Gå til innhold

Hvilke bøker liker du?


Anbefalte innlegg

Er nesten morsomt å lese bøkene av noe en film er basert på. Alle detaljene som taes bort hoper seg opp, og jeg merker virkelig senere når jeg ser filmen at noe mangler.

 

Tenker spesielt på filmene om Ringenes Herre. Filmene er egentlig ingenting mot bøkene.

Eragon-filmen var jo en av de største skuffelsene jeg har hatt når det gjelder filmatisering av bøker. Helt katastrofalt at de tok bort så mange viktige elementer, det var bare ikke små detaljer.

 

Noen som føler noe alla det samme?

 

 

Nesumar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt. Clockwork Orange fikk en helt ny dimensjon for meg da jeg leste boka, og faktisk forstod litt av den etiske problemstillingen. Samme med starship troopers. Syns egentlig ikke manglene i ringenes herre gjorde så mye, annet enn savnet av tom bombadill, selvsagt. Eragon har jeg ikke lest, men filmen var forferdelig. Mistenker dog at å putte mer informasjon inn i den ikke hadde hjulpet stort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Strengt tatt skulle jeg ønske jeg leste mer bøker, men når jeg fikk sjangs til å lese, spesielt på ungdomsskolen, falt jeg for flere av bøkene til Harald Rosenløw Eeg. Har akkurat fått kloa i hans seneste roman "Løp hare løp", og gleder meg til å lese denne. :)

Lenke til kommentar

Leser en god del. Har en ganske variert smak, så det blir litt seriøs litteratur (f.eks. David Foster Wallace og Thomas Pynchon), litt sci-fi/fantasy (f.eks. R. Scott Bakker og George R. R. Martin), litt historie (i det siste har det spesielt vært østfronten i andre verdenskrig som har interessert meg) og litt sakprosa (her går det i ganske mye rart.. akkurat nå leser jeg The Unimaginable Mathematics of Borges' Library of Babel). Du kan ta en titt på deler av mitt bibliotek her (har ikke orket å legge inn alt ennå, men det kommer vel med tiden).

Lenke til kommentar

Hehe, gi Eragon en sjanse hvis du liker Eventyrbøker alla Ringenes Herre/Den Mørke Materien osv.

Er vel kanskje beregnet mest for den yngre garde, altså oss ungdommer, men tror det er en god del av de eldre som kan nyte den også.

God historie, du føler virkelig at du bryr deg om det som skjer med karakterene.

Akkurat nå er det vel kommet ut Eragon og Den Eldste... neste heter Brisingr og kan vel bestilles på engelsk nå.

Oh...Brisingr på engelsk, Bursdagsgaveønske for sure :)

 

 

Nesumar

Lenke til kommentar
Leste Hvite Niggere i jula :) Den var god men ikke sånn at den ga meg bakoversveis. At den er tung å lese synest jeg igrunn ikke selv, men jeg kan fortså hva som menes med det. Beatles av Lars Saabye Christensens var verre å komme seg igjennom.

 

Ellers har jeg hørt mye Bra om veronika vil dø :) Handler den ikke om psykiatrien og det å være psykisk syk? Eller er jeg på viddene nå? Har lest Alkymisten av samme forfatter og den var veldig god.

Den handler om en tilsynelatende frisk jente med "drømmelivet" som allikevel føler at nå er det bare utforbakke, som derfor velger å ta selvmord. Hun overlever overdosen, men hjertet hennes har tatt så mye skade fra pillene hun tok at hun neppe har mer enn en uke igjen, og i løpet av den siste uken må hun på en måte slå seg til ro med å dø, enda ting endres ganske drastisk for henne den uken hun er på asylet.

Lenke til kommentar

Bøker er herlige. Jeg burde egentlig ha lest mer da jeg var yngre, men kan jo ikke gjøre noe med det nå. De siste årene har jeg "funnet" bøker igjen, og jeg storkoser meg ofte med en god bok i senga om kveldene. Blant favorittbøkene mine finner man Jo Nesbøs bøker om Harry Hole, Harry Potter-serien samt de fleste av Dan Browns bøker. Har lest noen av Agatha Christies bøker også, og "And Then There Were None" var en av de som virkelig falt i smak. Den kan anbefales på det varmeste. God stemning i den poken, og meget bra skrevet.

