Gå til innhold

Refleksjon: Derfor blir vi fanboys


Anbefalte innlegg

Det er enkelt - se på iPhone/iPad/iTune/AppStore koblingen. Hvis det dekker ditt behov, så er du happy som F... Men øsnker du å gå utover den opptrukne stien, så kommer Apple og gir deg en klaps på lanken.

 

Dette gjelder jo alle produkter, uansett produsent. Hvis jeg kjøper en Porsche og så finner ut at jeg ikke kan kjøre i skogen med den så er ikke Porsche forbrukerfiendtlig av den grunn. Kjøper jeg en støvsuger og den ikke klarer å støvsuge gårdsplassen min ren for pukk så er ikke Miele forbrukerfiendtlig.

 

Hvis noen kjøper et produkt som ikke dekker deres behov så er det deres egen skyld, det blir for dumt å kalle produsenten forbrukerfiendtlig fordi et fåtall er misfornøyd med produktet – det gjelder som sagt aller produkter i fra alle produsenter.

 

 

 

 

Det var utrolig dårlig sammenligning. Hvis du skal bruke Porschen som ett eksempel så blir det mer som om du bare kan kjøre den på Poschegodkjente baner og veier, og skal du fylle på bensin går det bare hos de bensinstasjoner som har en Poschetilpasset bensinpumpe. Og skal du fikse på den må den på Poscheverksted eller så brytes garantien. Osv.

 

 

Nei, Apple lager kunstige begrensinger, ikke begrensinger som skyldes hva man kan forvente av produktet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du mener at man skal være helt likegyldig, fordi andre kan ha positive opplevelser?

 

Det var da voldsomt så svart/hvitt du skulle være da. Finnes det ingen mellomting mellom «helt likegyldig», og «korsfarer på hellig oppdrag»?

 

Siste forsøk, med teskje:

 

1. Du opplyser noen om ting du finner kritikkverdig ved produsent A, og gjør din mening om det kjent.

2. Personen du opplyser gjør en vurdering som tilsier at han ikke deler ditt syn på saken, og velger å kjøpe produkter fra produsent A.

3. Du respekterer en annen voksen persons frie vilje og lar saken ligge.

 

Hjalp det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, Apple lager kunstige begrensinger, ikke begrensinger som skyldes hva man kan forvente av produktet.

 

Det man kan forvente av produktet er det produsenten opplyser om at produktet er i stand til. Hadde det vært slik at Apple drev med villedende markedsføring så kunne jeg vært enig med deg. Det gjør de imidlertid ikke; Apple-produkter holder nettopp det de lover.

 

Sammenligningen din var for øvrig ikke bedre; dersom Porsche på forhånd hadde opplyst om at bilene deres kun kunne kjøre på Porsche-veier, kun kunne kjøre på Porsche-bensin, osv. så hadde det vært helt greit. Jeg skjønner ikke hva problemet med det skulle være. Det ville jo ikke vært som om de lurte folk.

Lenke til kommentar

Meget bra artikkel !!! Bra at dette temaet belyses :)

 

Personlig kjøper og/eller benytter jeg det som til enhver tid er mest praktisk, eller jeg spår har stort potensiale i forhold til det markedet jeg jobber mot.

 

Jeg misliker Apple endel pga pris og proprietær politikken, men samtidig så er brukervennlighet og kulhetsfaktor såpass høy, at jeg anbefaler mobilene alikevel (til mine "kunder").

 

Jeg liker Google sine holdninger og produkter, men misliker åpenheten. Risikoen for exploits er altfor høy mener jeg. Så selv om jeg nesten kan kjøpe 2 Android telefoner i stedet for en iPhone må jeg alikevel velge en iPhone pga risiko, (samt at jeg tror at en iPhone er enklere å håndtere enn en Android).

 

Symbian tror jeg dør om "kort" tid. Windows Mobile kommer til å spise Symbian sin del av markedet.

Skal jeg være fanboy til noenting som helst, så må det være Microsoft. Jeg har virkelig troa på at phone7 kommer til å markere seg meget tungt i bedriftmarkedet. Den er så godt som ubrukelig nå, men når Mango kommer med norsk støtte, da blir det spennende å se hva som skjer.

 

Apple gutta kan si hva de vil, men det er ingen (i mine øyne), som klarer å lage en like god mobil-integrasjon mot Exchange, Sharepoint og Office som det Microsoft selv klarer. Med Lync, Skype og Skydrive, samt det nye Tiles systemet som forenkler bruken av mobilene ned på iPhone sitt nivå, ser jeg det som den store konkurenten i bedriftmarkedet der jeg tror Android kommer til å falle gjennom pga risikoen forbundet med all åpenheten.

