Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er med Oslo, og hvilken som helst annen storby, er at den har både vakre og stygge sider. Glimti har tydeligvis bare hørt om de dårlige, og dannet seg et bilde utifra dette. Når det i tillegg bare er disse sidene som vises på nyhetene, skjønner jeg på en måte dette.

 

Jeg foreslår at du tar deg en tur, og ser alle sider av Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder kriminalitet, er Oslo en av de sikreste byene i verden. Nesten ikke kriminalitet foregår i denne byen.

 

Oslo kan egentlig ikke sammenlignes med Rio og Mexico City heller da. Kriminaliteten i de to storbyene har nok vært jevnt høy de siste tiårene, mens det i Norge og spesielt Oslo har vært en økning med tanke på brutalitet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder kriminalitet, er Oslo en av de sikreste byene i verden. Nesten ikke kriminalitet foregår i denne byen.

 

Oslo kan egentlig ikke sammenlignes med Rio og Mexico City heller da. Kriminaliteten i de to storbyene har nok vært jevnt høy de siste tiårene, mens det i Norge og spesielt Oslo har vært en økning med tanke på brutalitet.

 

Nei, men med Helsinki, Stockholm, københavn, Dublin, Glasgow, Lisboa etc

Lenke til kommentar

Da er du sikkert klar over at det er feil at det bare er de samme kjedelige "steinhusene" (hva er definisjonen på ett steinhus?) og dermed er det ikke noe poeng for deg i å nekte for det?

 

Det er det som dominerer. Iallefall i sentrum og det er det folk legger merke til.

 

Så da du skrev "Jeg synes stort sett bare det er akkurat de samme trøtte steinbyggningene uansett i hvilke gater du går." så mente du egentlig at du syntes det bare var slike hus akuratt i sentrum? Hvordan definerer du ett steinhus forresten? Om du går litt rundt i sentrum er det veldig stor forskjell i arkitekturen. Forøvrig så er det vell få hus der det ikke brukes en eller annen form for stein.

Lenke til kommentar

Akkurat i sentrum er det vel mer byggninger enn hus da... Selvsagt finner du ikke den slags langt utenfor sentrum ettersom ingen har kontrorer eller betydelige jobber der. Et sted jeg har vært mye er Bjørneveien pga. jeg kjenner noen som bodde der før og der er det forsåvidt fint. Men nå var det Oslo som representativ by for landet jeg først og fremst gikk inn på i åpningsinnlegget og det som folk legger merke til og ferdes i en sentrum. Det sier seg selv at en by har forskjeller fra sentrum og til et stykke utenfor sentrum.

Lenke til kommentar

Akkurat i sentrum er det vel mer byggninger enn hus da... Selvsagt finner du ikke den slags langt utenfor sentrum ettersom ingen har kontrorer eller betydelige jobber der. Et sted jeg har vært mye er Bjørneveien pga. jeg kjenner noen som bodde der før og der er det forsåvidt fint. Men nå var det Oslo som representativ by for landet jeg først og fremst gikk inn på i åpningsinnlegget og det som folk legger merke til og ferdes i en sentrum. Det sier seg selv at en by har forskjeller fra sentrum og til et stykke utenfor sentrum.

 

Så, om jeg forstår deg rett, så mener du egentlig sentrum og rundt Oslo S når du snakker om Oslo? For du komemr jo med karakteristikker og beskrivelser som vi nå har vist at er helt feil og kun passer for en liten del av byen.

Hva er forresten ett steinbygg for noe Glimti?

Forøvrig så finnes det nok veldig mange "betydelige jobber" utenfor sentrum slik du her ser ut til å definere sentrum.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du leser igjennom åpningsinnlegget en gang til. Det var Oslo som representativ by for Norge jeg først og fremst ville inn på. Som sagt er det selvsagt forskjell på hvordan en by ser ut innenfor og utenfor sentrum av byen. Når det er sagt har jeg vært mange stygge steder utenfor sentrum også, men det var jo sentrum jeg omtalte i åpningsinnlegget. Kommer det ikke klart nok fram?

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du leser igjennom åpningsinnlegget en gang til. Det var Oslo som representativ by for Norge jeg først og fremst ville inn på. Som sagt er det selvsagt forskjell på hvordan en by ser ut innenfor og utenfor sentrum av byen. Når det er sagt har jeg vært mange stygge steder utenfor sentrum også, men det var jo sentrum jeg omtalte i åpningsinnlegget. Kommer det ikke klart nok fram?

 

"Det er tre ting som dominerer om hverandre når du går rundt i Oslo: Forall, hærverk og tiggere"

 

"Selv kommer jeg ikke på noe sted som er utpreget fint i den byen utenom kansje Karl Johans gate og Frognerparken."

 

"Synes det er noe stygt å se omtrent uansett hvor enn du går"

 

Sitater hentet fra deg. Så nei det komme ikke godt frem at du bare snakker om sentrum eller den delen turister ser. Dessuten snakker du flere steder om at du ikke bare har vært i sentrum men rundt i Oslo når det kommer kommentarer om at det virker som du kun henter dine inntrykk fra en veldig liten del av Oslo. At du plutselig nå trekker deg tilbake til en liten del av Oslo fremsåtr derfor mer som ett forsøk på å snakke seg ut og ikke innrømmer feil.

