Gå til innhold

Apple fisker frem en frekkere iMac


Anbefalte innlegg

En annen ting som gjør imac elegant er om man har behov for mer lagring. Da holder det ikke med den "ene" ledningen :D

 

Finnes det noen andre maskiner med større lagringskapasitet og færre ledninger mener du?

Det har jeg ikke sagt :)

Så bare at det ble brukt som argument for imac :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er vel hva Apple har å tjene på konkurrere i det markedet hvor alle andre er, og hvor skreddersøm synes å være "name of the game". Tidligere var nok stasjonære viktigere for Apple fordi man ikke klarte å legge nok ytelse i bærbare og all-in-one. Men idag er det vel stort sett selvbyggere som er i markedet for kraftige stasjonære av typen gulvplassert vifteovn.

 

Geir :)

 

Jeg er ikke opptatt av hva apple tjener, jeg er opptatt av hva jeg/vi som forbrukere tjener.

 

AtW

Lenke til kommentar

Syntes denne var litt morsom, postet på et annet forum ;)

 

Core i7-2600 - $250

P67 motherboard - $125

2x2GB DDR3 1333MHz SO-DIMM RAM - $50

SuperDrive - $50

27" 2560x1440 IPS LED monitor - $1000

2TB HDD - $100

350W PSU - $50

generic case - $50

Apple Magic Mouse - $70

Apple Bluetooth Wireless Keyboard - $70

256GB SSD - $500

AMD HD 6850 1GB (roughly comparable to HD 6970M) - $175

OS X - $30

TOTAL - $2745 plus tax

 

I bought the following computer:

3.4GHz Quad-Core Intel Core i7

4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

2TB Serial ATA Drive+256GB SSD

AMD Radeon HD 6970M 2GB GDDR5

APPLE MAGIC MOUSE

Apple WL Kybd (English)+User's

COUNTRY KIT,IMAC

TOTAL - $2844 plus tax

 

 

Ja uff. iMac er så dyrt. Kan heller ikke sammenlignes med en bærbar da imac bruker desktop cpu'er. Og gi meg et annet konkurrende produkt til imacen, altså allinone, en imac er ikke en desktop. Tror folk glemmer det.

Og jeg tar heller en kabel over 10.

Lenke til kommentar

"Herrejesus for en pris! Hva for man for en PC for denne prislappen? Er det noe spesielt med Apple som gjør at prisen blir så skyhøy for så "dårlige" specs?

 

Jeg trenger bare å bli opplyst, har aldri forstått prisen eller hypet rundt Apple."

 

 

Hvis eg går inn på Apple.com/no og makser ut en iMac 27" kommer prisen på 29020,-. Går eg inn på komplett og plukker en PC som har tilsvarende specs. så kommer eg ut på ca 28694,-. Da mangler eg forsatt OS og program pakkene som er med iMacen. Eg mangler og ca 700 kr i frakt for PC som er gratis på Macen.

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=923374&su=B6AC982B-79C1-431B-A178-FCB702020FF9

 

Eg kunne sikkert valgt billigere komponenter på PC, men da kan ein ikkje heilt sammenligne en iMac 27" max og en billig PC. Målet er ein PC med så like som mulig specs.

 

Eg vil og ha ein jobb med å putte PCen sammen, ein del ledninger liggende slenge mellom PC og skjerm, høytalere (pokker! glømte dei...) Installere windows, drivere, etc

 

Hadde eg kunna kjøpt iMacen så hadde eg hatt alt i ein "stilig" boks med ein ledning.

 

hmmm....

 

Du kunne vel spart omtrent 6k på den PCen ved å velge en Dell-skjerm, som er sammenliknbar i kvalitet som imac-skjermen.

 

AtW

 

Det er veldig lett å sammenligne prisen med en stasjonær med skjerm. Da blir muligens pris i forhold til spesifikasjoner høy. Greien med iMac er at den er en alt-i-ett-pc, og det finnes egentlig ikke noen gode og reelle konkurrenter. 27" har høy oppløsning, og den har ganske greie spesifikasjoner. Prøv å finn en 27"

Windows-pc med lik oppløsning (alt-i-ett-løsning), og man finner ut det enten ikke eksisterer eller at prisen er skyhøy.

 

Hovedproblemet er det motsatte, nemlig at det ikke finnes noen gode eller reelle vanlig desktop-PCer fra apple. Greit nok, som nevnt, imac er ikke alt for ille priset for hva man får, problemet er at det er en nisjePC. Det er ikke akkurat som en slik PC passer for alle som skal ha en stasjonær.

