Jeg tror også mange rett og slett ikke har råd til å bruke så mye penger på en spill-PC, spesielt tatt i betraktning at mange gamere er barn og studenter.

 

Hvis man heller ikke er interessert i den typen spill som normalt tyner maskinvaren mest, da tenker jeg særlig på FPS, så blir det ekstra meningsløst. Mange av de beste spillene denne generasjonen er kommet på Wii og DS, de svakeste konsollene.

 

Nå til dags får man en mer en god nok computer for et par laken til å dra de fleste spill mye bedre en dagens konsoller.

 

GTX 560 + oppgraderingspakke AMD = 4000,-

 

Tower, PSU, DVD drev etc. blir med på hver oppgradering man gjør de neste 10 årene, så jeg utelater det fra regnskapet.

 

I min husholdning har vi alle datamaskiner. Jeg har ett beist, eldstesønn har en kraftplugg, mens de to minste har hver sin som eksemplifisert oven. Alle våre maskiner blåser fletta av våre konsoller.

 

For prisen du betaler for PS3 får du en kickass bluray spiller, utover dette så er grafikken utrangert for lengst fra PC. Og en ting til du MÅ ta med i regnskapet, er at konsollspillene koster 600,- mens PC spillene koster 300. Du trenger altså kun å kjøpe 8,3 spill og plutselig koster konsollen mer enn pc`en! :w00t: Kjøp 30 spill og du kunne hatt ett råskinn av en data som LOL`er av konsollgrafikk + de samme spillene. :thumbup:

 

Grunnen til at konsollen er billig er for å hjernevaske kunder til å tro at det er det mest økonomiske alternativet. Det som da blir gjort er at Sony og Microsoft selger konsollen med tap, men krever inn dette tapet ved å legge på ekstra "skatt" på hvert solgte spill til konsollen. Enden på visa blir at konsoll er steindyrt for storforbrukere. Det gjelder vel de aller fleste av oss faste her på gamer.no tenker jeg.

 

Konsollpris 30 spill: 18,000,-

PC-pris 30 spill: 9,000,-

 

Dette er worst case med 600 for konsoll og 300 for pc. La oss se på 350 og 499 som noen spill omsettes for.

 

Konsoll: 15,000,-

PC: 10,500,-

 

Fremdeles 4,500,- i forskjell, som vi kan bruke på å bygge en nice data. Da i tillegg til de 3000,- som konsollen koster, altså 8500,- for å bygge en data inkl. tastatur og mus.

 

Sannheten blir noe midt imellom disse to tallene, da noen konsollspill går for 499,- 549,- 599,- mens dataspill går for 229,- 299,- 349,-

 

Kom på enda en ting. Levetid.

 

Det er dyrt å oppgradere en data hvert 3. år, ingen tvil om det (min CPU er 3 år og jeg har -ingen- planer om å bytte den ut før om minst 2-3 år til. i7 er råsterk enda) mens kjøper man en konsoll så har man denne i 6 år.

 

La oss tenke oss at vi kjøper 1 spill per mnd. Vi er storforbrukere altså.

 

Dette blir 72 spill siden release. 43,200,- brukt på spill. For PC blir det 21,600. (600v300) Sannheten er som sist heller midt i mellom, men på disse 6 årene kunne vi sannsynligvis ha minimum brukt 15,000,- til en oppgradering + de 6000,- som konsollen kostet ny i 2006.

 

Det blir en heftig data! :tease:

Endret av Aspiranten
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men PC'er er ikke for de som vil spille splitscreen eller generellt spille sammen med venner ;) Det er ikke det samme at 3 stk sitter på en stol rundt PC'n, mens 1 spiller, kontra 3-4 i en sofa, spiller splitscreen og slapper av. 10x bedre å ligge i sofan med Xenoblade enn å sitte stivt i en kontorstol med The Witcher 2, syns nå jeg. :)

Lenke til kommentar

Men PC'er er ikke for de som vil spille splitscreen eller generellt spille sammen med venner ;) Det er ikke det samme at 3 stk sitter på en stol rundt PC'n, mens 1 spiller, kontra 3-4 i en sofa, spiller splitscreen og slapper av. 10x bedre å ligge i sofan med Xenoblade enn å sitte stivt i en kontorstol med The Witcher 2, syns nå jeg. :)

 

Hva hindrer deg i å koble PCen til TVen og ligge i sofaen som en annen sekk? Dette er ugyldig argumentasjon på høyeste nivå.

Lenke til kommentar

Å hvordan mener du man får brukt pc-musa optimalt slikt? For ikke nevne ustødig tastatur på fanget...

Du kan da bruke PS3 kontrolleren din på PCen, ikke noe problem det. Dessuten er det bare mangel på kreativitet som du ikke klarer å ordne deg en grei løsning hvis man absolutt må ligge i en sofa.

