Gå til innhold

Bitcoin: En digital, anonym, uregulert og desentralisert valuta


Warz

Anbefalte innlegg

Ingen som frykter at bitcoin vil dras ned av nsa ? myndighetene i USA tok jo ned MTgtox!? hva skal hindre dem ta ned andre ?eller finne en lov som gjør bitcons ulovlig ?

 

Det var vel lenge en viss frykt for dette, men etter høringene i senatet forrige uke ble mye av denne blåst bort. Virker nesten mer som om senatorene selv allerede sitter på en del coins. Her kan du se høydepunktene fra de to dagene:

Dag 1:
Dag 2:
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo vanskelig å spå hvor BTC ender opp. Hadde det vært 100% sikkert at BTC kom til å fortsette å øke til 3.000 dollar, 10.000 dollar eller 35.000 dollar som noen nevte tidligere et sted, så hadde den gjort det allerede.. Om BTC får en kræsj igjen med det første, og hvor langt ned det havner er like vanskelig å vite.

 

Jeg skulle jo investere i LTC forrige uke, men noe skjedde og jeg fikk ikke transaksjonen i gjennom. Da var LTC nede i 5-6 USD, nå ligger den mellom 45 og 50 USD! Småforbanna for at jeg ikke prøvde igjen med en gang, for her snakker vi jo tidobling av investering på under en uke. Jeg antar for øvrig at LTC i likhet med BTC kommer til å stige i fremtiden og at det er OK om man diskuterer andre former for cryptocurrency i denne tråden(?).

 

Er det noen her som har tjent gode penger på BTC/LTC osv.? Eller blir pengene brukt til å kjøpe utrolig billig narko på deepweb? :tease: Noen større og lovlige aktører som har begynt å tatt i mot BTC nå, eller er det fortsatt bare noe obskure greier?

Lenke til kommentar

Finnes det noen databutikker/elektronikkbutikker i Norge som lar folk betale med BTC?

 

Fikk mail fra Bitcoin Norge....

 

Nyhet

 

Bitcoins Norge åpner multi selger butikk. Se for deg du kan selge dine varer både som bedrift og privatperson, å få betalt i bitcoins! Høres det spennende ut?

 

Det er gratis å legge ut annonser, om du får solgt så gir du en liten provisjon på 4,9% til Bitcoins Norge som drifter løsningen. For oppdrag som du utfører i bytte mot bitcoins, er gratis å legge ut. Om du driver nettbutikk og tar betalt i bitcoins på din nettbutikk, kan du også profilere deg hos oss gratis. Betalingsløsningen gjelder kun de som ikke har nettbutikk eller mulighet for å sette dette opp.

Vi lanserer Markedsplassen om få uker, på forhånd bygger vi opp kundedatabasen. Så dersom du er interresert i å profilere dine produkter eller din bedrift...

 

Leste også en artikkel i en eller annen nettavis idag, det finnes noen steder som tar i mot betaling i bitcoins i norge...tror taxier i østfold ble nevnt..

Lenke til kommentar

Korleis er bitcoin forskjellig fra dollar egentlig? Det er trua på at dollaren skal vere verd noko i morgon som gjer at den har verdi i dag. På samme måte er det trua på at Bitcoins har verdi i morgon som gjer at den har verdi i dag.

 

Eg trur det er viktig at det er ein valuta som det ikkje nokon kan kontrollera. Eg er prinsipielt for internett anarkiet og ein del av det er at vi har ein valuta som ingen kan styra.

Lenke til kommentar

Tittet innom BTC-E i stad, siden er nå nede for "maintenance" men jeg la merke til at det akkurat nå lå inne større ordre for LTC enn for BTC, henholdsvis (totalt) 5.5 og 4.1 millioner USD. En enkelt buy-order for LTC var faktisk på 1.1 millioner USD, drøyt 40.000 LTC. Utrolig hva folk er villige til å satse på cryptocurrencies..!

