Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fornebu, Sandvika og Alna er sånne steder.

Alna er jo vakkert ;) Det må jo være Oslos absolutt styggeste område, men det ligger definitivt langt unna sentrum og har mange arbeidsplasser.

 

Sandvika ligger jo i Stor-Oslo og ikke i Oslo, men mange jobber jo der, men jeg føler at Lysaker (selv om det er på grensen) og Skøyen er bedre eksempler da..

Lenke til kommentar

Furuset, Grønland, Groruddalen, fy faen så fælt.

 

Frogner, St Hans Haugen/Bislet, Majorstuen, det er egentlig ganske fin der.

 

Grønland kunne vært jævlig fint hvis ikke innvandrerne hadde bestemt seg for at bydelen skulle være herjet med ufattelig fæle greier, tagging og full av dopdealere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fornebu, Sandvika og Alna er sånne steder.

Alna er jo vakkert ;) Det må jo være Oslos absolutt styggeste område, men det ligger definitivt langt unna sentrum og har mange arbeidsplasser.

 

Sandvika ligger jo i Stor-Oslo og ikke i Oslo, men mange jobber jo der, men jeg føler at Lysaker (selv om det er på grensen) og Skøyen er bedre eksempler da..

 

Som sagt, en by defineres ikke av kommunegrenser, slik nordmenn tror. Jeg anser Sandvika og resten av Bærum som en del av Oslo. Det samme gjelder områder som Skedsmo og Lørenskog. Da jeg nevnte Alna var det ikke fordi det var fint. For meg er det bare motorvei og industri, men som du også sier, det er mange arbeidsplasser der.

Lenke til kommentar

Og jeg som trodde det var et fenomen for marginalisert ungdom, uansett hudfarge...

 

Hvis jeg går nedover torggata sammen med kjæresten min, i retning Grünerløkka fra Carl Johan en fredags kveld ca midnatt, blir jeg kanskje spurt av fem-seks negere/muhammedanere om jeg vil kjøpe hasj eller koka eller andre "produkter".

Ikke en eneste nordmann stopper meg og spør om jeg vil ha narkotika.

 

Så dersom du lever i den villfarelsen at det er nordmenn som holder på slik, så må du stikke fingern i jorda og få litt bakkekontakt, Oslos narkotikamarked drives nesten utelukkende av "fremmedkulturelle".

Endret av Ideal
Lenke til kommentar

Og av disse som driver med gatesalg så er mange av dem papirløse uten annet inntektsgrunnlag. Marginaliserte...

 

Det er jo helt håpløst av deg å unnskylde personer som kynisk misbruker muligheten til å søke asyl utelukkende fordi de ønsker å selge narkotika og tjene penger.

Dette er jo kynisk organisert kriminalitet, likevel inntar du en holdning om at det er synd på de og at de ikke har inntektsgrunnlag. Alle som kommer til Norge blir sørget for husly, mat, legetjenester og klær, dersom man kommer hit og hevder at man har behov for beskyttelse, så er det faktisk strengt tatt alt man trenger. Tro det eller ei, men folk blir faktisk godt tatt vare på i Norge.

 

Det finnes faktisk ingen unnskyldninger for å velge å stå på gata og selge narkotika. Det er kun dersom man har et helt forvridd sosialistisk og nesten perverst verdensbilde at man kan hevde noe sånt.

 

innesalget er rimelig norskt

 

Grunnlaget ditt for å hevde det er..? Alle avisartikler og uttalelser fra politiet tyder nemlig på HELT andre ting:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7510739

Afrikanere, spesielt fra Nigeria, er i ferd med å ta kontroll over store deler av narkotikamarkedet her i landet, mener Kripos.

 

http://www.sirus.no/filestore/Dummy_graphics/sirusrap.1.07.pdf

En kvalitativ studie av heroinomsetningens utvikling og

aktører.

...

På 1990-tallet gjør flere aktører seg gjeldende på heroinmarkedet. Særlig

nevnes aktører fra Algerie, Marokko og det tidligere Jugoslavia (spesielt

kosovoalbanere). Flere av de nye aktørene er organisert i hierarkiske

familiestrukturer hvor pengene fra omsetningen kanaliseres ut av Norge.

...

På 2000-tallet innfører somaliske aktører en selgermodus som fører til

færre ledd i omsetningskjeden. Aktører med kurdisk opprinnelse inntar

heroinmarkedet. Disse aktørene har, som de kosovoalbanske aktørene,

tidligere krigserfaringer som preger måten de driver omsetning på. Politiet

rapporterer om en økning i grov vold i tilknytning til heroinomsetningen.

