Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med Glimti i at byen dessverre ikke er spesielt fin, hvertfall ikke i europeisk målestokk. Norge generelt er dessverre preget av triste og relativt kjedelige byer mener jeg. Det er trist at hovedstaden vår, som er det nærmeste vi kommer en metropol her i landet, er såpass sliten. Ødelagte skilt, søppel, sprukket asfalt, ødelagte bygg og grafitti overskygger det som i utgangspunktet er flott.

 

Noe av problemet med arkitekturen er at byen ikke har noen gjenværende stil fra gammelt av - Funkishus, blokker, små liksom-skyskrapere og i utganspunktet kule eldre bygg klæsjet sammen gir et rotete inntrykk. Dessuten mangler vi flotte gågater som det kryr av i resten av Europa. (Blir like missunnelig hver gang er i byer som Bern, Krakow og København)

 

En bydel som i utgangspunktet består av gamle bygg burde bevares slik den er og restaureres, ikke ødelegges av blokker eller annen arkitektur som kræsjer stilmessig. Vi kan gjerne få opp noen skikkelige skyskrapere, men avgrens disse til et visst geografisk område, et eget finansdistrikt f.eks.

Ellers kan man som nevnt gjerne innføre et eget miljøpoliti som man har gjort i Tyskland, og skilter og veier burde byttes ut/repareres.

 

Med det sagt er det viktig å huske at også vi har enkelte fine steder, f.eks Frogner, Aker Brygge og Tjuvholmen, Bjørvika (blir hvertfall fint) og Bygdøy. Er også en rekke flotte villastrøk i Holmenkollen og på Nordberg f.eks, i tilleg til flotte strøk i Bærum (ikke Oslo, men strengt tatt smeltet sammen) og et stadig mer eksklusivt uteliv på Solli Plass.

 

Gleder meg til å følge med på utviklingen, kanskje har vi fått bukt med mange av problemene innen tyve år. Mye skyldes nok at vi er et relativt nyrikt land og ikke hatt råd til like dyre bygg som mange andre land, og måttet ty til billigere reparasjon og restaurerings- metoder :)

Lenke til kommentar

Tønsberg har jeg aldri vært i så den byen kan jeg ikke uttale meg om. Er dog klar over at det finnes langt styggere steder enn Oslo. Arendal feks...

 

Gi meg ett eksempel på en by i verden, eller Europa som du mener er meget vakker

Jeg har enda ikke fått svar fra Glimti om storbyer i Europa og verden som han mener er vakre.

 

Han har sagt Risør, men igjen dette er en småby og kan ikke stilles i samme klasse mener jeg da.

Lenke til kommentar

Huhei folkens. Noen få ting: 1) Virker det som jeg er like akvtiv i denne kategorien som jeg pleier for tiden? Nei. 2) Kan det være en forklaring på hvorfor jeg ikke skriver så mye her da? Ja.

 

Oslo har noen få lyspunkter, som Frognerparken som jeg alt har nevnt. Og det finnes vel ikke noe særlig bedre en lørdag formiddag enn å vandre nedover Karl Johans gate. Et fantastisk sted med mye å se på. Minuset er tiggerne der. Når det gjelder det bildet cmptrwlt la ut er det fint slik bybilder i mørket med lys i byggningene pleier å være. (Personelig kan jeg ikke fatte hvorfor Postgirobygget skal kritiseres så grusomt. Godt at Norge har noen byggninger som gir preg å være oppført etter steinalderen). Men byen har enorme behov for forbedringer! Alt av forfall og hærverk må bort. Tiggerne og narkomanene må fjernes. Ny byggninger i moderne stil og spennende arkitektur må bygges. Alt av søppel må vekk. Ser flere har sagt seg enige i forslaget om et eget miljøpoliti.

Lenke til kommentar

Tromsø skal liksom være Nordens Paris. Ja, morna.

 

Nei, du har rett, dette her er jo slett ikke vakkert i det hele tatt:

24096665.jpg

northern_lights_over_tromso_troms_northern_norway_photo_bard_loken-innovation_norway.jpg

midnight-sun-tromso-city-2.jpg

midnight-sun-tromso-street.jpg

Nei, du har nok rett.. fæle greier!!!

Er det ikke litt interessant at alle bildene er tatt i mørket?

 

Bybildene er ikke tatt i mørket, de er tatt i MIDNATTSOL, noe som preger byen i FLERE MÅNEDER NÅR SOLEN ALDRI GÅR NED.

Dersom du visste noe som helst, ville du ha visst det.

 

Det siste bildet viser nordlyset, noe som også preger byen i vesentlig grad vinterstid.

 

Begge deler er HOVEDÅRSAK til at turister besøker byen.

Det kommer faktisk turister UTELUKKENDE for å observere disse to fenomenene.

 

Da kan du vise så mange bilder av Oslo i mørket du bare vil, det blir nemlig ikke relevant. Mørket i Oslo har ingen positiv virkning overfor hverken turister, eller andre.

