Gå til innhold

Hvordan ville du straffet den eller de ansvarlige for dagens terrorhandlinger?


Anbefalte innlegg

Jeg slettet opprinnelig innlegget mitt fordi jeg tenkte at det kanskje vlle være konfidensielt. Men nå som VG har gått ut med navn, burde det være greit. Her har dere bildet fra TV2:

 

montasjesladdet_896093i.jpg

 

 

Her er Facebook-profilen hans:

https://www.facebook...100002651290254

 

Edit: Og joda, innlegget mitt ble lagt inn 1 minutt før VG sin artikkel ble publisert.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes ingen fortjener å dø. Uansett.

De som mener at myrderen skal dø, er egentlig bare hevnsyke.

 

Jeg synes det er bedre at løken skal få livstid.

Nei, ikke i norsk standard-fengsel.

Heller en standard som minimalistiske celler, og en bibel.

Amerikansk standard med andre ord.

 

Så kan han sitte der resten av livet sitt og tenke over hva han gjorde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har vi (våre politikere og ledere) i teorien mulighet til (og har det skjedd tidligere i historien) å endre de norske lovene slik at ABB og eventuelle medsammensvorne får mer enn de 21 årene i fengsel, selv om det kun er snakk om én sak? Eller er det å endre en lov en såpass komplisert prosedyre at det aldri i livet vil bli fullført før han er dømt?

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke komme med noen forslag til straff, faktisk er jeg glad jeg slipper å ta en slik avgjørelse. Jeg har ingen rett til det. Jeg har ikke grunnlag, autoritet/rett eller objektivitet nok til å ta et slikt valg om et annet menneske. Og jeg kan i alle fall ikke bestemme over liv og død for en annen person. Det har ingen andre rett til heller.

 

Edit: Som jeg sa i den andre tråden. Det er en grunn til at ingen i en strafferettslig sak kan ha personlig tilknytning til noen innblandet i saken. Og det er nettopp saker som denner, der folk ikke klarer å kontrolere hevngjerrigheten og blodlysten sin.

 

Tortur, han fortjener å pines til døde. Livstid i fengsel? han vil få det bedre enn millioner av mennesker her i verden, og det fortjener han ikke.

Og hva gjør oss bedre enn høyre-ekstremister/radikale muslimer om vi torterer og piner han til døde?

Vi kjemper mot terror, de kjemper for.

Vi torturerer og dreper med loven i hånd

Det gjør oss ikke noe bedre. Vi har bare en mer fancy, forseggjort og mer allment godtatt rettferdiggjøring av handlingen, det gjør ikke handlingen noe mer rett av den grunn.

Endret av Rider_of_Reason
Lenke til kommentar

Jeg synes ingen fortjener å dø. Uansett.

De som mener at myrderen skal dø, er egentlig bare hevnsyke.

 

Jeg synes det er bedre at løken skal få livstid.

Nei, ikke i norsk standard-fengsel.

Heller en standard som minimalistiske celler, og en bibel.

Amerikansk standard med andre ord.

 

Så kan han sitte der resten av livet sitt og tenke over hva han gjorde.

 

Man er hevnsyk hvis man vil at han skal lide, ikke hvis man vil at han skal dø. Å drepe han er å få bukt med problemet.

Skal vi stenge han inne resten av livet og gi han mat og bruke utallige timer og energi på han? Samt at det er en sjanse for at han vil slippe ut å gjøre mer faenskap.

Man hever sin rett til å leve når man begår massemord.

Å drepe han er egentlig den beste løsningen. Jeg er ikke hevnlysten, bare rasjonell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja jeg syntes dette. Det er for simpelt.

 

Vi løser ikke våre problemer med å ta liv. Det er så lavmål.

Forstår folk er hevnlysten og alt det der, men vi synker ikke så lavt.

 

Hvilken garanti har vi på det at han ikke slipper ut om 21år pga god oppførsel? Og der igjen, hvilken garanti har vi da på at hendelsen ikke repeterer seg?

Og nå er det faktisk bekreftet at det er minst 80 stk døde pga hendelsen på utøya, og dere vil la han leve og okkupere et rom på et fengsel og i korte trekk betale for at han skal ha det godt? Hadde det vært snakk om et mørkt fangehull uten strøm og han levde på bare vann og brød så ville jeg stilt meg annerledes.

Lenke til kommentar

Så mye jeg enn har lyst til å sørge for en lang og pinefull død for gjerningsmannen, så ville jeg nok heller gitt han livstid i isolat. En halvtime frisk luft og sol om dagen så han husker hvordan det er på utsiden, som bare vil ødelegge han enda mer. Han fortjener ikke å slippe ut igjen, noen gang. Så kaldblodig som han utførte gårsdagens handling er det ingen garanti for at han ikke vil gjøre det igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...