Lenke til kommentar

Men PC'er er ikke for de som vil spille splitscreen eller generellt spille sammen med venner ;) Det er ikke det samme at 3 stk sitter på en stol rundt PC'n, mens 1 spiller, kontra 3-4 i en sofa, spiller splitscreen og slapper av. 10x bedre å ligge i sofan med Xenoblade enn å sitte stivt i en kontorstol med The Witcher 2, syns nå jeg. :)

 

Men dette er jo to helt forskjellige måter å game på.

 

Det blir som å si at fotball er bedre enn fjellklatring. Hva med alle som som liker begge sportene? Man er ikke nødt til å velge èn, man kan spille fotball med vennene sine og dra på fjellklatring når man vil på ekspedisjon og få episke følelser.

 

Jeg liker begge gamingmetodene, men jeg er 10x mer konsentrert når jeg sitter i gamingstolen enn i sofaen, og da presterer jeg også bedre. Konkurranseinstinktet hugger tak og blir pådriver. Jeg kunne aldri tenke meg å spille i en konkurranse med beina på bordet, colaglasset mellom bena og en dame som whinet "få se på paradise hotel da". (Min frue hater dette programmet like mye som meg, takkgudskjelov)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Komisk å lese hva disse gutta fra EA og andre store utgivere mener. Det er klart de ikke ønsker å skifte ut 360/PS3. Ikke har spillene falt i pris, de kan fortsatt spy ut endeløse mengder møkk til massene og de har fått en god forståelse av maskinvaren og da er det enklere å gjøre dette.

 

Battlefield 3, på PS3, ser ikke spesielt bra ut. Side by side comparison mellom en PC til 6k (stasjonær) og en PS3 ville vist hvor rævva hardwaren i dagens konsollgenerasjon er.

 

Om det er viktig med høyere oppløsning, bedre grafikk osv kan en spørre seg om, men faktum er at ALT lider under konsollene. Det er for svak hardware til å VIRKELIG slippe seg løs å innovere uten å måtte tenke seg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men PC'er er ikke for de som vil spille splitscreen eller generellt spille sammen med venner ;) Det er ikke det samme at 3 stk sitter på en stol rundt PC'n, mens 1 spiller, kontra 3-4 i en sofa, spiller splitscreen og slapper av. 10x bedre å ligge i sofan med Xenoblade enn å sitte stivt i en kontorstol med The Witcher 2, syns nå jeg. :)

 

Men dette er jo to helt forskjellige måter å game på.

 

Det blir som å si at fotball er bedre enn fjellklatring. Hva med alle som som liker begge sportene? Man er ikke nødt til å velge èn, man kan spille fotball med vennene sine og dra på fjellklatring når man vil på ekspedisjon og få episke følelser.

 

Jeg liker begge gamingmetodene, men jeg er 10x mer konsentrert når jeg sitter i gamingstolen enn i sofaen, og da presterer jeg også bedre. Konkurranseinstinktet hugger tak og blir pådriver. Jeg kunne aldri tenke meg å spille i en konkurranse med beina på bordet, colaglasset mellom bena og en dame som whinet "få se på paradise hotel da". (Min frue hater dette programmet like mye som meg, takkgudskjelov)

 

Kunne ikke sagt det bedre selv! Hvis man absolutt har lyst til å ligge i en sofa å game black ops med de andre kidsa så er dette også fullt mulig på en PC.

Lenke til kommentar

Vil ikke si at det er begrensinger på antall spillere, spesielt når PS3 har det skyttespillet med flest spillere på en bane (MAG) som er 256 spillere. Har ikke sett andre spill utenom MMORPG med flere spillere på et område

 

Hvorfor har konsoll versjonen av BC2 mindre spillere enn pc versjonen da? Er det samme for en rekke spill, nå kommer jo BF3 som har 64 på pc og 24?(?) på konsoll. Er jo åpenbart en grunn til dette i form av begrensinger.

Lenke til kommentar

Du kan da bruke PS3 kontrolleren din på PCen, ikke noe problem det. Dessuten er det bare mangel på kreativitet som du ikke klarer å ordne deg en grei løsning hvis man absolutt må ligge i en sofa.

Ja, jeg er kanskje ikke så kreativ og det vel derfor jeg heller hovedsaklig spiller på konsoll. (Har dog en spill-pc). Men jeg har og brukte før en HTPC som jeg spillte på, men jeg klarte ikke å finne en bra metode. Det å bruke PS3 kontroll ser jeg på som tåpelig, for grunnen til å spille på PC'n er for å bruke tastatur og mus (Strategi spill feks)

 

Men dette er jo to helt forskjellige måter å game på.

 

Det blir som å si at fotball er bedre enn fjellklatring. Hva med alle som som liker begge sportene? Man er ikke nødt til å velge èn, man kan spille fotball med vennene sine og dra på fjellklatring når man vil på ekspedisjon og få episke følelser.

