Gå til innhold

Hvilke bøker liker du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå for tiden leser jeg The Wheel of Time (nr. 7.) men jeg synes Robert Jordan begynner å drøye litt for mye så det begynner å bli kjedelig.

 

Helt enig her. Jeg har lest alle bøkene i serien. De første var skikkelig bra, men det virker det som om han begynte å gå tom for plot og fylte på med beskrivelser av klær, personer etc og laaange intetsigende samtaler.

Lenke til kommentar

Hehe mange brae bøker rundt omkring.

 

Her er NOEN av bøkene jeg har lest :)

 

Alex Rider serien.

 

Harry Potter serien.

 

Arven serien (Eragon, Den eldste og Brisingr/Riket).

 

Silmarillion og Hobbiten.

 

Bøkene om Nino Glass.

 

Hardy Guttene (YAY! Klassikere!).

 

Holder for øyeblikket på med Brisingr på engelsk. Den kommer ut i mai på norsk.

 

 

Nightmare

Lenke til kommentar

Har nettopp bestilt meg "Kontroll på Kontinentet" som er historien om Kaizers Orchestra, i tillegg holder jeg på å lese en hel haug med krigsbøker skrevet av Sven Hazel. SS-Generalen er førsteprioritet nå. Har funnet ut at i snitt har jeg lest tre bøker i uken i år, når man teller med de jeg har lest fra før som jeg har lest på nytt (klønete formulert, men jeg er sulten og trøtt).

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

hmmm... har noe over 160 bøker i kjelleren som nesten alle er veldig bra, veit ikke hvor jeg skal begynne :huh:

Nå leser jeg for det meste engelsk Fantasy og Sci-Fi med en krim bok en sjelden gang.

 

Wheel of Time serien selvfølgelig

 

Harry potter serien

 

Riftwar serien av Raymond E. Feist pluss en hel haug andre bøker han har skrevet.

 

Innocent Mage av Karen Miller, hun har noen andre bøker som også er bra.

 

Mistborn serien og Alcatraz serien av Brandon Sanderson, fyren er genial, har også en gratis nettbok som heter Warbreaker som jeg syntes var veldig bra. Brandon er forresten fyren som skriver ferdig Wheel of Time serien og du kan se % status på arbeidene hans på websiden hans. Wheel of Time: Towers of Midnigth er f.eks. 84% på vei

 

The Lies of Locke Lamora og Red Seas under Red Skies(nummer to i serien) av Scott Lynch, de to bøkene er absolutt GENIALE, elsker dem. Kommer flere i serien etterhvert.

 

The Gap serien av Stephen R. Donaldson som starter med The Real Story, genial sci-fi serie.

 

The Song of Fire and Ice serien av George R. R. Martin er jo veldig bra.

 

The Braided Path av Chris Wooding er også ganske bra.

 

Kommer ikke på noen flere jeg burde nevne mens jeg holder på.

 

 

Hvis du er på utkikk etter en ny bok å lese, så vil jeg STERKT anbefale The Lies of Locke Lamora. som jeg sa tidligere, VELDIG bra bok.

 

OH OH! kom på en SINNSYKT bra bok, The Name of The Wind av Patrick Rothfuss.

Har ikke ord for å beskrive hvor mye jeg elsker den boken, en god tjukk bok med en utrolig bra historie, driver å leser den om igjen til tider mens jeg venter på bok nr 2 i serien. :love:

 

To bøker som MÅ leses hvis de ikke allerede er i bokhylla!

Lenke til kommentar

Må si meg fullstendig enig med Spartakus her.

 

The Gap serien av Stephen R. Donaldson som starter med The Real Story, genial sci-fi serie.

Har du lest The Chronicles of Thomas Covenant av samme forfatter? Det er en minst like genial fantasy serie. Stephen R. Donaldson er en utrolig god forfatter. :)

Har lest den ja, grei bok men likte dårlig hovedpersonen av en eller annen grunn :hmm:

Lenke til kommentar

Hehe, kanskje ikke så rart da han er den rake motsetning til det du forbinder med en helt. En antihelt i ordets rette betydning. Synes det var det mest geniale med hele serien.

hehe ja, aldri sett en større anti-helt :p

Han var så ekstremt negativ til alt at jeg ble rett og slett bare litt forstyrret mens jeg leste. leste ferdig den første serien med ham, kjøpte også den andre serien med Thomas Covenant men tror ikke jeg kommer til å lese den igjennom med det første.

Lenke til kommentar

leste nettopp ferdig John Dies at the End av David Wong.

Bra bok, mindte meg litt om hitchhikers guide to the galaxy av en eller annen grunn. Det er ikke en sci-fi bok, men enkelte ganger så minner måten han skriver på om hitchiker.

