Gå til innhold

Hvordan ville du straffet den eller de ansvarlige for dagens terrorhandlinger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå bør dere vente med sakens fakta før vi "skyter" noen. Vedkommende kan jo være psykisk syk osv.

Han kan være så mye psykisk syk han bare vil. Han har fremdeles drept 91 personer. Det hjelper ikke om han var rusa på metamfetamin, hjernevasket av ekstremister og/eller er tilbakestående mentalt. Han har fremdeles drept 91 mennesker og gjort enorm materiell skade. Han skal dømmes ut ifra hva han har gjort, ikke ut ifra hvordan han er som person.

Lenke til kommentar

Jeg ville satt han på gata i oslo og latt politiet ignorere alle fremtidige handlinger mot han, og selvfølgelig hindret han i å flykte ut fra landet.

 

Problemet med det er nok at Nordmenn ikke er så hevngjerrige at de faktisk går til aksjon når de ser en slik person. Vi er ikke som de vi ser på TV fra muslimske og afrikaske land (dette høres rasistisk ut, men er ikke ment slik).

 

Når vi gjør opprør, så står vi stille med plakatene våre. Vi brenner ikke bygninger og lager voldelig opprør. Det som skjedde i Oslo for 1-2 år siden var ikke etnisk norske ungdommer som startet. Det var norske ungdommer med innvandrer bakgrunn.

 

Men det er mulig vi hadde sett en annen side av det norske folket hvis dette hadde vært islamister som hadde stått bak.

Lenke til kommentar

Jeg ville satt han på gata i oslo og latt politiet ignorere alle fremtidige handlinger mot han, og selvfølgelig hindret han i å flykte ut fra landet.

 

Problemet med det er nok at Nordmenn ikke er så hevngjerrige at de faktisk går til aksjon når de ser en slik person. Vi er ikke som de vi ser på TV fra muslimske og afrikaske land (dette høres rasistisk ut, men er ikke ment slik).

 

Jeg er ikke helt sikker på det etter gårsdagens hendelse, slike ting bringer ut patriotisme til de aller fleste. Jeg tror ikke han hadde overlevd en spasertur ned karl johan neste uke.

Endret av DMN
Lenke til kommentar

så det var humant det han gjorde da han gikk rundt og likviderte de stakkars ungdommen??? har du ikke lest? han gikk rundt sparket i dem hvis de rørte seg skjøt han intill dem sluttet og bevege seg! Det er ikke mye humant! han fortjener ikke noe bedre...

Jeg har lest vitnebeskrivelser, artikler og sett på nyheter i stor grad, så jo. Men er det da riktig å senke oss ned til hans nivå for å ta hevn? Skal vi være like brutale for å fremme et poeng?

Lenke til kommentar

Jeg ville straffa han etter vår nåværende lov. Jeg mener det er mest rettferdig.

 

La oss se for oss at hver person som ble drept var rundt 18 år gammel. Hvis de alle levde til de var 68, ville altså hver av dem ha blitt frastjålet 50 år av livet sitt.

 

Minst 91 personer er døde, altså har gjerningsmannen frastjålet 4450 leveår fra mennesker i Norge. Hvordan kan du mene at 21 års fengsel i et trestjerners hotell med playstation, luftetid og TV kan bøte for det han har gjort?

 

Og etter at du har fortalt meg hvorfor det er rettferdig, kan du så se hver eneste av de etterlatte og berørte menneskene i øynene og forklare dem hvorfor det er rettferdig?

Endret av MækkTævvish
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så vidt meg bekjent er siktelsen etter Straffelovens (1902) paragraf 147a. Merk at siktelsen kan endres ettersom etterforskningen pågår og dette ikke er endelig.

 

Angående forvaring sjekk Strl. § 39c.

 

§§ 39e og 39f er også relevante for lengde samt evt løslatelse fra forvaring.

 

Lover kan ikke gis tilbakevirkende kraft, jfr. Grunnlovens § § 97. Det er derfor ikke mulig å endre loven for så å straffe ham etter nye bestemmelser for det han allerede har gjort.

 

Sitat fra nevnte paragraf:

Ingen Lov maa gives tilbagevirkende Kraft.
Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Jeg ville straffa han etter vår nåværende lov. Jeg mener det er mest rettferdig.

 

Det er riktig. Men syntes Norge, i hverfall etter dette, bør endre loven. Vi bør få den endret til at forbrytere faktisk må sone straffen sin for hver enkelt forseelse de gjør, slik det gjøres i USA.

