Gå til innhold

Hvilke bøker liker du?


Anbefalte innlegg

Anarchy in Åmot er rimelig genial, men den blir litt slitsom å lese i blant, for den er skrevet på dialekt, stort sett.

Sult er skrevet på Riksmål og både To Kill a Mockingbird og Beloved har små innslag av ebonics. Dialekter er ikke et problem :)

Synes ikke de er halvparten så tunge "dialekt"messig som Anarchy in Åmot. :p
Les Trainspotting og A Clockwork Orange. Dialekt og slang kan brukes helt fantastisk i bøker dersom forfatteren virkelig vil.
Har lest dem begge, ellers hadde jeg ikke uttalt meg om at dialektskrivingen i AiA er tung.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
balanserte og velmenende Ayn Rand

 

"Yes, at first I was happy to be learning how to read. It seemed exciting and magical. But, then, I read this: Atlas Shrugged, by Ayn Rand. I read every last word of this garbage, and because of this piece of (expletive deleted), I will never read again!"

--Officer Barbrady

Lenke til kommentar

Har en liten glede av å lese fantasy bøker. Nå holder jeg på med Inheritance cycle skrevet av Christopher Paolini, en helt grei bok men ikke i toppsjiktet, men den går ned.

 

Ellers har jeg lest mye av Tolkien (Childrens of Hurin, Silmarillion, The Hobbit, Lord of the Rings), Lewis (Narnia (7 bøker)), Rowling (Harry Potter) og Eddings (Belgariad, 5 bøker)). Men er og en rimelig stor fan av både Deaver og King, mest King dog. Priser hans bøker som gullet selv. Av Kings bøker er The Dark Tower serien noe av det beste jeg har lest av ham, tett etterfulgt av The shining, IT og 4 past Midnight.

Lenke til kommentar
balanserte og velmenende Ayn Rand

 

"Yes, at first I was happy to be learning how to read. It seemed exciting and magical. But, then, I read this: Atlas Shrugged, by Ayn Rand. I read every last word of this garbage, and because of this piece of (expletive deleted), I will never read again!"

--Officer Barbrady

 

He he. Jeg har forøvrig både Kapitalen av Marx og Atlas Shrugged liggende i skal-lese bunken. Gleder meg mest til å lese Kapitalen faktisk. Gleder meg ikke så mye til Atlas, blir nok litt pliktlesing der.

 

Ellers går det i det meste. Absolutt yndlingsforfatter er James Ellroy, som skriver mørk mørk crime noir. Digger også Hunter S. Thompson, Knut Hamsun, Salman Rushdie, William Gibson, Isaac Asimov og Abo Rasul og Michel Foucault.

Lenke til kommentar

Vel, jeg er utdanna sosiolog og her er Kapitalen en av klassikerne. Jeg har vel lest en del hundre sider om Kapitalen, men aldri selve verket. Selv om jeg ikke jobber som sosiolog, så liker jeg å følge litt med i faget og særlig på det teoretiske. I den forbindelsen har jeg verker av Bourdieu, Derrida, Weber og Foucault som venter på lesing.

 

Atlas så jeg tilfeldig i bokhylla til svogeren min og jeg spurte om jeg kunne låne den. Jeg har lagt merke til at FRPere har begynt å trekke fram boka som en "viktig, monumental og filosofisk roman", til tross for at de knapt vet hva en bok eller filosofi er. Så jeg tenkte at jeg burde lese den. Sånn for å vite hva de andre driver med.

 

Men disse bøkene er jo i to forskjellige sjangre; faglitteratur og skjønnlitteratur. Faglitteratur er som regel langt mer kjedelig, men etter det jeg har lest om Atlas så tror jeg gamle Marx vil bli morsomst. Ikke det at jeg er en brennende RVer heller og jeg vet ar Marx tok feil på mange områder.

 

Jeg håper at jeg blir positivt overrasket over Atlas da, boka er tross alt på rundt 1200 sider.

Lenke til kommentar

Atlas Shrugged er vel stort sett bibelen til DLF. Jeg har ikke lest den, men jeg kjenner godt til den.

 

Kort sagt går vel Rand's filosofi ut på at menneskets evne til å forstå er ufeilbarlig (les: Ayn Rands evne til forståelse). Våre kognitive egenskaper er til enhver tid ufeilbarlige (hvertfall så lenge man sier seg enig i filosofien, ellers regnes man vel som "defekt undermenneske"). Egoismen står i høysete, og alle de som ikke klarer å passe på seg selv fortjener å dø av sult. Boka går ut på at "eliten" i en fikiv virkelighet (basert på vårt samfunn) bestemmer seg for å trekke seg tilbake fra samfunnet fordi de "blir utnyttet" (les: skatt og velferdssamfunnet) av resten av verdensbefolkningen. Denne gjengen består av de viktigste industrialistene og vitenskapsmennene i verden (jamfør: Andrew Ryan i Bioshock).

