Gå til innhold

Gått lei spilling?


Anbefalte innlegg

X3: Terran Conflict er vel til å anbefale. X: Rebirth kommer ut om noen måneder, så man kan vel egentlig bare vente.

 

X-serien har noen problemer med at det er vanskelig å komme inn i, men når man forstår alt er de veldig bra spill. PS: Når derlt gjelder Egosoft er den siste versjonen som oftest best.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må regne med at halvparten av spilla kan skuffe deg. Det kan være mye med for liten utviklingstid.

? var det et svar til mitt innlegg, eller tenker du på halvparten av spil generelt?

 

Etter min oppfatning er feilen med dagens spill en villet trend og ikke at de nødvendigvis er uferdige. De fleste store utgivere leverer spill som er tilpasset "enhver idiot"/for bredt marked, de er fordummet i forhold til tidligere, du leies rundt og styres så mye av at det er linjært, filmsekvenser som brått drar deg ut av handlingen og innlevelsen og tvinger spillet videre på en måte som ikke gir spilleglede og heller føles som du ser en b-film.

 

Og når skal utviklerne/utgiverne forstå at grafikk ikke er alfa og omega (hva skal vi med møkk innpakket i pen glasur?), og at innlevelse, herlig passende musikk, levende og interaktiv åpen verden (spes. i RPGs), rimelig smart AI, spillbarhet, sjarm og dybde osv er vel så viktig..

 

Jeg tror den grådige spillbransjen biter seg selv i halen med den forretningsmodellen de bedriver, og skaper spilletretthet hos mange. De har gått samme vei som musikkbransjen, med ekstrem kommersialisering med det til følge at mye av det som gis ut er for likt, for mainstream og så lite preget av kvalitet at folk mister lysten til å betale for det. De laster ned, bruker og kaster og alt er glemt.

 

Og hvilke spill har de kvaliteter som de fleste av dagens spill mangler? For meg er dette de viktigste:

 

Gothic 1, 2 og 3

Risen

Deus Ex 1

No One Lives Forever 1

Thief 1 og 2

Age of Empires 2

Far Cry 1

Morrowind

S.T.A.L.K.E.R Shadow of Chernobyl

S.T.A.L.K.E.R Call of Pripyat

 

Edit: Har uteglemt Baldurs gate 1 og 2, som var fantastiske spill og som hører med her. Dette selv om jeg ikke er spesielt glad i fugleperspektiv og styring av flere figurer på RPGs. Kvalitetene i dette spillet er uansett på topp nivå.

Endret av casemodd
Lenke til kommentar

Du må regne med at halvparten av spilla kan skuffe deg. Det kan være mye med for liten utviklingstid.

? var det et svar til mitt innlegg, eller tenker du på halvparten av spil generelt?

 

Etter min oppfatning er feilen med dagens spill en villet trend og ikke at de nødvendigvis er uferdige. De fleste store utgivere leverer spill som er tilpasset "enhver idiot"/for bredt marked, de er fordummet i forhold til tidligere, du leies rundt og styres så mye av at det er linjært, filmsekvenser som brått drar deg ut av handlingen og innlevelsen og tvinger spillet videre på en måte som ikke gir spilleglede og heller føles som du ser en b-film.

 

Og når skal utviklerne/utgiverne forstå at grafikk ikke er alfa og omega (hva skal vi med møkk innpakket i pen glasur?), og at innlevelse, herlig passende musikk, levende og interaktiv åpen verden (spes. i RPGs), rimelig smart AI, spillbarhet, sjarm og dybde osv er vel så viktig..

 

Jeg tror den grådige spillbransjen biter seg selv i halen med den forretningsmodellen de bedriver, og skaper spilletretthet hos mange. De har gått samme vei som musikkbransjen, med ekstrem kommersialisering med det til følge at mye av det som gis ut er for likt, for mainstream og så lite preget av kvalitet at folk mister lysten til å betale for det. De laster ned, bruker og kaster og alt er glemt.

 

Og hvilke spill har de kvaliteter som de fleste av dagens spill mangler? For meg er dette de viktigste:

 

Gothic 1, 2 og 3

Risen

Deus Ex 1

No One Lives Forever 1

Thief 1 og 2

Age of Empires 2

Far Cry 1

Morrowind

S.T.A.L.K.E.R Shadow of Chernobyl

S.T.A.L.K.E.R Call of Pripyat

har du prøvd The Witcher 2, det er et spill med Kvalitet som man ikke ser nå til dags.

