Gå til innhold

HTC taper første runde mot Apple


Anbefalte innlegg

Er jo ganske vanskelig å se objektivt på Stool Sample's poster når man ser signaturen hans/hennes :)

 

Som sagt tidligere så er det ikke at Apple saksøker som er problemet, alle firma saksøker jo hverandre, men det er det at de saksøker for de latterligste grunner, og at de tar patenter på ting som det bla i menyer ved hjelp av touch. De er jo helt rabiate for tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har egentlig apple virkelig hentet utav egen lomme på iphone?

Mobiltelefon - funnet opp av motorola

Toutch skjerm på mobiltelefon - for første gang sett her i landet på en braun telefon på 90tallet

Smart telefon - Nokia

Kamera på mobil - Nokia

Bluetooth - Nokia

WiFi på telefon - Nokia

osv.

 

Det må bortsett fra det sies at android sin kjerne - linux er svært lik den apple bruker på osx

Kjernen i android er eldre enn 30 år altså eldre enn iphone og ios

Android består utelukende av open souce altså er det ikke noe som krever lisens på de telefonene foruten enkelte drivere og komponenter som somoftest enten produsenten selv eller nokia står bak.

 

Apple er noen smålige tullinger som tvilsomt vil vare lenge.

 

 

Kilden til deres søksmål er foresten trolig at android/linux eksploderer i utvikling i amerika - det gjør ikke apple.

 

Og sist men ikke minst: Apple har brutt utallige lover her i Norge blandt annet kjøpsloven(reklamasjon/garanti)

 

 

Heia HTC og alle andre enn Apple :new_woot:

Lenke til kommentar

Over tid er det ikke noe system som har livets rett dersom det ikke tilpasser seg rammebetingelsene og de til enhver tid stadige endringer i rammebetingelsene.

 

Da burde patentsystemet vært dødt eller endret for mange år siden.

 

At HTC med viten og vilje har lansert produkter som ser ut til å benytte patenter tatt ut av Apple, er ikke nødvendigvis Apple sitt problem, men kan også bli det gitt Apple sine intensjoner og vekst forventninger med basis i disse patentene. Foreløpig ser det primært ut til å bli HTC sitt problem.

 

Tviler sterkt på at HTC visste at det, i USA, fantes et patent som var så generelt som:

"A system and method causes a computer to detect and perform actions on structures identified in computer data." som kunne ramme dem.

 

Blir vell strengt tatt umulig å lage noe som helst fornuftig dataprogram for andre aktører om dette skulle gjelde...

Lenke til kommentar

Hva har egentlig apple virkelig hentet utav egen lomme på iphone?

Mobiltelefon - funnet opp av motorola

Toutch skjerm på mobiltelefon - for første gang sett her i landet på en braun telefon på 90tallet

Smart telefon - Nokia

Kamera på mobil - Nokia

Bluetooth - Nokia

WiFi på telefon - Nokia

osv.

 

Det må bortsett fra det sies at android sin kjerne - linux er svært lik den apple bruker på osx

Kjernen i android er eldre enn 30 år altså eldre enn iphone og ios

Android består utelukende av open souce altså er det ikke noe som krever lisens på de telefonene foruten enkelte drivere og komponenter som somoftest enten produsenten selv eller nokia står bak.

 

Apple er noen smålige tullinger som tvilsomt vil vare lenge.

 

 

Kilden til deres søksmål er foresten trolig at android/linux eksploderer i utvikling i amerika - det gjør ikke apple.

 

Og sist men ikke minst: Apple har brutt utallige lover her i Norge blandt annet kjøpsloven(reklamasjon/garanti)

 

 

Heia HTC og alle andre enn Apple :new_woot:

 

Selv den mest garvede android fan må jo innse det at Apple snudde opp ned på mobilverden når de lanserte iPhone. Kombinasjonen god hw og en sw med ett godt ui traff meget godt ute blant folk. Spørs om det hadde vært like rask utvikling om ikke Apple hadde pushet konkurrentene slik de gjorde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple er ikke akkurat det største "patent-trollet":

 

Top-50 US Patent Assignees in 2010

 

1. International Business Machines Corp - 5896

2. Samsung Electronics Co Ltd (Korea) - 4551

3. Microsoft Corp - 3094

4. Canon K K (Japan) - 2552

5. Panasonic Corp (Japan) - 2482

6. Toshiba Corp (Japan) - 2246

7. Sony Corp (Japan) - 2150

8. Intel Corp - 1653

9. LG Electronics Inc (Korea) - 1490

10. Hewlett-Packard Development Co L P - 1480

 

(...)

