Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slutt og spør etter filmen. Skjønner folk er nysgjerrige og lider tungt av trainwreck-effekten, men det er best for psyken din at du ikke ser den.

 

Er uansett ingenting i videoen som hinter til hendelsene på fredag. Bare en masse svada om multikulturell marxisme og de diverse andre komplett sinnssyke oppfatninger denne knotten hadde.

 

Ler om han tropper opp i rettssalen iført den hjemmesnekra knights templar uniformen sin. Dog, han får vel neppe lov til det?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vil bare legge dette ut mens jeg husker det. Gråt da jeg hørte Herborg Kråkeviks versjon tidligere i dag, men ordene betød mer enn noensinne.

 

Norwegian:

Til Ungdommen

 

av Nordahl Grieg

Kringsatt av Fiender,

 

gå inn i din tid!

 

Under en blodig storm -

 

vi deg til strid!

Kanskje du spør i angst,

 

udekket, åpen:

 

hva skal jeg kjempe med

 

hva er mitt våpen?

Her er ditt vern mot vold,

 

her er ditt sverd:

 

troen på livet vårt,

 

menneskets verd.

For all vår fremtids skyld,

 

søk det og dyrk det,

 

dø om du må - men:

 

øk det og styrk det!

Stilt går granatenes

 

glidende bånd

 

Stans deres drift mot død

 

stans dem med ånd!

Krig er forakt for liv.

 

Fred er å skape.

 

Kast dine krefter inn:

 

døden skal tape!

Elsk og berik med drøm

 

alt stort som var!

 

Gå mot det ukjente

 

fravrist det svar.

Ubygde kraftverker,

 

ukjente stjerner.

 

Skap dem, med skånet livs

 

dristige hjerner!

Edelt er mennesket,

 

jorden er rik!

 

Finnes her nød og sult

 

skyldes det svik.

Knus det! I livets navn

 

skal urett falle.

 

Solskinn og brød og ånd

 

eies av alle.

Da synker våpnene

 

maktesløs ned!

 

Skaper vi menneskeverd

 

skaper vi fred.

Den som med høyre arm

 

bærer en byrde,

 

dyr og umistelig,

 

kan ikke myrde.

Dette er løftet vårt

 

fra bror til bror:

 

vi vil bli gode mot

 

menskenes jord.

Vi vil ta vare på

 

skjønnheten, varmen

 

som om vi bar et barn

 

varsomt på armen!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ler om han tropper opp i rettssalen iført den hjemmesnekra knights templar uniformen sin. Dog, han får vel neppe lov til det?

Vil tro advokaten hans medbringer klær.

 

Forøvrig virker det som det er mulighet for reglement på bekledning (fra Hells Angles-rettsak):

 

Krever «nøytral bekledning»

 

Det er også besluttet å innføre ordensregler for tilhørere. Dette begrunnes med at alle de involverte skal få forklare seg fritt og åpent. Ordensreglene omfatter blant annet at det ikke er lov til å ha på seg klær som kan assosieres med Hells Angels.

 

Personer som har på seg klær som ikke stemmer overens med ordensreglene blir man nektet adgang til rettssalen.

 

«Med nøytral bekledning menes at det bør unngås å bruke klær som direkte eller indirekte gir uttrykk for tilhørighet til klubber i motorsykkelmiljøet.»

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10099410

Lenke til kommentar

Snakker med vennina mi (på FB-chat) som var på øya da det skjedde. Huff.

Så det gikk bra med henne? Mener å ha sett deg skrive om at en du kjente var savnet, tidligere i tråden(?).

 

Hyggelig å høre hun har det bra hvertfall.

 

Og der viste TV2 videoen med hu dama som ligger og stønner og er hardt skada og siden sannsynligvis døde igjen.

Er den på nett?

Lenke til kommentar

Veldig synd at mannen får så mye oppmerksomhet som han gjør. Han blir nærmest "hedret" for å være den ene og alene som gjorde angrepet i Oslo. Med både bilder og film får han frem budskapet sitt ytterligere, og til ganske mange mennesker som lar seg prege av hendelsen. I manifestet sitt fremstiller han seg som klok, psykisk sterk og som helt. Så vidt jeg har skjønt, nådde han frem med målet og budskapet sitt.

Lenke til kommentar

Vil bare legge dette ut mens jeg husker det. Gråt da jeg hørte Herborg Kråkeviks versjon tidligere i dag, men ordene betød mer enn noensinne.

 

Norwegian:

Til Ungdommen

 

av Nordahl Grieg

Kringsatt av Fiender,

 

gå inn i din tid!

 

Under en blodig storm -

 

vi deg til strid!