 

Konklusjon

Jeg er Microsoft fanboy, men det er kanskje ikke så rart siden jeg jobber som it-konsulent rettet mot Microsoft sine produkter primært :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her i Bodø selg Sulland Både VW,Audi og Skoda under samme tak.

Deter ikke bare samme eier , men også samme forhandler

 

Det kan nok stemme pga økonomiske forhold, og er nok ikke et enestående eksempel i land som Norge hvor forhandlerområdene er ofte små i forhold til de større byene i utlandet, eller største byene i Norge.

 

Etter min mening ville VW tjent på å heller hatt alle 3 utvalgene under samme tak. Her jeg bor er det en forhandler for VW, en for Audi og en tredje for Skoda. VW burde heller sett det positive i å ha et større (prismessig) utvalg under samme tak enn prestisje og redsel for å konkurrere med seg selv. Stordrift ville og gitt en ekstra økonomisk gevinst av naturlige årsaker.

 

Tor

Lenke til kommentar

Nei, Apple lager kunstige begrensinger, ikke begrensinger som skyldes hva man kan forvente av produktet.

 

Det man kan forvente av produktet er det produsenten opplyser om at produktet er i stand til. Hadde det vært slik at Apple drev med villedende markedsføring så kunne jeg vært enig med deg. Det gjør de imidlertid ikke; Apple-produkter holder nettopp det de lover.

 

Sammenligningen din var for øvrig ikke bedre; dersom Porsche på forhånd hadde opplyst om at bilene deres kun kunne kjøre på Porsche-veier, kun kunne kjøre på Porsche-bensin, osv. så hadde det vært helt greit. Jeg skjønner ikke hva problemet med det skulle være. Det ville jo ikke vært som om de lurte folk.

Jeg ville likt å se den bunken med dokumentasjon som man skulle gjennom hvis det var slik.

 

La oss ta Itunes som ett eksempel. Alle andre MP3spillere kan man velge hvilken metode man vil bruke for å ta musikken over spilleren, med en IPod derrimot er du tvunget til å bruke Itunes.

Dette er en kunstig begrensning som ikke akkurat er forbrukervennlig, og heller ikke spesielt godt opplyst når du er i butikken, selv om det begynner å bli almenkunnskap.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg liker Google sine holdninger og produkter, men misliker åpenheten. Risikoen for exploits er altfor høy mener jeg.

Jeg vil nå heller si at det når det er åpenhet, at vi har en reell mulighet for å fjerne mulighetene for exploits. Det er andre ting med Google jeg er mer bekymret for; f.eks. deres hang til å sanke inn all mulig informasjon til deres egen forgodtbefinnende.

Lenke til kommentar

jeg synes det er lit merkelig at noen liker at det er begrensninger.

det er ikke noe oppskrift på at alt blir perfekt

 

Samtidig så er de samme livredd for å miste kontrollen hvis det blir fritt valg.

Nå er det heler ikke noe oppskrift på noe som er perfekt

 

da får man valget mellom monopol eller frihet

og skikkethet og begrensinger eller fri flytt

Lenke til kommentar

 

Siste forsøk, med teskje:

 

1. Du opplyser noen om ting du finner kritikkverdig ved produsent A, og gjør din mening om det kjent.

2. Personen du opplyser gjør en vurdering som tilsier at han ikke deler ditt syn på saken, og velger å kjøpe produkter fra produsent A.

3. Du respekterer en annen voksen persons frie vilje og lar saken ligge.

 

Hjalp det?

 

Det du beskriver er jo et normaltilfelle... Har vel egentlig aldri opplevd at noen har protestert på annen manns vurdering, når det gjelder slike ting. Tvert imot, så er det vel heller andre veien, den som har en annen vurdering vil angripe den som har gjort seg opp en mening om noe som er kritikkverdig. Se denne tråden for eksempler. Som regel fortsetter jo gjerne en diskusjon når man blir motsagt.

 

Det du og jeg har diskutert er først og fremst prosessen/kommunikasjonen rundt dette... Dette har ikke vært et forsøk på å "omvende" deg til å boikotte noe spesifikk merke. Det du mener handler om å tone ned budskapet, enten i form eller mengde. Det jeg mener handler om at man bør ikke akseptere hva som helst i stillhet. Diskusjonen har vært et forsøk på å trekke opp grenser et eller annet sted mellom ytterpunktene messing av budskap, og å ikke snakke om det i det hele tatt.

 

Er vi enige om den oppfatningen?

