Gå til innhold

Apple fisker frem en frekkere iMac


Anbefalte innlegg

I fare for å gjenta meg selv til det kjedsommelige, problemet er at apple i praksis egentlig ikke har andre desktop-alternativer. Det er en ganske dyr maskin om man ikke trenger eller vil ha en innebygd skjerm, eller ikke trenger en liten maskin/vil ha fordelene med en konvensjonell desktop.Når dette og den enda dyrere pro-maskina er det eneste apple tilbyr på desktop-fronten, så er det i mine øyne ett problem.

 

AtW

 

Hvorfor er ikke Mac Mini et reelt desktop-alternativ, mener du?

 

http://www.apple.com/no/macmini/

 

Den er jo også en bærbar i desktoppakke. Det absolutte minimum av spesifikasjoner koster nesten 7k (jeg regner 4 GB minne som en absolutt nødvendighet). Det er kanskje ikek spesielt dyrt for hva du får, mtp på at den er liten, men for tilsvarende pris, så blir spesifikasjonene voldtatt av en vanlig desktop-PC.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes imac'en (da spesielt 27"ern) er helt OK priset.

Husk også at 27"ern til Dell som dere sikter til ikke har LED bakbelysning, selv om jeg mener den er grei som sammenligningsgrunnlag. Det blir liksom den eller en Apple Cinema Display, og da er litt av poenget kanskje borte. :)

 

Litt off-topic kanskje men siden Apple Cinema Display og iMac 27" bare har White LED og ikke RGB LED så er dette en ulempe og ikke en fordel fremfor Dell UltraSharp U2711 med CCFL noe som også de fleste tester som har testet begge skjermene har kommet frem til.

 

Det er stor uvitenhet i markedet hvor folk tror at med engang det står LED på skjermen så er dette automatisk en fordel, eneste fordelen dette gir er lavere strømforbruk og smalere / tynnere skjermer. Bildekvaliteten blir stort sett faktisk dårligere når det kun benyttes White LED og ikke RGB LED.

 

Jeg synes imac'en (da spesielt 27"ern) er helt OK priset.

Husk også at 27"ern til Dell som dere sikter til ikke har LED bakbelysning, selv om jeg mener den er grei som sammenligningsgrunnlag. Det blir liksom den eller en Apple Cinema Display, og da er litt av poenget kanskje borte. :)

 

Litt off-topic kanskje men siden Apple Cinema Display og iMac 27" bare har White LED og ikke RGB LED så er dette en ulempe og ikke en fordel fremfor Dell UltraSharp U2711 med CCFL noe som også de fleste tester som har testet begge skjermene har kommet frem til.

 

Det er stor uvitenhet i markedet hvor folk tror at med engang det står LED på skjermen så er dette automatisk en fordel, eneste fordelen dette gir er lavere strømforbruk og smalere / tynnere skjermer. Bildekvaliteten blir stort sett faktisk dårligere når det kun benyttes White LED og ikke RGB LED.

 

 

Blir nesten lei meg når jeg ser alle som hopper på LED bølgen og tror at alt de kjøper hvor det står LED er bedre enn alt som benytter CCFL.

Lenke til kommentar

Jeg tok meg bryet med å konfigurere en PC med ca. samme specs som den dyreste standardkonfigurasjonen av Imac:

https://prisguiden.no/liste/124407

Et par av delene ble valgt litt på måfå da jeg ikke tok meg veldig god tid, men specsene er omtrent de samme og Dellskermen med tilsvarende panel samt mus og tastatur medfølger, og prisen er over 3000 kroner lavere. Nå får man riktig nok ikke samme formfaktor, men når de fleste komponentene er tilsvarende burde det være bevis nok for at Apple tar seg veldig godt betalt, og at de fint kunne solgt Imac til 3000 kroner mindre og allikevel tjent godt med penger på den.