Kanskje du spør i angst,

 

udekket, åpen:

 

hva skal jeg kjempe med

 

hva er mitt våpen?

Her er ditt vern mot vold,

 

her er ditt sverd:

 

troen på livet vårt,

 

menneskets verd.

For all vår fremtids skyld,

 

søk det og dyrk det,

 

dø om du må - men:

 

øk det og styrk det!

Stilt går granatenes

 

glidende bånd

 

Stans deres drift mot død

 

stans dem med ånd!

Krig er forakt for liv.

 

Fred er å skape.

 

Kast dine krefter inn:

 

døden skal tape!

Elsk og berik med drøm

 

alt stort som var!

 

Gå mot det ukjente

 

fravrist det svar.

Ubygde kraftverker,

 

ukjente stjerner.

 

Skap dem, med skånet livs

 

dristige hjerner!

Edelt er mennesket,

 

jorden er rik!

 

Finnes her nød og sult

 

skyldes det svik.

Knus det! I livets navn

 

skal urett falle.

 

Solskinn og brød og ånd

 

eies av alle.

Da synker våpnene

 

maktesløs ned!

 

Skaper vi menneskeverd

 

skaper vi fred.

Den som med høyre arm

 

bærer en byrde,

 

dyr og umistelig,

 

kan ikke myrde.

Dette er løftet vårt

 

fra bror til bror:

 

vi vil bli gode mot

 

menskenes jord.

Vi vil ta vare på

 

skjønnheten, varmen

 

som om vi bar et barn

 

varsomt på armen!

Jeg får alltid klump i halsen når jeg leser teksten / hører sangen, men akkurat nå strømmer tårene nedover ansiktet mitt.

Lenke til kommentar

Snakker med vennina mi (på FB-chat) som var på øya da det skjedde. Huff.

Så det gikk bra med henne? Mener å ha sett deg skrive om at en du kjente var savnet, tidligere i tråden(?).

 

Hyggelig å høre hun har det bra hvertfall.

 

Og der viste TV2 videoen med hu dama som ligger og stønner og er hardt skada og siden sannsynligvis døde igjen.

Er den på nett?

Innbiller meg at jeg har sett den på TV2s sider et sted, men er ikke sikker på hvor.

Lenke til kommentar

Snakket med kompis nå som var i byn når de holdt på med minnegreiene og stoppet en med våpen. Facechatlog:

 

 

DUDE

 

jeg fikk en fyr arrestert i dag

 

sa jeg det?

 

han hadde gunner

 

 

 

 

 

 

 

? lol

 

 

 

 

 

 

 

og ladet den med patroner

 

i aint shitting u

 

 

 

 

 

 

 

wat

 

Hvor?

 

 

 

 

 

 

 

jeg hadde akkurat komme til byn

 

 

 

 

 

 

 

Wtf

 

Fortell alt

 

 

 

 

 

 

 

så skulle jeg treffe agata med festplassen. så var hun sen. så så jeg en fyr sitte i et busskur, litt i svime. så hadde han en revolver i hendene, så mast han den på bakken mens han ladet revolver magasinet med patroner

 

så prøvde jeg å ringe politiet

 

kom ikke gjennom

 

spurtet bort på politistasjonen

 

og ja

 

 

 

 

 

 

 

wtf

 

Ble han tatt da?

 

 

 

 

 

 

 

¨ja

 

jeg så han ble pågrepet

 

står ingenting i avisene

 

tror kanskje det er fordi de ikke ville frigi noe info

 

 

 

Whoa, noen som vet noe som helst? Er dette sant?

Lenke til kommentar

Veldig synd at mannen får så mye oppmerksomhet som han gjør. Han blir nærmest "hedret" for å være den ene og alene som gjorde angrepet i Oslo. Med både bilder og film får han frem budskapet sitt ytterligere, og til ganske mange mennesker som lar seg prege av hendelsen. I manifestet sitt fremstiller han seg som klok, psykisk sterk og som helt. Så vidt jeg har skjønt, nådde han frem med målet og budskapet sitt.

Ja, tragisk. Er vel vanskelig og unngå det også. Er ikke så lett å ignorere alt som har med mannen og hans syn og standpunkter og gjøre. Selv om det hadde vært det beste. Han fortjener ingen oppmerksomhet!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lyst til å dele din historie?

