Gå til innhold

Nå skal piratene overvåkes


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Jeg syntes kravet til overvåkning var noe uklart i artikkelen, så jeg undersøkte kildeartikkelen, som skriver

 

Under the new "six strikes" plan, AT&T, Inc. (T), Verizon Communications, Inc. (VZ), Comcast Corp. (CMCSA), Cablevision Systems Corp. (CVC), and Time Warner Cable Inc. (TWC) vow to protect customers’ privacy, but will forward messages they receive about infringing IPs to subscribers.

 

Og videre linker denne artikkelen til Major ISPs agree to "six strikes" copyright enforcement plan, som har et viktig poeng i starten (min uthevning):

 

American Internet users, get ready for three strikes "six strikes." Major US Internet providers—including AT&T, Verizon, Comcast, Cablevision, and Time Warner Cable—have just signed on to a voluntary agreement with the movie and music businesses to crack down on online copyright infringers. But they will protect subscriber privacy and they won't filter or monitor their own networks for infringement. And after the sixth "strike," you won't necessarily be "out."

 

Det virker altså som om nettleverandørene ikke skal overvåke trafikken til sine kunder, bare videreformidle klager de får fra filmselskaper og liknende.

 

Personlig vet jeg ikke om jeg synes dette er så ille. At et filmselskap overvåker hvem som laster ned en torrent på Piratebay og deretter kontakter nettleverandøren som så gir brukeren kjeft, uten å oppgi informasjon om brukeren til filmselskapet, virker som en grei idé.

 

Man får naturlig nok ikke fanget alle pirater, men jeg tror ikke dette er meningen. Om man er på private trackers, eller maskerer seg på annet vis, må man nesten sies å være spesielt interessert. Jeg tror aldri man får fjernet dette. Det filmselskapene derimot ser ut til å håpe på er å hindre at piratkopiere forblir et massefenomen, slik det er i dag.

 

Dette med forbehold om at jeg har forstått den nye loven riktig, altså at nettleverandørene ikke skal overvåke eller overgi informasjon til filmselskaper og liknende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kjøpe en VPN stasjonert i Norge? Det vil jo ødelegge litt av poenget da VPNen må forholde seg til norske lover og det innebærer da nettopp også det man vil unngå, loggføring.

 

Bare et eksempel. Når det gjelder loggføring er det ingen ting som sier at et VPN firma må loggføre aktivitetet sine kunder har mellom seg og firmaet. Alle kan se at det og det hosting firmaet åpner vg.no, men ingen kan se hvem som sitter bak firmaet. Hosten plikter ikke å loggføre hva deres kunder bruker tjenesten til, afaik.

Lenke til kommentar

Hmm, det stemmer kanskje, tror det er et litt grått område hvor det ikke er helt sikkert om de må loggføre eller ei. Men det som f. eks godt kan tenkes er jo når DLD blir innført, og folk muligens begynner å bruke VPNer mer aktivt så kanskje vi vil se en lov innført som gjør at tjenester kun ment for redirecting eller skjule aktivitet også må logge. Har lest litt om hvordan VPNene i Sverige opererer, og der er det mye diskusjon hvorvidt en VPN kan sees på som en ISP eller ei, og dermed følge lover eller ei. Ser helt klart problematikken her.

Lenke til kommentar

Mulig det blir grått ja, men blir staten så opplyst angående VPN muligheter at de gidder å innføre restriksjoner der også, er nytegning av VPN hos en aktør i utlandet gjort på 5 minutter.

 

 

Grunnlaget mitt for å ha VPN i Norge nå, er for at jeg selv bor i utlandet. Derved kan jeg få norsk IP til nrk.no og andre ting som krever det. Firmaet jeg bruker har ingenting om loggføring på sine sider, det eneste de nevner er at de er pliktig til å oppgi brukerinfo om politiet fremlegger rettslig begjæring, og det skal endel til for at det skjer.