Lenke til kommentar

Ja dessverre, har spilt The Witcher 2. Trodde det var bra pga gode anmeldelser og det faktum at det er europeisk.

Amerikanerne og japanerne har jo lenge prostituert seg for ekstrem-kommersialismen og blitt helt uspiselige, mens en del europeiske utviklere har hatt litt mer karakterstyrke inntil nylig.

The Witcher er ultra-lineært både story-messig og i verdenens utforming. Du har svært begrensede utforskingsmuligheter og møter begrensninger overalt. Idiotiske mellomsekvenser som styrer handlingen og drar deg ut av innlevelsen/spillopplevelsen og ikke minst QTE er de klareste indikasjoner på smitte av konsoll-herpes.

 

At spill som dette er blitt populært er et resultat av at mange mennesker i dag ikke tar seg tid til å oppdage kvalitet og dybde, de kjøper kjip fastfood enten det er innen spill, musikk eller annet. Mange fordi de ikke vet bedre og har prøvd for mye mainstream-saker og derfor aldri blitt utfordret, hvilket også skyldes markedskreftene (penger til reklame) og spillblader/nettsider som for mye fokuserer på spill fra f.eks. EA som leverer middelmådigheter presentert i glanspapir, og får gode kritikker nær sagt uansett hva slags søppel de leverer bare grafikken er god nok og spillet er hypet nok. Andre igjen kjøper fordi de ikke har evne til å gå i dybden eller mangler kreativitet og ro i sjelen, eller rett og slett tid. For de har vi jo også spill som Tetris, Freecell, Farmville og Serious Sam eller Duke Nukem osv.

 

Det er en trist utvikling når også RPGs skal bli så kvikke, korte og overfladiske at de ikke rekker å gi deg følelsen av å oppdage en ny verden eller å føle at du faktisk bygger en karakter basert på hva han opplever av utfordringer. Mellomsekvensene som stjeler friheten din i spillet og gir deg følelsen av å bli kastet ut av spillet og inn i en b-film, er også lite inspirerende for en ekte RPG-gamer. Enten må bransjen våkne og snu, eller så har vi snart bare like spill og bransjen vil da grave sin egen grav. Spillelei blir da fornavnet til mange av oss som hittil har vært over snittet spillinteresserte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja dessverre, har spilt The Witcher 2. Trodde det var bra pga gode anmeldelser og det faktum at det er europeisk.

Amerikanerne og japanerne har jo lenge prostituert seg for ekstrem-kommersialismen og blitt helt uspiselige, mens en del europeiske utviklere har hatt litt mer karakterstyrke inntil nylig.

The Witcher er ultra-lineært både story-messig og i verdenens utforming. Du har svært begrensede utforskingsmuligheter og møter begrensninger overalt. Idiotiske mellomsekvenser som styrer handlingen og drar deg ut av innlevelsen/spillopplevelsen og ikke minst QTE er de klareste indikasjoner på smitte av konsoll-herpes.

 

At spill som dette er blitt populært er et resultat av at mange mennesker i dag ikke tar seg tid til å oppdage kvalitet og dybde, de kjøper kjip fastfood enten det er innen spill, musikk eller annet. Mange fordi de ikke vet bedre og har prøvd for mye mainstream-saker og derfor aldri blitt utfordret, hvilket også skyldes markedskreftene (penger til reklame) og spillblader/nettsider som for mye fokuserer på spill fra f.eks. EA som leverer middelmådigheter presentert i glanspapir, og får gode kritikker nær sagt uansett hva slags søppel de leverer bare grafikken er god nok og spillet er hypet nok. Andre igjen kjøper fordi de ikke har evne til å gå i dybden eller mangler kreativitet og ro i sjelen, eller rett og slett tid. For de har vi jo også spill som Tetris, Freecell, Farmville og Serious Sam eller Duke Nukem osv.

 

Det er en trist utvikling når også RPGs skal bli så kvikke, korte og overfladiske at de ikke rekker å gi deg følelsen av å oppdage en ny verden eller å føle at du faktisk bygger en karakter basert på hva han opplever av utfordringer. Mellomsekvensene som stjeler friheten din i spillet og gir deg følelsen av å bli kastet ut av spillet og inn i en b-film, er også lite inspirerende for en ekte RPG-gamer. Enten må bransjen våkne og snu, eller så har vi snart bare like spill og bransjen vil da grave sin egen grav. Spillelei blir da fornavnet til mange av oss som hittil har vært over snittet spillinteresserte.

