Gå til innhold

HTC taper første runde mot Apple


Anbefalte innlegg

Du må gjerne sitere meg på at jeg synes at disse søksmålene er helt greit. Har tidligere skrevet at jeg synes systemet trenger seriøse omstrukturering. Det jeg her sagt er at Apple er ikke alene om å saksøke. De forholder seg til regelverk og lover og gjør det selskaperflest gjør, tjener mest mulig penger. At patentlovverket har feil og at det ikke fungerer er det ingen tvil om. Det samme gjelder jo andre typer latterlige søksmål. Tror de fleste selskaper bruker smutthull og lovverket til å tjene mest mulig penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må gjerne sitere meg på at jeg synes at disse søksmålene er helt greit. Har tidligere skrevet at jeg synes systemet trenger seriøse omstrukturering. Det jeg her sagt er at Apple er ikke alene om å saksøke. De forholder seg til regelverk og lover og gjør det selskaperflest gjør, tjener mest mulig penger. At patentlovverket har feil og at det ikke fungerer er det ingen tvil om. Det samme gjelder jo andre typer latterlige søksmål. Tror de fleste selskaper bruker smutthull og lovverket til å tjene mest mulig penger.

Endrer tema litt ja. Greit det, liksom. Bare lat som ingenting.

Lenke til kommentar

Tror ikke søksmålene til Apple har vært grunnen til at konkurrentene har ligget flere skritt bak i tablet verden. Eller at Apple slo hele mobilverden på tull når iPhone og AppStore ble lansert. Jeg ser kritikken, men jeg forstår ikke hvorfor følelsene blir så ekstreme. Det er mobiler, sw og mega selskaper vi snakker om.

ATW: grunnlaget til apple's suksess er vel nettopp at de har gitt kundene det de ønsker. Man kan nesten ikke ha suksess uten.

Men det er jo tydelig at å gå mot strømmen her på forumet er nytteløst. Den ene etter den andre, hvorfor android et best, android vil dominere verden, hvorfor du skal velge android, tråden dukker opp. Og her burde man egentlig bare være enig, alt annet er døfødt. De værste androidtilhengerene sitter jo med 3-4 kontoer og er jo sjelden uenige med hverandre.

 

Det som er klart er at man kan være svært suksessfull uten å ha det beste produktet. Ellers får du ikke så mye sympati fra min side fordi du går "mot strømmen" (som om det er noe unikt med å like apple-produkter her på forumet), dette er ingen poll, du står fritt til å argumentere godt for ditt synspunkt. Det synes jeg ikke du gjør, du bør heller se på argumentene dine, kontra å klage over at ting er "nytteløst".

 

AtW

 

Du må gjerne sitere meg på at jeg synes at disse søksmålene er helt greit. Har tidligere skrevet at jeg synes systemet trenger seriøse omstrukturering. Det jeg her sagt er at Apple er ikke alene om å saksøke. De forholder seg til regelverk og lover og gjør det selskaperflest gjør, tjener mest mulig penger. At patentlovverket har feil og at det ikke fungerer er det ingen tvil om. Det samme gjelder jo andre typer latterlige søksmål. Tror de fleste selskaper bruker smutthull og lovverket til å tjene mest mulig penger.

 

Hvor relevant er dette? Man kan selvfølgelig avfeie all umoral med "andre er slemme også", men det er et rimlig tomt argument, uten særlig nytteverdig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Etter å ha lest igjennom denne diskusjonen har jeg lyst til å skrive et laangt innlegg, men objektiviteten her er så lav at det ikke ville hatt noen effekt.

Derfor spør jeg bare et enkelt (retorisk) spørsmål: Hvorfor valgte Apple å saksøke HTC for dette nå, i denne perioden der Android har startet å vokse, og ikke tidligere? :thumbup:

 

Kanskje dette ikke har noe med at Android vokser så kraftig akkurat nå, men rett og slett at HTC er den perfekte kandidaten å gå etter i denne saken? Har du tenkt på det? Mye vanskeligere å gå etter Samsung som besitter langt flere immaterielle eiendeler enn HTC? Ikke sikkert at du kan vinne der.

 

Apple har antagelig brukt lang tid til å vurdere hvilken kandidat de skal gå etter. Og de har antagelig vurdert det dithen at det er større sjanse for gjennomslag i en evt. sak mot HTC, som igjen vil få konsekvenser for resten av Android-flokken i form av royalties.