 

46. Apple Inc - 563

Nå driver jo de selskapene med topp med mye mer forskjellige ting enn Apple og da, så blir ikke helt riktig å sammenligne f. eks Samsung med Apple i denne sammenhengen.

 

Hadde Google hatt disse patentene så hadde det blitt stille i denne leiren. Det er jævlig sikkert.

Om du mener som at de hadde hatt patentene og saksøkt Apple - så nei, tror ikke Google hadde beholdt det såpass formidable ryktet de har nå veldig lenge. Det er ingen videre grunn til å "hate" Apple utenom deres kvalmende opptreden som f. eks at de saksøker i øst og vest og oppfører seg generelt sett som et elitistisk selskap som selger elitistiske produkter. Det er ikke noe personlig forhold, så om det hadde vært et annet selskap så hadde nok det samme skjedd.

 

Men dette er svært vanskelig for sosialistiske nordmenn å skjønne da dere forventer at verden er rettferdig og alle kan få og ta det dem vil.

Latterlig utsagn.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest igjennom denne diskusjonen har jeg lyst til å skrive et laangt innlegg, men objektiviteten her er så lav at det ikke ville hatt noen effekt.

Derfor spør jeg bare et enkelt (retorisk) spørsmål: Hvorfor valgte Apple å saksøke HTC for dette nå, i denne perioden der Android har startet å vokse, og ikke tidligere? :thumbup:

Lenke til kommentar
Huff det er mye følelser for og imot disse selskapene og disse merkene. Jeg vet i allefall hva som styrer hvilken telefon som blir kjøpt nesten gang, det er ikke hvem som saksøker hvem, eller hvem som er dummingen sin, eller antall emner på amobil med emnet, os x vil dominere verden, firma x er dumminger osv osv. Det blir rett å slett latterlig. Vi går sikkert alle sammen rundt i klær som er sydd av små barn i asia, det er ikke så viktig, men hvem som saksøker hvem i usa det bryr vi oss om.

Når et firma er såpass ondskapsfullt som Apple, så vet man at dersom man kjøper produkter fra dem så støtter man et firma som saksøker konkurrenter fordi de er redde for konkurranse.

Tidenes sitat! Tipper vi finner det på wikipedia snart. Søk etter "Android fanboy" så finner du det nok.

Pussig at du ikke klarer å svare på kritikken mot Apple, men går i forsvarsposisjon og går til personangrep i stedet. Hva var det du sa om fanboys igjen?

 

Min neste telefon blir forøvrig sannsynligvis en Nokia N9, bare jeg får tak i den her i landet. Hva var det du sa om Android igjen?

Lenke til kommentar
Selvfølgelig skal vi bry oss, men jeg tror ikke ett sekund at det er det som er motivasjonen bak alle denne Apple er så dumme/slemme/ondskapen selv.

Hele den finansielle verden er egentlig korrupt og jævlig. At vi skal krangle på hva som er fornuftige patenter blir jo bare døfødt, hele systemet er jo tåpelig. MEN har man fått godkjent en patent så er den jo godkjent, ferdig med det. Og det sier seg selv, kan ett selskap tjene en krone på å saksøke, så gjør de det. Tror moral og etikk er ett fremmedord i finansverden. Og nei, Apple er nok ikke noe værre en resten.

Motivasjonen bak min kritikk er at jeg hater firmaer som bruker skitne midler for å ødelegge for konkurransen i markedet. Når Apple gjentatte ganger har vist at de er villige til å oppføre seg som ondskapsfulle drittsekker fordi de føler seg truet av f.eks. Android, så er skarp kritikk på sin plass.

 

Saken er jo at alle andre sitter på patenter også, men det er en ting som går igjen her, og det er hvem som starter med det første søksmålet. Det er Apple, det. De andre blir tvunget av Apple til å delta i en idiotisk dans rundt patentsystemet, der de slår hverandre i hodet med alle mulige idiotiske patenter.

 

Og alt dette bråket bare fordi Apple ikke takler konkurranse.

 

Det du ikke nevner er at Apple selv aktivt stjeler ideer fra andre og bruker andres patenterte teknologi. Men det var ikke før Apple begynte å saksøke andre, at disse gikk til motsøksmål med patentene Apple hadde benyttet gratis hele tiden.

 

Fanboys? Du mener Apple-fanboys er helt greit, men alle som avslører Apples skitne spill er patetiske?