 

Det er ingenting som tyder på annet enn at narkotikamarkedet i Oslo utelukkende kontrolleres av kyniske, voldelige utlendinger. Dersom akkurat du har et par nordmenn du kjøper narkotika av, betyr faktisk ikke det at det er et representativt statistisk tall du kan basere dine uttalelser på.

 

Det er strengt tatt ingenting som heter muhammedanere...

 

Jo, det er det faktisk.

Ifølge én ordliste:

"muhammedaner, fra 1800-tallet eur. bet. på en som bekjenner seg til islam."

Ifølge en annen ordliste:

muhammedaner m (Bokmål), c (Riksmål)

1. (gammeldags) muslim

 

Du kan ikke sitte her og fornekte eksistensen av et ord i norsk språk.

Endret av Ideal
Lenke til kommentar

Skulle besvart dette innlegget for lenge siden, men glemte det. Dessuten gav jeg tråden litt opp i begynnelsen pga. alle bildene som gjorde det nærmest håpløst og gå opp og nedover sidene.

 

Ja, i deler av Oslo gjør det det. Men langt ifra over hele. Ikke engang halve. Det er for det meste på Grønland og Grünerløkka.

 

Jeg synes jeg ser litt over alt hver gang jeg er der.

 

Det er klart det hjelper på byens helhetspreg at nye områder kommer til. Når du tenker på Paris, hva tenker du på? De flotte turistattraksjonene. Ikke drabantbyer.

 

Først og fremst turistattraksjonene ja. Men det er ingen hemmelighet at Paris er mer enn Eifeltårnet, elver og fine parker. Stygge områder og generelt forfall og hærverk og søppel såvel som narkomane, tiggere og uteliggere spolerer inntrykket kraftig!

 

Det gjør det sikkert, men da sammenlignes vi med andre norske byer. Sammenlignet med dem er vi i kriminalitetstoppen.

 

Så ingen av de undersøkelsene/statestikkene du snakker om finnes oversatt til norsk?

 

Joda, skal se hva jeg finner. Det jeg mener er at det er så mye styr i Norge om at utkant-Norge skal prioriteres. Det er ikke bare Oslo det skader. Også Bergen, Trondheim og Stavanger.

 

Funnet noe så langt?

 

Det er en del bygg i Oslo som ikke skulle stått der i dag. Det jeg mener med T-banen, er at 300 000 mennesker tar den hver dag. Dersom befolkningsveksten fortsetter, slik som det forventes, vil ikke T-banen ha god nok kapasitet om fem år. Jeg synes også det mangler en T-banestasjon i Bogstadveien. Det er altfor langt mellom den amerikanske ambassaden og Majorstuen.

 

Det med bygg er vi iallefall enige om. Det med banen kan godt være stemmer, det har jeg som sagt ikke tenkt over. Dog vet jeg ikke hvor fint det vil ta seg ut om byen etter hvert skal domineres av banen. Bedre om det økes både bane, trikk og buss da. Alt i alt har jeg alltid synes at Norge har elendig kollektivtransport.

 

Det er ikke mer enn 25-30% innvandrere i Oslo. Etnisk norske er i klart flertall. Jeg skjønner på sett og vis at det er lett å få det inntrykket. Jeg sliter fortsatt med å få deg til å forstå at Oslo er en storby, og derfor har slike problemer. Men ikke så mye som mange påstår, selvsagt. Men når en ikke ser Oslo som en storby, er det lett å tenke at det er en forfallen drittby, med masse kriminalitet. Men nå har det seg altså sånn at Oslo er større enn mange tror.

 

Som et eksempel husker jeg sist jeg var der. Da kjørte det en gjeng med innvandrere rundt i en minibuss med påskiften "innvandrere kan avgjøre valget" for å oppfordre innvandrere til å stemme. Jeg er imot rasisme, men mener at Norge skal ha etnisk norske ledere og en klar overdel av etnisk norsk befolkning eller i det minste vestlig befolkning. Når innvandrerne gjør slike markeringer går det for langt!

 

Joda, sammenligner du Oslo med London eller Berlin, er det klart den er mindre. Men se på København. Ja, den er stor, tenker mange nordmenn. København kommune er mindre enn Oslo kommune. Jeg har også følelsen av at bykjernen er mer kompakt i København, de gangene jeg er der. Stor-København har riktignok 1,8 millioner innbyggere. Det er jo større enn Oslos 1,4.

 

Det er også mange som sammenligner Oslo med Gøteborg. Det går ikke. Oslo og Gøteborg by, er ganske gjevnstore. Oslo har 600 000, mens Gøteborg så vidt runder 500 000. Men rundt Oslo er det mange kommuner som danner en storby. Gøteborg har ikke noe rundt seg. Bare skog.

 

Dette kommer vel ann på hva man egentlig definerer Oslo som. Det virker som du definerer den på en annen måte enn mange andre.

