Gå til innhold

Islendinger i Forsvaret


Pleya

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7666827

 

Refererer til denne artikkelen om islendinger i Forsvaret. Om man tar en titt på diskusjonen som har sporet delvis av under, kan man se mange interessante meninger om Forvaret og virksomheten Norge har i utlandet. Noen som har noen meninger om islendinger i Forsvaret?

 

Personlig synes jeg det er flott at islandske gutter lar seg rekruttere for å delta i Forsvaret. Når Norge bidrar i så stor grad til å forsvare Island så skulle det vel bare mangle at også islendningene deltar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men se på fjaset i debatten under. En sensasjon at NRK bare spør Langeland, SVs stolthet som ikke, ja som han selv sier, aner hva snakker om. Hvordan kan man være så opptatt av å knytte dette til at vi sender leiesoldater til Afghanistan?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er flott at vi får noen islandske vikingbrødre inn i Forsvaret vårt. Dette begrunner jeg med at de har god kompetanse og som artikkelen sier er nordmenn og islendinger nok så like. Vi bidrar til økt sikkerhet for Island og dermed synes jeg at det er helt fair at ordningen er som den er.

 

Jeg blir faktisk stolt når vi kan knytte bånd med folket som en gang i tiden var våre landsmenn. Spesielt i denne sammenhengen.

 

Han ene islandske soldaten sier at han har et forhold til Norge som nasjon og at han er motivert for å tjenestegjøre i det norske forsvaret. Han sier selv at han er yrkes tilsatt i Forsvaret og jobber med det oppdraget han får, om han har norsk eller islandsk flagg på skulderen spiller ingen rolle, det er jobben som er viktig.

 

Jeg er bare positiv til denne saken, kommentarfeltet under artikkelen blir så dumt å bruke tid på at jeg unngår å lese det. Leiesoldater, hvordan i huleste kan de komme opp med den konklusjonen?

 

Til Valhall

 

"Leiesoldater" måtte komme fra Norges dummeste politiske sammenslutning, nemlig SV representert ved selveste Langeland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Når vi har polakker til å klippe plenen og vaske huset ellerr svensker til å servere kaffe, skrelle bananer og pleie våre eldre, så ser jeg det ikke som mer negativt å la islendinger å kjempe kampene våre i utlandet.

Lenke til kommentar

"Leiesoldater" måtte komme fra Norges dummeste politiske sammenslutning, nemlig SV representert ved selveste Langeland.

Jeg føler meg ikke helt bekvem med å forsvare Langeland her, men i denne tråden feilsiteres han.

Det han sa var: "Om det er slik at norske styresmakter aktivt påverkar islendingar til å kome til Noreg for å nesten bli leigesoldatar i Afghanistan, så tykkjer eg det er å gå for langt."

 

Ordet 'nesten' er sentralt her. Han kommer ikke med så bastante utsagn som noen her skal ha det til.

 

Hva ville vi ha kalt det dersom en nordmann hadde tjenestegjort i den belgiske hæren? Eller den spanske? Eller den marokkanske? Eller den kongolesiske? osv. Jeg regner med at de får betalt for dette. Ordet 'leiesoldat' ville i mine øyne ikke vært direkte malplassert.

 

Det norske forsvaret er basert på den almenne verneplikt + frivillig verving. Jeg regner med at de som verver seg får betalt for dette, og at dette også gjelder islendinger og eventuelle andre utlendinger. Hvis slike 'leiesoldater' deltar i norske styrker i utlandet, så er det helt greit for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Leiesoldater" måtte komme fra Norges dummeste politiske sammenslutning, nemlig SV representert ved selveste Langeland.

Jeg føler meg ikke helt bekvem med å forsvare Langeland her, men i denne tråden feilsiteres han.

Det han sa var: "Om det er slik at norske styresmakter aktivt påverkar islendingar til å kome til Noreg for å nesten bli leigesoldatar i Afghanistan, så tykkjer eg det er å gå for langt."

 

Ordet 'nesten' er sentralt her. Han kommer ikke med så bastante utsagn som noen her skal ha det til.

 

Hva ville vi ha kalt det dersom en nordmann hadde tjenestegjort i den belgiske hæren? Eller den spanske? Eller den marokkanske? Eller den kongolesiske? osv. Jeg regner med at de får betalt for dette. Ordet 'leiesoldat' ville i mine øyne ikke vært direkte malplassert.

 

Det norske forsvaret er basert på den almenne verneplikt + frivillig verving. Jeg regner med at de som verver seg får betalt for dette, og at dette også gjelder islendinger og eventuelle andre utlendinger. Hvis slike 'leiesoldater' deltar i norske styrker i utlandet, så er det helt greit for meg.

 

Men det er en vesentlig forskjell i forholdet mellom Norge og Belgia, Spania, Marokko og Kongo. Med det forsvarssamarbeidet som foregår i dag mellom Norge og Island, så er det i mine øyne bare rett og rimelig at unge, islandske menn i vernepliktig alder (i Norge) skal rekrutteres. Island har ikke noe etablert, eget forsvar. Når Norge bidrar i så stor grad til å Forsvare landet, så bør også innbyggerne ha mulighet til å bidra.

Lenke til kommentar

"Leiesoldater" måtte komme fra Norges dummeste politiske sammenslutning, nemlig SV representert ved selveste Langeland.

Jeg føler meg ikke helt bekvem med å forsvare Langeland her, men i denne tråden feilsiteres han.

