Gå til innhold

Bitcoin: En digital, anonym, uregulert og desentralisert valuta


Warz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor.. Hvor mye tjente OP på bitcoins? Helt latterlig gøy å lese de første sidene når alle mente han var gal, mens han var overbevist om at bitcoins skulle nå $100 -- håper for hans del han venta med å selge seg ut til det var langt over hans estimat.

Til deres forsvar var jeg like negativ til bitcoins selv.

Endret av Zodihax
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg tippet at de aller fleste som investerte betydelige summer på ~1 USD solgte seg ut før BTC rundet 10 USD, 10x er jo en vanvittig god profitt i forhold til vanlig valutahandel, aksjer og så videre. Men så har man jo alle de som bare solgte seg delvis ut (f. eks. tok ut et beløp tilsvarende investering pluss litt til) for å så spare noen Bitcoins i fall det skulle øke mer, noe det også gjorde; og så har man jo de solskinnshistoriene om folk som har glemt at de hadde 1000 Bitcoins liggende...

 

Men, det var og noen folk som så det virkelige potensialet bak Bitcoins, og de som hadde troen investerte til smertegrensen. De mest fornuftige har nok cashet ut i alle fall en god del Bitcoins og betalt eventuell gjeld i fall dette viser seg å være en 1000 dollars-boble... Det er fullt mulig at cryptocurrencies ender opp, dog ufrivillig, som en klassisk Ponzi-scheme og at mange vil tape store summer på dette. Time will show. :)

 

De fleste coins gikk for øvrig på en smell i dag. Cirkatall fra BTC-E:

 

Bitcoin: 1030 USD -> 920 USD

Litecoin: 38 USD -> 31 USD

Namecoin: 9.2 -> 7.2 USD

Peercoin: 5.8 -> 4.5 USD

 

Det er heldigvis lys i tunnelen, og det kan se ut som alt er på vei opp igjen i skrivende stund. For de som daytrader coins, noe som må være veldig stressende, er det greit å vite at det er en håndfull personer som sitter med enorme mengder coins og manipulerer markedet, holder prisene nede og kjøper flere coins i hver bølgedal... Det er muligens en medvirkende årsak til at verdien på BTC (og altcoins) har holdt seg så jevn siden det store rallyet. EDIT: Bare timer etter at jeg skrev dette, postet "ringlederen" av disse pump&dump-folkene at han var blitt arrestert og må møte i retten, så da kan man kanskje anta at dette tullet er over!?!

Endret av BALT3
Lenke til kommentar

Er det noen som har noen idé om hvorvidt det kan la seg gjøre å ta ut en grei profitt på lokal Bitcoin-dealing? Her på NTNU hvor jeg går må det jo være litt interesse i bitcoin, så kanskje man kunne tjent litt (og hjulpet til med å spre ordet) ved å være mellommann? Men da må man vel kanskje bruke mye tid og ha godt med startkapital. Noen som vet hvordan Sturle holder budsjettet på riktig side av null?

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg tippet at de aller fleste som investerte betydelige summer på ~1 USD solgte seg ut før BTC rundet 10 USD, 10x er jo en vanvittig god profitt i forhold til vanlig valutahandel, aksjer og så videre.

Hehe, satt å diskuterte dette, kom frem til at om jeg hadde lagt inn penger i det når det lå på 25cent/bitcoin så hadde jeg lett solgt meg ut når det rundet én dollar :p

Endret av Battaman
Lenke til kommentar

Ja, "Kina" samt det at pump&dump-gjengen nå er borte har nok fått verdien på coins til å stupe så brått som det nå har gjort. Men hva så? Dette er et ypperlig tidspunkt å kjøpe seg inn på dersom man har råd til å investere litt!

Også... Noen har spådd et stort børskrakk i nærmeste fremtid. Hva vil dette ha å si for cryptocurrencies? Jeg tror det eventuelt vil gi en kjempestor opptur av typen 100-1000% rally dersom spådommene om krakk slår til. Det er selvsagt veldig usikkert, men vi vet jo at dersom børsen går på en smell så går det ofte rett til bunns veldig fort, og da går prisen på gull opp, og hvilket edelt metall er det folk har sammenlignet Bitcoins med..?