Absolutt ikke. Ingen fanboys er "greie" i mine øyne, og alle er vel strengt tatt klar over Apples skitne spill. Ikke glem at Apple og absolutt alle bedrifter i verden er ute etter én ting - penger. Det at Apple velger å gå rettens vei for å sikre sine patenter mot "uautorisert" bruk er intet nytt, men det er heller ingenting nytt i businessverdenen. Har en bedrift sjansen for å kunne vinne en rettsak mot patentsbrudd så går de til sak. Uansett om bedriften heter Apple eller ikke.

Hvorfor ventet da f.eks. Samsung og HTC med å gå til søksmål mot Apple til etter at Apple først hadde angrepet dem?

 

Det går faktisk an å drive bedrift og tjene penger uten å misbruke patentsystemet.

Lenke til kommentar

Android er ett flott Os som utfyller andre konkurrenter godt i dagens mobilverden. Har selv hatt 2 android telefoner i 2010 men solgte desverre HTC desiren for 2 måneder siden til en kamerat som hadde for dårlig råd til å kjøpe ny.

Noe jeg ikke forstår er hvordan noe utvikler nærmest følelser for disse mega selskapene. Apple/Google/whatever er ikke hverken gode eller onde. Og for meg så er fanboys de som har sterke følelser for merker/selskaper. Jeg tok tydeligvis feil av deg, du er ikke android fanboy men en anti Apple fanboy.

Lenke til kommentar

Apple er ikke akkurat det største "patent-trollet":

 

 

Top-50 US Patent Assignees in 2010

 

1. International Business Machines Corp - 5896

2. Samsung Electronics Co Ltd (Korea) - 4551

3. Microsoft Corp - 3094

4. Canon K K (Japan) - 2552

5. Panasonic Corp (Japan) - 2482

6. Toshiba Corp (Japan) - 2246

7. Sony Corp (Japan) - 2150

8. Intel Corp - 1653

9. LG Electronics Inc (Korea) - 1490

10. Hewlett-Packard Development Co L P - 1480

 

(...)

 

46. Apple Inc - 563

Denne listen viser bare hvor mange patenter firmaene har. Mange firmaer sikrer seg patenter for å kunne forsvare seg mot ondskapsfulle firmaer som Apple, som liker å saksøke fordi de mener de ikke klarer å konkurrere.

 

Ellers er det jo artig at Apple med såpass "få" patenter er såpass ivrige etter å saksøke andre. Samsung, med langt flere patenter, saksøkte kun Apple for å forsvare seg etter at Apple saksøkte dem først.

 

Så listen din bekrefter jo bare hvilket ekstremt ondskapsfullt og djevelsk firma Apple er.

 

Selvfølgelig skal vi bry oss, men jeg tror ikke ett sekund at det er det som er motivasjonen bak alle denne Apple er så dumme/slemme/ondskapen selv.

Hele den finansielle verden er egentlig korrupt og jævlig. At vi skal krangle på hva som er fornuftige patenter blir jo bare døfødt, hele systemet er jo tåpelig. MEN har man fått godkjent en patent så er den jo godkjent, ferdig med det. Og det sier seg selv, kan ett selskap tjene en krone på å saksøke, så gjør de det. Tror moral og etikk er ett fremmedord i finansverden. Og nei, Apple er nok ikke noe værre en resten.

 

Takk. Endelig en person som er objektiv i denne saken.

Det han skriver er ikke objektivt. Det er en forvridning av sakens fakta for å sette Apple i et bedre lys.

 

Faktum er at Apple saksøkte først. Dette har de gjort flere ganger. Dette faktum kommer du ikke bort ifra. Andre firmaer klarer å konkurrere uten å holde på som Apple.

 

Å prøve å vri kritikken bort fra Apple ved å si "de er jo en bedrift, så la de nå bare holde på" er ikke annet enn en bortforklaring.

Lenke til kommentar

Noe jeg ikke helt forstår er hvordan man kan si at Apple ikke klarer å konkurrere. Hvor er det de svikter? De har jo den mestselgende telefonen, det mestselgende nettbrett, sikkert den mest selgerne musikkspilleren og en serie med bærbare som selger meget godt. De har den største appstoren med god margin og kunder som faktisk kjøper varer der. Stod ikke Apple for ca 50% av all inntjening i bransjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tyver og kjeltringer - som HTC og Samsung - vil til slutt få som fortjent.

Bør tyven og kjeltringen Apple, som åpenbart har stjålet fra både HTC og Samsung, også få som fortjent?