 

Det bør så klart også nevnes at Aplle tar veldig godt betalt for oppgraderinger utover basisversjonen. De fleste som bruker så mye penger på PC vil nok ha 8GB RAM, minst 2TB lagring, en SSD, en (overklokket) i2500k prosessor og muligens et heftigere skjermkort. Dette er det fullt mulig å få til uten at prisen blir høyere enn basisversjonen av Imac, og hvis man gjør disse oppgraderingene gjennom Apples nettbutikk blir prisen plutselig veldig mye høyere. Eksempelvis koster det 1640 kroner å oppgradere fra 4 til 8 GB RAM, noe som ironisk nok er over dobbelt så mye som 8GB RAM koster løst.

Lenke til kommentar

En Dell 27" koster ifølge vår utmerkede Prisguide 6300 kroner. En 27" iMac koster fra 13490, hvilket vil si at du har 7200 kroner til å kjøpe en PC. Ikke en hvilken som helst PC, den må ha minimum 2,7 GHz i5, 4 Gig Ram, 1 TB harddisk, 6770M eller tilsvarende skjermkort, tastatur og mus, fortrinnsvis noe som ikke er for stort og stygt. Evt legge på 2000 kroner, men da må du ha 3.1 GHz prosessor og 6970M skjermkort.

 

Skal det være en bærbar er jeg ikke sikker på hvor mye du finner. Men noen kan jo lage en spec som viser at Mac'en er så dyr. Istedet for å bare tro at den er det...

 

Geir :)

 

Her en kjapp maskin satt opp utifra budsjett på 7200,-

 

Intel Core i5 2500K (Antall: 1, Pris: 1465,-)

Asus P8P67 PRO (Antall: 1, Pris: 1213,-)

Kingston ValueRAM DDR3-1333 4GB (Antall: 1, Pris: 309,-)

Samsung Spinpoint F3 1 TB (Antall: 1, Pris: 388,-)

Corsair HX 650W (Antall: 1, Pris: 889,-)

Gigabyte GeForce GTX 560 Ti Super Overclock 1GB (Antall: 1, Pris: 1898,-)

Fractal Design Define R3 Black Pearl (Antall: 1, Pris: 699,-)

 

Prisguide.no har blitt brukt, samt artikkelen om hvor mange GB med RAM en spiller trenger.

 

Om ei ikke har regnet helt feil, så kommer dette på totale 6861,-

 

Legg inn 2-300 til, så kan du med litt hell også sette inn en brukbar SSD.

 

Etter MIN mening (merk ordet MIN, så vi slipper diskusjoner ang. fanboys) får du en like bra, om ikke bedre PC til samme prisen, inkl. dette fantastiske IPS panelet.

Endret av hyp0crisy
Lenke til kommentar

Ser ikke trådløs tastaur i oppsettet ditt. De koster jo en del. Legg på dell skjermen på 7k på den prisen der og et kvalitets keyboard of mus til samlet av 7800 inkudert skjerm. Du mangler og dvdrom i oppsettet

 

6861 + 7800 = 14600

 

Har vi fått med oss alt? Ups må ha windows. 15600 kr. Frakt?

 

16000 til sammen.

 

Hva koster imacen vi sammenligner med, 15490kr. Gratis frakt. Jeg får den til 14 000 kr med studentrabatt.

 

Ja uff imac er så dyrt.

 

Og ikke la meg begynne med designet. Vil heller ha en sexy all in one enn et kabinett med 914 kabler.

 

Nei windows leieren må snart finne på noen nye argumenter gitt

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vel egentlig ikke noe imot Mac i seg selv, jeg bare ser ikke grunnen til å kaste bort penger for å ha en feit hvit klump på skrivebordet. Mye bedre å gjemme bort kassa under skrivebordet og ha en syltynn LED skjerm på bordet istedet.

 

det med ledningene er vel både dumt og smart, går webkamera til helvete så slipper du jo å sende bort hele PC'en, imotsetning med Mac der du er "Mac løs" i flere dager

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det siste du nevner er et god poeng! Hva syltynn LED skjerm på bordet angår så får du ingen gode skjermer som er syltynne sammenligner du f.eks. Dell UltraSharp U2711 med en iMac så er jo faktisk ikke iMacen voldsomt mye tykkere og dette i seg selv er jo en bragd, litt tykkere er den naturligvis men ikke med stor margin.