Jeg savner Ps1 og Ps2 "Æraen" da var det et bredere utvalg, jeg føler at det blir mindre og mindre spill på markedet Pga at dagens spill skal ha så utrolig bra grafikk osv. og de stakkarene som laget sykt gode spill på de plattformene kan simpel tent ikke henge med på den nye generasjonen. og spill med kvalitet? jeg er enig med deg, de 20 millionene som sitter der og spiller COD beviser at dagens spillere faktisk "Pisser" på hvordan kvaliteten er. og de resterende spillerne som faktisk bryr seg og elsker godt design,musikk, detaljer og en fantastisk story blir lagt i støvet av slike spill som COD.(valgte COD Pga. at det er det som styrer markedet for tiden). men hva er det og gjøre? det virker som at de Store som publiserer disse spillene kun tenker profitt. og man har jo nye som vil prøve seg på markedet, men problemet er at det finnes noen eller mange som er "skeptisk" på nye spill, og derfor kjøper sikre valg som de vet ikke skuffer. EA har vell et greit utvalg av spill(Vet at det ikke er de som lager dem, men de gir penger og støtte til disse utviklerne)men når man ser på Activision så har de egentlig kun COD, hvorfor? jo fordi de vet at spillet selger som F, og da trenger jo ikke de og støtte andre utviklere enn de som faktisk klarer og lage et spill som selger mer enn noe annet spill. så Activision går i helt feil retning, de tenker kun profitt. og jeg sier ikke at EA ikke gjør det, men jeg sier at EA har et mye større utvalg og det kan ingen benekte.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig periode-gamer.

I en "in" periode, runner jeg som regel bare gamle favoritter som

 

baldur's gate 1,2

icewind dale 1,2

neverwinter nights 1

gothic 1,2 (3 kanskje nå som jeg har fått høre om mods :D)

Half life 1, 2

Morrowind, tribunal, bloodmoon

 

Og alt av liknende kvalitet :-)

 

Kan riktignok ta flere mnd fra jeg har en off periode til jeg har en in periode :-)

Endret av Kjetil_4455
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har gått ganske lei spilling, dog ikke så rart for de fleste spill innen samme sjanger er ganske like. Jeg ser langt etter gleden av å lenger skyte folk i spill som CoD, MoH etc(been there done that).

 

Jeg har uendelig mange spill jeg ikke har fullført, og merker at når de store hindringene kommer gir jeg lett opp. Dessuten har de fleste spill en "wow" faktor i begynnelsen helt til det faser ut til å bli en kjedelig repitisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har merket selv at jeg er lei av å runde singelplayer spill alene. Må vel tilbake til N64/ps2 sist jeg nøyt det. Jeg trur fremtiden er å legge til både offline og online coop til absolutt alle spill.

 

Flere spill har selvsagt ikke 2 karakterer og det oppsettet, men hvorfor kan man ikke kjøre 2stk batman karakterer igjennom singelplayeren og heller øke vansklighetsgraden ?

 

Er egentlig bare latskap av utviklerne å ikke legge til den muligheten.

 

Resistance 3 fks er vel egentlig bare 1 karakter, men nr 2 blir lagt til slik at man kan kjøre coop.

Endret av Dennis Aron
Lenke til kommentar

Flytt tråd hvis det er på feil sted. :)

 

Jeg har spilt nå ganske aktiv i 9 år. Jeg har prøvd alt av sjangere.

 

Men nå i det siste halvåret har jeg bare spilt et spill kanskje 2-3 timer så blir det kjedelig. Jeg har kjøpt meg Crysis 2, prøvde det i 2 dager og er lei det.

 

Fikk en fryktelig lyst til å ta opp Diablo 2 som er konge, men etter jeg hadde gjort først quest avslutta jeg fordi jeg syns det var forferdlig kjedelig.

 

Tror dere at jeg har gått lei spilling og er ferdig det å sitte timesvis med et eller flere spill?

Tror du bare trenger en god pause, hadde en periode på 3-4 måneder jeg ikke rørte spill :) har begynt å spille litt nå da :D

Lenke til kommentar

Tipper hvor eldre gamerene blir, desto mindre spiller de. Sånn er det ihvertfall ikke med meg. De får tragiske tilbakemeldinger fra venner og kjente: Du er nerd, få deg et liv, få deg hus, få deg lappen osv osv. Lett for de å si når de har alt selv, dobbelmoral.

 

Hvor eldre jeg blir hvor mer nyter jeg spillene, ergo også mer spilletid og går aldri lei!