 

Nei nei nei, jeg liker ikke at Apple patenterer alt de kommer over, men virkeligheten er at Apple HAR patent på slike ting, og dermed KAN de saksøke. Noe de også gjør. Uansett hvor mye dere syter og klager så endres ikke det. Hadde Google hatt disse patentene så hadde det blitt stille i denne leiren. Det er jævlig sikkert.

 

Men dette er svært vanskelig for sosialistiske nordmenn å skjønne da dere forventer at verden er rettferdig og alle kan få og ta det dem vil.

Apple-forsvarerne kjører på med personangrep. Vi ser et mønster her. Steffen Moss, UrgeLoL, m.fl. forsvarer saklig og velbegrunnet kritikk mot Apple med personangrep.

 

Det var nå en ting.

 

En annen ting er at de begynner å angripe f.eks. Google. Men har Google noen gang saksøkt andre firmaer (først) basert på patenter? Ikke såvidt jeg vet. At man har patenter betyr ikke at man trenger å bruke dem til å være ondskapsfulle, slik Apple gjør. Mange firmaer har faktisk patenter fordi det er tvunget til det, da de trenger noe å forsvare seg med hvis de blir saksøkt av onde firmaer som f.eks. Apple.

Lenke til kommentar

Noe jeg ikke helt forstår er hvordan man kan si at Apple ikke klarer å konkurrere. Hvor er det de svikter? De har jo den mestselgende telefonen, det mestselgende nettbrett, sikkert den mest selgerne musikkspilleren og en serie med bærbare som selger meget godt. De har den største appstoren med god margin og kunder som faktisk kjøper varer der. Stod ikke Apple for ca 50% av all inntjening i bransjen?

 

Uttalelsene har vel vært mer i retning av å ikke klare å konkurrere "på ærlig vis", dvs at man konkurrerer ved å ha det beste produktet, kontra å drive tullesaksøking og med andre ting for å presse ut konkurrenter på grunnlag av andre ting enn produktkvalitet. Selcfølgeig kan man jo diskutere om det er rett også, men at det er mestselgende i dag motbeviser ikke en slik uttalelse, nettopp fordi slike ikke-produktrelaterte virkemidler også blir brukt. (personlig tror jeg ikke det har vært en kjempesentral del av apples suskess med suksmål dog, selv om det er en usmaklig og forbrukerfiendtlig greie)

 

AtW

Lenke til kommentar
Man kan godt mislike patentlovene, søksmål osv osv, men når man begynner å hate selskaper så er det noe galt. Har jo helt klart selv bilmerker jeg liker bedre enn andre, klesmerker osv osv, men ikke fan om jeg kommer til å begynne å hate eller elske noen av dem. Så viktige er det ikke.

Det du sier er altså at man ikke skal kunne kritisere firmaer som gjør noe dumt.

 

Latterlig.

 

Apple har gjort noe ondskapsfullt i denne og andre saker. Dette fortjener de krass kritikk for.

 

Selv den mest garvede android fan må jo innse det at Apple snudde opp ned på mobilverden når de lanserte iPhone. Kombinasjonen god hw og en sw med ett godt ui traff meget godt ute blant folk. Spørs om det hadde vært like rask utvikling om ikke Apple hadde pushet konkurrentene slik de gjorde.

Så fordi Apple gjorde noe bra i 2006, så er det helt greit at de oppfører seg som ondskapsfulle drittsekker i ettertid?

 

Ja, konkurranse er bra! Takk for at du innrømmer det. Og samtidig må det påpekes at det Apple gjør i disse sakene er å prøve å hindre konkurranse.

 

Noe jeg ikke forstår er hvordan noe utvikler nærmest følelser for disse mega selskapene. Apple/Google/whatever er ikke hverken gode eller onde. Og for meg så er fanboys de som har sterke følelser for merker/selskaper. Jeg tok tydeligvis feil av deg, du er ikke android fanboy men en anti Apple fanboy.

Personangrepene vil ingen ende ta. Kan man ikke forsvare Apple på saklig grunnlag, skal folk tas ned, en etter en.

 

Og tenk at hvis man er motstander av misbruk av patenter for å undergrave konkurransen i markedet, så er man en anti-Apple-fanboy. Med andre ord sier UrgeLoL indirekte at Apple == misbruk av patenter for å undergrave konkurransen i markedet.

 

Nå er ikke dette første gang Apple er ute og lager patentdjevelskap. Apple har jo til og med truet W3C med patenter! Ja, Apple har aktivt prøvd å sabotere åpne standarder fra W3C ved å bruke patentene sine.

