Gå til innhold

HTC taper første runde mot Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har satt seg inn i hvilke fantastiske patenter de HTC og Samsung har brutt som MS eier?

 

La meg tippe det er noen jallapatenter det også.

 

AtW

 

Har ikke anelse. Men regner med at noe her vet. Pussig at ikke avskyen er større mot MS enn mot Apple. Men det er kanskje fordi MS ikke sees på som en konkurrent siden Windows 7 Mobile har slått så veldig godt ann. Men jeg tror faktisk MS vil øke sine ganske så betraktelig. Spesielt siden Nokia er hoppet ombord. Kanskje man tilogme sitter med en Nokia om ett år eller to, det hadde jeg ikke trodd var mulig om man går 1 år tilbake.

 

Jeg kan tenke meg at det hele ender i forlik, så kanskje HTC må ut med noen doller til Apple også for hver android mobil de selger.

 

 

Endret av UrgeLoL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har satt seg inn i hvilke fantastiske patenter de HTC og Samsung har brutt som MS eier?

 

La meg tippe det er noen jallapatenter det også.

 

AtW

 

Har ikke anelse. Men regner med at noe her vet. Pussig at ikke avskyen er større mot MS enn mot Apple. Men det er kanskje fordi MS ikke sees på som en konkurrent siden Windows 7 Mobile har slått så veldig godt ann. Men jeg tror faktisk MS vil øke sine ganske så betraktelig. Spesielt siden Nokia er hoppet ombord. Kanskje man tilogme sitter med en Nokia om ett år eller to, det hadde jeg ikke trodd var mulig om man går 1 år tilbake.

 

Hva får deg til å mene at avskyen ikke er større mot MS enn mot Apple?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Hva er egentlig google? Hva eier google? Hva har det laget?

 

Jeg trodde det var bare www.google.com, dog har jeg aldri fulgt med i saker som dette uansett.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig google? Hva eier google? Hva har det laget?

 

Jeg trodde det var bare www.google.com, dog har jeg aldri fulgt med i saker som dette uansett.

Google er google som eies av google. Mennesker har laget Google.

Det var startet som en søkemotor, som forsatt er stammen i selskapet.

 

http://www.google.com/about/corporate/company/history.html

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar

Over tid er det ikke noe system som har livets rett dersom det ikke tilpasser seg rammebetingelsene og de til enhver tid stadige endringer i rammebetingelsene. Profitt, innovasjon og utvikling er ikke motsetninger. I Android-galaksen er de kanskje det, men i den moderne verden ikke.

 

Et hvert selskaps motivasjon i den økonomiske tesen vi i dag lever i, er å tjene så mye penger som overhodet mulig så lenge de klarer. Denne økonomiske doktrinen ligger til grunn for alt som er børsnotert og/eller omfattet av et slikt system. Det gjelder Apple. Det gjelder Google. Den som tror noe annet har misforstått.

 

La oss nå ikke være fargeblinde i en diskusjon som handler om en verden full av farger.

 

Her trodde jeg min virkelighetsmodell var kynisk nok hva selskaper angår. Selv ikke den mest røde raddis-akademiker jeg kjenner (det er ikke få av dem) har slikt et ensidig og unyansert fremstilling hva gjelder grunnprinsipper innen forretning. Dette er ikke en Michael Bay-film, verden er litt mer kompleks. Profittmaksimering er ikke eneste regel som eksisterer innen et selskaps motivasjon. Noe heldigvis vi kan støtte oss til empirisk kunnskap for å berolige oss med. Etikk eksisterer også blant bedriftsledere.

 

Den lærer du (til og med) på BI. Den praktiseres også i "den moderne verden", en verden som nok er litt mer nyansert enn den man forsøker lære 8-åringer - hvor alt skal være svart/hvitt.

 

Det er ikke noe misbruk av et system i dette tilfellet, slik du skriver i innlegget ditt, og i alle fall ikke av Apple, for selskapet har gjort de nødvendige tiltak for å beskytte sine teknologier og prosesser.

 

Jeg vil, basert på den lille innsikt jeg har i denne bestemte saken, si meg uenig. 8 av 10 tilfeller i denne saken ble avvist, det blir spennende å se om de 2 siste tilfellene også forsvinner ut i ankesaken - med mindre man løser det utenfor rettsalen (slik det ofte gjør).

 

Skal vi følge din logikk så bør vi ikke kjøpe noe av selskaper som bryter fundamentet for innovasjon og utvikling. Ergo bør vi m.a.o. ikke kjøpe noe av HTC da selskapet har forbrutt seg mot Apple sine patenter, og slik det nå ser ut, med viten og vilje.