 

"Ondskap" defineres som "de som snylter" (les: de som mottar noen slags form for hjelp fra staten (unntaket er hjelp fra millitæret og politi).

 

For meg virker denne boken som den vil formidle en pompøs, naiv og kraftig forenklet virkelighetsoppfatning. Egenskaper som altruisme og vern av vanskeligstilte forkastes som svakhet. Med andre ord, nok en tolking av sosialdarwinisme i forsvar av å opphøye seg selv til overmenneske.

Endret av Rata
Lenke til kommentar
For meg virker denne boken som den vil formidle en pompøs, naiv og kraftig forenklet virkelighetsoppfatning. Egenskaper som altruisme og vern av vanskeligstilte forkastes som svakhet. Med andre ord, nok en tolking av sosialdarwinisme i forsvar av å opphøye seg selv til overmenneske.

 

Det er det intrykket jeg også har fått av boken. Jeg pleier å lese bloggen til Onar Åm for underholdningens skyld, og ditt sitat beskriver ganske godt denne også. Men uansett gir det meg lyst til å lese boka som i stor grad ligger til grunn for dette menneske/samfunnssynet.

 

Jeg kan ikke garantere at jeg orker å lese den ferdig, hvis dine og mine mistanker ser ut til å stemme.

Lenke til kommentar

seriouspost så er Atlas Shrugged den dårligste boka jeg har lest (og jeg leste førsteboka i twilight og eragonserien for morro skyld, til sammenligning.) Det er ikke bare det at filosofien til Ayn Rand er helt absurd egoistisk og intetfungerende i enhver form for samfunn, ei heller de fantastisk fæle Ayn Randitene på nett som klenger på hvert ord i Atlas Shrugged og The Fountainhead som om det var et bibelsk verk, men det faktum at boken rett og slett er dårlig. Om man glemmer filosofien og de politiske ideene, så er det objektivt sett ei dårlig skrevet bok. Det er dedikert 80 sider (eller noe derom) til en eneste lang tale holdt av en av hovedkarakterene. Folka i boken er totalt gjennomsiktige eller totalt ulogiske, eller begge deler, og Ayn Rand selv har et kvinnesyn av en helt annen verden.

 

Ayn Rand er grusom på en hysterisk morsom måte.

 

 

(til trøst ga hun oss i det minste Bioshock! :) )

Endret av Boheme Netter
Lenke til kommentar

Leste en del bøker før, men tar meg desverre sjelden tid til å sette meg ned i godstolen med en bok lengre. Har derimot begynt å høre litt på lydbøker, men da stort sett bøker jeg har lest fra før (og liker veldig godt), siden jeg ikke klarer å fokusere på noe jeg hører samtidig som jeg skal gjøre noe annet.

 

Blandt mine favorittbøker finnes mye fatasy, og spesielt en brite som jeg tør å påstå er intet mindre enn genial: Terry Pratchett.

 

Har lest de fleste i Discworld serien hans, og er stadig sulten på flere. Anbefaler spesielt bøkene som omhandler "the nightwatch", som etter hva jeg husker begynner med boka "Guards! Guards!". Samfunnskritikk og stor humor pakket inn i en gjennomført fantasysetting.

 

Også den norske forfatteren Hans Fredrik Follestad skriver litt i samme stilen i sin triologi om "De fire og han som gjør galt værre". Også anbefalt lesing for alle.

Lenke til kommentar

Jeg har lest de fleste av fantasy-bøkene som andre her har lest, og noen av krimbøkene. Kjenner at jeg får lyst til å lese de bøkene av Dan Brown jeg enda ikke har lest. Nå for tiden leser jeg The Wheel of Time (nr. 7.) men jeg synes Robert Jordan begynner å drøye litt for mye så det begynner å bli kjedelig. Ellers hører jeg Ringenes herre på lydbok (slay the infidel!) igjen (leste dem for en del år siden,) og jeg må si at de er herlige.

 

Har et lite spørsmål: Hva synes dere om J.R.R. sin bok "Children of Hurin." Vil dere si at den er like god som "Hobbiten" eller "Ringenes Herre," eller er den ikke like god?

Jeg prøvde meg en gang på Silmarillion men jeg la den fra meg ganske raskt siden jeg fort fant ut at det ikke var nok en episk historie som jeg hadde trodd, men heller ett slags skaperverk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...