 

AtW

 

En familie i Norge i dag har mer enn nok penger til rådighet til å kjøpe enn iMac, er ikke lenge siden PC-er var i samme prissjiktet. iMac er mer enn godt nok for gjennomsnittspersonen i landet (iMac med OSX er tross alt ikke platformen man går for om man er hardbarka gamer). iMacen er ikke bare pen å se på, men den sparer mye plass -> ikke nødvendig med ekstern skjerm, høytalere, alle former for trådløse teknologier er inkludert, så man får internett trådløst og bluetooth tastatur og mus.

 

Produkter som er innenfor nisjemarked vil jeg kalle produkter der:

- prisen er så høy at få har råd til den - ikke tilfellet

- at man ikke ser nytten i produktet - ikke tilfellet (iMac kan brukes som hoved-PC)

 

 

Med andre ord, selv om prisen er "høy" (med tanke på materialvalg og alt-i-ett-løsning som er såpass god ser jeg ikke helt dette), vil jeg nok ikke kalle markedet iMac er i et nisjemarket.

 

Tror nok det blir mer og mer vanlig at man går vekk fra stasjonære PC-er, selvfølgelig vil noen ha det fortsatt, men at det blir mer vanlig med ministasjonære, alt-i-ett-løsninger og skjermdokker som bruker tablets og mobiler som "PC". Dette er selvfølgelig bare mine tanker.

Lenke til kommentar

 

En familie i Norge i dag har mer enn nok penger til rådighet til å kjøpe enn iMac, er ikke lenge siden PC-er var i samme prissjiktet. iMac er mer enn godt nok for gjennomsnittspersonen i landet (iMac med OSX er tross alt ikke platformen man går for om man er hardbarka gamer). iMacen er ikke bare pen å se på, men den sparer mye plass -> ikke nødvendig med ekstern skjerm, høytalere, alle former for trådløse teknologier er inkludert, så man får internett trådløst og bluetooth tastatur og mus.

 

Produkter som er innenfor nisjemarked vil jeg kalle produkter der:

- prisen er så høy at få har råd til den - ikke tilfellet

- at man ikke ser nytten i produktet - ikke tilfellet (iMac kan brukes som hoved-PC)

 

 

Med andre ord, selv om prisen er "høy" (med tanke på materialvalg og alt-i-ett-løsning som er såpass god ser jeg ikke helt dette), vil jeg nok ikke kalle markedet iMac er i et nisjemarket.

 

Tror nok det blir mer og mer vanlig at man går vekk fra stasjonære PC-er, selvfølgelig vil noen ha det fortsatt, men at det blir mer vanlig med ministasjonære, alt-i-ett-løsninger og skjermdokker som bruker tablets og mobiler som "PC". Dette er selvfølgelig bare mine tanker.

 

Er ikke det et underlig argument? Mener du virkelig pris er irrelevant for produkter som koster 15 000 og mindre, fordi "alle har råd til det"? iMac har unektlig sine fordel, akkurat som en konvensjonell stasjonær har sine, og en bærbar har sine. Problemet er som sagt ikke produktet i seg selv.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

[Problemet er som sagt ikke produktet i seg selv.

Hva er problemet da?

 

I fare for å gjenta meg selv til det kjedsommelige, problemet er at apple i praksis egentlig ikke har andre desktop-alternativer. Det er en ganske dyr maskin om man ikke trenger eller vil ha en innebygd skjerm, eller ikke trenger en liten maskin/vil ha fordelene med en konvensjonell desktop.Når dette og den enda dyrere pro-maskina er det eneste apple tilbyr på desktop-fronten, så er det i mine øyne ett problem.

 

AtW

 

Jeg er ikke opptatt av hva apple tjener, jeg er opptatt av hva jeg/vi som forbrukere tjener.

Som salige Sinatra sa det:

"You can't have one without the other"...

 

Geir :)

 

Andre tjener penger på slikt, apple kunne sikkert gjort det også. Ellers vil jeg si tiden er forbi der "gulvplassert vifteovn" var en reel beskrivelse. iMacen som min far eier bråker mer enn min stasjonære.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes imac'en (da spesielt 27"ern) er helt OK priset.

Husk også at 27"ern til Dell som dere sikter til ikke har LED bakbelysning, selv om jeg mener den er grei som sammenligningsgrunnlag. Det blir liksom den eller en Apple Cinema Display, og da er litt av poenget kanskje borte. :)

 

Sist jeg regnet på det kom jeg opp i ganske lik pris, pluss/minus et par hundre kr, da jeg sammenlignet hva jeg fikk ved å bygge selv kontra å kjøpe en 27" iMac.

 

(Den gangen endte det opp i Apples favør, mest fordi den som skulle bruke den var fattern, som er et totalt analfabet når det kommer til bruk av datamaskin, og OS X virket mye enklere for ham enn Windows.)

