Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hehe :) Er nok inne på noe der. Men Oslo er ikke mye pen, og det er den ikke kjent for å være eller. Hvor mange turister som kommer ut av oslo s for første gang tror du sier "å fy fader, for ett vakkert sted"?

Og ikke har byen noe godt rykte på seg utenlands heller. Morsomt eksempel er når jeg var i New York tidligere i år og snakket med en taxi sjåfør. Og når jeg fortalte at jeg bodde nær oslo så lurte han på om vi hadde klart å få ned kriminaliteten der. Hehe.. jeg bare lo høyt.. lille norge liksom :-D

 

At han har hørt om Oslos kriminalitet har ikke noe med byen å gjøre. Han har snakket med en nordmann som hater byen. Les det jeg har skrevet om Oslohat. Oslo har lite kriminalitet. Det er den tryggeste storbyen i Europa, med unntak av Helsinki.

 

 

Hvor mange innbygere må til for å kalle en by for storby enkli? Er oslo stor nok?

 

Oslo kommune har 600 000 innbyggere, men en kommune definerer ikke en by. Byen Oslo har 950 000 innbyggere. Metropolområdet har 1 450 000 innbyggere. En metropol er en by med minst 500 000 innbyggere. Oslo har nesten det dobbelte.

Lenke til kommentar
At han har hørt om Oslos kriminalitet har ikke noe med byen å gjøre. Han har snakket med en nordmann som hater byen. Les det jeg har skrevet om Oslohat. Oslo har lite kriminalitet. Det er den tryggeste storbyen i Europa, med unntak av Helsinki.

For noe tull, her er en liste over de fem tryggeste byer i Europa. Oslo er ikke med på den listen. http://www.expatify.com/europe/five-safest-cities-in-europe.html

Oslo har sin del av kriminalitet, jeg har flere venner som har blitt ranet, og en venn av meg ble nesten banket opp av en person utenfor slottet. Jeg dro han unna. Det er mye gateslagsmål i Oslo sentrum. Jeg føler meg langt tryggere her i Auckland sentrum enn jeg gjør i Oslo sentrum.

 

Jeg synes Oslo er ganskje kjedelig og kjip. Oslo fullstending mangler variasjon og er ikke flink på det vi prøver å være flinke på, nemlig middels høy bebyggelse. Jeg liker noe trange brosteingater. Men når majorstuen er et av de beste områdene i Oslo, så det er det lite sjarm. Det eneste vi har igjen er en ganske kjedelig trøtt by med lite variasjon.

 

LindexMajorstuenOslo.JPG

 

Oslo mangler også moderne bygninger som vi har her. Det er fint å noen flotte bygninger rundt seg. Oslo burde ha hatt et område med moderne skyskrapere, Karl Johan bør være som den er og i andre områder kunne vi hatt trange brosteinsgater med små kafeer. Det hadde vært en langt mer spennende by. Langt bedre enn masse firkantete murhus hvor alle sammen er 35 meter høyt og har en vei utenfor med masse parkerte biler.

 

Til slutt, Oslo har et stort narkotikaproblem. Det er få byer hvor det er like synlig som Oslo, og det er ikke pent.

Lenke til kommentar

Jeg mente eksempler på byer. Forresten har ikke Oslo kriminalitetsproblemer. Hvertfall ikke noe som gjør at de skiller seg ut. Leste en oversikt hvor samtlige Oslo-bydeler, med unntak av Gamle Oslo, lå under landsgjennomsnittet når det gjelder kriminalitet per innbygger. Så vidt jeg husker var Stavanger den kommunen med mest kriminalitet per innbygger.

Dette har jeg kilder imot. Du må slutte å skrive ting du har hørt et eller annet sted. Du må bygge påstandene dine på faktiske bevis. Dette er kriminalitet per 1000 i Oslo og andre fylker. Gjennomsnittet i Norge er 80.