Vel... Jeg sto ved teltplassen vår sammen med bestekompisen min og kjente der jeg så ei jeg hadde blitt kjent med som kom løpende sammen med flere andre. Jeg hørte skudd, men alle trodde det var tull. "Fyfaen, hvem kan kødde med kinaputter etter hva som skjedde i Oslo tidligere i dag?!", sa en jeg ble kjent med. Til slutt fant vi ut at det ikke var noen kinaputter. Hun jeg ble kjent med var hysterisk og sa vi måtte løpe mot sykestua. Der ble vi tatt imot av norsk hjelpekorps (eller noe), og vi fikk beskjed om å ta ned madrassene og legge de foran vinduet. Vi krøp ned under sengene. Jeg sammen med min bestekompis. Vi skalv, og ventet. Hørte skudd og hyl utenfor. Plutselig hørte vi glass og skutt. Han skøyt seg inn og ei jente ble truffet. Han kom heldigvis ikke inn, han skjønte vel at han kunne ta oss senere uansett.

 

Folk begynte å hyperventilere. Foreldre ringte, men vi kunne ikke svare. Isåfall måtte vi hviske. Vi ba til gud og ventet. Klokken var 17.37, husker jeg. Noen timer senere kom politiet. Vi var reddet. Vi var ikke klare over hvor alvorlig det var. Vi visste ikke om noe av situasjonen utenfor. Jeg trodde alt ville bli som normalt. Hodet var selvfølgelig ikke på plass. Jeg husker jeg sa da noen sa de ville bli hentet av foreldrene: "Men skal ikke vi tilbake til teltene etterpå? Fortsette som normalt? Ta bussen hjem på søndag?"

 

 

Det var visst ikke så lett. Jeg er så utrolig heldig. Vi mangler 2 personer, som ingen har hørt fra enda. Det er uvirkelig.

Jeg gråter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakker med vennina mi (på FB-chat) som var på øya da det skjedde. Huff.

Så det gikk bra med henne? Mener å ha sett deg skrive om at en du kjente var savnet, tidligere i tråden(?).

 

Hyggelig å høre hun har det bra hvertfall.

 

Og der viste TV2 videoen med hu dama som ligger og stønner og er hardt skada og siden sannsynligvis døde igjen.

Er den på nett?

Innbiller meg at jeg har sett den på TV2s sider et sted, men er ikke sikker på hvor.

 

Den er faktisk sendt på TV flere ganger... :/

Lenke til kommentar

Veldig synd at mannen får så mye oppmerksomhet som han gjør. Han blir nærmest "hedret" for å være den ene og alene som gjorde angrepet i Oslo. Med både bilder og film får han frem budskapet sitt ytterligere, og til ganske mange mennesker som lar seg prege av hendelsen. I manifestet sitt fremstiller han seg som klok, psykisk sterk og som helt. Så vidt jeg har skjønt, nådde han frem med målet og budskapet sitt.

Fleste har vel en interesse av å forstå hva som ligger bak og det medfører naturlig nok å sette seg inn i det som dukker opp av fakta?

Lenke til kommentar

Snakket med kompis nå som var i byn når de holdt på med minnegreiene og stoppet en med våpen. Facechatlog:

 

 

DUDE

 

jeg fikk en fyr arrestert i dag

 

sa jeg det?

 

han hadde gunner

 

 

 

 

 

 

 

? lol

 

 

 

 

 

 

 

og ladet den med patroner

 

i aint shitting u

 

 

 

 

 

 

 

wat

 

Hvor?

 

 

 

 

 

 

 

jeg hadde akkurat komme til byn

 

 

 

 

 

 

 

Wtf

 

Fortell alt

 

 

 

 

 

 

 

så skulle jeg treffe agata med festplassen. så var hun sen. så så jeg en fyr sitte i et busskur, litt i svime. så hadde han en revolver i hendene, så mast han den på bakken mens han ladet revolver magasinet med patroner

 

så prøvde jeg å ringe politiet

 

kom ikke gjennom

 

spurtet bort på politistasjonen

 

og ja

 

 

 

 

 

 

 

wtf

 

Ble han tatt da?

 

 

 

 

 

 

 

¨ja

 

jeg så han ble pågrepet

 

står ingenting i avisene

 

tror kanskje det er fordi de ikke ville frigi noe info

 

 

 

Whoa, noen som vet noe som helst? Er dette sant?

 

Ring bergen politikammer og spør om du vil (står ingenting i bergenske aviser så om du får svar vet jeg ikke). Var IKKE rutinearrestasjon.

 

Stolt av kompisen nå.

Endret av Riot™
Lenke til kommentar

Snakker med vennina mi (på FB-chat) som var på øya da det skjedde. Huff.

Så det gikk bra med henne? Mener å ha sett deg skrive om at en du kjente var savnet, tidligere i tråden(?).

 

Hyggelig å høre hun har det bra hvertfall.

 

Det går bra, mtp. hva ho har vært gjennom. Mange av hennes venner døde. Hun er uskadd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...