Lenke til kommentar

Til alle dere som hyler om at den er så dyr. Se og finn meg en pc med tilsvarende spec som er så mye billigere. og ja jeg er klar over at 6970m ikke er desktopvarianten, men det tilsvarer ca 6850 så bruk det som referense. Men husk også at 6970 er et langt stillere kort, men prismessig kan vi godt gi blaffen i det. Dere skal også få bruke billigkomponenter på hd, cdspiller, mus, tastatur og minne til tross for at apple ikke gjør det. Grunnen er at forskjellen stort sett er så liten. Husk også å ta med frakt og windows 7 ultimate/proffesional eller hva det nå heter (er ikke sånn kjempegod på windows)

Kjøper dere løskomponenter bør dere også legge til det det koster på stedet å få den ferdigbygget eller i det minste ta 1 times arbeid til 200,-

 

Til AtW. Å klage på iMacen for at Apple ikke har en vanlig konsument desktop blir for dumt. Skal du sammenligne maskiner får du sammenligne maskiner. Skal du klage på Apple og deres generelle filosofi kan du ta det i en egen tråd. Der er jeg mer enn villig til være med deg og sutre og klage på Apple. De er et gedigent møkkafirma og servicen her til lands er så begredelig at jeg vurderer å drive med selvskading hver gang jeg må ha en maskin inn på service.

 

Vet at 90% av folka som hyler om at iMacen er så dyr kommer til å late som denne posten ikke eksisterer og fortsette å hyle om pris uten å i det hele tatt sjekke. Men fra denne posten og ut kan de som gjør det uten å komme med konkrete eksempler ta seg en bolle.

 

Og en ting til, skal dere sammenligne bør dere egentlig sammenligne med produsenter som HP og Dell men dere skal slippe det og.

Lenke til kommentar

Nå satt jeg faktisk å vurderte imac, men så kom jeg på at skjermen er integrert. Jeg bytter gjerne (litt) hardware en gang i året, men skjermen blir stående i flere år.

 

alt-i-ett er selvfølgelig hovedattraksjonen med imac, men også det som gjør den lite egnet for meg. Hadde jeg hatt PCen stående i et hjørne av stua eller spilt spill på PCen så hadde imac vært midt i blinken.

 

Sikler selv på dell sin 27" skjerm. :)

Som nevnt over: Kudos til Apple for høy oppløsning på skjermen sine ja.

Lenke til kommentar

 

 

Til AtW. Å klage på iMacen for at Apple ikke har en vanlig konsument desktop blir for dumt. Skal du sammenligne maskiner får du sammenligne maskiner. Skal du klage på Apple og deres generelle filosofi kan du ta det i en egen tråd. Der er jeg mer enn villig til være med deg og sutre og klage på Apple. De er et gedigent møkkafirma og servicen her til lands er så begredelig at jeg vurderer å drive med selvskading hver gang jeg må ha en maskin inn på service.

 

Vet at 90% av folka som hyler om at iMacen er så dyr kommer til å late som denne posten ikke eksisterer og fortsette å hyle om pris uten å i det hele tatt sjekke. Men fra denne posten og ut kan de som gjør det uten å komme med konkrete eksempler ta seg en bolle.

 

Og en ting til, skal dere sammenligne bør dere egentlig sammenligne med produsenter som HP og Dell men dere skal slippe det og.

 

Blir det? Jeg ser på det som nøkkelen til at folk oppfatter iMacen som en dyr og overpriset sak. Nemlig at det er mer eller mindre det eneste alternativet man har fra apple på desktopfronten. Jeg synes nesten det er mer kunstig å sammenlikne akkurat tilsvarende maskiner fra andre produsenter. Hvorfor skal dette absolutt gjøres på Apples premisser? Hvorfor er iMac benchmarken andre maskiner skal sammenliknes mot, og ikke motsatt?

 

AtW

Lenke til kommentar

I fare for å gjenta meg selv til det kjedsommelige, problemet er at apple i praksis egentlig ikke har andre desktop-alternativer. Det er en ganske dyr maskin om man ikke trenger eller vil ha en innebygd skjerm, eller ikke trenger en liten maskin/vil ha fordelene med en konvensjonell desktop.Når dette og den enda dyrere pro-maskina er det eneste apple tilbyr på desktop-fronten, så er det i mine øyne ett problem.

Det er et problem dersom man vil ha godene med Mac og OSX men ikke betale for dem. Det er ikke et problem for Apple. Det argumentet kan brukes i alle bransjer, om alle produsenter som ikke tilbyr low-end versjoner til de som ikke bryr seg om form faktor. Kunne ikke BMW lansert en modell med karosseri fra Hyundai for de som ikke er så opptatt av slikt? Jo det kunne de, men hvorfor skal de? Det er bare med på å devaluere "brand value". Trenger man ikke en iMac så kjøper man en annen PC.