 

Neida, jeg skal ikke dra inn andre byer. Men Oslo er ikke farlig. At NYC er trygg, er greit nok, men når du leser om "Europe's murder capital", "Europe's crime capital" eller "Europe's gun crime capital", er det byer som Dublin, London, Glasgow, Riga og Napoli som dukker opp. Ikke Oslo. Vi er i den andre enden av skalaen.

 

Hvis du er opptatt av at vi ikke skal sammenligne Oslo med større byer, er Oslo gjevnstor med Dublin, og større enn Riga og Glasgow.

 

Det er mer enn nok som skjer i Oslo og derfor burde det prioriteres ytterligere. Det var derfor jeg kom med New York City i utgangspunktet siden jeg mener det er en god ide å kopiere deres nulltolleranse for kriminalitet som ble innført der.

 

Oslo er mindre, men ikke så liten som du tror.

 

Kommer igjen ann på definisjonen du bruker virker det som.

 

Joda, men vi må sammenligne oss med andre byer. Vi har mer kriminalitet enn Helsinki, men holder oss gjevnt med Stockholm og København. Malmø er verre.

 

Vi må fortsatt konsentrere oss om norske byer og bekjempe kriminaliteten der.

 

Ja, det er sånn man definerer en storby. Jeg bor for tiden i Drøbak. Snakker man om at man skal til "sentrum" eller "til byen", er det Oslo man mener. Og Drøbak har et bysentrum på 15 000 innbyggere. Det er større enn mange andre norske byer. Det er enten "til sentrum" = Oslo, eller så sier man at man skal "ned til Drøbak". Man forholder seg til Oslo, fremfor sitt eget hjemsted.

Folk i Grimstad forholder seg ikke til Arendal eller Kristiansand på den måten, for å gi et eksempel.

 

Sik du forholder deg til en storby iallefall. Virker som mange andre mener noe annet.

Lenke til kommentar

Skulle besvart dette innlegget for lenge siden, men glemte det. Dessuten gav jeg tråden litt opp i begynnelsen pga. alle bildene som gjorde det nærmest håpløst og gå opp og nedover sidene.

 

Det går helt fint. Jeg har hvertfall laget en spoiler. Skal se flere av mine poster mangler det.

 

Jeg synes jeg ser litt over alt hver gang jeg er der.

 

Da spørs det på hvor du er. I min hjembydel, St Hanshaugen, er slike bygg ikke-eksisterende. Her er alt godt velholdt, og bydelen er Norges nest dyreste område å kjøpe bolig i. Nabobydelen Frogner er lik. Denne er Norges dyreste område å kjøpe bolig i. St Hanshaugen er tettere bebygget enn Frogner, så den har ikke de flotte alleene fu finner på Frogner. Lenger ut på vest- og nord-kantene, til steder som Vinderen, Røa, Holmenkollen og Ullern, er det heller ikke noen forfallene "steinbygg". Her er det så godt som ingen steinbygg i det hele tatt.

 

Områdene med disse gamle byggene er Grünerløkka, Grønland, og til dels Sagene. Sagene er i en stor forandring, og er i ferd med å ta over for Grünerløkka som Norges "hippe" byområde. Bydelen er under massiv oppussing, og deler av den er revet og erstattes/er erstattet med nyere bygg.

 

Sinsen er heller ikke spesielt pent.

 

Først og fremst turistattraksjonene ja. Men det er ingen hemmelighet at Paris er mer enn Eifeltårnet, elver og fine parker. Stygge områder og generelt forfall og hærverk og søppel såvel som narkomane, tiggere og uteliggere spolerer inntrykket kraftig!

 

Da er vi enige om Paris. Jeg mener at Oslo har sine problemer, men at inntrykket av den er mest negativt hos nordmenn. Jeg har familie i England og Irland, og hver gang jeg snakker med venner av dem, og forteller at jeg er norsk, er deres svar ofte "lovely city", og Slottet, Holmenkollen, Frognerparken, og i det siste Operaen stedene som nevnes. Ikke Plata.

 

Så ingen av de undersøkelsene/statestikkene du snakker om finnes oversatt til norsk?

 

Det er ikke språkproblemer jeg sliter med :) Jeg finner bare ingen gode undersøkelser hvor Norge er inkludert. Jeg finner bare Stockholm, København og Helsinki. Ettersom vi ikke er i EU utelates vi tydeligvis. Jeg fant en, men den var fra 1998.

 

Funnet noe så langt?

 

Har ikke sett.

 

Det med bygg er vi iallefall enige om. Det med banen kan godt være stemmer, det har jeg som sagt ikke tenkt over. Dog vet jeg ikke hvor fint det vil ta seg ut om byen etter hvert skal domineres av banen. Bedre om det økes både bane, trikk og buss da. Alt i alt har jeg alltid synes at Norge har elendig kollektivtransport.