 

Min logikk har du misforstått, så dette ble en stråmann jeg ikke helt ser poenget med å kommentere videre. Jeg forblir håpefull at du har interesse av å gjøre et forsøk på å forstå logikken, men det kreves nok en annen tilnærming.

 

Hvor var du og Android forkjemperne[...]

 

Om du går vekk fra å forsøke å henge folk på knagger, for å tilfredsstille eget "fiendebilde", så kanskje du makter å bevege deg vekk fra retorikk og over i noe som ligner på dialektikk. Ad hominem er våpenet til den uten farbare argumenter, la nå det våpenet forbli uberørt. Inntil det, tror jeg ikke dialog vil gi særlig økt innsikt eller kontroll av egen overbevisning. Ser man seg blind på budbringerne tåkelegger det budskapet, hvor inntrykket man sitter igjen med blir forvrengt og uriktig. Som i tilfellet her. Spør deg selv om du diskuterer for å "vinne" eller om du diskuterer for å kontrollere hva du selv mener. Stilen din indikerer førstnevnte, jeg håper det ikke medfører riktighet for da kaster du bare bort din egen og andres tid.

 

For all del, fordommer om hva du tror jeg er, eller hva jeg er forkjemper for, kan du gjerne få ha. Ikke at det gjør dem mer korrekt av den grunn, skal vi måtte bruke tid på å forsvare meninger vi ikke har og ansikt vi ikke besitter? Jeg sier nei, og velger heller dialog og diskusjon med de som er interessert i det. Om du virkelig er så opptatt av hva jeg er forkjemper for, inviter på kaffe fremfor å benytte dogmer og forutinntatthet om personer du ikke kjenner. ;)

 

For de som er interessert i problemstillingene, så berøres de i verk som Kampen om Internett, The Future of the Internet - And How to Stop it og Code and Other Laws in Cyberspace. Det er god lesing. Jeg tror de som bruker timesvis på å være lekmenn innen området man brenner for vil ha stor glede av bøkene, enten de provoserer eller man nikker samtykkende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noe jeg ikke helt forstår er hvordan man kan si at Apple ikke klarer å konkurrere. Hvor er det de svikter? De har jo den mestselgende telefonen, det mestselgende nettbrett, sikkert den mest selgerne musikkspilleren og en serie med bærbare som selger meget godt. De har den største appstoren med god margin og kunder som faktisk kjøper varer der. Stod ikke Apple for ca 50% av all inntjening i bransjen?

 

Uttalelsene har vel vært mer i retning av å ikke klare å konkurrere "på ærlig vis", dvs at man konkurrerer ved å ha det beste produktet, kontra å drive tullesaksøking og med andre ting for å presse ut konkurrenter på grunnlag av andre ting enn produktkvalitet.

 

snip

 

AtW

 

Denne saken er jo et klassisk eksempel på at HTC ikke klarer å konkurrere på «ærlig vis», som du så fint kaller det. Istedenfor å bruke sin tid og ressurser på utvikle noe som er unikt og særpreget for selskapet, misbruker de med viten og vilje noen av Apples patenter i et lettvint forsøk på å stjele markedsandeler.

 

Med all respekt ATW, kan du forklare oss logikken i dette. Hvorfor skal vi respektere HTC for dette? Er dette å konkurrere på "ærlig vis"? Noen ganger mistenker jeg at Android luen ikke bare gjør en blind, den lammer også deler av hjernehalvdelene…

 

Ha en fortsatt god sommer! :thumbup:

 

Jeg har rspurt deg før hvrdan man skal unngå å bryte patenter av typen """A system and method causes a computer to detect and perform actions on structures identified in computer data." og hvem som ikek bryter slike patenter, du har ikke svart, og derfor spør jeg igjen.

 

Ellers kan du kanskje bruke dine egne hjernehalvdeler til å faktisk lese hva jeg skriver? Har jeg skrevet at vi skal respektere HTC? Det er ikke engang jeg som skrev det med at apple ikke klarer å konkurre på ærlig vis.

 

Hva med å prøve å forholde deg til andres innlegg og argumenter, istedet for å bare spy ut påstander som er lite relevant for saken, og dårlig skjulte personangrep?

 

AtW

 

Kjære AtW,

 

For mitt vedkommende er patentet og innholdet i dette helt irrelevant, og er som sådan ikke gjenstand for vurdering og/eller diskusjon. Like lite som jeg er villig til å gå i en dialog vedrørende fartsgrensene på norske veier; De er der og det må jeg bare forholde meg til.