 

"...jeg har vært i Oslo hauevis av ganger helt siden jeg var liten og da rundt omkring over hele byen og både i sentrum og utenfor..."

 

"Sånn sett har ikke byen forandret seg noe særlig fra gang til gang. Og som jeg har skrevet før i dag har jeg vært nærmest over alt og ikke bare i sentrum eller på de kjente plassene."

 

"Den gjevne standaren på Oslo lot du klokelig være å vise til. Selvsagt er det noen fine byggninger og noen der arkitekturen er ny og spennende, men det er klart i midretall."

 

"Jeg synes stort sett bare det er akkurat de samme trøtte steinbyggningene uansett i hvilke gater du går. "

 

"Hva annet enn byggninger i stein er det egentlig som dominerer boområder i Oslo? "

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Snakke seg ut av ting"... "Ikke innrømme feil"... :roll: Det har ingen ting med feil å gjøre da jeg står ved at jeg synes Oslo er en stygg by. Når det gjelder utenfor sentum/byen så er det et helt annet preg, men fortsatt ikke noe spesielt fint. Også der finner du forfallne og sprukkne gater og fortau, hull etter trær som en gang sto der, grafitti i hauevis, nedrevne skilt eller skilt som er tagget på og en god del søppel. Men det er selvsagt værst i sentrum.

 

Og ja, siden jeg går inn på Oslo som Norges representative by så snakker jeg langt mer om den delen turister såvel som offentlige besøkende opplever.

Lenke til kommentar

"Snakke seg ut av ting"... "Ikke innrømme feil"... :roll: Det har ingen ting med feil å gjøre da jeg står ved at jeg synes Oslo er en stygg by. Når det gjelder utenfor sentum/byen så er det et helt annet preg, men fortsatt ikke noe spesielt fint. Også der finner du forfallne og sprukkne gater og fortau, hull etter trær som en gang sto der, grafitti i hauevis, nedrevne skilt eller skilt som er tagget på og en god del søppel. Men det er selvsagt værst i sentrum.

 

Og ja, siden jeg går inn på Oslo som Norges representative by så snakker jeg langt mer om den delen turister såvel som offentlige besøkende opplever.

 

Vi kan vell være enige om at det stort sett bare er "de samme trøtte steinbyggene uansett hvilke gater du går i" er feil? Jeg har jo vist til hvor store forskjeller det er i byen bla. med tanke på arkitektur osv. Ser igjen at du definerer "utenfor sentrum" (uten at du presiserer hva det er) som "ikke noe spessielt fint". Hva er det du annser som fint? Du har en betydelig villabebyggelse og mange flotte hus i Holmenkollåsen, Grefsen, Nordberg og flere andre steder. Du har flotte gamle gårder på bla. Frogner. Du har Hele marka med mange stuer og hytter der man kan komme innom. Holmenkollannleggene, tryvann, Grefsenkollen. Det er veldig mange fine steder i Oslo, men det virker som du har bestemt deg for at Oslo er en stygg by og om det er en ting jeg har erfart etter å ha diskutert med deg er det at du antagelig ikke vil endre mening uansett.

Lenke til kommentar

Akkurat i sentrum er det vel mer byggninger enn hus da... Selvsagt finner du ikke den slags langt utenfor sentrum ettersom ingen har kontrorer eller betydelige jobber der. Et sted jeg har vært mye er Bjørneveien pga. jeg kjenner noen som bodde der før og der er det forsåvidt fint. Men nå var det Oslo som representativ by for landet jeg først og fremst gikk inn på i åpningsinnlegget og det som folk legger merke til og ferdes i en sentrum. Det sier seg selv at en by har forskjeller fra sentrum og til et stykke utenfor sentrum.

 

Nå viser du liten kunnskap om Oslo. Ja, det er en del arbeidsplasser i sentrum, men de største selskapene har hovedkontor/fabrikker utenfor sentrum.

 

Fornebu, Sandvika og Alna er sånne steder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Snakke seg ut av ting"... "Ikke innrømme feil"... :roll: Det har ingen ting med feil å gjøre da jeg står ved at jeg synes Oslo er en stygg by. Når det gjelder utenfor sentum/byen så er det et helt annet preg, men fortsatt ikke noe spesielt fint. Også der finner du forfallne og sprukkne gater og fortau, hull etter trær som en gang sto der, grafitti i hauevis, nedrevne skilt eller skilt som er tagget på og en god del søppel. Men det er selvsagt værst i sentrum.

 

Og ja, siden jeg går inn på Oslo som Norges representative by så snakker jeg langt mer om den delen turister såvel som offentlige besøkende opplever.

 

Hvis du snakker om turistområder, hvorfor har du da ikke nevnt Holmenkollen, Rådhuset og Aker Brygge? Du nevnte Frognerparken, men det er ikke Oslos eneste severdighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...