 

Er enig med deg der. Noen bruker penger på musikk, båt, hytte, fallskjermhopping eller andre fritidsaktiviteter. Jeg bruker pengene på spilling, for det er min hobby og fritidsaktivitet. Greit at jeg er lei spilling, men da ser jeg TV, eller bare surfer på nettet eller gjør andre ting.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med mange poeng her.

Men det er to ting jeg syntes skurrer litt.

Det første er grafikk- spørsmålet. Hvis "alle" tenker grafikk nå til dags, hvorfor er da Crysis fra '07 fremdeles blandt de fineste spilla?

Og derivert av det; hvis alle horer grafikk hvorfor trekkes da CoD frem som eksempel? CoD handler ikke om grafikk i det hele tatt. Det handler om gameplay, spillbarhet og multiplayer. Det virker kun som en anledning til å bedrive internettets mest dagsaktuelle aktivitet; CoD- bashing.

(Jo, CoD blir melket, jeg er helt enig. Men det blir det meste annet også)

 

Spør du meg er det to ting som er en viktig del i spillmediets forfall: Grådige aktører; spesielt utgivere (EA, Ubi, Acti osv), og utradert hardware i konsoller.

 

De to henge sammen i grådighet. Konsollprodusentene HÅVER inn på konsoller nå og vil ikke begynne på nytt selv om fremskrittet trenger det. Det er dyrt å optimalisere spilla slik de må nå pga den begrensede hardwaren.

Utgiverne har forlatt kundeforholdet i rennesteinen med DRM, DLC, spyware, latterlig pris på digital distribusjon, kunder som må betale for anspent utgiver/retailer- forhold osv osv.

 

Jeg tviler på det vil bli bedring i spillmarkedet (på kvaliteten) før utgivere og retailere har blitt enige om brukt- og digitalspørsmåla, og at utgiverne har innsett ar prisen på digital distribusjon må ned!

Lavere utgifter kan ikke BARE komme utgiver til gode slik det stort sett er nå.

 

 

Ellers anbefaler jeg folk å snakke med lommeboka; ikke kjøp, pirater eller spill spill fra utgivere som behandler kunder som dritt. EA, Ubi, og Square Enix er på min liste så langt ...

Endret av StorPeder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med mange poeng her.

Men det er to ting jeg syntes skurrer litt.

Det første er grafikk- spørsmålet. Hvis "alle" tenker grafikk nå til dags, hvorfor er da Crysis fra '07 fremdeles blandt de fineste spilla?

Og derivert av det; hvis alle horer grafikk hvorfor trekkes da CoD frem som eksempel? CoD handler ikke om grafikk i det hele tatt. Det handler om gameplay, spillbarhet og multiplayer. Det virker kun som en anledning til å bedrive internettets mest dagsaktuelle aktivitet; CoD- bashing.

(Jo, CoD blir melket, jeg er helt enig. Men det blir det meste annet også)

 

Er ikke den som raser etter den beste grafikken jeg, jeg ser på innholdet i spillet og hva det kan gi meg av underholding. Hadde neppe forelska meg så mye i Fallout3 om man skulle tenke bare på grafikken. Dragon Age: Origins er heller ikke blandt de som ser penest ut, men innholdet er bra. Borderlands har jeg utallige timer på, det har særegen grafikk, men drit moro å spille.

Så min konklusjon er at om man driter i grafikken og tenker på hva annet et spill kan gi deg, så kan man finne mange spill som har mye underholdingsverdi.

 

http://www.adressa.no/kultur/spill/article1474292.ece der er det mange som kan gi deg masse.

 

Men topicen her er vel det at man kjeder seg når man spiller, og mulighetene for at man er lei er overhengende. Derfor så har jeg testa uttallige spill i det siste innenfor sjangre som jeg aldri hadde trodd jeg skulle og har funnet mange spill som jeg koser meg med.

 

http://www.gamer.no/artikler/75817/ufortjente-fiaskoer--del-1/

http://www.gamer.no/artikler/75825/ufortjente-fiaskoer--del-2/

 

der er det flere som er verdt en titt :D

Lenke til kommentar

Jeg har to tips til de som er lei:

 

1. Finn en annen hobby for en periode. Foto? Film? Downhill-sykling?

 

Alternativt:

2. Revurder hva slags spill du liker. Prøv en helt ny sjanger og invester nok tid til å virkelig komme inn i det.

 

Mange prøver å finne igjen en fantastisk opplevelse fra barndommen. Glem det. Du vil uansett aldri mer spille Mario for første gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...