 

Dersom du er interessert i å diskutere innholdet og gyldigheten i patentet foreslår jeg at du tar dette med f.eks. en professor ved Juridisk Institutt ved UiO, istedenfor å diskutere disse momentene på et så simpelt grunnlag som vi - dessverre – gjør her.

 

Dersom du ikke har forstått det før nå, så vær så snill å les gjennom tråden og se nok en gang på enkelte medlemmers reaksjoner. Denne tråden er - så vidt jeg kan bedømme det- ikke en debatt basert på fakta og med et juridisk fundament, snarere tvert om.

 

Tråden er en lang rekke «bæsje» kommentarer fra en gruppe mennesker som – av en eller annen grunn – stort sett har noe i mot Apple. Og hvor argumentene som fremkommer stort sett er som følger (eller en avart av dette): «Jævla Apple! Hater det! Kommer aldri til å kjøpe noe av dem jævlene! Apple Ødelegger alt! ALT!!». Dette er hvordan jeg opplever det.

 

Det spiller ingen rolle hvilke fakta som kommer på bordet i en slik sammenheng eller hvor seriøst en forsøker å være i argumentasjonen i en slik sammenheng. Ingen av trådene som omhandler Android – iOS er det. Dessverre! Skulle gjerne ønske at det var annerledes, men det er det ikke – sett fra mitt ståsted.

 

Nå har jeg sett gjennom ditt innlegg igjen, og dersom jeg ikke tar feil, så gir du / forsøker du å gi en oppsummering av Android gjengens opplevelse av problemstillingen. (se referat under).

 

«Uttalelsene har vel vært mer i retning av å ikke klare å konkurrere "på ærlig vis", dvs at man konkurrerer ved å ha det beste produktet, kontra å drive tullesaksøking og med andre ting for å presse ut konkurrenter på grunnlag av andre ting enn produktkvalitet.»

 

Dersom du ikke innestår for dette selv, og kun forsøkte å gjengi det du tror at noen andre har ment, så har jeg misforstått dine intensjoner og ditt ståsted, og beklager det. Like fullt vil jeg spørre deg – og alle medlemmene i Android gjengen – det samme spørsmålet enda en gang:

 

Hvor ligger logikken i at HTC misbruker Apple sine patenter og blir tatt for det, for så at medlemmene i Android gjengen her inne fremstiller Apple som den store stygge ulven. Kan noen forklare meg logikken i dette? Patentene er der. Det er ikke gjenstand for diskusjon. HTC har stjålet. Det er gjenstand for diskusjon!

 

HTC har «stjålet» noe som tilhører Apple og skal og må stå til rette for det. Er det redelig av HTC å gjøre dette? Er det å opptre på «ærlig vis»? Er det å konkurrere med basis i sunne prinsipper? Er det å fremme et fritt og konkurranseutsatt marked med et utall av aktører som gjør sitt beste? Og hvor innovasjon og konkurranse florerer til brukernes beste?

 

Er det logisk at Apple beskytter sine eiendeler? Er det redelig av Apple å forsøke å beskytte sine eiendeler? Kan vi forvente at andre aktører til enhver tid vil gjøre det samme, dvs. å ivareta sine eiendeler på best mulig måte? Er det rimelig å anta at også Apple vil forsøke å tjene noen penger på disse patentene, dersom de har mulighet til det?

 

Dersom disse spørsmålene ikke vekker en tanke hos flere av de mest ivrige Apple kritikerne her inne, ja da må en ha lov til å spørre om noen har trukket lua litt langt ned – sett fra mitt ståsted. Det er ikke en kommentar rettet mot deg på noen som helst måte, slik at vi har det på det rene, men et innspill til ettertanke – Om å begynne å bruke hue, som noen ville sagt det.

 

Ha en fortsatt god sommer!

 

- Stool Sample

 

 

P.s. Dersom du fremdeles er av oppfatning av at jeg (med basis i denne forklaringen av tidligere innlegg) ikke har klart å forholde meg til ditt innlegg på en god og ryddig måte, så ber jeg deg om å ta det med administrator.

 

Dersom du etter dette innlegget fremdeles er av den oppfatning at mine innlegg, i lys av det jeg her har skrevet, er å spy ut påstander som er lite relevante for saken, så er vi prinsipielt uenige.

 

Dersom du etter dette innlegget fremdeles er av den oppfatning at jeg spyr ut dårlig skjulte personangrep, så er vi, med basis i det jeg her har skrevet og ment, igjen prinsipielt uenige.