Lenke til kommentar

Har vel egentlig ikke noe imot Mac i seg selv, jeg bare ser ikke grunnen til å kaste bort penger for å ha en feit hvit klump på skrivebordet. Mye bedre å gjemme bort kassa under skrivebordet og ha en syltynn LED skjerm på bordet istedet.

 

det med ledningene er vel både dumt og smart, går webkamera til helvete så slipper du jo å sende bort hele PC'en, imotsetning med Mac der du er "Mac løs" i flere dager

 

Ja, slikt er jo smak og behag, selv har jeg PCen under pulten, og det er lite lendinger i veien for min del oppe på pulten. I tillegg er PCen koblet til en receiver for lyd. For all del, det er ikke noe galt med iMac som produkt som sådan.

 

AtW

Lenke til kommentar

Samme hvor mye man leter, så er det totalt umulig å finne en annen maskin med samme speccs akkurat nå. Grunnen er at iMac er eneste maskiner på markedet med Intels Z68 brikkesett som faktisk ikke er sluppet enda. Atter en gang får Apple tilgang til det nyeste før alle andre...

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor det blir krangling.. Er da ingen som tvinges til å kjøpe noe? Syns det er litt facinerende.

 

 

Selv har jeg alltid brukt "gulvplassert vifteovn", helt til den sa takk for seg, etter lang og tro tjeneste, uten så mye som et lite problem engang, og det med Win XP. Jeg har vel innsett at glorete kabinetter med med mye støy ikke er det jeg trakter etter, og spillingen avtar når man får andre interesser. Og dere som skal på død og liv krangle om prisen på maskina er vel de som ikke tar seg råd til litt ekstra i hverdagen. Man bruker jo ofte mye tid med maskina etterhvert, og da er det godt å nyte det lille ekstra. Det blir litt som å si at Skoda er en bil som gir mye mer for pengene enn en Audi, selv om det er VAG som lager begge deler. For noen er det verdt det å spandere de kronene ekstra for en bedre opplevelse.

 

 

Ikke tro at jeg er apple-fan, da det eneste epleproduktet jeg har eid i mitt liv er førstegenerasjons iPod nano. Det er mulig å ha mange positive erfaringer med PC, så lenge man vet hva man driver med, akkurat som med mac. Noen liker mora og andre liker den blonde bikinimodellen...

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor det blir krangling.. Er da ingen som tvinges til å kjøpe noe? Syns det er litt facinerende.

 

 

Selv har jeg alltid brukt "gulvplassert vifteovn", helt til den sa takk for seg, etter lang og tro tjeneste, uten så mye som et lite problem engang, og det med Win XP. Jeg har vel innsett at glorete kabinetter med med mye støy ikke er det jeg trakter etter, og spillingen avtar når man får andre interesser. Og dere som skal på død og liv krangle om prisen på maskina er vel de som ikke tar seg råd til litt ekstra i hverdagen. Man bruker jo ofte mye tid med maskina etterhvert, og da er det godt å nyte det lille ekstra. Det blir litt som å si at Skoda er en bil som gir mye mer for pengene enn en Audi, selv om det er VAG som lager begge deler. For noen er det verdt det å spandere de kronene ekstra for en bedre opplevelse.

 

 

Ikke tro at jeg er apple-fan, da det eneste epleproduktet jeg har eid i mitt liv er førstegenerasjons iPod nano. Det er mulig å ha mange positive erfaringer med PC, så lenge man vet hva man driver med, akkurat som med mac. Noen liker mora og andre liker den blonde bikinimodellen...

 

Er det veldig merkelig at folk diskuterer produkter, selv om ingen tvinges til å kjøpe de? Jeg skjønner ikke helt hva som er så underlig med det. Da finner jeg det mer underlig å komme med noen mer eller mindre treffende fordommer mot de som mener en konkret ting.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser ikke trådløs tastaur i oppsettet ditt. De koster jo en del. Legg på dell skjermen på 7k på den prisen der og et kvalitets keyboard of mus til samlet av 7800 inkudert skjerm. Du mangler og dvdrom i oppsettet

 

6861 + 7800 = 14600

 

Har vi fått med oss alt? Ups må ha windows. 15600 kr. Frakt?

