Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke vet jeg, og ja - jeg vet at ekstremt få tenker på annet enn å overleve i slike situasjoner, men med 700 ungdommer samlet på en slik plass, så er det vel store sjanser for at en eller annen av de som gjemte seg har filmet en snutt med mobilen sin på avstand til det som skjedde? Eller er områdene på Utøya så utsatte at alle måtte enten løpe langt inn i skogen eller ut i vannet?

Lenke til kommentar

Det bør være lettere, ikke vanskeligere å ha våpen i Norge. Vi må beskytte oss mot hordene fra Øst og Sør. Ellers så tar de over.

Flere våpen = flere våpenrelaterte drap. Det er ikke alle gale folk som er like metodiske som ABB. Har vært flere eksempler på at folk har gått rundt og hugget rundt seg med kniv i Norge. Hvorfor kniv? Fordi det var det farligste våpenet de kunne finne akkurat da det klikket for dem. Forrige gang det skjedde døde vel ingen. Hvis denne knivmannen hadde hatt tilgang til håndvåpen hadde mange blitt drept.

Endret av Geir M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor tok det så utrolig lang tid før Politiet rykket inn? Jeg hørte at det var på grunn av at de trodde det kunne være bomber på utøya, men fortsatt synes jeg det virker litt rart, over 50 minutter? Er det sånn at hvis det er frykt om bomber så drøyer bare politiet det helt? De må jo ha fått et slags overblikk over situasjonen, rykket inn med spesialstyrke?

 

Ventet på spesialstyrker, kunne være en eller flere våpendesperadoer i tillegg til mange sivile. Det å gå inn hardt uten å ha oversikt over hvor personen var kunne ført til skuddveksling og farlig for spesialstyrkene og de vurderte det kanskje som en større risiko for de som var der. Spekulasjoner selvfølgelig.

 

Skjønner den. Men selv om man ikke skal sende spesialstyrkene inn til dødsleie, er det en risko som medfølger og jeg mener at de skulle kommet der så fort som mulig. Bare se 9/11 f.eks. flere Brannmenn ofret da sine liv for å redde sivile, det følger med jobben. Jeg så et intervju med ei jente i sta og hun gjemte seg i over 2 timer, hele tiden hørte hun skudd. Ungdommene ringte politiet, familiene og Venner. Politiet MÅ ha fått et overblikk over situasjonen "Hjelp det er mann som skyter alle her". Selv om det er en risiko så skulle de rykket ut så fort som mulig, sånn som jeg ser situasjonen nå fikk Brevik "Labbe" rundt på øya og drepe ungdommer med god tid. Ungdommen sier jo til og med i intervjuene at han gikk rolig rundt å skjøt folk.

 

 

Tåke gjorde så de ikke kunne lande på øya med helikopter, slik jeg forsto det.

Skulle ikke vært så vanskelig å rekvirere en båt skulle man tro.

 

Men det er vel heller slik at de fikk ordre om å avvente til brødrene på øya fikk gjort ferdig sitt "gode arbeide".

 

Skulle da tro at politiet hadde nok ressurser til å komme seg ut dit tidligere enn 2 timer. Okay at de ble litt forsinket pga helikopter problemet hvis det er sant, men jeg mener at den absolutt maksimum utrykningstiden burde ha vært 15 minutter. Jeg mener ikke å peke ut skyldere og klage på politiet siden det er litt for tidelig ennå, men jeg synes det hele virker ganske snodig. Som også NRK sier så har politiet ennå ikke kontroll over situasjonen, og rapportene på utøya sa hun syntes det var rart at de ennå ikke hadde fått oversikt over situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette her med mulighetene for at det er en ukjent gjerningsmann som er på frifot bekymrer meg litt, når jeg tenker på det...

 

Det som skjedde i går er åpentbart nøye planlagt og godt gjennomført, helt iskaldt og målrettet. Det skulle ikke forundre meg et sekund om planen var at Breivik skulle overgi seg til politiet, slik at folk trodde faren var over, og dermed ting roet seg. Sjokkeffekten som hadde oppstått om da gjerningsmann nr 2, som selvsagt ikke ville hatt store problemer med å komme seg unna i alt kaoset, smelte av en allerede planlagt bombe et annet sted eller fant på noe annet liknende hadde vært helt enorm.

Lenke til kommentar

Er vel ikke så mye man kunne gjort for å forhindret dette?

 

Hvem vet. Hadde vi hatt en strengere innvandringspolitikk så er det jo ikke sikert denne galningen ville sett på AP som forrædere.

 

Bra sagt.

Klarer dere virkelig å klandre dette også på innvandrerne? Er det noe som skal være syndebukk, så skal det være slike hvite ideologier som dere har. Vi skal aldri gå etter fundamenter i en situasjon, man skal gå etter situasjonen.

 

Hvordan er dette å klandre innvandrere? Dere venstrevridde ser på alt som rasisme. Denne fyren har trolig klikket pga. innvandrerne. Tolk det som du vil.

Endret av Northern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor tok det så utrolig lang tid før Politiet rykket inn? Jeg hørte at det var på grunn av at de trodde det kunne være bomber på utøya, men fortsatt synes jeg det virker litt rart, over 50 minutter? Er det sånn at hvis det er frykt om bomber så drøyer bare politiet det helt? De må jo ha fått et slags overblikk over situasjonen, rykket inn med spesialstyrke?

Tåke gjorde så de ikke kunne lande på øya med helikopter, slik jeg forsto det.

Skulle ikke vært så vanskelig å rekvirere en båt skulle man tro.

 

Men det er vel heller slik at de fikk ordre om å avvente til brødrene på øya fikk gjort ferdig sitt "gode arbeide".

 

Du og dine likesinnede tror dere har svaret på problemene og skal "redde" Norge. Men i realiteten er dere en skam for landet, en skam for verden.

 

Jeg synes det har gått så langt at moderatorene bør gjøre et unntak med tanke på hvem som kan sitte og poste åpenbart provoserende ting på en dag som denne. Gjemt bak ytringsfriheten. Ynkelig innlegg fra et ynkelig menneske.

 

Synes ikke de børe modereres bort, men personlig kan jeg bekrefte at forumets "ignorer"-funksjon fungerer godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...