Lenke til kommentar

Har ikke lest mye av denne tråden, men masse rundtomkring på nettet. Jeg forstår konseptet bitcoin, men hvordan man bruker det i praksis skjønner jeg ikke helt.

Si jeg nå ønsker å veksle 1000,- NOK til bitcoin. Kall det gjerne en risikabel investering. Om noen år ønsker jeg å veksle det tilbake til NOK(gitt at verdien har økt :)). I løpet av disse årene ønsker jeg ikke å måtte gjøre noe aktivt med bitcoin. Bare beholde en lang kryptisk nøkkel som er min "kvittering", om det er slik det funker.

 

Hvordan går jeg frem?

Lenke til kommentar

Du kjøper Bitcoin, enten på Justcoin eller direkte av Sturle (mange andre alternativer også, men dette er nok det enkleste for nordmenn). Du gjør en bankoverføring til dem, og de sender BTC til deg. For å oppbevare bitcoin, må du laste ned en Bitcoin-klient, opprette en web-wallet, eller en lage en paper wallet. Jeg vil påstå at førstnevnte er det alternativet som kombinerer enkelhet og sikkerhet best. Jeg bruker selv Multibit, en såkalt "lightweight" bitcoin-klient. Med dette menes det at klienten får informasjon om blockchainen fra en server, uten å måtte laste ned hele selv. Blockchainen er i skrivende stund på litt over 11 GB, og er ikke egentlig noe poeng i å styre med hvis man ikke er spesielt interessert (da bruker man f.eks. klienten Bitcoin-Qt). I klienten kan du opprette så mange bitcoin-adresser som du vil. Oppgi én av dem til den du skal motta bitcoin fra. Alt du trenger å gjøre nå, er å kryptere wallet-filen (kan gjøres i Multibit eller mange andre klienter), og ta god backup av den. Wallet-filen inneholder én privat nøkkel per offentlige adresse, og det er disse man må kjenne til for å kunne sende bitcoin som står oppført på adressen, videre. Nøklene er mangesifrede tall som også kan skrives ned og gjemmes i en safe eller bankboks, så mulighetene for oppbevaring er mange.

Lenke til kommentar

Du kjøper Bitcoin, enten på Justcoin eller direkte av Sturle (mange andre alternativer også, men dette er nok det enkleste for nordmenn). Du gjør en bankoverføring til dem, og de sender BTC til deg. For å oppbevare bitcoin, må du laste ned en Bitcoin-klient, opprette en web-wallet, eller en lage en paper wallet. Jeg vil påstå at førstnevnte er det alternativet som kombinerer enkelhet og sikkerhet best. Jeg bruker selv Multibit, en såkalt "lightweight" bitcoin-klient. Med dette menes det at klienten får informasjon om blockchainen fra en server, uten å måtte laste ned hele selv. Blockchainen er i skrivende stund på litt over 11 GB, og er ikke egentlig noe poeng i å styre med hvis man ikke er spesielt interessert (da bruker man f.eks. klienten Bitcoin-Qt). I klienten kan du opprette så mange bitcoin-adresser som du vil. Oppgi én av dem til den du skal motta bitcoin fra. Alt du trenger å gjøre nå, er å kryptere wallet-filen (kan gjøres i Multibit eller mange andre klienter), og ta god backup av den. Wallet-filen inneholder én privat nøkkel per offentlige adresse, og det er disse man må kjenne til for å kunne sende bitcoin som står oppført på adressen, videre. Nøklene er mangesifrede tall som også kan skrives ned og gjemmes i en safe eller bankboks, så mulighetene for oppbevaring er mange.

Flott post! Har en wallet på multibit, hvordan krypterer jeg denne? Eller gjøres det automatisk?

Lenke til kommentar

File -> Add password. Husk passordet; her er det ingen "Glemt passord?"-tjeneste å benytte seg av.