Lenke til kommentar

Også... Noen har spådd et stort børskrakk i nærmeste fremtid. Hva vil dette ha å si for cryptocurrencies? Jeg tror det eventuelt vil gi en kjempestor opptur av typen 100-1000% rally dersom spådommene om krakk slår til. Det er selvsagt veldig usikkert, men vi vet jo at dersom børsen går på en smell så går det ofte rett til bunns veldig fort, og da går prisen på gull opp, og hvilket edelt metall er det folk har sammenlignet Bitcoins med..?

Det er ikke en faktisk "spådom", men en liten observasjon. Det er veldig mange andre faktorer som spiller inn en at man kan legge frem en graf som ligner den fra för 1929-krakket :)

 

Selv om bitcoins er relativt nytt, er det langt fra noen ny tanke med anonyme og alternative betalingsmidler hvor man bruker kryptering. Ingen av de tidligere overlevde over lengre tid.

 

F.eks. ecash fikk en god del oppmerksomhet og ble faktisk tatt i bruk av flere "mainstream" aktörer (Credit Suisse, Deutsche Bank, DNB).

 

Du har også eCache som har eksistert en lengre tid. Siste börskrakk ga den ikke noen merkbar oppsving.

Lenke til kommentar

Forsøker å mine litt Litecoin. Litecoin er vel den eneste valutaen som gir gevinst på vanlig hardware.

Bitcoins er dominert av ASIC. Bestilte også en 5GH/s serverleie for et år hos Buterflylabs med de bitcoinene jeg hadde minet for en stund siden. Håper det kan gi litt gevinst.

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt ingen ting som lønner seg nevneverdig akkurat nå, i løpet av de siste par dagene har verdien på alle cryptocurrencies sunket kraftig.

 

Coins som benytter seg av SHA-256 er det bare å glemme å mine med GPU. Det som lar seg mine med vanlige skjermkort er Scrypt, som igjen ikke lar seg mine med ASIC-minere. Av Scrypt-baserte coins kan du jo vurdere:

 

Litecoin: Vanskelighetsgraden har økt voldsomt i det siste. Verdien gikk opp og mange, mange gikk til innkjøp av mining rigs basert på skjermkort som f. eks. R9 280x/290, 7950 osv. I USA var disse utsolgt. Med nåværende kurs og stigende vanskelighetsgrad er det egentlig bare snakk om dager eller uker før det ikke lengre er noe poeng å mine Litecoins. Jeg miner LTC så lenge det lar seg gjøre, men kommer jeg under 0.2/dag så gir jeg opp. Selvsagt, tar prisen seg opp igjen vil det nok lønne seg.

 

Feathercoin: Jeg kan mine 15-20 FTC per dag (miner kun når PC ikke brukes til annet), men med dagens kurs tjener man fint lite. Men FTC har potensiale, selvfølgelig, og det er nok lurt å ha noen på lager i fall kursen skulle få en kraftig oppsving.

 

Worldcoin: Litt lettere å mine enn FTC, men ikke mye. Jeg skal mine litt WDC slik at jeg har noen i wallet-en til en regnværsdag.

 

Ellers er det ganske bingo å spå hva som vil være mest lønnsomt i det lange løp, det er latterlig mange forskjellige coins der ute nå, og det er ikke sikkert at noen av disse vil være verdt noe som helst i fremtiden. Om man orker å holde styr på mange wallets kan det kanskje være greit å mine 5-10 av hver av de største Scrypt-baserte coinsene.

 

Foreløpig er det bare Bitcoin og til en viss grad Litecoin som faktisk lar seg bruke som betalingsmiddel i dag. Alt er avhengig av hvilken eller hvilke coins handelsstanden går for, om de i det hele tatt ønsker (eller tør) å ta i mot noe annet enn FIAT-penger. Utvidet bruk av BTC/LTC kan både gi oppgang eller nedgang for øvrig crypto. Vi er, forhåpentligvis, fortsatt helt i startgropen når det gjelder coins...

 

EDIT: Hvilken GPU er det du har?

Endret av BALT3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...