 

Gjerningsmannen her vil få 21 år for å ha drept 92 mennesker, og skadet bygninger. Hvert enkelt menneske vil gi en straffeutmåling, men i Norge så sones alt samtidig. I USA så sones de etter hverandre, slik at hvis han får 21 år pr drap, som han burte, så vil han få 1932 år å sone. Da kan han godt for min del få slippe ut for god oppførsel etter norges normal straff, hvor kriminelle normalt slippes ut etter 2/3 sonet straff. Da slipper han ut i år 3299. Det er helt greit for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville straffa han etter vår nåværende lov. Jeg mener det er mest rettferdig.

Gjerningsmannen her vil få 21 år for å ha drept 92 mennesker, og skadet bygninger. Hvert enkelt menneske vil gi en straffeutmåling, men i Norge så sones alt samtidig. I USA så sones de etter hverandre, slik at hvis han får 21 år pr drap, som han burte, så vil han få 1932 år å sone. Da kan han godt for min del få slippe ut for god oppførsel etter norges normal straff, hvor kriminelle normalt slippes ut etter 2/3 sonet straff. Da slipper han ut i år 3299. Det er helt greit for meg.

 

Og hva er så poenget med å gi en rent symbolsk straff som f. eks 1932 år i fengsel?

 

Jeg ser ikke hvordan det hadde vært bedre enn nåvårende system.

 

Og igjen viser jeg til Grunnlovens § 97 så er det ikke mulig å gi lover tilbakevirkende kraft. Dette er så fundamentalt for vår status som en rettsstat at det er et ufravikelig prinsipp og det ville vært grunnlovstridig om vi skulle ha gjort nettopp dette.

 

Man har vedtatte lover som følges. Dersom samfunnet representert ved politikere eller befolkningen generelt mener noe med bestemmelsene eller ulovfestet praksis er galt/uriktig blir det opp til politikerne å vedta en endring. Den generelle opinionen i folket skal ikke vedta lovendringer. Det er det de folkevalgte som er ansvarlige for.

 

Greit nok at dette er en "ønske"-tråd om hva/hvordan man ville straffet men man må straffe individer etter gjeldende lov. Som nevnt tidligere sjekk gjerne ut Straffelovens §§ 147a (aktuell bestemmelse) og 39c (forvaring).

 

Lenker er tidligere gitt ellers så kan man søke på lovdata etter "straffeloven" og da får man opp gjeldende lov.

 

Og angående ny lov så er den "nye" straffeloven som ble vedtatt i 2005 ikke trådt i kraft enda. For mer informasjon angående dette kan man lese her.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Jeg ville straffa han etter vår nåværende lov. Jeg mener det er mest rettferdig.

 

Det er riktig. Men syntes Norge, i hverfall etter dette, bør endre loven. Vi bør få den endret til at forbrytere faktisk må sone straffen sin for hver enkelt forseelse de gjør, slik det gjøres i USA.

 

Gjerningsmannen her vil få 21 år for å ha drept 92 mennesker, og skadet bygninger. Hvert enkelt menneske vil gi en straffeutmåling, men i Norge så sones alt samtidig. I USA så sones de etter hverandre, slik at hvis han får 21 år pr drap, som han burte, så vil han få 1932 år å sone. Da kan han godt for min del få slippe ut for god oppførsel etter norges normal straff, hvor kriminelle normalt slippes ut etter 2/3 sonet straff. Da slipper han ut i år 3299. Det er helt greit for meg.

Jeg er helt enig med deg.

 

EDIT: Jeg mener at straffene godt kunne vært strengere for slike forseelser.

Endret av Langdon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker denne personen kommer til å slite greit i norske fenglser i årene fremover, så at de tok han levende gjør meg ingenting. Hadde holdt et godt grep rundt såpen i dusjen, hvis jeg var han. Jeg tror de andre innsatte tar livet av ham før eller siden.

Han der sitter nok ikke i vanlig fengsel tror jeg...

 

Har de ikke noe ny forvarings greier på Ila?

 

Og du trenger ikke ta det som en selvfølge at alle som sitter i fengsel fra før er så mye sterkere enn alle nye svin...

 

denne mannen er jo skadd på et høyere nivå enn vi kan forestille oss.. Tipper de fleste vil holde seg langt unna denne mannen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...