Lenke til kommentar

I så fall er ikke loggføring kanskje noe problem for din del, men for mange er det viktig* at det ikke er mulig å spore deg i det hele tatt. Jeg prøvde å gjøre et ekspriment ved bruk av Anonine hvor jeg prøvde å gjøre meg helt gjemt, men Paypals strenge låsing av kredittkort gjorde at jeg ble stoppet. Grunnen var at jeg hadde visst en gammel bruker på samme kortet, og dermed ble begge brukerne mine (den ene var anonym) låst.

 

Om man vil være helt anonym kan man f. eks gjøre noe slik:

 

  1. Lag bruker A på Paypal. Legg over penger med ditt vanlige bankkort. Bruk ekte info. Dette er din vanlige bruker.
  2. Lag bruker B på Paypal. Bruk fakemail fra f. eks Gmail og bruk falsk navn. Ikke registrer noen form for betalingsmiddel på denne brukeren. Dermed veit de ikke om infoen er gal.
  3. Overfør X antall kroner fra bruker A til bruker B.
  4. Betal tjenesteleverandør, f. eks Anonine som er en kjent aktør bosatt i Sverige som påstår at de ikke skriver logger. Eneste tilknytningen din vil dermed være betalingen.
  5. ????
  6. Profit

*Hvor viktig fullstendig anonymitet er kan diskuteres. Men har inntrykk av at de fleste skaffer seg VPN fordi det er interessant, nyttig for diverse tjenester eller fordi de vil være pirater, ikke fordi man har lyst å bedrive ulovlige ting.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Hvis det er slik at det bare er snakk om å for eksempel overvåke spesifikke illegale torrenter for så å rapportere IP-ene som måtte være tilkoblet disse, så er det én ting.

 

Hvis det derimot er, slik det umiddelbart kan høres ut som, at man skal overvåke all datatrafikk i tilfelle noe ulovlig aktivitet skulle forekomme, så blir det, som en annen bruker nevner, det samme som at postvesenet åpner hvert eneste brev og pakke og sjekker innholdet før de sender det videre, noe som av åpenbare grunner ville være 143 km over streken mtp personvern.

Lenke til kommentar

Dette er jo helt tåpelig. Blir jo det samme som DLD, skremselspropoganda. Det finnes ikke infrastruktur eller teknologi i hverken Norge eller USA til å overvåke så mye trafikk. Hvis de skal overvåke feks 10mill brukere, så må de route den trafikken gjennom et punkt. NO WAY sier jeg.

 

Hvis, jeg sier hvis det er slik at de har funnet en måte og overvåke dette på og sile ut de som er mistenkelige med et eller annet filter så ser jeg for meg at noen blir tatt i starten. Deretter kommer alle guidene på youtube og google som forteller deg hvordan du unngår å bli tatt. Tar ikke lang tid før 14 åringen i huset unngår dette også.

Lenke til kommentar

Dette er jo helt tåpelig. Blir jo det samme som DLD, skremselspropoganda. Det finnes ikke infrastruktur eller teknologi i hverken Norge eller USA til å overvåke så mye trafikk. Hvis de skal overvåke feks 10mill brukere, så må de route den trafikken gjennom et punkt. NO WAY sier jeg.

 

Hvis, jeg sier hvis det er slik at de har funnet en måte og overvåke dette på og sile ut de som er mistenkelige med et eller annet filter så ser jeg for meg at noen blir tatt i starten. Deretter kommer alle guidene på youtube og google som forteller deg hvordan du unngår å bli tatt. Tar ikke lang tid før 14 åringen i huset unngår dette også.

 

Ett punkt? Du har missforstått, vær ISP eller vær eneste nettverksentral kan da sitt eget "punkt" og informasjonen fra alle blir tilgenelig i en database, det er ikke så komplisert.

Lenke til kommentar

Fuck Obama.

 

Dette har ingenting med Obama å gjøre.

 

Jeg synes at nå som USA har gått så langt som de har så kan de like godt bli ferdige med det og skape en form for mini-revolusjon. Jeg håper for demmes skyld.

 

Det kan jo uansett ikke bli mer tragisk enn dette, så de kan bare gjøre seg ferdig.

