Gå til innhold

Refleksjon: Derfor blir vi fanboys


Anbefalte innlegg

tjah samtidig er det greit å huske på at enkelte bedrifter jobber etter ganske gode etiske normer samt kvalits standarter.

 

Synes det blir for lett å si - alle selskape er like, bare reklame som skiller de - men produktene er "så" forskjelig.

 

Jeg vil f.eks. ikke handle varer fra merker som også produserer våpen ol. f.eks. Siemens. Og når jeg kjøper produkter fra Canon, Nikon etc. så støtter jeg også utviklingen av fremtidig produkter fra det selskapet.

 

I alle fall jeg er veldig bevist hvem som står bak selskapet og hva jeg støtter ved å kjøpe demmes produkt.

 

Slikt kjøpte jeg f.eks. Drobo S fra http://www.drobo.com da jeg vil støtte det selskapet og liker utviklingen de driver med. Samt filosofien bak produkter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man boikotter for eksempel Apple eller Sony for den skandaløse mangel for respekt av forbrukerrettigheter, deres markedsledende dårlige moral og mer enn gjennomsnittlige tvilsomme metoder, og sier fra om det, er det ikke tull, men samfunnsnyttig folkeopplysning.

 

For mange av oss er det nødvendigvis ikke sånn at vi har en leverandør man synes er bedre enn alle andre, men en eller to leverandører som man synes gjør verden til et dårligere sted. Hvis man da ikke faktisk sier noe om dette, er man med på å rettferdiggjøre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
deres markedsledende dårlige moral og mer enn gjennomsnittlige tvilsomme metoder

 

Og hvem var det som bestemte hva som er dårlig moral og tvilsomme metoder, sa du?

 

Hvis det finnes én ting som er skadelig for ethvert samfunn, så er det selverklærte «moralens voktere».

Du mener det er bedre om man godtar alt?

 

 

 

Er selv veldig på at jeg skal straffe selskaper som ikke oppfører seg ordentlig mot forbrukere (og evt. de osm produserer produktene). Og hvis det skal ha noen effekt så må man også videreformidle sine opplevelser til andre så de kan ta det i bruk når de skal velge sine produkter.

Noe man godt kan gjøre med gode opplevelser også.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke med deg, men jeg er i stand til å ta en avgjørelse på om et firma har dårlig moral når en divisjons CEO går ut og uttaler at rootkit-skandalen ikke var et problem fordi kundene deres ikke vet hva det er. Med andre ord - det er greit å ødelegge sikkerheten til kunden dersom kundene ikke skjønner det har skjedd.

 

Om ikke du er i stand til å vurdere basert på slike ting, kan jeg godt ta jobben for deg. For er det noe som er skadelig for et samfunn, så er det å la sånne ting gli forbi som om det er greit. Eller å til og med angripe de som sier at det ikke er greit, du kan jo ikke være mer kontraproduktiv enn det du er.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Personlig er jeg enig i David vs. Goliat-hypotesen. Husker jeg mislikte ATI en periode i min ungdom fordi de ledet godt over nVidia. Nå bryr jeg meg fint lite å kjøper det som gir mest bang for the bucks.

 

Samtidig må jeg innrømme at det gjør godt når Android gjør fremskritt ovenfor Apple. :innocent:

Lenke til kommentar

Kjennetegnet på en fanboy er vel at de rakker ned på konkurrerende produkter uten å vite noe om de. Typisk eksempel er vel en Macbruker som rakker den på windows pga feil som kanskje var tilfelle for 10 år siden (treg, oppdateringer, kræsj, etc etc). Likeledes en Androidbruker som kun har hatt Android smarttelf og aldri prøvd en iPhone engang. Eller hva med en iPhone og Android fan som rakker ned på Windows Phone 7 fordi Windows mobile 6.x var dritt :thumbup:

Lenke til kommentar

@GCardinal:

Synes det er veldig sunne holdninger du har der, og jeg er i stor grad enig. Derfor søker jeg også å unngå produsenter som gjennom sin aktivitet "truer"/skader verdier jeg ser som svært viktige. F.eks er ytringsfrihet særdeles viktig for meg, og om en produsent gjør noe som kan true absolutt ytringsfrihet så er den produsenten utelukket. Et annet viktig prinsipp er mitt frie valg.

 

Faktisk tror jeg uansett hvilke produkter vi liker, at det i dagens globaliserte samfunn og stadig hardere konkurranse, blir mer og mer viktig at man vektlegger slike prinsipper i sine handlinger som forbruker. Om man glemmer dette tror jeg fort de fleste aktørene vil ta "ballegrep" på oss for å vinne i konkurransen.

Lenke til kommentar

 

Men til alle "fanboyene" som forguder Apple så spør jeg, hva er det som er så bra med Apple produkter (iMac, iPhone, iPad, iPod etc)?

 

Jeg liker å bruke dem, og på de områder som er relevante for meg synes jeg de funker bedre. :)

 

 

(Ja, du kan få kalle meg en blind fanboy nå.)

 

 

Hva man velger ender ofte opp i disse dager som en smakssak, da de fleste produktene kan gjøre de samme tingene. Man kan selvfølgelig slenge på et lag med moral/etikk og hvem som er "the bad guy" etc, men personlig legger jeg ikke stor vekt på det.

