Gå til innhold

Hvilke bøker liker du?


Anbefalte innlegg

"The Cocka Hola Company", "Macht Und Rebel" og "Unfun" anbefales definitivt. Mathias Faldbakken er en morsom fyr, i motsetning til Erlend Loe og Jo Nesbø som skriver for påtatt og pretensiøst for min smak.

 

Leser "One Flew Over The Cuckoo's Nest" av Ken Kesey for øyeblikket, og nyter hver eneste side. Boken er om mulig bedre enn filmen, Bug Nurse er eklere enn noen gang og alt er bare velstand. Anbefales!

 

Annet enn det har jeg lest veldig mye de siste årene, og jeg har begynt å få en ganske respektabel bokhylle etter hvert. Favorittene må nok være "Naked Lunch" av William S. Burroughs, Discworld-serien til Terry Pratchett i sin helhet, HGTTG av Douglas Adams, "Molvania", "1984" av George Orwell, "Lolita" av Vladimir Nabokov og "Catch-22" av Joseph Heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe okei :) Takker for svar, skal stikke innom biblioteket engang å se om jeg får lånt en med hjem, så kan jeg ihvertfall gi dem en sjangs ;)

 

Har dere bok-entusiaster noen flere tips da, trenger ikke å være en serie?

Liker det meste fra krim til fantasy.

Har lett mye, men finner liksom ikke noe som griper meg å gir meg tanken at "den må jeg bare ha".

Trenger ikke å være ny, gamle bøker er bra de og, men det finnes da også grenser. Knut Hamsun blir litt for tungt hehe.

 

 

Nesumar

Lenke til kommentar

Synes du skal gi Hamsun en sjanse, jeg. Ingvar Ambjørnsens "Hvite Niggere" er en bok jeg anbefaler i hytt og pine, men den er ikke direkte lettlest, dessverre. Ellers er Boktyven av Markus Zusak en bok jeg nesten skulle ønske jeg aldri kom til slutten på. I hvert fall ikke like raskt som jeg gjorde det. Neil Gaiman, H.P. Lovecraft og Stephen King er forøvrig gode forfattere om du liker sjangeren. Ellers er visstnok både "Dune" og "Den mørke materien" gode serier.

Lenke til kommentar

Jeg er en enkel mann med enkle behov og synes Dan Brown og Stieg Larsson bøker er fin lesing :rolleyes: Er i ferd med å avslutte Millenium triologien til Larsson, de to først gikk unna på et blunk, men den siste (Luftslottet som sprengtes) drar litt ut.

 

The Last Templar av Raymond Khoury er også veldig bra, selv om akkurat slutten var skuffende. Ellers har den et fint driv, og er ganske spennende.

Endret av Snapcase
Lenke til kommentar

Jeg er hundre og tjuefem prosent enig i Hvite Niggere. Til dags dato den boka jeg har lest flest ganger, og den er helt fantastisk. Jeg er derimot uenig i at den ikke er lettlest. Det syns jeg faktisk den er. Bokserie, tja, jeg liker jo wheel of time da, men mange syns det blir litt slitsomt. Dersom du ikke har lest hitchhikers guide to the galaxy bøkene er jo de et must.

 

Og Conn Igguldens emperor-serie er HELT konge. Han har tatt historisk fakta om Julius Cæsar og spunnet fiksjon rundt.

Lenke til kommentar

Har faktisk lest et verk av Hamsun, Victoria (1898). En sterk bok som viser hvordan det var for kvinner tidligere.

Var i skolesammenheng, så tok vel ikke å fokuserte så mye om å få med meg alt, så jeg skal vel ikke utelukke han helt. Han er en stor forfatter, laget faktisk en presentasjon om han engang.

Så har jeg også sett filmene om August, Landstrykere.

 

Takker for alle tipsene, ser mye som jeg må sjekke ut :)

 

 

Nesumar

Lenke til kommentar

Hmmm antony bourdain for der som liker kjøkken ting og tang:-) beskriver kokkeyrket på en ganske så bra måte rett og slett!!!

Eller så er jo dan brown bra han og ja! Eller Tom Clansey

Mørke materien er ferdig lest også:-) alle 3 av dem! Fikk dem i julegave for et par år siden!

Lenke til kommentar
Jeg syns nesten den tyngste delen er

 

Skjul
Når hovedpersonen er i Bergen og lever fattig.

 

Edit: Victoria var lenge min hamsun-favoritt, men så leste jeg sult. Det er en fantastisk bok. (om enn litt downer)

Victoria og Sult er begge utrolig fine bøker, men jeg må si at Sult kommer litt lengre opp på listen. Utrolig deprimerende er den uansett. Det plager meg at jeg har "brukt opp" flylektyren min allerede, jeg må lete gjennom huset for å finne noe å lese plutselig, for jeg brukte kortere tid enn ventet på de bøkene jeg har lest.

Lenke til kommentar

Catch-22 er den eneste romanen jeg har lest, leser og kommer til å lese regelmessig i framtiden. Ikke fordi alt annet er dårlig men fordi meste parten av min lesetid går med på faglitteratur og bøker som grenser til det som f.eks Bravo Two Zero (Andy McNab), Rubicon (Tom Holland) og Cosa Nostra (John Dickie). Lett lesning innimellon derimot, da blir det vel slike klassikere som 1984, Animal Farm, Catcher in the Rye etc.

 

Akkurat nå leser jeg Noam Chomsky og etterpå står Fareed Zakaria for tur.

Lenke til kommentar

Leste Hvite Niggere i jula :) Den var god men ikke sånn at den ga meg bakoversveis. At den er tung å lese synest jeg igrunn ikke selv, men jeg kan fortså hva som menes med det. Beatles av Lars Saabye Christensens var verre å komme seg igjennom.

 

Ellers har jeg hørt mye Bra om veronika vil dø :) Handler den ikke om psykiatrien og det å være psykisk syk? Eller er jeg på viddene nå? Har lest Alkymisten av samme forfatter og den var veldig god.

Lenke til kommentar

Moro å lese både skjønnlitteratur, fantasy og sci-fi så lenge bøkene er gode. Er som mange andre glad i Erlend Loe, og elsker Hitchhiker's guide to the galaxy.

Har forresten ikke lest så alt for mye fantasy, men noe av det jeg husker best utenom ringenes herre er vel dark elf-trilogien av R.A. Salvatore. (Forgotten realms-greier)

 

Nå er det vanvittig lenge siden jeg har lest noe annet enn skoleting eller populærvitenskapelige bøker (som jeg forresten elsker..). Siste boka jeg leste var vel Markens Grøde av Hamsun.

 

Noen som har tips til god sci-fi? Har ikke lest noe særlig mer enn en Dune-bok og foundation (Asimov.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...