Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Burde vel være mulig å rydde plass til noen litt nærmere sentrum også? Rives vel stadig gamle blokker f.eks. Forenbu er det vel allerede store planer for? Har dessuten en følelse av at mange vil synes skyskrapere der er forstyrrende for villastrøkene i Bærum og på Bygdøy.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde vel være mulig å rydde plass til noen litt nærmere sentrum også? Rives vel stadig gamle blokker f.eks. Forenbu er det vel allerede store planer for? Har dessuten en følelse av at mange vil synes skyskrapere der er forstyrrende for villastrøkene i Bærum og på Bygdøy.

 

Du har nok rett i alt du sier. Jeg er for utbygging i deler av Marka, men der har jeg mange motstandere. Tenk så fin utsikt fra skyskraperne; vakkert skoglandskap på en side, og en flott by og fjordutsikt på den andre siden...

Lenke til kommentar

Tror nok det er litt jobb å overbevise folk til å "gi fra seg" deler av marka ja Hanske. Vi er jo et naturfolk født med ski på beina ^^

 

Da blir vel Snarøya ødelagt da? eller? :) Håper jeg ikke for der er jeg MYE på sommeren :)

Ja, var blandt annet Snarøya jeg tenkte på mtp. skyskrapere på Fornebu. Hadde vært synd å ødelegge området der ja, for Snarøya er virkelig en perle varme sommerdager.. :)

Endret av LucarioX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir jo ikke bare en liten del men heller en stor majoritet av nærområdet til Oslo som ville blitt, avhengig av din personlige tolkning av en gigantisk skyskraper i det fjerne, ødelagt. Men er enig med deg i at for de som bor der ville det vært fantastisk med utsikt over hele Oslo samt en god bit med skog.

 

Hvis vi har noen geologer innom her: Er det i det hele tatt mulig å bygge skyskrapere i Oslo/Sentrum? Såvidt meg bekjent består jo store deler av skorpen rundt Aker brygge og oppover mot Groruddalen av porrøs grunn pluss at denne heves med ca. 4mm hvert år, med fastere grunn oppover Groruddalen og mot vest.

Det er vell mitt forslag om dette er et must, da det meste av landskapet i Groruddalen allerede er en torn i øyet.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

For å være ærlig synes jeg det virker som om byen er i utvikling hele tiden fordi hvor enn du går er det avsperrede områder og oppgravde fortau! Det er på et slikt ekstremt nivå at du kan lure på om arbeiderne bare graver opp assfalten og legger på ny for å ha noe å gjøre. Mindre anleggsmaskiner og kjøretøy ser enn jo nesten også over alt.

 

Jeg for min del kjenner ikke igjen dette bildet av at det bygges om over alt og på ett ekstremt nivå, noen steder skjer det mye men du kan gå ganske mye og langt i Oslo uten dette problemet. Så jeg vil tro din fremstilling er en kraftig overdrivelse. Men jeg bor jo bare der, du har tross alt vært på besøk for to år siden så jeg får vell gi meg :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok det er litt jobb å overbevise folk til å "gi fra seg" deler av marka ja Hanske. Vi er jo et naturfolk født med ski på beina ^^

 

Da blir vel Snarøya ødelagt da? eller? :) Håper jeg ikke for der er jeg MYE på sommeren :)

Ja, var blandt annet Snarøya jeg tenkte på mtp. skyskrapere på Fornebu. Hadde vært synd å ødelegge området der ja, for Snarøya er virkelig en perle varme sommerdager.. :)

 

Grandtanten min er en Hosle og bodd på Snarøya på bjerkestrand så lenge jeg kan huske. Di har jo den utrolige utsikten,og det bare er vakkert og fantastisk og være der. Tok med meg sønnen min dit i fjord å han var helt vill :)

Lenke til kommentar

Syns du Oslo er en fin by har du ikke vært mange andre steder i verden.

 

Som jeg sa tidligere i tråden, jeg har bodd i 3 land. Besøkt over femti land og vært i minst dobbelt så mange byer.

 

Oslo glatt inne på topp 10 listen over BYER jeg kunne tenke meg å bo i. Geirangerfjorden, Victoria Falls, Amazonas og Taj Mahal er mye finere, men er ingen byer og kan derfor ikke sidestilles med Oslo.

 

Det er min subjektive mening riktignok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gjetter på at det er fordi du ikke klarer å nevne en storby du synes er vakker.

 

London. Finnes mye dritt der og, men der er det i det minste fint nok til å veie opp for det. Slik er det ikke i Oslo.

 

Jeg har familie i London, og kom hjem fra besøk der i går. Jeg er veldig glad i byen, og synes den er fin, men det er områder der som Oslo ikke kommer i nærheten av. Gamle høyblokker og murhus som holder på å falle sammen.

 

Hvis du sier London er finere enn Oslo, har du bare vært i de sentrale områdene rundt Themsen. Min familie bor i et av de finere strøkene i Bromley. Dette er fine steder.

 

Når jeg tar toget derfra, innover mot sentrum, ser jeg områder som bla Lewisham. Da er jeg veldig glad for at jeg bor i Oslo. London har fine strøk, det har Oslo og.

 

Tar man det fineste og det styggeste ved begge byene, og lager et slags gjennomsnitt, vil Oslo komme klart best ut.

 

Dette er ikke noe jeg finner på. Jeg har vært i London nærmere 30 ganger i mitt liv.

 

 

EDIT: På fredag var jeg i Covent Garden. Tok en tur innom markedet, og hva har en av turistattraksjonene i dette flotte området blitt? Et utendørs narkotikamarked. I flere boder lå det pakker med hasj åpenlyst. Jeg spurte tanten min om dette, og hun fortalte at politiet og de lokale myndighetene lukker øynene for det. De vet om det, men de ønsker ikke å stenge en turistattraksjon...

Endret av Hanske
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...