Lenke til kommentar

Leser alt mulig selv. Kommer helt ann på humøret. Akkurat nå så tenkte jeg å ta fatt på noen klassikere som brødrene karamazov. Har også lyst å lese den forsvunne diamant som fikk så mye omtale.

 

Noen favoritter er:

Catch 22 - Joesph Heller

The dice man - Luke Rhinehart

Hitchhikers guide to the galaxy - Douglas Adams

The shining - Stephen King

Garrincha - Ruy Castro

The lies of Locke Lamora - Scott Lynch

 

@Nesumar: anbefaler deg å ta en titt på the lies of locke lamora, veldig bra fantasy. Handler om en liten gruppe svindlere som kaller seg the gentleman bastards. Jeg tok meg selv i kontinuerlig bli forbløffet av planene og gjennomføringen til Locke og gjengen hans.

Endret av Tryph
Lenke til kommentar
@Nesumar: anbefaler deg å ta en titt på the lies of locke lamora, veldig bra fantasy. Handler om en liten gruppe svindlere som kaller seg the gentleman bastards. Jeg tok meg selv i kontinuerlig bli forbløffet av planene og gjennomføringen til Locke og gjengen hans.

 

Ligger en stor wikipedia link om den serien, er vist kommet ut 3 av 7 bøker.

Så veldig spennende, tusen takk for tipset :)

Skal se om de ikke har den på biblioteket, eller den nærmeste bokhandel.

 

 

Nesumar

Lenke til kommentar

Ikke noe problem. Visste ikke at den tredje boken var ute alt. Det må jeg sjekke.

Likte selv den første boken bedre enn den andre som foregår på havet. Litt for mye nautiske fraser og uttrykk som gjorde at jeg ofte satt der som et spørsmålstegn. Gleder meg til den tredje boken.

 

Edit: Tredje boken (Republic of thieves) skulle komme ut denne måneden, men er utsatt.

Endret av Tryph
Lenke til kommentar

liker alt av fantasy og her er de beste bøkene (bare de jeg husker):

ringenes herre 123

tyvenes herre

den mørke materien: det gylne kompasset, den skarpeste kniven og en kikkert av rav (3 bøker) beste bøkene jeg har lest. filmen er elendig

engler og demoner av dan brown

darlah (netopp lest, veeldig skummel)

arthemis fowl, alle 5 bøkene (er ikke barne barne bok, passer for alle med god humor)

svermen (nest beste boken jeg har lest)

pakten 1 og 2

harry potter serien (første 5)

dune (alle 3)

de fire og han som gjør galt verre (de 2 første bøkene prøver og få tak i den siste) faaaaantastisk morsom og lettlest anbefales til alle.

en eller annen varulv bok med en stålplate på framsiden, 3 bøker i en serie (veldig god serie og er ikke som den høres ut)

Endret av backstabber
Lenke til kommentar
Akkurat nå så tenkte jeg å ta fatt på noen klassikere som brødrene karamazov.

 

Ikke et dumt valg. Les "Forbrytelse og Straff" av Dostojevski og "Krig og Fred" og "Anna Karenina" av Tolstoj med det samme. Fantastiske bøker.

 

Personlig ville jeg anbefale å vente med krig og fred til sist, den er i min oppfatning ganske mye tyngre enn de andre. Men skal sies at min oversettelse av den var ganske dårlig, så kanskje en bedre versjon kan forbedre opplevelsen.

Lenke til kommentar

Leser for det meste bøker som omhandler andre verdens krig. Stephen Ambrose's Band of Brothers er en klassiker for meg.

Blir altfor lett oppslukt i de bøkene. Jeg har Forbrytelse og Straff men skal ærlig innrømme at den ble for tørr for meg, er nok ingen stor litterær kjenner ;).

Endret av Keylar
Lenke til kommentar
dune (alle 3)

Jeg holder på med de siste 100 sidene av den siste og 6. boken, så du har nok gått glipp av noe. :)

 

1. Dune

2. Dune Messiah

3. Children of Dune

4. God Emperor of Dune

5. Heretics of Dune

6. Chapter House: Dune

 

Har dessuten bestilt tre av bøkene (House Attreides, House Harkonen og House Corrino) som er skrevet av sønnen til Frank Herbert. De er vistnok rimelig dårlige sammenlignet med farens verk, men tenkte jeg kunne gi de en sjanse.

 

EDIT: Kan nevne at jeg kjøper mine bøker fra Play.com

Endret av Shabador
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...