Det han sa var: "Om det er slik at norske styresmakter aktivt påverkar islendingar til å kome til Noreg for å nesten bli leigesoldatar i Afghanistan, så tykkjer eg det er å gå for langt."

 

Ordet 'nesten' er sentralt her. Han kommer ikke med så bastante utsagn som noen her skal ha det til.

 

Hva ville vi ha kalt det dersom en nordmann hadde tjenestegjort i den belgiske hæren? Eller den spanske? Eller den marokkanske? Eller den kongolesiske? osv. Jeg regner med at de får betalt for dette. Ordet 'leiesoldat' ville i mine øyne ikke vært direkte malplassert.

 

Nja. Jeg er enig i at kritikken mot Langeland er litt overdrevet. Han fortjener i det minste en skikkelig tilbakevisning og ikke bare "å så dum de SVerne er." Men jeg er mer skeptisk enn deg til Langelands bruk av ordet "leiesoldat". I forhold til internasjonale konvensjoner er det i hvert fall ingen tvil om at en utlending som er innrullert i et lands militære styrker faller helt utenfor definisjonen av "leiesoldat". Se for eksempel https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Mercenary#Laws_of_war og https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/United_Nations_Mercenary_Convention

 

Jeg ser at islandske politikere nå etterhvert har kommet på banen og er skeptisk:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7674359

Leiar i utanrikskomiteen på Alltinget, Arni Thor Sigurdsson, reagerer sterkt på at representantar frå det norske forsvaret har rekruttert islandske tenåringar til å bli soldatar i Noreg.

 

– Eg meiner det er svært upassande at det norske forsvaret søkjer leigesoldatar til å bli «kanonføde» i Afghanistan, seier Sigurdsson til NRK.no.

 

At dette visstnok er ulovlig i henhold til islandsk lov er jo også potensielt pinlig - både for Norge og for de islendingene som har vært klar over dette - det har neppe skjedd helt uten at noen i islandsk UD har visst om det. (Og forresten, Norge har et tilsvarende forbud i straffelovens §133: http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#133)

 

På den annen side skrev NRK.no tidligere i dag at det ikke var noe særlig oppstuss rundt dette på Island. Og det er litt rart at lederen for utenrikskomiteen på Alltinget ikke er klar over dette. Så det er godt mulig at protestene har funnet nå utpå kvelden er NRK-skapt storm i et vannglass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok at islendinger kan tjenestegjøre også, men jeg synes ikke man aktivt bør rekruttere. Jeg vet feks at britene lar en del statsborgere i det britiske samveldet tjenestegjøre, men jeg tror ikke det foregår veldig aktiv rekruttering (om man ser bort i fra gurkhasbataljonen fra Nepal).

Lenke til kommentar

Hva ville vi ha kalt det dersom en nordmann hadde tjenestegjort i den belgiske hæren? Eller den spanske? Eller den marokkanske? Eller den kongolesiske? osv. Jeg regner med at de får betalt for dette. Ordet 'leiesoldat' ville i mine øyne ikke vært direkte malplassert.

Nå er det en forskjell mellom islendinger som tjenestegjør i det norske forsvaret og de eksemplene du viser til, da Island har en kulturell og forsvarspolitisk tilknytning til Norge.

 

Uansett ville jeg heller ikke definert en nordmann som værver seg til et annet lands militære, og dermed får sin militære utdannelse der, som leiesoldat. En nordmann med yrkesmilitær bakgrunn kan derimot komme inn under betegnelsen, etter min mening. Blir en forskjell i det man leier inn kompetansen og ikke individet alene. Men dette er kun min subjektive forståelse av begrepet ;)

 

Ellers ser jeg ingen problemer med å ta inn islendinger i det norske forsvaret, så fremt de tjenestegjør under de samme vilkårene som nordmenn - tenker da spesielt på frivillighet ift. intops.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

ser at dere skriver at Norge bidrar så kraftig til å forsvare Island. Men det virker også som at dere mener at Norge gjør dette frivillig og bare for at de bryr seg om Island. Sannheten er jo at Island er ett såpass viktig område i norden at det er for Norges eget beste å ha en fin avtale med Island om å ha ansvaret. Den som kontrollerer Island, har tilgang til å innvandrere og spionere på hele norden. Amerika hadde jo ansvaret men ble hevet ut. Så det at Norge har ansvaret for å passe på Island har nok en god del å gjøre med at det vil være for norges egen sikkerhet å gjøre. Dessuten de andre land i Norden og ;)

 

Uannsett er jo jeg selv Islandsk statsborger. Er født i Norge, vokst opp her. Så ser ikke noe problem i at jeg verver meg i så fall.

Endret av Helgis22
Lenke til kommentar

Uannsett er jo jeg selv Islandsk statsborger. Er født i Norge, vokst opp her. Så ser ikke noe problem i at jeg verver meg i så fall.

 

Som jeg skrev til deg i den andre tråden så kan du ikke verve deg uten fullført førstegangstjeneste.

Du oppfyller kravene til førstegangstjeneste, men du må ringe vpv 03003

Lenke til kommentar

Uannsett er jo jeg selv Islandsk statsborger. Er født i Norge, vokst opp her. Så ser ikke noe problem i at jeg verver meg i så fall.

 

Som jeg skrev til deg i den andre tråden så kan du ikke verve deg uten fullført førstegangstjeneste.

Du oppfyller kravene til førstegangstjeneste, men du må ringe vpv 03003

 

hehe, ja. er i så fall det jeg mener :) Å søke om førstegangs tjeneste ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...