 

Likevel har mine spesifikke eksempler, som altså var eksempler på ting som jeg mener ikke bør forbigås i stillhet, i denne tråden blitt kritisert fordi de er et for personlig utvalg, fordi jeg ikke sa noe om Samsung og Microsoft, etc. Det er sånn man opplever når man støter på en fanboy med sårede følelser :p

 

Men det kan være det samme. Jeg tror kanskje ikke du og jeg er så uenige som det kan virke, du sier man kan messe for mye og jeg sier man kan tie for mye... I mellom der et sted er vi sikkert begge to. Og formen på slik "opplysing" er definitivt mest effektiv om man er saklig og rolig, selv om det ikke altid blir sånn.

Lenke til kommentar

Symbian tror jeg dør om "kort" tid. Windows Mobile kommer til å spise Symbian sin del av markedet.

 

Teknisk sett er Windows Mobile utfaset allerede, så det kommer ikke til å spise noe som helst. Arvtakeren Windows Phone 7 selger foreløpig dårligere i antall solgte enheter enn det Windows Mobile 6.x gjorde. Tallene viser oss nå at de få brukerene av Windows Phone 7 er fornøyde, noe de ikke var med Windows Mobile. Men siden det ligger stor motstand mot Windows-telefoner i retailer-miljøene, så har foreløpig Windows Phone 7 levert usedvanlig dårlig i forhold til hvor mye buzz/markedsføring det har vært. I tillegg ser WP7 til å miste fotfeste hos telefonprodusentene (untatt Nokia, dersom de overlever).

 

Analytikere tror som deg, men foreløpig ser dette ut som Microsofts n'te mislykkede forsøk på mobilmarkedet.

 

Inntil Nokia får stablet på beina en WP7-portefølje, er det definitivt Android som spiser Symbian-andelen.

Lenke til kommentar

En ting som ikke har blitt tatt med i artikkelen, er det fenomenet som kalles "kognitiv dissonans". Et klassisk eksempel på dette er Æsops fabel om reven som prøvde å nå opp til en saftig drueklase, og til slutt ga opp mens den sa til seg selv at druene sikkert var for sure likevel - dette for å harmonisere sin indre konflikt. Vi har alle opplevd å angre på et innkjøp vi har gjort, for deretter å fortelle oss selv at vi faktisk gjorde en bra deal likevel. Denne formen for KD kalles "buyer's remorse" og er viden kjent spesielt i bilbransjen. Det siste man da vil se er negativ omtale av hva man valgte - i mange tilfeller også positiv omtale av det man lurer på om man egentlig skulle ha valgt i stedet.

 

Jeg husker det var en teknologianmelder som skrev en spalte om den siste iMac'en som var kommet ut. Cirka 92 % var positivt, og Apple-sjefen Steve Jobs var så begeistret for teksten at han ville bruke den i en reklameannonse. Men de siste 8 % gikk ut på at Apple hadde inkludert for lite minne som standard-konfig, og vips, så dumpet Apple-fansen en masse hat-mail i innboksen til anmelderen. Hva i all verden hadde han imot Apple?

 

De verste fanboy'ene er de som ikke er overbevist før de gjør innkjøp. De vil prøve å overbevise alle andre når de ikke klarer å overbevise seg selv.

Endret av torbjoern_81
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på meg selv som en person med utpregede fanboytendenser, faktisk blir jeg feks så godt som aldri eksponert for reklame som er noe artikkelen nevner. Men det er heller ikke så enkelt at man bare kan la folk bruke det de vil sålenge man er fornøyd. Andres valg av produkt påvirker meg, selv om jeg ikke har samme produkter som de. Og avogtil er denne påvirkningen også negativ.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fanboys har en fordel da. De slipper å bruke endeløst med tid på å undersøke sin neste dings i det vide og brede. De bare kjøper nyeste til applecanikon, eller hvilket merke det nå måtte være. Og er de riktig heldige så slipper de å ha 14 forskjellige laddere og adapter som ikke passer om hveradre! :!:

 

Men var det ikke snakk om at de fleste mobilprodusentene har blitt enige om en standard lader, mener og huske at til og med Apple ble med der. Eller har de hoppet av lasset?

Da skal jeg leke litt fanboy.

 

Herregud apple sin ladeløsning er jo klart mye bedre enn standarden for den kan jo brukes til så mye annet også. usb er jo alt for tregt grensesnitt for den utroligt kjappe tlf.

Lenke til kommentar

Meget bra artikkel !!! Bra at dette temaet belyses :)

 

Personlig kjøper og/eller benytter jeg det som til enhver tid er mest praktisk, eller jeg spår har stort potensiale i forhold til det markedet jeg jobber mot.

