Gå til innhold

Refleksjon: Derfor blir vi fanboys


Anbefalte innlegg

Blir nok også en liten tilhørighetssak. Jeg fotograferer med Canon for eksempel. Kunne aldri i livet tenkt meg å gå over til Nikon, så jeg er vel litt Canon-fanboy da. Men samtidig rakker jeg verken ned på Nikon eller roser Canon opp i skyene.. Betyr det at jeg ikke er fanboy?

 

Jeg tror på mange måter at man har en liten forkjærlighet for det man prøvde først. Det produktet som introduserte deg til en eventuell hobby etc. Jeg har det hvertfall sånn. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men til alle "fanboyene" som forguder Apple så spør jeg, hva er det som er så bra med Apple produkter (iMac, iPhone, iPad, iPod etc)?

Gjennomgangsmelodien er vel at det bare virker.

Jepp. Ikke det at det bestandig gjør det da men - hadde en episode for 3-4 år siden der et defekt grafikkort måtte skiftes. Gjorde det til og med selv! ;)

 

Personlig gir Apple meg en enklere og mer robust arbeidsflyt enn tilsvarende Win/Linux/Android-alternativer ville gitt meg - det vet jeg siden jeg har prøvd litt forskjellige typer hardware og software. :) Gir litt faen i hva andre bruker though, så lenge det fungerer for de.

 

Føler dog det er veldig lett å bli stempla som Apple-fanboy - om man så vidt bare våger å påpeke at X er lettere/bedre på Mac/iPhone kommer det som regel en eller anna kommentar om at man er fanboy.

 

Edit:

Blir nok også en liten tilhørighetssak. Jeg fotograferer med Canon for eksempel. Kunne aldri i livet tenkt meg å gå over til Nikon, så jeg er vel litt Canon-fanboy da. Men samtidig rakker jeg verken ned på Nikon eller roser Canon opp i skyene.. Betyr det at jeg ikke er fanboy?

Usikker på det altså. Personlig er jeg helt omvendt - synes det er ganske artig å mobbe nikonbrukere - men kunne gjerne ha eid en D700 eller D3. :)

Endret av olegunnaro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Øhh... Jeg holder meg til Nokia og Samsung :D Ja jeg er en fan av Samsung, men det er to grunner til at jeg velger samsung eller Nokia. Det er fordi at de lager mobilene sine helt selv, så når jeg pakker opp mobilen min, vet jeg at det erke en menneskehånd som har tatt på den mobilen. Apple har mye underleverandører som ikke er helt trygge når det gjelder "barnearbeid", jeg vet at de har kutta ut mange av de leverandørene de "vet" at ikke driver med barnarbeid, men hvis du kjøpte mac, ipod eller iphone i tidlig ifjor er det nesten garantert at det er unger som har lagd deler av produktet ditt.... Også fordi at jeg elsker android og sikler etter meego :D Men helt enig i at Iphone er en veldig bra telefon i kjempe kvalitet, men sammvittigheta slår inn når jeg tenker på de stakkars barna...

Lenke til kommentar

Enig i mye her.

 

Men jeg merker på noen måter at jeg kjenner meg igjen. Med det mener jeg at jeg misliker Apple, fordi de sensurerer alt de ikke liker, er overpriset og fansene er ofte mer opptatt av at Apple er mote enn av funksjonaliteten. Motsatt, så liker jeg Google og Android fordi de er meget god på personlig valgfrihet og open source. Microsoft plasserer seg vel et sted midt i mellom.

 

Er vel her ganske mange ligger tror jeg. Jeg personlig missliker apple som selskap pga måten de håndterer endel ting på, og hvilke policyer de innfører.

 

Det hjelper heller ikke på inntrykket av apple brukere, når du får en fanskare som forsvarer det at du ikke kan multitaske på iphone, før apple lanserte dette som om det var på linje med oppfinnelsen av hjulet, og noe apple fant på av seg selv.

Selv om diskusjonen rundt akkurat dette var av det mest ekstreme jeg har vært borti, er det en gjenganger i min erfaring, at folk som har blitt hekta på apple ikke takler eller klarer å ta inn over seg at det finnes andre løsninger, som også kan være bedre.