 

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor det er så viktig hva andre velger. Om man selv er fornøyd, hva er problemet?

Lenke til kommentar

Mennesket fungerer slik:

 

En tanke® fører til en følelse®.

 

 

Når man derfor prøver feks apple og gjør seg tanker om at det er bra, vil man få følelser for merket. Nå snakker jeg om følelser rundt tilknytning.

 

De fleste husker sin aller første bil godt, og liker ofte den samme bilen fremdeles, det være seg en volvo 240, bmw m3 etc etc.

 

De fleste husker sin første båt, sin første pc, sin første mobil etc og de fleste som likte produktet første gang blir ofte følelsesmessig tilknyttet (i liten eller stor grad) og derfor vil kritikk mot merket man elsker føles personlig ment siden man gjerne mener det stikk motsatte veldig sterkt.

 

Dette betyr imidlertidlig ikke at vi er huleboere (noe vi er, men ikke pga dette), men det bare bekrefter at vi fortsatt er menneskelige mennesker :)

 

Dette er selvsagt min subjektive mening/tanke, som jeg har knyttet "følelser" til og hvis noen andre da kjefter eller kaster dritt pga mitt innlegg kan jeg finne på å ta det personlig. Det som da skiller oss fra huleboere er hvordan vi REAGERER. Om jeg tar imot kritikken med åpne armer er ikke det en huleboermåte å reagere, men hvis jeg klikker mongo er jeg en huleboer.

 

Veldig forenklet skrevet, ikke ta det jeg skriver helt seriøst såklart, men jeg håper jeg er inne på noe :)

 

Dagens psykologi-innlegg - Jeg leker jo ikke klubb akkurat!! :D haha

 

Utrolig utrolig bra artikkel forresten :D

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ikke fanboy av noe, men inrømmer at jeg er hateboy av et merke(skal ikke nevne hvilket), men grunnen min er ikke pga brudd på ytringsfrihet, eller idiotisk ladeplugg...det er rett og slett pga mine kollegaer og venner som til tadighet kommer springende å roper: jeg kan sende mms, jeg har noe som heter facewarp som gjør at jeg kan ha videosamtale med andre som har samme tlf som meg, se, jeg har icloud og kan lagre ting i skyen for så å få d inn på macen min osv. Det er så utrolig provosernde at de til stadighet kommer med "nyheter" som har vært gjort i flere år, og nekter å høre når jeg forklarer at det er gammelt nytt...

Lenke til kommentar

Det er bare et ord som beskriver det hele. politikk.

 

etter å ha prøv et produkt fra en produsent /merke så kan det hende at man måten det blir gjort på.

så kan konkurrenten ha det samme produktet , men det funger lit annerledes. det kan være nok til at man hater konkurrentens produkt .

 

så det hele dreier seg om hvilke egenskaper man vektlegger og hvilke egenskaper man misliker.

her er vi forskjellig

 

hvis på et produkt må gjøre det slik og slik for at det skal fungere så kan de andre som har andre måter å gjøre det på.

noen liker den ene måten mens andre liker den andre måten.

den en måten føler en person blir en begrensning men andre synes at det blir for mye å holde styr på hvis man skulle følge den andre måten.

 

mange er mere opptatt av utsende en praktisk bruk og er villig til bruke mye penger på design , mens andre mener at designet fordyrer produktet.

 

så må man ikke glemme hvor bokstavelig enkelte tar reklamen.

sier den noe så er det sant.

 

 

Mange ønsker at ting skal gå av seg selv uten å bry seg om å tilpasse tingen , mens andre vil bestemme selv hvordan det skal være.

 

hva foretrekker man av

- at alt er bestem og tilrettelegger for deg

- eller at man kan tilpasse alt selv

 

Apple ligger vel i grunnen nærmest det første punktet

Microsoft og Windows er nærmest det andre punktet ( kanskje lit mer midt mellom) .

 

Linux er nærmest det siste punktet .

 

så er det bare å finne ut hva man liker best og hater mest.

Lenke til kommentar

Bra artikkel, ja! :D

 

Kan liste opp hvilken side av "krigene" jeg står på:

 

JA | NEI

PC | Mac

Intel | AMD

Android | iPhone

rødt eple | grønt eple

Logitech | Nesten alt annet

Firefox | Andre nettlesere

 

Jeg velger selvsagt andre produsenter/produkter om de er bedre, men jeg ser til "ja-siden" først :)

 

Edit:

Nvidia | ATI

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar

Jeg blir i blant spurt om: Skal jeg kjøpe Nikon eller Canon.

Jeg svarer som regel at den ene måned er det Nikon som kommer best ut og neste måned Canon, så jeg vil helst ikke velge for andre, sier bare at det merke de går for bør de holde seg til grunnet utstyr.

Og så fins det andre gode merker også å velge mellom.

Lenke til kommentar

Greit å være fanboy, tho hvis du ikke er en faggot mot folk som er fanboy av ting du ikke er/liker :)

Man kan selvsagt være hva man vil, men dersom man er fanboy må man forvente å bli behandlet deretter: som en komplett tulling som ikke blir tatt seriøst i det hele tatt.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...