 

Oslo har Norges beste kollektivtransport. Hele Stor-Oslo dekkes av det samme selskapet som inne i Oslo. Det virker som du tror jeg snakker om en overgrunnsbane når jeg nevner T-Banen. Hele Oslo sentrum dekkes av en undergrunnsbane. T-en i T-bane står for tunnel.

 

Her har jeg en undersøkelse som går på bussjåfører i mange europeiske byer. Oslo kommer best ut.

 

Som et eksempel husker jeg sist jeg var der. Da kjørte det en gjeng med innvandrere rundt i en minibuss med påskiften "innvandrere kan avgjøre valget" for å oppfordre innvandrere til å stemme. Jeg er imot rasisme, men mener at Norge skal ha etnisk norske ledere og en klar overdel av etnisk norsk befolkning eller i det minste vestlig befolkning. Når innvandrerne gjør slike markeringer går det for langt!

 

Jeg er for at innvandrere skal stemme. De er en del av vårt samfunn, og må få delta på samme måte som oss etnisk norske. At en innvandrer er stortingsrepresentant, eller til og med partileder, ville ikke vært meg imot. Abid Raja er en av mine favorittpolitikere.

 

 

 

Dette kommer vel ann på hva man egentlig definerer Oslo som. Det virker som du definerer den på en annen måte enn mange andre.

 

Det er det jeg mener! Nordmenn definerer en by etter kommunegrenser. I andre land regner man etter bebyggelse. Oslo er sammenhengende bebygget fra Asker til Lillestrøm. Kanskje helt ut til Fet. Dette danner da et byområde.

 

 

Det er mer enn nok som skjer i Oslo og derfor burde det prioriteres ytterligere. Det var derfor jeg kom med New York City i utgangspunktet siden jeg mener det er en god ide å kopiere deres nulltolleranse for kriminalitet som ble innført der.

 

Jeg kjenner ikke til NYC' regler, men er det sånn at du fengsles for den minste forbrytelse? Da er jeg imot.

 

Vi må fortsatt konsentrere oss om norske byer og bekjempe kriminaliteten der.

 

Det er klart at vi bare kan bekjempe kriminalitet i norske byer, men man kan ikke sammenligne Oslo med andre norske byer. De er for små. Vi må sammenligne oss med andre nordiske hovedsteder, og se på vår posisjon utifra det. Så kan vi jobbe med saken.

 

Sik du forholder deg til en storby iallefall. Virker som mange andre mener noe annet.

 

Ja, nordmenn mener noe annet. Nordmenn har noen litt rare syn på ting, som ikke passer inn i andre europeiske tolkninger. I Norge mener vi for eksempel at en motorvei bare kan være landevei. Sist jeg var i Berlin bodde jeg midt på Kurfürstendam. Jeg gikk oppover en sidegate, og etter 600m-1km's gange, var jeg ved en motorvei. Midt i byen. Riktignok var det satt opp store gjerder, men det var blokker på hver side av veien.

 

I Stockholm har de noe av det samme. E45 defineres som en "stadsmotorväg". Den går rett igjennom byen.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Oslos narkotikamarked drives nesten utelukkende av "fremmedkulturelle".

Her prater du tydeligvis om en ting du vet veldig lite om, anbefaler at du da ikke prater om det.

 

Det er jo meget enkelt å fremlegge dokumentasjon. Som du sikkert ser at jeg har gjort.

Du derimot har ikke fremlagt noe annet enn en påstand.

Lenke til kommentar

Hva med å heller skrive hva du mener og legge med kilde om du har istedefor å bare anbefale andre å være stille!?

Du tror virkelig det finnes noen kilder å legge frem på det?

Hvis du ikke skjønte mitt videre poeng: "Nei det er feil, det er ikke fremmedkulturelle som styrer narkotika-strømmen innad i Oslo by." De er stort sett(Finnes unntak dog) helt nederst på rangstigen og får det som ikke ble solgt i første, andre eller tredje instans.

 

Det er jo meget enkelt å fremlegge dokumentasjon.

Samme svar som over. Nei det er ikke lett, for Politiet vet generelt lite om strukturen totalt sett og bakmenn, de kjenner stort sett kun til det uttad. Grunnen til at nigerianere eller andre invandrere er de som synes best er pga. de har generelt sett minst å tape på dette. De kan ikke bli sendt hjem, og noe særlig fengselstid blir det lite av. Derimot disse bakmennene har ofte familie, jobb og hus som de fort kunne mistet hadde de blitt tatt.

 

Venter fortsatt på din definisjon av "Kjedelige murbygg" glimti :)

Endret av Vizla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...