 

Selv om en telefon har multitasking og mulighet til å legge inn ROM fra Ola Hansen, betyr ikke at det kommer en fyr ifra google og tvinger deg til å gjøre dette.

På samme måte som at fanskaren til android gjerne er med på å pushe endel folk til apple, pga de fronter "denne kan kjøre 100 apps, du kan bytte ut alt den gjør med hva du selv ønsker, bare å boote på denne fila, bytte den fila der, skrive 200 linjer kode, så ha du den uber telefonen" holdningen.

 

Media hjelper heller ikke. Ukentlig brukes ipod/iphone/idass som eksempel, eller tingen å slå, når man like gjerne kunne brukt noe annet. Har dessverre nesten blitt synonymt å kalle en mp3 spiller en ipod i enkelte aviser. "Nå kan du lovlig kjøper filer ifra amazon og legge over til din ipod"...

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg kan kalles fanboy eller ikke for jeg liker ikke Apple så mye, men det er pga de absolutt skal ha patent på alt som er på produktene deres (kan si meg enig i at dem har et fint design) + at vi må ha tillatelse til alt vi gjør på OS'et dems. Der likerr jeg Google/Android bedre fordi det er friere og det fins på mange mobiler så du kan finne den du liker best og kjøpe den (eier selv en Samsung Galaxy S).

 

Men til alle "fanboyene" som forguder Apple så spør jeg, hva er det som er så bra med Apple produkter (iMac, iPhone, iPad, iPod etc)?

 

Grunnen til at de tar patent på alt er jo enkelt og greit at de ikke vil bli kopiert, bare se på nesten hvilken som helst bærbar PC nå til dags. "Hmmmm, er det ikke noe kjent med det tastaturet?", Jo det er det nok, for det er ikke så vanskelig å se at det er kopiert fra MacBook (Pro)

 

Og til alle som 'elsker' Android, og 'hater' Apple/iPhone, så hadde Android sansyneligvis ikke eksistert om det ikke var for iPhone. Det sklyldes nok mye at Apple er nyskapende, da mange andre (sier ikke alle) kopierer. For å gi et ganske enkelt eksempel. Når kom Samsung Galaxy S, jo etter iPhone, når kom Samsung Galaxy Tab, jo etter iPad. Hvem kom med multitouch, jo Apple gjorde. Hvis du sammenligner de fleste bærbare pc'er med en MacBook (Pro) så er designet ganske likt, og hvem hadde det først, jo Apple.

 

Skal ikke nekte for at det finnes slike tilfeller den andre veien også.

 

Jeg er ikke en fanboy, men en realist.

Lenke til kommentar

...jeg misliker Apple, fordi de sensurerer alt de ikke liker, er overpriset og fansene er ofte mer opptatt av at Apple er mote enn av funksjonaliteten.

Jeg skjønner meg ikke på folk som deg. Hvorfor mislike noe som du ikke er interessert i?

Dere må jo like og vil ha produktene til Apple når dere går så langt som å mislike og hate det Apple produserer. Er det ikke lettere å bare la være å tenke på Apple?

Det samme med de som hater Sony pga det rot-kit, anti kopi eller hva det no var tullet. La vær å kjøp produktet, se etter noe annet eller bit i det sure eplet og kom over deg selv.

 

Hva er det å ikke skjønne? Jeg er ikke interessert i apple fordi jeg mener man får mer for pengene når man kjøper android/wp7 og pc fremfor iphone og mac. Dessuten tror jeg rent politisk på et mindre overvåket og mer fritt samfunn. I tider som dette setter jeg stor pris på at bedrifter som Google satser på open source, og går mot sensurmodellen til Apple. Jeg er langt ifra noen fanboy, men jeg mener min mening nå er godt begrunnet. Hvorfor foretrekker du Apple?

 

For øvrig synes jeg ps3 er et glimrende produkt ;)

 

PS: Jeg har prøvd både iPhone og mac, og synes det var helt ok, men ikke noe grensesprengende.

Lenke til kommentar

Tror alle til en viss grad er "fanboy" av noe. Har selv tatt meg i å ta ting personlig om noen har kritisert produkt X her på forumet. Men med alder og erfaring har man lært seg å avvente litt før man poster eller la være å poste for å bli mer saklig og rasjonell.