 

Hvor ekstremt ondskapsfullt er ikke det?

 

Men for all del, fortsett å ignorere sakens fakta, og fortsett heller å gå til personangrep på alle som kritiserer elsklingen din, Apple.

 

Noe jeg ikke helt forstår er hvordan man kan si at Apple ikke klarer å konkurrere. Hvor er det de svikter? De har jo den mestselgende telefonen, det mestselgende nettbrett, sikkert den mest selgerne musikkspilleren og en serie med bærbare som selger meget godt. De har den største appstoren med god margin og kunder som faktisk kjøper varer der. Stod ikke Apple for ca 50% av all inntjening i bransjen?

Det er åpenbart at Apple pisser i buksa over Android. Android vokser som bare fy, og det ser jo Apple også. Apple mener åpenbart at de ikke klarer å konkurrere.

 

Det blir litt som Microsoft, som brukte enorme ressurser på å bekjempe konkurrenter i desktop-markedet. Dette fordi de innså at de ikke klarte å konkurrere på ærlig vis.

 

Så når jeg sier "klarer ikke å konkurrere" så mener jeg nettopp det: At Apple (som Microsoft) ser trusler mot posisjonen de har i dag, og tar i bruk alle mulige slags nedrige og skitne midler for å hindre konkurrentene fra å være eller bli en trussel.

 

Var det så forbannet vanskelig å skjønne?

Lenke til kommentar

Tror ikke søksmålene til Apple har vært grunnen til at konkurrentene har ligget flere skritt bak i tablet verden. Eller at Apple slo hele mobilverden på tull når iPhone og AppStore ble lansert. Jeg ser kritikken, men jeg forstår ikke hvorfor følelsene blir så ekstreme. Det er mobiler, sw og mega selskaper vi snakker om.

ATW: grunnlaget til apple's suksess er vel nettopp at de har gitt kundene det de ønsker. Man kan nesten ikke ha suksess uten.

Men det er jo tydelig at å gå mot strømmen her på forumet er nytteløst. Den ene etter den andre, hvorfor android et best, android vil dominere verden, hvorfor du skal velge android, tråden dukker opp. Og her burde man egentlig bare være enig, alt annet er døfødt. De værste androidtilhengerene sitter jo med 3-4 kontoer og er jo sjelden uenige med hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv den mest garvede android fan må jo innse det at Apple snudde opp ned på mobilverden når de lanserte iPhone. Kombinasjonen god hw og en sw med ett godt ui traff meget godt ute blant folk. Spørs om det hadde vært like rask utvikling om ikke Apple hadde pushet konkurrentene slik de gjorde.

Det var i bunn og grunn en "Windows Mobile 6 phone" med forbedret hardware og software. En naturlig evolusjon i markedet. Her burde helt klart Microsoft grepet sjansen, da de hadde de beste forutsetninger, men istedet var Apple smarte og klasket på telefonfunksjonalitet på sin Ipod. De fleste mp3-spillere på den tiden var mye mer "smooth" og hadde generelt et mer brukervennlig interface enn WM6 hadde. Jeg tror helt klart at Apple har fått fortgang i telefonutviklingen, og i en periode hadde de faktisk markedets beste telefon. Dessverre ser man nå at når de har bli dyttet ned fra tronen så forsøker de seg på en annen taktikk: Istedet for å fornye seg selv,drive utviklingen fremover og på den måten ta tilbake tronen, forsøker de istedet desperat å gjøre konkurrentene dårligere. En skitten taktikk som er støttet av et skittent amerikansk patentsystem.

Lenke til kommentar
Tror ikke søksmålene til Apple har vært grunnen til at konkurrentene har ligget flere skritt bak i tablet verden. Eller at Apple slo hele mobilverden på tull når iPhone og AppStore ble lansert. Jeg ser kritikken, men jeg forstår ikke hvorfor følelsene blir så ekstreme. Det er mobiler, sw og mega selskaper vi snakker om.

Dette er avsporingene som prøver å føre diskusjonen inn på et annet tema som er mer fordelaktig for Apple.

 

Men det er jo tydelig at å gå mot strømmen her på forumet er nytteløst. Den ene etter den andre, hvorfor android et best, android vil dominere verden, hvorfor du skal velge android, tråden dukker opp. Og her burde man egentlig bare være enig, alt annet er døfødt. De værste androidtilhengerene sitter jo med 3-4 kontoer og er jo sjelden uenige med hverandre.

Dette er offermentaliteten, stråmennene og angrepene.

 

Jepp, business as usual.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...