 

Dersom du etterlyser svar fra undertegnede med basis i andre medlemmers innlegg og kommentarer til meg og mine innlegg, så er det muligens en god grunn til at det ikke skjer: Android gjengen er forvist til «Ignorerte brukere». Beklager det, men slik ting er her, så er det – i mine øyne – eneste mulighet til å kunne lese deler av forumet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil, basert på den lille innsikt jeg har i denne bestemte saken, si meg uenig. 8 av 10 tilfeller i denne saken ble avvist, det blir spennende å se om de 2 siste tilfellene også forsvinner ut i ankesaken - med mindre man løser det utenfor rettsalen (slik det ofte gjør).

 

Det hadde vært greit å rydde bort de 8 punktene Apple ikke fikk medhold i, og redegjøre for de to punktene de fikk medhold i.

Kan du opplyse oss?

Lenke til kommentar

Her er de to patentene.

 

U.S. Patent No. 5,946,647 on a "system and method for performing an action on a structure in computer-generated data" (in its complaint, Apple provides examples such as the recognition of "phone numbers, post-office addresses and dates" and the ability to perform "related actions with that data"; one example is that "the system may receive data that includes a phone number, highlight it for a user, and then, in response to a user's interaction with the highlighted text, offer the user the choice of making a phone call to the number")

 

U.S. Patent No. 6,343,263 on a "real-time signal processing system for serially transmitted data" (while this sounds like a pure hardware patent, there are various references in it to logical connections, drivers, programs; in its complaint, Apple said that this patent "relates generally to providing programming abstraction layers for real-time processing applications")

 

For det første patentet ble patentsøknaden levert 1.2.1996 og innvilget den 31.8.1999

For det andre patentet ble patentsøknaden levert 2.8.1994 og innvilget 29.1.2002 (jaggu tok det lang tid).

 

Som sagt var saken opprinnelig på 10 patenter, og ble levert inn i mars 2010 til ITC. På 5 av patentene trakk Apple søksmålet. Av de gjenværende 5, er faktisk patent No. 6,343,263 også en del av Apple versus Nokia/Nokia versus Apple.

 

Man bør også legge merke til at administrasjonen i ITC den 18.4.2011 kom med en anbefaling knyttet til denne saken. I den anbefalingen konkluderes det med at HTC (og Nokia) ikke har brutt noen av de 5 gjenværende patentene (Kilde: Bloomberg). Dommeren som har den såkalte førstebehandlingen av saken etter den administrative anbefalingen har således kommet til et litt annet syn, dvs er enig med anbefalingen på tre patenter og uenig på to patenter (de to linket til ovenfor). Men det er først etter at hele kommisjonen på 6 medlemmer har behandlet saken en "rettskraftig" beslutning gis.

 

Når det er ulike syn på ulike nivå i den organisasjonen som behandler dette, og som burde sitte på en del ekspertise, forteller det at påstander som at HTC har stålet fra Apple (HTC har brutt patentene) faktisk faller på sin egen urimelighet enn så lenge. Det kan bli den endelige avgjørelsen, men som alle forstår er tolkningsrommet her relativt stort.

 

Jeg skal ikke gjenta mitt syn på patentenes innhold, det er alt kjent.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takker for et opplysende svar. Så denne saken er langt fra avgjort, ettersom ITC sier at patentene ikke er brutt. Regner med at Apple blir de som sitter igjen med svarteper her, og bra er det!

 

Det blir litt feil!

- Administrasjonen i ITC skriver i sin anbefaling at de mener at ingen av de 5 patentene er brutt.

- Dommeren som gjør førstebehandling på bakgrunn av administrasjonens anbefaling og høring av partene konkluderere med brudd på 2 av 5 patenter.

 

Men først når saken er behandlet full kommisjon vil man får en endelig behandling. Men uansett kan man si at med såpass stor dissens i saken er det langt fra noen soleklar sak.

Lenke til kommentar

*snip*

Wow, dette var en av de lengre "ro ro til fiskeskjær" jeg har lest på en stund. Takk for underholdningen :) Men hvordan i all verden har du kommet fram til at HTC har "stjålet" noe fra Apple?? Det at du allerede har gjort deg opp en mening om hva som er riktig og galt i denne saken mens profesjonelle eksperter ennå sliter, samtidig som du demonstrerer at du egentlig ikke vet særlig mye om den, sier ganske mye om din seriøsitet: Stool Sample.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...