 

Jeg misliker Apple endel pga pris og proprietær politikken, men samtidig så er brukervennlighet og kulhetsfaktor såpass høy, at jeg anbefaler mobilene alikevel (til mine "kunder").

 

Jeg liker Google sine holdninger og produkter, men misliker åpenheten. Risikoen for exploits er altfor høy mener jeg. Så selv om jeg nesten kan kjøpe 2 Android telefoner i stedet for en iPhone må jeg alikevel velge en iPhone pga risiko, (samt at jeg tror at en iPhone er enklere å håndtere enn en Android).

 

Symbian tror jeg dør om "kort" tid. Windows Mobile kommer til å spise Symbian sin del av markedet.

Skal jeg være fanboy til noenting som helst, så må det være Microsoft. Jeg har virkelig troa på at phone7 kommer til å markere seg meget tungt i bedriftmarkedet. Den er så godt som ubrukelig nå, men når Mango kommer med norsk støtte, da blir det spennende å se hva som skjer.

 

Apple gutta kan si hva de vil, men det er ingen (i mine øyne), som klarer å lage en like god mobil-integrasjon mot Exchange, Sharepoint og Office som det Microsoft selv klarer. Med Lync, Skype og Skydrive, samt det nye Tiles systemet som forenkler bruken av mobilene ned på iPhone sitt nivå, ser jeg det som den store konkurenten i bedriftmarkedet der jeg tror Android kommer til å falle gjennom pga risikoen forbundet med all åpenheten.

 

Konklusjon

Jeg er Microsoft fanboy, men det er kanskje ikke så rart siden jeg jobber som it-konsulent rettet mot Microsoft sine produkter primært :)

 

Jeg også jobber med microsoft produkter hver dag som system utvikler. gir meg absolutt ingen grunn til og være noe microsoft fanboy det da....men du ser vel mer negative ting som utvikler kansje...

Endret av dagtveit
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg kan kalles fanboy eller ikke for jeg liker ikke Apple så mye, men det er pga de absolutt skal ha patent på alt som er på produktene deres (kan si meg enig i at dem har et fint design) + at vi må ha tillatelse til alt vi gjør på OS'et dems. Der likerr jeg Google/Android bedre fordi det er friere og det fins på mange mobiler så du kan finne den du liker best og kjøpe den (eier selv en Samsung Galaxy S).

 

Men til alle "fanboyene" som forguder Apple så spør jeg, hva er det som er så bra med Apple produkter (iMac, iPhone, iPad, iPod etc)?

 

Grunnen til at de tar patent på alt er jo enkelt og greit at de ikke vil bli kopiert, bare se på nesten hvilken som helst bærbar PC nå til dags. "Hmmmm, er det ikke noe kjent med det tastaturet?", Jo det er det nok, for det er ikke så vanskelig å se at det er kopiert fra MacBook (Pro)

 

Og til alle som 'elsker' Android, og 'hater' Apple/iPhone, så hadde Android sansyneligvis ikke eksistert om det ikke var for iPhone. Det sklyldes nok mye at Apple er nyskapende, da mange andre (sier ikke alle) kopierer. For å gi et ganske enkelt eksempel. Når kom Samsung Galaxy S, jo etter iPhone, når kom Samsung Galaxy Tab, jo etter iPad. Hvem kom med multitouch, jo Apple gjorde. Hvis du sammenligner de fleste bærbare pc'er med en MacBook (Pro) så er designet ganske likt, og hvem hadde det først, jo Apple.

 

Skal ikke nekte for at det finnes slike tilfeller den andre veien også.

 

Jeg er ikke en fanboy, men en realist.

 

"hmmmm er det ikke noe kjent med touch?" jo har du sett, iphone fant hvist ikke opp det. http://www.gsmarena.com/hp_ipaq_h6320-1311.php

å BTW så skriver du som en fanboy.

å ipad, kan man heller ikke si var så nyskapende siden de egentlig i bunn å grunn tok iphone under et microscop å fant ut at dette ser jo helt

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg kan kalles fanboy eller ikke for jeg liker ikke Apple så mye, men det er pga de absolutt skal ha patent på alt som er på produktene deres (kan si meg enig i at dem har et fint design) + at vi må ha tillatelse til alt vi gjør på OS'et dems. Der likerr jeg Google/Android bedre fordi det er friere og det fins på mange mobiler så du kan finne den du liker best og kjøpe den (eier selv en Samsung Galaxy S).

 

Men til alle "fanboyene" som forguder Apple så spør jeg, hva er det som er så bra med Apple produkter (iMac, iPhone, iPad, iPod etc)?