 

Når man tenker over det er det jo bare sunt at andre liker andre produkter enn deg selv, ellers hadde det blitt dårlig med konkurranse og ugunstig for forbrukerne. :-)

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Når så jeg eller andre kommer og kritiserer et produkt, kritiserer vi samtidig deg, livsstilen din og valgene du har gjort. Kanskje ikke så rart du blir litt sint. Da blir vi fort xxxx-hatere

 

Det som mest bidrar for meg personlig til å bli en xxx-hater er når folk er så bak mål, stokk idiot at dem ikke innser at elsk-objektet deres er fullstendig til de grader elendig. Og samtidig forvarer det med en irrasjonell diskusjon.

Lenke til kommentar

De fleste som leser testene våre fast, ser at vi liker ett produkt en gang og konkurrentens produkt en annen gang. Vi er opptatt av den faktiske kvaliteten på produktene, uavhengig av produsent og uavhengig av om vi likte forrige versjon eller ikke.

I ånd av artikkelen så synes jeg det er litt skremmende dersom forfatteren ikke er selvkritisk nok til å innrømme at også han kan være utsatt for irrasjonell påvirkning via reklame, erfaringer, etc.

 

Hva er det som gjør at Canon og co finner det rasjonelt å pøse ukjent antall millioner inn i reklame (for å påvirke oss vanlig dødelige), mens skribentene i akam går fri?

 

Svaret mitt er at alle kan la seg påvirke, og at den eneste sikre måten å fjerne seg fra potensiell fanboyisme er å ikke vite hva man bruker, evt å bare se på målte data. For et grafisk brukergrensesnitt kan det være veldig vanskelig, men for en side-by-side test av bildekvalitet så er det fullt mulig.

 

-k

Lenke til kommentar

Det som mest bidrar for meg personlig til å bli en xxx-hater er når folk er så bak mål, stokk idiot at dem ikke innser at elsk-objektet deres er fullstendig til de grader elendig. Og samtidig forvarer det med en irrasjonell diskusjon.

Til dels enig i det der.

 

En bruker sier han har tenkt på å kjøpe merke xxx, men også vurderer yyy. Og inn i debatten kommer to andre brukere som kun har tatt i en enkelt modell av xxx, og kan fortelle at alt annet er bæsj og at alle som foreslår noe annet er fanboys.

 

Men - så er jeg heller mer irritert på nevnte fanboys personlig, og ikke merket deres. ;)

Lenke til kommentar

Gjennomgangsmelodien er vel at det bare virker.

Jepp. Ikke det at det bestandig gjør det da men - hadde en episode for 3-4 år siden der et defekt grafikkort måtte skiftes. Gjorde det til og med selv! ;)

Problemet er at det bare virker på den måten Apple dikterer ;)

 

Det blir for mye "The Apple way or no way" for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er det å ikke skjønne? Jeg er ikke interessert i apple fordi jeg mener man får mer for pengene når man kjøper android/wp7 og pc fremfor iphone og mac. Dessuten tror jeg rent politisk på et mindre overvåket og mer fritt samfunn. I tider som dette setter jeg stor pris på at bedrifter som Google satser på open source, og går mot sensurmodellen til Apple. Jeg er langt ifra noen fanboy, men jeg mener min mening nå er godt begrunnet. Hvorfor foretrekker du Apple?

 

For øvrig synes jeg ps3 er et glimrende produkt ;)

 

PS: Jeg har prøvd både iPhone og mac, og synes det var helt ok, men ikke noe grensesprengende.

 

Selv en Apple bruker som meg innser at du har helt rett i det at man får mer for pengene ved å velge Android/WP7 og PC fremfor iPhone og Mac i de aller fleste tilfeller.

 

Det som er litt spesiellt er at du politisk er imot overvåking, men samtidig skryter av Google, et selskap som har som eneste forretningsmodell å samle inn så mye informasjon som overhodet mulig om sine brukere for å tjene penger på reklame. Søkemotoren, Gmail, Google Docs, Android, Chrome, ChromeOS, osv... er forskjellige metoder for å nå et og samme mål: samle informasjon om brukere. Det skal sies at de er helt åpne om denne modellen, og fører ikke folk bak lyset.