Vet ikke helt under hvilken kategori John Dies at the End faller under men.

Som sagt, bra bok, ikke mind blowing men underholdene.

http://www.johndiesattheend.com/updates/?page_id=10

 

Gjort innkjøp av tre nye bøker i dag som skal leses, Xeelee av Stephen Baxter, Sci-Fi bok som virker som har fått en del bra anmeldelser.

Virker som en litt tung bok å lese.

 

Dragonfly Falling av Adrian Tchaikovsky, en fantasy bok som er nummer to i Shadows of the Apt serien. Jeg likte den første boken ganske godt som heter Empire in Black and Gold.

http://fantasybookcritic.blogspot.com/2009/02/dragonfly-falling-by-adrian-tchaikovsky.html

 

Og en ny bok av Maria V. Snyder, Sea Glass heter boken. En fantasy bok som er nummer to i Glass serien. Glass serien er en oppfølger av Study serien som nesten må leses først for å skjønne noe av Glass serien, er en god del av hoved folka i Study serien som blir brukt videre i Glass serien.

Hvis du liker å lese om magi i bøker så kan disse to seriene absolutt anbefales.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er midt inne i fire bøker nå. Forferdelig uvane, jeg pleide å være nazi på å lese ut bøkene før jeg begynte på nye før.

 

The World According to Garp av John Irving - en hysterisk morsom og surrealistisk roman fra en fantastisk forfatter

 

Overvåkning og straff av Michel Foucault - ei litt tørr, men veldig interessant bok om samfunnets disiplinering av sine borgere fra barnsben av fra en veldig viktig filosof.

 

Jane Eyre av Charlotte Brontë - en av klassikerne. Jeg liker den så langt, og den er mye mindre sentimental enn jeg hadde trod - men jeg tror Emily alltid vil være min yndlings-Brontë.

 

Frankenstein av Mary Wallstonecraft Shelley - lovende, lovende.

Lenke til kommentar

Bøker jeg er veldig glad i er:

Bøkene fra R.A Salvatore, mest disse bøkene hvor karakteren Drizzt Do Urden er med.

Ved siden av (eller også kanskje på toppen) er Ringenes Herre bøkene, Har også lest Hobbiten, som jeg også syns er genial, men samtidig føles den som en barnebok på enkelte punkter.

 

Bøker jeg liker

Harry Potter og disse Thore Hansen bøkene (husker ikke navnet lenger, men det var visst noe drager vesner involvert).

 

Bøker jeg hatet:

Twilight..,

 

Bøkene jeg ønsker å lese:

Bøkene som tv serien true blood er basert på, har hørt at bøkene er geniale!

Lenke til kommentar

Jeg liker episke/legendariske bøker, enkelt og greit. Og når det kommer til 'epic' så er det få serier som slår Malazan Book of the Fallen som jeg leser for øyeblikket.

 

Spot on.

Steven Eriksons fantasyepos "A Tale of The Malazan Book of The Fallen" er sannsynligvis det beste og mest oppslukende jeg har vært over av skjønnlitteratur.

Anbefales på det aller, aller sterkeste.

Lenke til kommentar

Men nå skal det sies at MbotF ikke er 100% feilfri, jeg mener Erikson er alt for glad i bruk av særord, dype, vage utspill, og unødvendige utstikk fra hovedhistorien. Alt i alt synes jeg Erikson skriver med et vanskelig språk, og det kommer fra en som syntes Silmarillion var helt grei.

 

Men det Erikson gjør bra, det gjør han veldig bra, nemlig kampsekvenser og dialog.

Lenke til kommentar

Hadde vist kjøpt Gardens of the Moon(første boka i MbotF serien) for lenge siden men fikk aldri begynt på den, leste vel 50 sider eller noe for å så glemme den bort i bokhylla, skal se om jeg ikke får lest den en gang senere, akkurat blitt ferdig med Dragonfly Falling av Adrian Tchaikovsky og kjøpt inn de to siste bøkene i den serien.

 

Bah, den lokale Outland butikken skal stenge i slutten av mai, hvor i all verden skal jeg kunne browse igjennom bøker og gjøre nye funn nå da :cry:

 

Noen som har noe tips om hvor på nettet det er ett godt utvalg av fantasy/sci-fi bøker? med den "oppsummeringen"(det som pleier å stå bak på boka for å fortelle litt hva den handler om) av bok storyen også så det går ann å se om historien er noe intresang?

Har brukt Capris.no litt før for å bestille fantasy bøker på nett men like ofte som ikke så er det ingen annen info om boken enn navnet og bilde av coveret foran som egentlig ikke hjelper meg i det hele tatt når jeg prøver å finne ut om boken er verdt å lese eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...