 

Grunnen til at de tar patent på alt er jo enkelt og greit at de ikke vil bli kopiert, bare se på nesten hvilken som helst bærbar PC nå til dags. "Hmmmm, er det ikke noe kjent med det tastaturet?", Jo det er det nok, for det er ikke så vanskelig å se at det er kopiert fra MacBook (Pro)

 

Og til alle som 'elsker' Android, og 'hater' Apple/iPhone, så hadde Android sansyneligvis ikke eksistert om det ikke var for iPhone. Det sklyldes nok mye at Apple er nyskapende, da mange andre (sier ikke alle) kopierer. For å gi et ganske enkelt eksempel. Når kom Samsung Galaxy S, jo etter iPhone, når kom Samsung Galaxy Tab, jo etter iPad. Hvem kom med multitouch, jo Apple gjorde. Hvis du sammenligner de fleste bærbare pc'er med en MacBook (Pro) så er designet ganske likt, og hvem hadde det først, jo Apple.

 

Skal ikke nekte for at det finnes slike tilfeller den andre veien også.

 

Jeg er ikke en fanboy, men en realist.

 

 

"hmmmm er det ikke noe kjent med touch?" jo har du sett, iphone fant hvist ikke opp det."http://www.gsmarena.com/hp_ipaq_h6320-1311.php">http://www.gsmarena.com/hp_ipaq_h6320-1311.php

å BTW så skriver du som en fanboy.

ipad, kan man heller ikke si var så nyskapende siden de egentlig i bunn å grunn tok iphone under et microscop å fant ut at dette ser jo helt sykt.

Det er vel derfor Apple folk er livredd for at noen skal kalle en mac for PC. for da kan jo folk tro at det er en PC å det er jo alerede laget.

Lenke til kommentar

MAC er en pc .

PC står for personlig computer. Altså personlig datamaskin .

tro om ikke Apple også brukt det begrepet ( ikke PC men personlig datamaskin) i markedsføringen

 

Det er ikke verre en alle de forskjellige pc navnene som dukker opp for en del år siden

De fleste er nok nå forsvunnet

 

selv om de fleste var/er kopier av hverandre så fantes det noen som var helt forskjellig fra de andre .

Mac er en av dem . Comodore Amiga var en annen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I mange tilfeller tror jeg dette fenomenet er en naturlig forsvarsmekanisme. Når du f.eks. først har valgt et kameramerke så må du holde deg til det i lang tid - har du kjøpt en masse Canon-utstyr så kjøper du ikke etterpå et Nikon-kamera. Dette gjelder også til en viss grad for Apple vs. PC. Og når vi først har gjort valget vårt og vi har brukt mye penger på det så skal ikke noen komme å si at det valget var feil! Nei, da har vi kjøpt fra den beste produsenten, og vi har ikke brukt så mye penger på noe som ikke er best!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mange tilfeller tror jeg dette fenomenet er en naturlig forsvarsmekanisme. Når du f.eks. først har valgt et kameramerke så må du holde deg til det i lang tid - har du kjøpt en masse Canon-utstyr så kjøper du ikke etterpå et Nikon-kamera. Dette gjelder også til en viss grad for Apple vs. PC. Og når vi først har gjort valget vårt og vi har brukt mye penger på det så skal ikke noen komme å si at det valget var feil! Nei, da har vi kjøpt fra den beste produsenten, og vi har ikke brukt så mye penger på noe som ikke er best!

Ganske enig, dog med den modifikation at "...som ikke er best" ikke skal tages som absolut "best", men som "best" (eller i hvert fald godt) til prisen, til vores behov.

(Vi ved jo alle at vi -teoretisk- nok kunne finde noget bedre hvis vi var villige til at betale prisen)

 

Problemet er ofte at folk forsøger at ignorere at vi har forskellig brug/behov omkring et produkt, og altid vil placere ting på en lineær skala hvor enten A er bedre end B eller B er bedre end A.

Men hvis fx zoom er vigtigst for en person, og vægt er vigtigst for en anden, bliver de aldrig enige om hvilket objektiv der er "bedst" (helt uanset om de kan blive enige om fabrikat). Og det samme gælder i mange mange andre egenskaber.

 

Det der reelt er interessant er: "Hvad er bedst for mig personligt, til de penge jeg er villig til at betale".

 

Det er også derfor total-karakterer i en anmeldelse er uanvendeligt, da det antager en given vægtning mellem alt det der er målt på.

Som eksempel plejer jeg at tage, at for mig er billeder i dårligt lys uden blitz essentielt OG at det skal kunne være i en lomme. Det gør at mange kameraer som får høje karakterer for mig blot er ubrugeligt 'skrot'...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...