 

Dette er forresten ikke kritikk av dine personlige valg.Sannheten er at alle, inkludert meg, er irrasjonelle når de tar valg.Kan anbefalle bøker som The Paradox of choice og Predictabily Irrational.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvis man skal være objektiv så hadde apple ALDRI fått den posisjonen den har. Apple iPhone var en knallsuksé, men den var ikke den første til å være en smartphone med det som idag heter 'apps' det var Blackberry som startet med slike små programmer, laget av massene og ikke bare store selskaper. Ikke at Widows Mobile ikke hadde enkle APIer som gjorde utvikling til platformen enkel.

 

Samtidig har Apple fra første dag hatt elendig service og support, og garantiavtalen er på ingen måte bra for konsumerene. I tillegg har man betalt mye mer for en iPhone enn en konkurrents samme så det er trendyness og trendyness alene som har løftet Appleprodukter opp. Og det er på det gjevne OK, men man ser nå som konkurransen er mye større taper iPhone markedsandel, for man får en billigere og bedre telefon til en billigere penge. En av tingene er at iPhone ikke kommer i en fulltastatursmodell slik Android telefoner gjør, for mange som er aktive sms-ere og epostsendere, eller bare surfere, ser at å bruke et virtuellt tastatur er ikke raskt nok og at autokorrekturen ikke fungerer, (og etter 4 modeller burde de ha gjort noe med det).

 

Jeg er lite merkeorientert, men hva jeg merker er at kjøper jeg noe fra en produsent der jeg føler jeg fikk valuta for pengene er det naturlig for meg å se etter noe fra samme produsent, derimot er mine valg av produsent ikke absolutt: TV=samsung, stereo=Panasonic, telefon=Samsung/HTC/Blackberry(bruker flere telefoner), projektor=Epson, Hvitevarer=Zanussi. Jeg kunne bare holdt meg til Samsung på ALLE tingene faktisk, men jeg er ikke imponert over deres vaskemaskiner, eller projektorer, så jeg bruker det jeg føler at er best. For min del har det ikke med reklame eller trendyness men personlig erfaring å gjøre.

 

-frank

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man skal være objektiv så hadde apple ALDRI fått den posisjonen den har. Apple iPhone var en knallsuksé, men den var ikke den første til å være en smartphone med det som idag heter 'apps' det var Blackberry som startet med slike små programmer, laget av massene og ikke bare store selskaper. Ikke at Widows Mobile ikke hadde enkle APIer som gjorde utvikling til platformen enkel.

 

 

Problemet er at man kan ikke være helt objektiv. Du sier selv i ditt innlegg at din egen erfaring er med på å avgjøre dine valg, og dermed er din subjektiv vurdering avgjørende for dine valg

 

Grunnen til at Apple har den posisjonen de har i dag kan deles i 4:

 

- Utrolig dedikerte brukere. Selv Steve Jobs sier at Apple sitt sterkeste våpen er brukerne. Det er intet teknologiselskap som har klart å gjøre det Apple har gjort her. Nemlig å skape et nærmest religiøst holdning til produktene, selskapet og ikke minst ledelsen.

 

- Fokus på hvordan produktene oppleves, ikke på hva produktene er i forhold til konkurrentene. En Mac, iPod, iPhone og iPad har store mangler i forhold til andre produkter( noen stikkord kan være spill på Mac, avspilling av ukomprimerte filer på iPod, multitasking og utvidelse av lagring på iPhone, flash og IO på iPad). På min iPhone skulle jeg gjerne hatt ekte multitasking, minnekort, mulighet til å bruke som HDD, osv... Men jeg klarer meg godt uten disse tingene siden det iPhonen kan gjøre er så gjennomført bra. Den oppleves bedre enn andre telefoner, som objektivt sett med fokus på specs er bedre.

 

- Design. Apple er kongen av design. Produktene er flotte å se på( iPod, Macbook Pro, iMac, osv...)I tillegg har de en rekke praktiske løsninger, som f.eks. bytte av minne og HDD på Mac Pro.

 

- Sterk merkevarebygging. iPod, iPhone, iPad.....trenger jeg si mer? Det har blitt nesten slik at man kjøper "ekte" iPod, eller en annen MP3 spiller( som i mange tilfeller er bedre. man kjøper enten en iPhone eller en annen touchmobil. iPad har per dags dato ingen konkurrenter, noe jeg håper endrer seg snart så vi slipper et nytt iPod lignende marked, med marginale forbedringer over mange år med merke som eneste salgsargument....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor foretrekker du Apple?