 

Andre tjener penger på slikt, apple kunne sikkert gjort det også.

Kanskje de kunne det, men hvorfor skal de? Lavpris-PC'er er et marked med svært liten fortjeneste.

 

Ellers vil jeg si tiden er forbi der "gulvplassert vifteovn" var en reel beskrivelse. iMacen som min far eier bråker mer enn min stasjonære.

Tja. Jeg har en i rommet ved siden av. Snorre bygget den i fjor. Men du har rett. Det er blitt bedre enn i gamle dager, hvor vi plasserte PC'er i lyddempende skap.

 

MIn MacBook gir ikke en lyd fra seg i det hele tatt, siden den har SSD. Bare når jeg setter inn en CD eller DVD får jeg bråket fra DVD-spilleren. Det er så jeg kvier meg for å ta backup, for backup-disken bråker.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I fare for å gjenta meg selv til det kjedsommelige, problemet er at apple i praksis egentlig ikke har andre desktop-alternativer. Det er en ganske dyr maskin om man ikke trenger eller vil ha en innebygd skjerm, eller ikke trenger en liten maskin/vil ha fordelene med en konvensjonell desktop.Når dette og den enda dyrere pro-maskina er det eneste apple tilbyr på desktop-fronten, så er det i mine øyne ett problem.

 

AtW

 

Hvorfor er ikke Mac Mini et reelt desktop-alternativ, mener du?

 

http://www.apple.com/no/macmini/

Lenke til kommentar

I fare for å gjenta meg selv til det kjedsommelige, problemet er at apple i praksis egentlig ikke har andre desktop-alternativer. Det er en ganske dyr maskin om man ikke trenger eller vil ha en innebygd skjerm, eller ikke trenger en liten maskin/vil ha fordelene med en konvensjonell desktop.Når dette og den enda dyrere pro-maskina er det eneste apple tilbyr på desktop-fronten, så er det i mine øyne ett problem.

Det er et problem dersom man vil ha godene med Mac og OSX men ikke betale for dem. Det er ikke et problem for Apple. Det argumentet kan brukes i alle bransjer, om alle produsenter som ikke tilbyr low-end versjoner til de som ikke bryr seg om form faktor. Kunne ikke BMW lansert en modell med karosseri fra Hyundai for de som ikke er så opptatt av slikt? Jo det kunne de, men hvorfor skal de? Det er bare med på å devaluere "brand value". Trenger man ikke en iMac så kjøper man en annen PC.

 

Andre tjener penger på slikt, apple kunne sikkert gjort det også.

Kanskje de kunne det, men hvorfor skal de? Lavpris-PC'er er et marked med svært liten fortjeneste.

 

Ellers vil jeg si tiden er forbi der "gulvplassert vifteovn" var en reel beskrivelse. iMacen som min far eier bråker mer enn min stasjonære.

Tja. Jeg har en i rommet ved siden av. Snorre bygget den i fjor. Men du har rett. Det er blitt bedre enn i gamle dager, hvor vi plasserte PC'er i lyddempende skap.

 

MIn MacBook gir ikke en lyd fra seg i det hele tatt, siden den har SSD. Bare når jeg setter inn en CD eller DVD får jeg bråket fra DVD-spilleren. Det er så jeg kvier meg for å ta backup, for backup-disken bråker.

 

Geir :)

 

Hvem har snakket om å ikke betale? Men de fleste oppegående folk er opptatt av å få mest for pengene. De fleste bilprodusenter har mer enn bare to modeller også, fordi forskjellige folk har forskjellige behov. Ikke er jeg så sikker på om det devaluer "brand-valuen" særlig mye helelr, kanskje heller motsatt. Ellers forstår alle at man kan kjøpe noe annet, må dette virkelig gjentas i hver bidige diskuson om fordeler og ulemper for et produkt?

 

Mange bedrifter gjør store penger på å selge mange produkter med lav fortjeneste, jeg tror også apple kan tåle å ha høyere margin enn mange av de andre aktørene. Forøvrig trenger man ikke å operere i noe "lavpris"-segment for å ha en billigere stasjonær 6-7k er mid-end, og vel så det, i disse dager. Det holder fint med en mid-end-PC.

 

Selvfølgelig, ønsker man å bygge en PC som bråker, så kan man det. Essensen er at det er lite beskrivende, enn så lenge man også fint kan kjøpe elelr bygge svært svært stille modeller. Men tar man utgangspunkt i selvbygging kan man jo få nesten hva som helst av fordeler og ulemper om man ønsker. Macbooken i vårt hus er forøvrig vesentlig mer bråkete enn min stasjonære den også, og egentlig mer bråkete enn iMacen også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...