Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen oppdatere meg på hva som har skjedd gjennom natten og til nå ? Har de intervjuet noen barn som var på Utøya ? Hørte noen nevte at de snakket med en jente ?

 

Takk

 

Skru på TV'en, NRK1 eller TV2. Når det ikke er nye hendelser, pressekonferanser eller lignende så går intervjuer og sånt på repeat.

Lenke til kommentar

Er vel ikke så mye man kunne gjort for å forhindret dette?

 

Hvem vet. Hadde vi hatt en strengere innvandringspolitikk så er det jo ikke sikert denne galningen ville sett på AP som forrædere.

...? Du er klar over at AP har strammet inn innvandringspolitikken betydelig de siste årene i forhold til hva som var før sant? Å legge en implisitt skyld på AP her, er bare totalt hinsides enhver fornuft og logikk.

Lenke til kommentar

Er på en måte lettet på vegne av en del av våre nye landsmenn, at denne mannen ikke var muslim. Det hadde da blitt en shitstorm uten like. Hadde en muslim gjort dette, hadde "alle" muslimer vært skyldige. Hørte en del idiotiske utsagn fra folk før gjerningsmannen sin identitet ble kjent. Noen burde skamme seg! Kanskje på tide å innse at det ikke er muslimene i seg selv som er roten til ondskapen, men mennesket - akkuratt som i dette tilfellet.

 

At folk nå klarer å vende skylden mot muslimene er helt absurd! Enten er det trolling, eller så trenger noen en innføring i en ting som kalles perspektiv.

 

Helt enig, er glad det er en nordmann og ikke en muslim som gjorde dette.

 

Vil dem som kom med rasisiske utsagn som; 'send alle muslimene ut av landet' nå selv forlate landet? Dem deler jo delvis tankegang med gjerningmannen...

 

Faen for en ragisk hendelse dee er.

Lenke til kommentar

Blant annet stadfestet at det var flere skyttere, at "hovedmannen" er frimurer etc.

Stadfestet av vitner, ja, men fortsatt ikke noe konkret. Eller?

Det er vel kjent fra hans egne uttalelser bl.a.

 

Men selv synes jeg det er klinkende irrelevandt. Frimurere flest vil fordømme dette.

 

edit: LEste litt fort. Trodde det bare var snakk om frimureriet hans. Det med flere skyttere er bare spekulasjoner så langt.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Kan være han ikke var mann nok til å ta sitt eget liv, eller at politiet brukte 'less-leathal' på ham, er jo ingen detaljinformasjon om noe som helst. Men noen i live er viktig, slik at vi kan forstå ham og ta forbeyggende tiltak til å forhindre at dette skjer igjen...

 

-frank

Det er spesielt de forebyggende tiltakene jeg er redd for. Det florerer av meninger langt mer ekstreme enn hva Anders Behring hadde her på nettsidene. Vil fora beskytte seg med mer ekstrem sensur, vil IP og personalia leveres over en lav sko til politiet, vil jeg f.eks dersom jeg skriver et innlegg om hvordan arbeiderpartiet er organisert som en mafiafamilie, risikere at politiet og byråkratiske organer snoker i alt ved meg som person, og f.eks avdekker at jeg ikke kjører med riktige oblater på bilen? Nøyaktig hvor hardt kommer skruen til å strammes? :ermm: Det blir mange ikke fullt så sosiale mennesker framover som kommer til å bli utsatt for mye plagsomt, frykter jeg. :(

Forebygging er IKKE overvåking, overvåking forbygger ikke, jeg tenker at forbygging vil være noe som må skje i skole, i oppveksten. Man må prøve å finne hvilke faresignaler som kan lede til en psyke som kan gjør noe slikt.

 

-frank

Lenke til kommentar

Kan noen oppdatere meg på hva som har skjedd gjennom natten og til nå ? Har de intervjuet noen barn som var på Utøya ? Hørte noen nevte at de snakket med en jente ?

 

Takk

 

 

 

Synes disse intervjuene var ganske gode, spesielt det med ho jenta, veldig sterkt.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13364922.ab

 

 

 

Ellers så står det så og si overalt på alle avisene Vg, Aftenposten, Dagbladet. BBC har det også som sin Top Story, og det er noen intervjuer der.

Lenke til kommentar

Kan noen oppdatere meg på hva som har skjedd gjennom natten og til nå ? Har de intervjuet noen barn som var på Utøya ? Hørte noen nevte at de snakket med en jente ?

 

Takk

Blant annet stadfestet at det var flere skyttere, at "hovedmannen" er frimurer etc.

det er ikke stadfestet at det var flere skytere...... frimurer eller ei det er irrelevant!

Lenke til kommentar

Ikke vet jeg, og ja - jeg vet at ekstremt få tenker på annet enn å overleve i slike situasjoner, men med 700 ungdommer samlet på en slik plass, så er det vel store sjanser for at en eller annen av de som gjemte seg har filmet en snutt med mobilen sin på avstand til det som skjedde? Eller er områdene på Utøya så utsatte at alle måtte enten løpe langt inn i skogen eller ut i vannet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kjapt kan forklare hvordan man legger til noen på Ignore-liste? Forumet er håpløst på hjelpefunksjoner. "Gutten fra eventyret" og "Northern" sine meninger gidder jeg ikke å kaste bort tiden på.

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=usercp&tab=members&area=ignoredusers

 

Du vil etter sigende fortsatt se innlegg fra dem du har ignorert som blir sitert av andre brukere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Unnskyld meg, men hva faen er problemet ditt? Det er en helt straight diskusjon rundt politiets utrykningstider. Det er ingen som mener at vi har en løsning, eller at noen gjorde noe feil, men det må da være lov å stille spørsmål? Så klart synes jeg synd på familien og alt det, og dette er forferdelig, men det må være lov å spørre spørsmål? Jeg trår veldig varsomt når jeg poster i denne tråden, og det eneste jeg spør om er mer informasjon rundt situasjonen. Også kommer du med dette bullshitet ditt? Helt hinsidigs umodent av deg å komme med sånne kommentarer, spesielt i forhold til situasjonen landet vårt er i nå. Du kan også i det minste leste den andre posten min, før du begynner å slenge dritt til meg.

 

Det som stod i tråden du refererte til var ikke rettet mot deg. Poenget ditt er selvfølgelig legitimt. Jeg tror han siktet til "Gutten med eventyret".

Lenke til kommentar
Kan være han ikke var mann nok til å ta sitt eget liv, eller at politiet brukte 'less-leathal' på ham, er jo ingen detaljinformasjon om noe som helst. Men noen i live er viktig, slik at vi kan forstå ham og ta forbeyggende tiltak til å forhindre at dette skjer igjen...

 

Aner ikke hva det heter på norsk, men på engelsk er det et uttryk som heter "suicide by police". Kort sagt betyr det å ta selvmord ved å skyte mot politiet, så de tvinges til å skyte tilbake og sannsynligvis drepe deg. Det er mye lettere enn å skyte seg selv.

jeg tror politiet i Norge også bruker en slik benevnesle. jeg tror at de brukte "less-lethal" for å ta ham i live...

 

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...