Etter 4,5år med Mac og ca. 7 år med PC så foretrekker jeg Mac pga at det er lettere å jobbe med, lettere å sette opp, alt er greiere for de som ikke bryr seg om å lære seg masse data ting.

Et nytt OS koster nesten ingenting, trur jeg betalte 89kr, for Snow Leopard og nye Leon koster 209kr. Jeg bruker de samme programmene på Mac som jeg gjorde på PC, ikke mye forskjell egentlig.

 

Jeg har en 1. gen ipod Touch som er helt okey. Fikk den billigere fra USA. Har tidligere hatt sånne billig mp3 spillere, Sandsisk og noe annet.

 

Kjøpte en iPad2 25. mars i år. Bruker den ikke spesielt mye, kjøpte den for back-up av bilder på reise og for å ha noe istedet for en laptop jeg ikke trenger. Har hatt en Laptop med Linux, solgte den etter 6mnd'er.

 

Jeg kjøper ikke telefon til flere tusen, min Sony Ericsson K810i kostet meg 3200kr. og mer betaler ikke jeg for en telefon. Jeg kjøper aldri telefon på nedbatling via abonnementet. Kjøper heller en vanlig "arbeidstelefon" som kan ringe,sende sms og koster ca. 1000kr uten abonnement.

 

Bryr meg svært lite om restriksjonene til Apple, eneste som kan være irriternde er at iPad har null flash støtte. Det er svært enkelt å slippe sånt, la vær å kjøpe de produktene.

 

Jeg vil heller ha et produkt med restriksjoner som er lett å jobbe med enn å ha et Open Source produkt som man må bruke 5 timer i uken på å formatere, oppdatere og konfigurere.

 

Jeg har hatt 2 xbox1 og totalt 3-4 360'er(kun 1stk slim nå). Vurderte å kjøpe PS3 pga blueray, men jeg spiller lite nå og hd filmer laster jeg ned.

 

Har hatt Pentax, Olympus og Sony dSLR. Har hatt Olympus, Panasonic og Samsung speilløst system. Har hatt Sanyo, Casio, Panasonic, Samsung og har Olympus kompaktkamera. Har hatt flere analogekameraer, Petri, Olympus, Canon, Cosina og Pentax. Nå har jeg Fuji og Carl Zeiss. Jeg har hatt det meste bortsett fra CaNikon.

 

 

Typiske fanboys/haters er de må beskytte/snakke opp de produkten de eier og snakke ned om produkter de ikke eier eller har eid. Skjønner ikke hvorfor folk har så mange følelser for et produkt de verken har funnet opp eller lagd. :dontgetit:

La vær å kjøp det eller selg det hvis du ikke liker det.

Så har du dem som kjøper et produkt og maser om at et nettsted/magasin må teste akkurat det produkten de har kjøpt, hvorfor? De har jo allerede kjøpt produktet, hva skal de med den testen? :dontgetit:

 

 

Det begynner å bli færre Apple fanboys/Mac-head's der ute, de fleste er vanlige PC brukere som vil ha noe enkelt, noen pent og noe som fungerer for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at det bare virker på den måten Apple dikterer ;)

 

Det blir for mye "The Apple way or no way" for min del.

Jepp, på samme måte som en Windowsmaskin fra Dell virker som Microsoft og Dell vil at det skal virke. Eneste forskjellen er at Apple lager både software og hardware på Macplatformen. Kunne like gjerne ha kjøpt en Lenovo Thinkpad med Windows til samme pris som Macbook Proen min - men da ville jeg ha savnet en del ting fra Mac OS, og trackpadden på MBP.

 

The Apple way passer for noen - det gjør meg ingen ting at jeg ikke kan legge inn custom skins eller wifisniffere eller annet tull (i mine øyne) på telefonen min, eller at om jeg vil ha Mac OS så må jeg kjøpe Mac. Hadde dog det vært sånn at andre leverandører av maskinvare og programvare hadde levert ei bedre totalløsning, hadde jeg skifta på dagen. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...