 

Men for all del, her er den samme gata i dagslys:

13820.jpg

Storgata_Tromso_Bard_Loken.jpg

TromsoMainStreet.JPG

250px-Verdensteatret.jpg

4312008815_9ce85c66de.jpg

 

Du har rett, dette var jo virkelig fæle greier i dagslys, grufullt!

Endret av Ideal
Lenke til kommentar

Selvsagt har det noe å si på byens utseende. Personlig er jeg gladest i flatt landskap med åkre og lange sandstrender (type Danmark og Jæren) og skulle gjerne sett at det var slik utenfor Oslo. Jeg innser dog at dette ikke er noe jeg eller politikere bestemmer over, og at vi må nøye oss med å gjøre det beste ut av det vi kan gjøre noe med, nemlig bygninger, veier, søppel også videre. Det er godt mulig naturen rundt Tromsø er flott, men det gjør ikke bygningene f.eks flottere. Og sistnevnte er noe vi kan forbedre.

Lenke til kommentar

Er glad Oslo er langt unna Jæren, tenk å forsøple den fine naturen med svære blokker og værre er som en finner i byen.

 

Jepp, men det kunne gjerne vært litt mer slik natur på østlandet også, hadde ikke takket nei til noen av fjordene til vestlendingene heller ^^ Men for all del, vi får håpe byene der borte slipper "våre" problemer. Trenger ikke ødelegge det man allerede har :)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Det skal være litt forskjell rundt omkring i landet. Hovedstaden er den byen der landet styres fra og den byen som representerer landet internasjonalt (ved mindre det er helt andre byen i landet som er de dominerende, men slik er det ikke i Norge) og dermed bør det også se ut som en moderne og spennende by som stadig er i utvikling og som hilser framtiden velkommen. Arkitekturen slik den er i Oslo nå er bare kjedelig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt Glimti, da har du ikke hørt om Fjordbyen. Aker Brygge, Tjuvholmen, Barcode, Bjørvika. Du kan jo ikke forvente at hele byen er under en enorm forvandling og utvikling hele tiden! Fjordbyen er et stort område, og vil dekke enhver Oslo-borgers, såvel som turists, behov for shopping, uteliv og kultur. Aker Brygge er i dag et stort område, og når det hele er ferdig blir det fenomenalt.

Lenke til kommentar

For å være ærlig synes jeg det virker som om byen er i utvikling hele tiden fordi hvor enn du går er det avsperrede områder og oppgravde fortau! Det er på et slikt ekstremt nivå at du kan lure på om arbeiderne bare graver opp assfalten og legger på ny for å ha noe å gjøre. Mindre anleggsmaskiner og kjøretøy ser enn jo nesten også over alt.

Lenke til kommentar

Hva er så storslagent med åpen mark og gjødsel som er det du finner på Jæren?

Det er vel opp til øynene som ser det, Glimti :) Jeg foretrekker det åpent og grønt, og liker det skarpe sollyset åpne landskap ofte gir. Hvorfor jeg har den preferansen vet jeg sannenlig ikke, men det er nå meg.

 

Det skal være litt forskjell rundt omkring i landet. Hovedstaden er den byen der landet styres fra og den byen som representerer landet internasjonalt (ved mindre det er helt andre byen i landet som er de dominerende, men slik er det ikke i Norge) og dermed bør det også se ut som en moderne og spennende by som stadig er i utvikling og som hilser framtiden velkommen. Arkitekturen slik den er i Oslo nå er bare kjedelig!

Jepp, og det strider vel ikke veldig mot det jeg tidligere har skrevet. Et miljøpoliti er noe man kan vurdere, og noen skyskrapere i en eller annen del av byen er ikke meg i mot. Det er dog viktig å bevare noe av det gamle, og understreke at også Oslo har sine fine sider, selvom jeg er enig i at det er mye som burde gjøres.

Lenke til kommentar

Hva er så storslagent med åpen mark og gjødsel som er det du finner på Jæren?

Det er vel opp til øynene som ser det, Glimti :) Jeg foretrekker det åpent og grønt, og liker det skarpe sollyset åpne landskap ofte gir. Hvorfor jeg har den preferansen vet jeg sannenlig ikke, men det er nå meg.

 

Det skal være litt forskjell rundt omkring i landet. Hovedstaden er den byen der landet styres fra og den byen som representerer landet internasjonalt (ved mindre det er helt andre byen i landet som er de dominerende, men slik er det ikke i Norge) og dermed bør det også se ut som en moderne og spennende by som stadig er i utvikling og som hilser framtiden velkommen. Arkitekturen slik den er i Oslo nå er bare kjedelig!

Jepp, og det strider vel ikke veldig mot det jeg tidligere har skrevet. Et miljøpoliti er noe man kan vurdere, og noen skyskrapere i en eller annen del av byen er ikke meg i mot. Det er dog viktig å bevare noe av det gamle, og understreke at også Oslo har sine fine sider, selvom jeg er enig i at det er mye som burde gjøres.

 

Skal skyskrapere bygges i Oslo, må det vel bli ute ved Fornebu eller Skøyen/Lysaker. Det er vel bare på Fornebu det kan ryddes nok plass til flere skyskrapere, istedenfor bare en eller to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...