 

Jeg liker begge gamingmetodene, men jeg er 10x mer konsentrert når jeg sitter i gamingstolen enn i sofaen, og da presterer jeg også bedre. Konkurranseinstinktet hugger tak og blir pådriver. Jeg kunne aldri tenke meg å spille i en konkurranse med beina på bordet, colaglasset mellom bena og en dame som whinet "få se på paradise hotel da". (Min frue hater dette programmet like mye som meg, takkgudskjelov)

Det nekter jeg ikke på, jeg bare skrev en negativ tolkning mot PC spilling slik spilling er for meg. Ikke konkurrerer jeg og spiller sjeldent multiplayer over nettet. Går mest i RPG som jeg nyter alene eller som nevnt splitscreen med venner (racing/fighting). For min del, så er ikke jeg 10x mer konsentrert i gamingstolen enn i sofan, jeg er akkurat likedan. Er spillet bra så er jeg fokusert, så det går mer på selve spillet og om det klarer å FÅ deg fokusert på det.

Endret av Kenichi-san
Lenke til kommentar

Jeg har fremdeles til gode å se disse PCene til et par laken som kan kjøre de mest krevende spillene og som ikke vil være utdatert i løpet av et år eller to. Jeg sitter og setter sammen en ny PC selv om dagen og prisen nærmer seg 15k, og det er uten skjerm, tastatur, mus eller høytalere. Jeg har heller ikke valgt de aller råeste delene, ellers kunne jeg godt nærmet meg 20k. Man får også noen sinnsyke spill-PCer som er enda dyrere enn det igjen.

 

Jeg tror de aller fleste er i Kenichi-sans posisjon; de vet ikke engang at det er mulig å spille PC på TV-skjerm i sofaen med en PS3-kontroll. Og selv om man forteller dem at det er mulig ville de ikke visst hvordan de skal få det til. Selv vet jeg ikke hvor jeg skulle begynt engang. Poenget er; dette er ikke noe som er aktuelt for folk flest, derfor er det heller ikke noe spillprodusentene tjener på å ta hensyn til.

 

Så lenge konsoller er billigere og er mer brukervennlige er det ingen konkurranse fra PC. Alt som skjer innen spillutvikling om dagen tyder på at bransjen har skjønt dette, om PC-gamerne har skjønt det er ikke av noen større betydning.

Lenke til kommentar

15,000?

 

Du bygger deg jo ett sinnsykt råskinn Spartapus! :D

 

i7 2600K (toppmodell), HK, 8-16gb ram, GTX 580 eller HD6870, har jeg rett?

 

Dette er jo top of the line... Nei, kjøp deg heller en i5, Gigabyte GTX 560 SOC SLI for 3800,- (yter like godt som GTX 480 SLI- som kostet nesten 8000,- i fjor) og hold PSU, kabinett, mus og tastatur utenfor budsjettet. Med dette oppsettet vil du få en real kraftplugg som kjører alt på max for under 7000,- (pluss 1000 for PSU, 500 for tower, 400 for tastatur, 300 for mus, 1500 for skjerm)

 

Husk at TV til mellom 5 og 10 laken må legges inn i konsollbudsjettet også.

Endret av Aspiranten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
i7 2600K (toppmodell), HK, 8-16gb ram, GTX 580 eller HD6870, har jeg rett?

 

Dette er jo top of the line... Nei, kjøp deg heller en i5, Gigabyte GTX 560 SOC SLI for 3800,- (yter like godt som GTX 480 SLI- som kostet nesten 8000,- i fjor) og hold PSU, kabinett, mus og tastatur utenfor budsjettet. Med dette oppsettet vil du få en real kraftplugg som kjører alt på max for under 7000,- (pluss 1000 for PSU, 500 for tower, 400 for tastatur, 300 for mus, 1500 for skjerm)

 

Jeg husker ikke navnet på delene, har skrevet det opp i en liste som ligger på laptopen min. Det er noen måneder siden jeg satt dette sammen i samråd med en som har litt peil, så det er også mulig at noen av delene ikke er like dyre lenger. Tenkte nå å prioritere septemberlønnen til endelig å få kjøpt den. Det er uansett ikke de mest krevende spillene jeg er interessert i, men det er viktig for meg å få kjørt Heroes of Might and Magic VI når det kommer.

 

Men uansett, takk for tipsene. :whistle:

Lenke til kommentar

"Jeg ser ingen kunder som stanger hodet i veggen i påvente av en ny plattform."

Hva med alle som spiller på PC? 9/10 spill er så konsollifiserte og gammeldagse at det er en skam. Konsollene drar den eneste plattformen som faktisk har litt utvikling ned.

 

Så sant, så sant, men dette gjelder jo ikke bare grafikken. Kontrollene er jo også en forferdelig flaskehals.

 

Nå vil jo ikke en ny generasjon av konsoller hjelpe noe som helst da, siden PC allerede hadde sust videre i fra på den tiden det hadde tatt å få ut et nytt produkt. Dessuten så er det begrenset hvor bra hardware du kan dytte i en konsoll til en "anstendig" pris.

 

Det sier seg selv at konsollene aldri vil kunne komme i nærheten av en PC hardwaremessig.

 

Men til spørsmålet "Hva skal vi med Playstation 4?" så er jo svaret ganske enkelt: Ingenting. Spillene hadde ikke blitt noe bedre av den grunn. Kanskje de kunne fått en ny håndkontroller med dedikert awesomebutton.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...