 

 

2011620123030825248992Anmeldt02_1_piv_piv_piv_12311211.jpg

 

 

http://statbank.ssb.no/statistikkbanken/px-igraph/MakeGraph.asp?gr_type=1&gr_width=1150&gr_height=600&gr_fontsize=8&gr_label_grader=&gr_legend=true&gr_header=true&submit1=+OK+&onpx=y&menu=y&PLanguage=0&pxfile=2011620123030825248992Anmeldt02

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hit skal «alle» på Oslo–besøk

 

Turistene strømmer til byen som aldri før, og aller mest populær er Operaen. I april passerte designperlen fem millioner besøkende siden åpningen.

 

- Besøkstallene er over all forventning. Selv om ambisjonene var høye ved åpningen, kunne vi aldri sett for oss den tilstrømningen vi nå opplever, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør ved Den Norske Opera & Ballett, Cathrine Pia Lund.

 

Får internasjonal designskryt

Spesielt Operaen er blitt hyppig trukket frem i internasjonale medier. Wallpaper plasserte i januar Oslo blant topp fem byer i verden, sammen med Chicago, Hong Kong, Johannesburg og Rio de Janeiro. «Oslo er blitt fullstendig forvandlet med ombyggingen av havneområdene», skrev magasinet.

 

Tidligere i sommer fulgte Condé Nast Traveller opp med at «det er mer enn skog og hav som lokker. Arkitekturen er spennende, og å gå på operataket er intet mindre enn spektakulært».

 

– Oslo-interessen fra arkitektur- og designmiljøer startet i forbindelse med åpningen av Operaen. Deretter fulgte nye Holmenkollen, og nå merker vi interessen for nye Astrup Fearnley på Tjuvholmen og Munch-museet i Bjørvika, sier Sannerud.

 

Godt å endelig høre noe positivt om denne byen. Får håpe at trenden fortsetter da, men da burde man også pusse opp resten av byen kraftig. Det går ikke ann å ha noen flotte ting som skiller seg ut midt i en forfallen og stygg by!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man bare pusse opp og gjøre en liten del av byen fin istedefor hele? På tide at dette landet bruker tid og penger på noe bra for en gangs skyld.

 

Det er bare en liten del av Oslo som nå bygges - ikke pusses opp, det bygges. Dessuten er det få områder av Oslo hvor bygninger trenger en oppgradering, men av en eller annen grunn tror folk som ikke er fra Oslo at det er sånn over hele byen. Grünerløkka og Grønland kunne trengt en oppgradering. På Grünerløkka er de allerede i gang.

Lenke til kommentar

Oppgradering, oppussing... Kall det akkurat hva du vil. Og jo, oppussing trengs det svært sårt over mesteparten av byen! Oslo oversvømmes av sprekker og hull i fortauene, manglende trær i fortauene der det er meningen at det skal være, grafitti, søppel, uteliggere, tiggere, prostituerte osv!

Lenke til kommentar

Oppgradering, oppussing... Kall det akkurat hva du vil. Og jo, oppussing trengs det svært sårt over mesteparten av byen! Oslo oversvømmes av sprekker og hull i fortauene, manglende trær i fortauene der det er meningen at det skal være, grafitti, søppel, uteliggere, tiggere, prostituerte osv!

 

Det er ikke noe verre sprekker i Oslos fortau enn i andre byer. Og dette med trær i fortauene har de veldig få steder. Kun enkelte alleer i bydel Frogner og St Hanshaugen. Når det gjelder tiggere og prostituerte er det ikke mange, men noe. Tiggerne bør sendes ut av landet. Min mening er at det bør tillates prostitusjon innenfor et lite "red light district", for å rydde byen for prostituerte. Når det gjelder grafitti er det ikke mer enn i resten av landet, og søppel er det lite. Oslo er veldig ren.

Lenke til kommentar

Oslo er en grå og kjedelig by, hverken mer eller mindre. Det finnes ikke storslåtte gamle bygninger (slik som f.eks Stockholm) og det finnes heller ikke storslått moderne arkitektur (med unntak av Operaen og Holmenkollen). Er kanskje i Oslo 4-5 ganger i året og det som møter meg hver jævla gang jeg runder hjørnet ved Østbanehallen er en svær gjeng med knarkere. Uansett om de ikke gjør en flue fortred eller ei er det ikke noe koselig, og jeg kan bare tenke meg førsteinntrykket turister får.