Lenke til kommentar

Fuck Obama.

 

Dette har ingenting med Obama å gjøre.

 

Jeg synes at nå som USA har gått så langt som de har så kan de like godt bli ferdige med det og skape en form for mini-revolusjon. Jeg håper for demmes skyld.

 

Det kan jo uansett ikke bli mer tragisk enn dette, så de kan bare gjøre seg ferdig.

 

Leste du artikkelen? Jo det har noe med Obama å gjøre. Jeg sier ikke at han har 100% av skylda men det er hans administrasjon som har gjort dette og da er det delvis mye hans feil. Så ja, FUCK Obama.

Lenke til kommentar

Dette er jo helt tåpelig. Blir jo det samme som DLD, skremselspropoganda. Det finnes ikke infrastruktur eller teknologi i hverken Norge eller USA til å overvåke så mye trafikk. Hvis de skal overvåke feks 10mill brukere, så må de route den trafikken gjennom et punkt. NO WAY sier jeg.

 

Hvis, jeg sier hvis det er slik at de har funnet en måte og overvåke dette på og sile ut de som er mistenkelige med et eller annet filter så ser jeg for meg at noen blir tatt i starten. Deretter kommer alle guidene på youtube og google som forteller deg hvordan du unngår å bli tatt. Tar ikke lang tid før 14 åringen i huset unngår dette også.

 

Ett punkt? Du har missforstått, vær ISP eller vær eneste nettverksentral kan da sitt eget "punkt" og informasjonen fra alle blir tilgenelig i en database, det er ikke så komplisert.

 

Missforsto ikke jeg. Det er vel og greit at informasjonen lagres i en database, men hvor mye plass tror du ikke slike mengder informasjon tar? Er dagens IT utstyr laget for å ta så mye informasjon gjennom "et" punkt?

Lenke til kommentar

Dette er jo helt tåpelig. Blir jo det samme som DLD, skremselspropoganda. Det finnes ikke infrastruktur eller teknologi i hverken Norge eller USA til å overvåke så mye trafikk. Hvis de skal overvåke feks 10mill brukere, så må de route den trafikken gjennom et punkt. NO WAY sier jeg.

 

Hvis, jeg sier hvis det er slik at de har funnet en måte og overvåke dette på og sile ut de som er mistenkelige med et eller annet filter så ser jeg for meg at noen blir tatt i starten. Deretter kommer alle guidene på youtube og google som forteller deg hvordan du unngår å bli tatt. Tar ikke lang tid før 14 åringen i huset unngår dette også.

 

Ett punkt? Du har missforstått, vær ISP eller vær eneste nettverksentral kan da sitt eget "punkt" og informasjonen fra alle blir tilgenelig i en database, det er ikke så komplisert.

 

Missforsto ikke jeg. Det er vel og greit at informasjonen lagres i en database, men hvor mye plass tror du ikke slike mengder informasjon tar? Er dagens IT utstyr laget for å ta så mye informasjon gjennom "et" punkt?

 

Altså, det går ikke gjennom ett punkt, det vil (mest sannsynlig) bli lagret på flere forskjellige servere med en "portal" for tilgang til alt på alle servere. Ja vi har IT utstyr som håndterer denne mengde data, det er ikke slik at hvis du laster ned en film skal de også ha en kopi av den på sin server eller i loggen, de skal kun loggføre hvem du kobler deg til av personer og sider. Slik info lagret i en database kan bli komprimert ekstremt mye og tar veldig liten plass, det er mulig, men det fortsatt galt.

Lenke til kommentar

Spørs om de rent jurisk klarer å ha alle ballene i lufta samtidig.

I den nye merverdiavgiftloven er digitale produkter definert som "tjenester" og ikke varer, fordi digitaliseringen angivelig berøver produktene "sin materielle form". Dette går egentlig på tross av en definisjon av kulturelle produkter med utgangspunkt i åndsverkloven - som definerer et produkt som et intellektuelt innhold. Med hvilken vekt kan de straffe nedlasting av digitale produkter hvis disse er berøvet sin vareverdi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...