 

Hvorfor skal dette ha noe som helst med Android sin vekst å gjøre? Slike kommentarer viser kun at man som Android fanboy har til dels kraftige lammelser i en eller annen hjernehalvdel. Den aktøren som antagelig har størst glede av Android sin vekst er jo nettopp Apple.*

 

Med ett par unntak da.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Noe jeg ikke helt forstår er hvordan man kan si at Apple ikke klarer å konkurrere. Hvor er det de svikter? De har jo den mestselgende telefonen, det mestselgende nettbrett, sikkert den mest selgerne musikkspilleren og en serie med bærbare som selger meget godt. De har den største appstoren med god margin og kunder som faktisk kjøper varer der. Stod ikke Apple for ca 50% av all inntjening i bransjen?

 

Uttalelsene har vel vært mer i retning av å ikke klare å konkurrere "på ærlig vis", dvs at man konkurrerer ved å ha det beste produktet, kontra å drive tullesaksøking og med andre ting for å presse ut konkurrenter på grunnlag av andre ting enn produktkvalitet.

 

snip

 

AtW

 

Denne saken er jo et klassisk eksempel på at HTC ikke klarer å konkurrere på «ærlig vis», som du så fint kaller det. Istedenfor å bruke sin tid og ressurser på utvikle noe som er unikt og særpreget for selskapet, misbruker de med viten og vilje noen av Apples patenter i et lettvint forsøk på å stjele markedsandeler.

 

Med all respekt ATW, kan du forklare oss logikken i dette. Hvorfor skal vi respektere HTC for dette? Er dette å konkurrere på "ærlig vis"? Noen ganger mistenker jeg at Android luen ikke bare gjør en blind, den lammer også deler av hjernehalvdelene…

 

Ha en fortsatt god sommer! :thumbup:

Endret av Stool Sample
Lenke til kommentar

Syns enkelte her virker meget ømfintlige overfor kritikk mot Apple. Kritikk som jeg mener er helt på sin plass! Men å ty til direkte personangrep, er vel å bevege seg over den berømte streken?

 

Vi snakker altså om en hodeløs patent, som i praksis lar telefonen ringe ett nummer når du berører det. Hvis jeg husker riktig, så fantes dette lenge før apple kom på markedet med mobiltelefoner. Så jeg vil tro Apple taper neste runde i retten. Men vi snakker jo om USA, så ingenting vil forbause meg.

 

Men vi kan jo trøste oss med at det største markedet, utenfor USA, ikke blir berørt av disse idiotiske patenter, så det er vel egentlig storm i et vannglass. Personlig tror jeg ikke Apple er ute etter royalties. Jeg tror de rett og slett har bestemt seg for å prøve å skvise Android ut av markedet, i USA. Noe jeg føler meg rimelig sikker på at de ikke klarer. Tipper Google ikke vil la noe slikt skje... ;) Og heldigvis for det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har egentlig apple virkelig hentet utav egen lomme på iphone?

Mobiltelefon - funnet opp av motorola

Toutch skjerm på mobiltelefon - for første gang sett her i landet på en braun telefon på 90tallet

Smart telefon - Nokia

Kamera på mobil - Nokia

Bluetooth - Nokia

WiFi på telefon - Nokia

osv.

 

Tror du var litt snar med faktasjekken din her ;)

 

Den første håndholdte mobilen var det Motorola som stod bak. Om de var først med mobiltelefon, vet jeg rett og slett ikke, men kan godt hende.

Blåtann er det Ericsson som står bak.

Den første Smart telefonen er vel også Ericsson som står bak. (R380)

Første telefon med WiFi var vel en Fujitsu

Kamera på mobil var vel vanlig i Japan, lenge før Nokia lanserte telefoner med kamera på....

Lenke til kommentar

Denne saken er jo et klassisk eksempel på at HTC ikke klarer å konkurrere på «ærlig vis», som du så fint kaller det. Istedenfor å bruke sin tid og ressurser på utvikle noe som er unikt og særpreget for selskapet, misbruker de med viten og vilje noen av Apples patenter i et lettvint forsøk på å stjele markedsandeler.

*

Så du mener at det er det Apple har gjort her? Apple har jo ikke en gang vært med på og utvikle teknologien de saksøker for her, den fantes lenge før iPhone eksisterte, de har bare fått en finger med i patenten. Microsoft sitter jo også på en del av rettighetene til disse patentene, men man ser ikke de skrike og sutre slik som Apple gjør, de vurderer heller og dele den med HTC, siden de nok en gang vil bli en viktig medspiller i WP7. Og da vil ikke Apple sitt søksmål ha så stor påvirkning lengere.

Syns enkelte her virker meget ømfintlige overfor kritikk mot Apple. Kritikk som jeg mener er helt på sin plass! Men å ty til direkte personangrep, er vel å bevege seg over den berømte streken?

*

Enig. Jeg klarer ikke holde en diskusjon på dette nivået.