 

16000 til sammen.

 

Hva koster imacen vi sammenligner med, 15490kr. Gratis frakt. Jeg får den til 14 000 kr med studentrabatt.

 

Ja uff imac er så dyrt.

 

Og ikke la meg begynne med designet. Vil heller ha en sexy all in one enn et kabinett med 914 kabler.

 

Nei windows leieren må snart finne på noen nye argumenter gitt

Jeg tror du burde lese posten du kommenterer en gang til, for det du sier henger ikke helt sammen. Tom waits spurte om hvor mye PC man får for 7200 kroner, som er differansen mellom prisen på Dell U2711 og den billigste 27" Imac. Dellskjermen bruker samme panel som i Imac, og de to skjermene er absolutt til å sammenligne. Hyp0crisy viste at for 7200 kroner får man en PC som ikke bare yter betydelig bedre enn billigste 27" Imac, men også bedre enn versjonen til 2000 kroner mer.

 

At han ikke tok med mus, tastatur og OS i prisen får så være. Mange har uansett det fra før, og jeg tviler på at Apple sin mus og tastatur er særlig mye bedre enn noen av "folkemodellene" til f.eks. Logitech. Det er også en tanke urettferdig å legge til 800 kroner for Windows når 1) det finnes gratis alternativer som mange mener er minst lige gode som OS X, 2) Apple selger nyeste OS X for den nette som av 269 kroner i sin egen nettbutikk og det går helt fint å kjøre dette på din selvbygde PC med forbehold om driverproblemer og 3) mange ser seg nødt til å installere Windows på Macen sin uansett.

 

Uansett hvordan du vrir og vender på det er Imac betydelig dyrere enn en en annen PC med tilsvarende komponenter, men ser du verdien i formfaktoren, og synes det er greit å måtte kaste en sinnsykt bra skjerm når du trenger ny PC, så er Imac absolutt verdt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett hvordan du vrir og vender på det er Imac betydelig dyrere enn en en annen PC med tilsvarende komponenter, men ser du verdien i formfaktoren, og synes det er greit å måtte kaste en sinnsykt bra skjerm når du trenger ny PC, så er Imac absolutt verdt det.

Det er jo ingen så langt som har laget en PC som var betydelig billigere? Eller har jeg gått glipp av noe?

 

Hos meg hiver vi ikke PC'er, med mindre de er gått istykker, de går i arv til barnebarn og annen slekt. Sånn får de et langt liv uansett. Jeg bruker dem i snitt 4 år selv. Neste generasjon antagelig like lenge. Det er bra levetid for hardware. (Med noen unntak. Min slepbare Dell varte bare 5 år før den ga opp ånden helt. Og av og til blir teknologien utdatert før, som med min lille G3 iBook.)

 

Men skal man ligge i forkant av spillytelses-karusellen så er det klart, da er det bedre butikk med en tradisjonell frittstående PC.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det bør så klart også nevnes at Aplle tar veldig godt betalt for oppgraderinger utover basisversjonen. De fleste som bruker så mye penger på PC vil nok ha 8GB RAM, minst 2TB lagring, en SSD, en (overklokket) i2500k prosessor og muligens et heftigere skjermkort. Dette er det fullt mulig å få til uten at prisen blir høyere enn basisversjonen av Imac, og hvis man gjør disse oppgraderingene gjennom Apples nettbutikk blir prisen plutselig veldig mye høyere. Eksempelvis koster det 1640 kroner å oppgradere fra 4 til 8 GB RAM, noe som ironisk nok er over dobbelt så mye som 8GB RAM koster løst.

Da gjør man som jeg gjorde, istedet for å kjøpe av Apple så ringte jeg min forhandler. Han skaffer RAM fra andre kilder, og vips er det halve prisen for den biten.