 

Jeg drar kun til Oslo hvis jeg må (f.eks i forbindelse med jobben), eller hvis det er noe spesielt jeg skal shoppe, konserter jeg skal på, landskamp e.l. Absolutt ingenting som fascinerer meg eller gjør at jeg ønsker å dra til Oslo selv om jeg ikke bor mer enn en snau time unna. Og det er et sant helvette å treffe på rushtrafikken. Innover går det som regel greit uavhengig av rushen hvis man kjører kollektivt, men ut av Oslo er jo kollektivfelt nærmest ikke eksisterende så der er man doomed uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke noe verre sprekker i Oslos fortau enn i andre byer. Og dette med trær i fortauene har de veldig få steder. Kun enkelte alleer i bydel Frogner og St Hanshaugen. Når det gjelder tiggere og prostituerte er det ikke mange, men noe. Tiggerne bør sendes ut av landet. Min mening er at det bør tillates prostitusjon innenfor et lite "red light district", for å rydde byen for prostituerte. Når det gjelder grafitti er det ikke mer enn i resten av landet, og søppel er det lite. Oslo er veldig ren.

 

Her har vi svært forskjellig inntrykk! Akkurat det med et lite distrikt for prostituerte kan kansje være en god ide. Hvor mener du dette distriktet burde plasseres?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe verre sprekker i Oslos fortau enn i andre byer. Og dette med trær i fortauene har de veldig få steder. Kun enkelte alleer i bydel Frogner og St Hanshaugen. Når det gjelder tiggere og prostituerte er det ikke mange, men noe. Tiggerne bør sendes ut av landet. Min mening er at det bør tillates prostitusjon innenfor et lite "red light district", for å rydde byen for prostituerte. Når det gjelder grafitti er det ikke mer enn i resten av landet, og søppel er det lite. Oslo er veldig ren.

 

Her har vi svært forskjellig inntrykk! Akkurat det med et lite distrikt for prostituerte kan kansje være en god ide. Hvor mener du dette distriktet burde plasseres?

 

Kvadraturen har jo vært et forslag. Det er ikke brukt til noe særlig, det området...

 

Men etter din post har jo Oslo blitt utsatt for noe helt forferdelig. Nå må vi gjenoppbygge deler av byen. Dette var veldig leit.

Lenke til kommentar

Oppgradering, oppussing... Kall det akkurat hva du vil. Og jo, oppussing trengs det svært sårt over mesteparten av byen! Oslo oversvømmes av sprekker og hull i fortauene, manglende trær i fortauene der det er meningen at det skal være, grafitti, søppel, uteliggere, tiggere, prostituerte osv!

 

Er det fortsatt han som har vært på besøk i Oslo ett par ganger som snakker? :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes du fortsatt det er morsomt å være useriøs? :roll:

 

Jeg har vært i Oslo svært mye mer enn et par ganger!

 

Synes ikke det er userriøst å påpeke at du sitter og forteller oss som faktisk bor i byen hvordan det står til, samtidig som du selv kunn har vært innom på besøk. Greit å understreke i tilfelle noen skulle komme innom og tro at du faktisk var en osloborger som kjente byen godt. Derfor blir det jo så vanskelig å ta alle påstandene dine serriøst når du, som ikke har bodd i byen en gang, legger ut om hvor ille alt er, mens jeg (og flere med meg) som har bodd og vokst opp i Oslo ikke kjenner igjen det bildet og mener å kunne se klare tegn til at du ikke er så kjent i Oslo som du utgir deg for.

Lenke til kommentar

Så du hevder at dette er et seriøst innlegg...

 

Er det fortsatt han som har vært på besøk i Oslo ett par ganger som snakker? :p

 

Jada, det var jo kjempeseriøst... :roll: Hva skulle denne tråden gjort uten nettopp det innlegget? Ja, det er akkurat den slags tendenser jeg ser hver eneste gang jeg besøker Oslo. Og hvis du leser igjennom denne tråden så ser du at jeg langt ifra er den eneste! Og skal du sammenlogne med andre vestlige hovedstader så er Oslo virkelig som en landsby i Middelalderen! Tragisk at Norge skal ligge så bak og spesielt når det er denne ene norske byen som er noenlunde kjent internasjonalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...