 

Vært gang jeg kritiserer iPhone på dette forumet, er det eneste som kommer tilbake er patetiske komentarene om "android gjengen" "android briller" osv... selv om jeg selv bruker en iPhone4..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noe jeg ikke helt forstår er hvordan man kan si at Apple ikke klarer å konkurrere. Hvor er det de svikter? De har jo den mestselgende telefonen, det mestselgende nettbrett, sikkert den mest selgerne musikkspilleren og en serie med bærbare som selger meget godt. De har den største appstoren med god margin og kunder som faktisk kjøper varer der. Stod ikke Apple for ca 50% av all inntjening i bransjen?

 

Uttalelsene har vel vært mer i retning av å ikke klare å konkurrere "på ærlig vis", dvs at man konkurrerer ved å ha det beste produktet, kontra å drive tullesaksøking og med andre ting for å presse ut konkurrenter på grunnlag av andre ting enn produktkvalitet.

 

snip

 

AtW

 

Denne saken er jo et klassisk eksempel på at HTC ikke klarer å konkurrere på «ærlig vis», som du så fint kaller det. Istedenfor å bruke sin tid og ressurser på utvikle noe som er unikt og særpreget for selskapet, misbruker de med viten og vilje noen av Apples patenter i et lettvint forsøk på å stjele markedsandeler.

 

Med all respekt ATW, kan du forklare oss logikken i dette. Hvorfor skal vi respektere HTC for dette? Er dette å konkurrere på "ærlig vis"? Noen ganger mistenker jeg at Android luen ikke bare gjør en blind, den lammer også deler av hjernehalvdelene…

 

Ha en fortsatt god sommer! :thumbup:

 

Jeg har rspurt deg før hvrdan man skal unngå å bryte patenter av typen """A system and method causes a computer to detect and perform actions on structures identified in computer data." og hvem som ikek bryter slike patenter, du har ikke svart, og derfor spør jeg igjen.

 

Ellers kan du kanskje bruke dine egne hjernehalvdeler til å faktisk lese hva jeg skriver? Har jeg skrevet at vi skal respektere HTC? Det er ikke engang jeg som skrev det med at apple ikke klarer å konkurre på ærlig vis.

 

Hva med å prøve å forholde deg til andres innlegg og argumenter, istedet for å bare spy ut påstander som er lite relevant for saken, og dårlig skjulte personangrep?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er noe jeg fant i en annen tråd her.

 

Men Google har hvertfall sagt noe om denne saksøknings greia nå.

 

Her er hva Google sa.

 

When the lawsuits against Google and its manufacturing partners just seem to keep piling up with no end in sight, leave it to Google’s Erich Schmidt to boil the whole mess down to a few quotable choice words. Patent, intellectual property, and copyright infringement aside claims aside, Schmidt sees all the legal nonsense as little more than a defensive maneuver on the part of companies that can’t keep up with Google’s pace:

“…Our competitors are responding. Because they are not responding with innovation, they’re responding with lawsuits. We have not done anything wrong and these lawsuits are just inspired by our success.”

In case it isn’t clear, Schmidt is levying those words straight at the likes of Apple, Oracle, Microsoft, and others who have recently attempted to turn a cheap profit in the courts off of Android. Those are some bold words, but bold words backed by the very success Schmidt speaks of. We have to agree with his take on the whole thing, the corporate bickering and lawsuit happy lawyers are getting a bit out of hand.

Lenke til kommentar

Microsoft er jo sikkert godt fornøyd med den avtalen de fikk i land med Samsung. 15 dollar for hver Samsung Android telefon solgt er jo ikke dårlig, kanskje Apple er på utkikk etter noe lignende med HTC.

Var ikke det HTC som måtte betale Microsoft dette?

Lenke til kommentar

Microsoft er jo sikkert godt fornøyd med den avtalen de fikk i land med Samsung. 15 dollar for hver Samsung Android telefon solgt er jo ikke dårlig, kanskje Apple er på utkikk etter noe lignende med HTC.

Var ikke det HTC som måtte betale Microsoft dette?

Nei HTC slapp billigere unna Microsoft. De betaler bare 5 usd. Evil bastards.

 

 

 

Lenke til kommentar

Microsoft er jo sikkert godt fornøyd med den avtalen de fikk i land med Samsung. 15 dollar for hver Samsung Android telefon solgt er jo ikke dårlig, kanskje Apple er på utkikk etter noe lignende med HTC.

Var ikke det HTC som måtte betale Microsoft dette?

Nei HTC slapp billigere unna Microsoft. De betaler bare 5 usd. Evil bastards.

Har du noen linker å vise til som sier at Samsung må betale Microsoft 15 dollar per Android enhet solgt da?

 

Kan ikke huske å ha sett noen plasser at dem må gjøre det. Men mulig jeg ikke har fulgt helt med da.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...