 

det med ledningene er vel både dumt og smart, går webkamera til helvete så slipper du jo å sende bort hele PC'en, imotsetning med Mac der du er "Mac løs" i flere dager

Det er er reelt problem. Men nå har jeg til en hver tid to, så jeg blir ikke maskinløs om den ene må på service. (Litt råflott selvsagt.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hos meg hiver vi ikke PC'er, med mindre de er gått istykker, de går i arv til barnebarn og annen slekt. Sånn får de et langt liv uansett. Jeg bruker dem i snitt 4 år selv. Neste generasjon antagelig like lenge. Det er bra levetid for hardware. (Med noen unntak. Min slepbare Dell varte bare 5 år før den ga opp ånden helt. Og av og til blir teknologien utdatert før, som med min lille G3 iBook.)

Joda, det har du helt rett i: det er fullt mulig å la hardware gå i arv når du er ferdig med å bruke den, så det hadde nok vært mer korrekt å skrive at man er nødt til å bytte ut en veldig bra skjerm fordi prosessoren har blitt litt for treig. Nå har man jo samme problemet i en laptop, men de færreste laptoper har skjermer til over 6000 kroner.

 

Edit: Etter nærmere ettertanke er ikke det helt sant heller. Det er fullt mulig å bruke en Imac som skjerm for en hvilken som helst PC så lenge den støtter Displayport, men hvis du vil ha en ny Imac er det definitivt et valid poeng.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Joa, men nå er det helst spill som driver hardware-kravene. Det jeg savner mest når jeg kjører Photoshop er mere RAM/kjappere disk, ikke raskere skjermkort eller prosessor. (Skjønt det hjelper.) Webdesign ellers er jo CSS og HTML og det krever nesten ingenting. Og når jeg programmerer er det egentlig en fordel å ha en langsom maskin, da har jeg ingen unnskyldning for ikke å merke flaskehalsene i koden. Det er ingen som trenger å bytte maskin annethvert år for å kjøre Word, Excel og Powerpoint, eller for å skrive poster om maskinvarekrav på diskusjon.no. ;)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er sant, men det er også litt mtp funksjonalitet som ikke nødvendigvis er ytelse i seg selv, 3d akselerering av video, eller USB3, eller støtte for bitstreaming over HDMI osv. Det har skjedd noen ganger jeg har kjøpt ny hardware ikke pga rå ytelse i seg selv, men pga funksjoner.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser ikke trådløs tastaur i oppsettet ditt. De koster jo en del. Legg på dell skjermen på 7k på den prisen der og et kvalitets keyboard of mus til samlet av 7800 inkudert skjerm. Du mangler og dvdrom i oppsettet

 

6861 + 7800 = 14600

 

Har vi fått med oss alt? Ups må ha windows. 15600 kr. Frakt?

 

16000 til sammen.

 

Hva koster imacen vi sammenligner med, 15490kr. Gratis frakt. Jeg får den til 14 000 kr med studentrabatt.

 

Ja uff imac er så dyrt.

 

Og ikke la meg begynne med designet. Vil heller ha en sexy all in one enn et kabinett med 914 kabler.

 

Nei windows leieren må snart finne på noen nye argumenter gitt

 

 

Den MÅ ikke ha Windows, tok ikke med OS da dette er smak og behag.

 

Tastatur og mus har man som oftest fra før av, og Apple sitt tastatur og mus, hvor pent det enn er,er sannsynligvis ikke noe mye bedre enn MX518. Hva tastatur ang. så går dette og på smak og behag. Noen elsker masse dilldall på tastaturet, noen liker ett helt plain ett. Om DU får studentrabatt, så vil det ikke si at resten av forbrukerne gjør det.

 

I dag bruker man vel strengt att CDROM'n til å innstallere ett OS, og ikke stort anna, da USB-minne og portable disker er noe de fleste har, ergo kan man til og med innstallere Windows fra det. Så å bruke 200-300 spenn på en CDROM, er, igjen etter MIN mening, unødvendig.

Endret av hyp0crisy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...