 

EDIT: Og husk det med backup. Default-walleten (man kan ha flere walleter) i Multibit heter "multibit.wallet". Plasseringen av filen står helt øverst i Multibit-winduet.

Endret av Mokko
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forsåvidt sant at alt fra inflasjon til verdenskrig og naturkatastrofer vil påvirke alle verdens valutaer i løpet av en 100-årsperiode... :p

 

Poenget mitt var at jeg er rimelig sikker på at vi fortsatt er helt i startgropen når det kommer til cryptocurrencies. Jeg håper og tror at dette er fremtiden for hvordan folk vil handle varer og tjenester, men fremtiden er bortimot umulig å spå. Vil verdien på BTC holde seg jevn i årene som kommer, slik at en investering i dag fortsatt vil kunne gi enorm avkastning i fremtiden? Ekspertene er uenige - noen mener at BTC kommer til å passere 100.000 USD/stk i alle fall, andre mener valutaen er høyt overvurdert og at den kommer til å kollapse og kanskje forsvinne. Kanskje tar en annen cryptocurrency over, en av dagens varianter eller muligens noe helt annet. Dersom dette virkelig tar av, er det noen som kommer til å bli veldig, veldig rike, men også noen som kommer til å miste veldig, veldig mye makt og rikdom, folk som i dag er både mektige og rike. Er verdenseliten villig til å gå til krig for å beholde makten?

 

Det som er mest spennende for meg er ikke hvorvidt min veldig slunkne beholding med coins kommer til å være mer eller mindre verdt i morgen. Det som er spennende er om de kommer til å forsvinne, eller om de vil endre verden vi kjenner den for evig og alltid. Enten er vi nå vitne til noe stort, eller så er dette glemt før tiåret er omme...

Lenke til kommentar

Det er vel det som er planen bak et max. antall Bitcoins - når taket er nådd, skal prisene øke, og det blir heller ingen inflasjon. Men hva om Bitcoins ikke engang eksisterer om 1, 2, 5, 10 eller 50 år, hva om toppen allerede er nådd?

 

Bitcoins kan vise seg å være null verdt og verdien kan reduseres til ingenting nærmest over natta. Hva om det hackes, hva om en etterretningsorganisasjon bestemmer seg for å knuse valutaen - hva om det viser seg at det er LTC eller PPC eller Ripple som blir omfavnet av mainstream? BTC er verdiløst den dagen du ikke får brukt BTC til å handle noe.

 

Kursen i dag på rundt 1000 USD reflekterer ikke den faktiske verdien, for BTC er ikke låst opp mot gull eller blir bestemt av et lands økonomi. Verdien på 1000 USD er der fordi mange tror BTC kommer til å bli enda mer verdt i fremtiden, og at det fortsatt er mulig å gjøre seg selv styrtrik som enkelte allerede har blitt, og dersom butikker og så videre begynner å ta i mot BTC som betaling, så kommer nok verdien til å gå opp. Men, det er et sjansespill.

 

Et sjansespill med høyt potensiale, vel og merke. Et tips som går igjen - et veldig godt tips for øvrig - er å satse en sum man har råd til å tape. 1000 kroner til overs? Kjøp litt BTC, litt LTC, FTC, PPC, NMC, XPM (Ripple) og kryss fingrene for at en eller flere av disse kommer til å bli veldig mye verdt om 1, 2, 5, 10 eller 50 år. Satser man 1000 kroner, er dette maksbeløpet som går an å tape. Går det rette veien, kan man sitte igjen med en veldig god gevinst, kanskje nok til å kjøpe et nytt hus en dag?

 

Skulle jeg ha investert 1000 kroner i dette øyeblikk, hadde jeg lagt 500,- i Bitcoins, 250,- i Litecoins, en 100-lapp i både PPC og XPM og slått kron/mynt om den siste 50-lappen for moro skyld. I tillegg scrypt-miner jeg littegranne LTC på si mens vanskelighetsgraden fortsatt er noenlunde lav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...