Gå til innhold

Skal gjøre det umulig å filme konserter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så dette fungerer altså bare på potensielle nye apple-enheter som har dette installert maskinvaremessig? :ermm:

 

An Infrared emitter (297) could include any component that could transmit infrared signals based on a control signal.

Hvor enkelt hadde dette vært å misbruke, f.eks. om jeg ville ønske fotograferingsfri sone i bakgården?

 

The Problem to Solve

 

Many electronic devices include cameras designed to detect images. For example, a traditional cellular telephone or portable media player may include a camera. Such cameras can typically detect images based on visible light but do not receive any data communications through either visible or invisible light. Accordingly, the functionality of cameras in traditional electronic devices is limited.

 

Udiskuterbar logikk med andre ord. Begrenset overvåkning og kontroll fra andre av hva jeg tar bilde av har irritert meg i lang tid, heldigvis kommer Apple til unnsetning. :roll:

Lenke til kommentar

Patetisk.

 

Hva er egnetlig problemet med at folk filmer konserter? Lyden er som regel helt forferdelig, og hva er det plateselskapene liksom taper på det?

 

Jeg filmet på en konsert en gang, men jeg filma bare publikumet som var der, og alle lighterne som svaiet frem og tilbake.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Ehm. Da er det bare å teipe over den infrarøde sensoren.. :thumbup:

Nei, i følge artikkelen må kameraet ha IR-signal som godkjenning for å få lov til å ta opp. Intet IR-signal = intet opptak. Kjip om man f.eks har lyst til å filme hjemme eller på tur i skog og mark.

 

Ellers så kan det vel ikke være så vanskelig å sette opp sin egen IR-sender med riktig signal for å godkjenne opptaksfunksjonen.

Lenke til kommentar

Tydelig at man innfører stadig flere begrensninger i frykt for at hvermansen skal utnytte noe og slippe å betale de dyrebare kronene som de store selskapene har KRAV på...Skal i alle fall ikke ha en enhet som begrenser hva jeg får lov til å ta opp. Å ha en hjemmevideo av en konsert man har dratt på er jo en koselig ting og brukes neppe personlig til noe annet enn underholdning.

Lenke til kommentar

Ikke noe nytt at Apple vil bestemme hva du skal få lov til og ikke lov til med enheten du selv har betalt for. Jaja, kan nå trøste en med at ingenting indikerer at de vil gjøre telefonen din til en iBrick om du forsøker dette her - du blir bare nektet.

 

Får håpe dette ikke er noe som brer om seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke noe nytt at Apple vil bestemme hva du skal få lov til og ikke lov til med enheten du selv har betalt for. Jaja, kan nå trøste en med at ingenting indikerer at de vil gjøre telefonen din til en iBrick om du forsøker dette her - du blir bare nektet.

 

Får håpe dette ikke er noe som brer om seg.

 

 

Det i alle fall soleklart at Apple ikke er de eneste som kommer med visse begrensninger på enhetene sine , men hvor ille det skal bli er vanskelig å si. Kanskje om 10-20 år så vil man se tilbake på enhetene som vi har tilgjengelig i dag som de siste "frie" enhetene.

 

 

Lenke til kommentar

Ja, de har jo snakket om et veiskille de siste 3-4 årene nå. Det blir også enklere å styre slikt når mer og mer blir koblet mot nettskyen. Og via TIVO gikk man jo selskapet inn og slettet ting som brukeren hadde lagret.

 

Eneste måten å virkelig styre utviklingen i ønsket retning, er å bruke penger på de enhetene som går i den retningen man ønsker. Det er eksempel et paradoks å kjøpe en enhet og så jailbreake den. Som å pisse i buksa for å holde seg varm, på lengre sikt så støtter man finansielt de som ønsker at du må jailbreake for å få enheten du ønsker.

 

Det er langt mer effektivt å si "sorry, jeg liker virkelig potensialet, men å bruke penger på en enhet jeg må tilpasse på den måten - vel det er ikke en retning jeg ønsker å finansiere".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor forhindre dette? Kan ikke se for meg annet en at artistene og plateselskapene TJENER på at folk filmer konserter og laster de opp på nett. Mange ser disse filmene, og får så lyst til å dra på konsert. Apple trur tydeligvis at de som ser disse filmene på nettet gjør det i steden for å gå på konsert, noe jeg tviler sterkt på.

Lenke til kommentar

På siden det linkes til i artikkelen står det at det er selve kamerasensoren som skal fange opp infrarøde signaler (altså ikke en egen sensor man kan sette et klistremerke over), og at det skal være elektronikk som sjekker om det er er et kodet infrarødt signal i bildet/filmen som blir tatt opp. I dette signalet skal det da være mulig å nekte enheten å ta opp, eller eventuelt automatisk legge til vannmerke. I tillegg til en del andre funksjoner.

 

Virker litt fishy det greiene der, og det vil jo ha begrenset effekt dersom kun Apple-produkter blir berørt. Om man tar på tinfoilhatten ser man kanskje for seg en fremtid der enheter ha en slik funksjon, på samme måte som mobilkameraer "må" ha knipselyd for at kåte japanere ikke skal ta upskirtbilder på t-banen. Freedom isn't free! :thumbup:

 

I så fall tror jeg det bare er å kjøpe seg inn i IR-sender-bransjen, for slike sendere kommer til å bli populære. Enten det eller IR-filter-bransjen. Kommer nok til å selge litt de og.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Einaste positive konsekvens av dette sånn eg ser det er at det blir mindre vifting med skjermar på konsertar. Og eventuelt at det kun gjeld Apple-produkter.

 

Eit konsertopptak gjort med ein telefon er av så dårlig kvalitet at det aldri hadde falt meg inn å sjå det. Folk kan sjølvsagt ha det som minne og sjå det privat, men då er det ikkje piratkopiering lengre.

Lenke til kommentar

Er det ingen andre som grøsser ved tanken på hva denne teknologien kan brukes til i hendene til regimer som Iran og Kina? Demonstrasjoner og kritiske ytringer kan plutselig "forsvinne" sånn uten videre.

 

Har Apple noe som minner om anstendighet i det hele tatt, avslutter de dette prosjektet på flekken og finner på noe bedre å gjøre. Greitt nok at de bare prøver å blidgjøre plateselskapene, men dette har et altfor stort potensiale til misbruk.

Endret av A-Jay
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Morsomt at kun det negative ved patentet blir nevnt i artikkelen. Har dere i det hele tatt lest hele kilden dere henviser til? Er dette et forsøk på å etterligne tabloidaviser som VG?

 

Jeg forsvarer på ingen måte Apples «handlinger», men det er verdt å få frem at patentet også åpner for å sende informasjon til kameraet sammen med bildet, for eksempel i et museum eller på guidede turer.

Lenke til kommentar

Piratkopiere en konsert? :whistle: Nå tror jeg Steve Jobs er i dyp medidasjon i sitt reality distortion field. SÅ bra er nok ikke produktene deres at man kan gjenskape/kopiere en konsert. Ellers så er dette dømt til å mislykkes for i alle andre markeder enn hos Apple-fansen. Det skulle ikke forundre meg om de mest ivrige klarer å fremstille "funksjonen" som en verdifull ekstraservice til fordel for Apple-kundene.

Haha, fanboy-kameraten min virket ikke veldig kritisk til denne nyheten nei :)

Jeg har gått fra iPhone til Android nylig og angrer ikke. La oss håpe Android forblir "åpent".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...