Gå til innhold

Apple fisker frem en frekkere iMac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En Dell 27" koster ifølge vår utmerkede Prisguide 6300 kroner. En 27" iMac koster fra 13490, hvilket vil si at du har 7200 kroner til å kjøpe en PC. Ikke en hvilken som helst PC, den må ha minimum 2,7 GHz i5, 4 Gig Ram, 1 TB harddisk, 6770M eller tilsvarende skjermkort, tastatur og mus, fortrinnsvis noe som ikke er for stort og stygt. Evt legge på 2000 kroner, men da må du ha 3.1 GHz prosessor og 6970M skjermkort.

 

Skal det være en bærbar er jeg ikke sikker på hvor mye du finner. Men noen kan jo lage en spec som viser at Mac'en er så dyr. Istedet for å bare tro at den er det...

 

Geir :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er veldig lett å sammenligne prisen med en stasjonær med skjerm. Da blir muligens pris i forhold til spesifikasjoner høy. Greien med iMac er at den er en alt-i-ett-pc, og det finnes egentlig ikke noen gode og reelle konkurrenter. 27" har høy oppløsning, og den har ganske greie spesifikasjoner. Prøv å finn en 27"

Windows-pc med lik oppløsning (alt-i-ett-løsning), og man finner ut det enten ikke eksisterer eller at prisen er skyhøy.

Lenke til kommentar

"Herrejesus for en pris! Hva for man for en PC for denne prislappen? Er det noe spesielt med Apple som gjør at prisen blir så skyhøy for så "dårlige" specs?

 

Jeg trenger bare å bli opplyst, har aldri forstått prisen eller hypet rundt Apple."

 

 

Hvis eg går inn på Apple.com/no og makser ut en iMac 27" kommer prisen på 29020,-. Går eg inn på komplett og plukker en PC som har tilsvarende specs. så kommer eg ut på ca 28694,-. Da mangler eg forsatt OS og program pakkene som er med iMacen. Eg mangler og ca 700 kr i frakt for PC som er gratis på Macen.

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=923374&su=B6AC982B-79C1-431B-A178-FCB702020FF9

 

Eg kunne sikkert valgt billigere komponenter på PC, men da kan ein ikkje heilt sammenligne en iMac 27" max og en billig PC. Målet er ein PC med så like som mulig specs.

 

Eg vil og ha ein jobb med å putte PCen sammen, ein del ledninger liggende slenge mellom PC og skjerm, høytalere (pokker! glømte dei...) Installere windows, drivere, etc

 

Hadde eg kunna kjøpt iMacen så hadde eg hatt alt i ein "stilig" boks med ein ledning.

 

hmmm....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kunne sikkert bygd noe som er bedre til 15 000.

Og... Bare 6750? Det er jo en økonomi-utgave av et skjermkort. Hvis det skal være ekte ytelse skal man ha et 6990.

PC er fortsatt kraftigere og billigere enn Mac.

 

Nå er det greit å holde seg innenfor fornuftige grenser her, et HD6990 er et entusiast kort med dobbel GPU og er på ingen måte noe "minste krav" i en PC som dette her. Skal vi først argumentere så kan vi hvertfall holde oss litt saklige. Du overså forresten muligheten for HD6970M i forbifarten?

Og du går jo glipp av hele poenget når du mener at en PC er kraftigere og billigere enn en Mac for her er det snakk om en alt-i-et-pc, en maskin integrert i selve skjermen ergo kan du ikke sammenligne med det å ha et midi-kabinett på 20kg ved siden av skjermen da det blir en helt annen løsning.

 

Nærmeste vi kommer er om du kjøper en Dell UltraSharp U2711 + en bærbar-PC som du monterer bak skjermen og legger til mus og tastatur.

Skal du da ende opp med en løsning som blir like kraftig så koster det knapt noe som helst mindre og du ender jo opp med noe som ikke er i nærheten av å være like integrert eller elegant.

 

 

Mange ser kanskje ikke poenget med en løsning som iMac men da er det jo heller ikke noe vits å argumentere da du faller helt utenfor den tiltenkte målgruppen.

Lenke til kommentar

Bah... Mac ER en PC! En dyr en ja, men fortsatt en pc...

Ingeting som hindrer deg i å kjøpe en Dell 27" Ultrasharp og en random pc og bruke leopard, snowleopard eller hva de kaller OS'et nå for tiden.

 

Folk kaller det PC og Mac for enkelthetensskyld da alle automatisk forstår at PC = Windows og Mac = OSX.

Og du kan ikke dra fram hackintosh som en god løsning da du må plukke ut riktig maskinvare ellers så får du et helvete med driverproblemer og stabilitet samtidig som hackintosh gjerne bruker månedsvis på rulle ut oppdaterte versjoner som henger med Mac OSX utviklingen.

Lenke til kommentar

"Herrejesus for en pris! Hva for man for en PC for denne prislappen? Er det noe spesielt med Apple som gjør at prisen blir så skyhøy for så "dårlige" specs?

 

Jeg trenger bare å bli opplyst, har aldri forstått prisen eller hypet rundt Apple."

 

 

Hvis eg går inn på Apple.com/no og makser ut en iMac 27" kommer prisen på 29020,-. Går eg inn på komplett og plukker en PC som har tilsvarende specs. så kommer eg ut på ca 28694,-. Da mangler eg forsatt OS og program pakkene som er med iMacen. Eg mangler og ca 700 kr i frakt for PC som er gratis på Macen.

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=923374&su=B6AC982B-79C1-431B-A178-FCB702020FF9

 

Eg kunne sikkert valgt billigere komponenter på PC, men da kan ein ikkje heilt sammenligne en iMac 27" max og en billig PC. Målet er ein PC med så like som mulig specs.

 

Eg vil og ha ein jobb med å putte PCen sammen, ein del ledninger liggende slenge mellom PC og skjerm, høytalere (pokker! glømte dei...) Installere windows, drivere, etc

 

Hadde eg kunna kjøpt iMacen så hadde eg hatt alt i ein "stilig" boks med ein ledning.

 

hmmm....

 

Du kunne vel spart omtrent 6k på den PCen ved å velge en Dell-skjerm, som er sammenliknbar i kvalitet som imac-skjermen.

 

AtW

 

Det er veldig lett å sammenligne prisen med en stasjonær med skjerm. Da blir muligens pris i forhold til spesifikasjoner høy. Greien med iMac er at den er en alt-i-ett-pc, og det finnes egentlig ikke noen gode og reelle konkurrenter. 27" har høy oppløsning, og den har ganske greie spesifikasjoner. Prøv å finn en 27"

Windows-pc med lik oppløsning (alt-i-ett-løsning), og man finner ut det enten ikke eksisterer eller at prisen er skyhøy.

 

Hovedproblemet er det motsatte, nemlig at det ikke finnes noen gode eller reelle vanlig desktop-PCer fra apple. Greit nok, som nevnt, imac er ikke alt for ille priset for hva man får, problemet er at det er en nisjePC. Det er ikke akkurat som en slik PC passer for alle som skal ha en stasjonær.

 

AtW

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel hva Apple har å tjene på konkurrere i det markedet hvor alle andre er, og hvor skreddersøm synes å være "name of the game". Tidligere var nok stasjonære viktigere for Apple fordi man ikke klarte å legge nok ytelse i bærbare og all-in-one. Men idag er det vel stort sett selvbyggere som er i markedet for kraftige stasjonære av typen gulvplassert vifteovn.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...