Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NRK -Er det en måte å bli kvitt Lisensen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan faktisk få tven din plombert, dvs at tuneren kobles ut, og på den måten slippe avgift men det krever litt kommunikasjon med NRK og å betale noen for å gjøre jobben godkjent, dvs få en autorisert TV-reparatør til å fjerne eller plombere tuneren i tven.

Er ikke dette en ikke-sak nå, iom. at de færreste bruker TV'ens innebygde tuner lengre?

Så godt som alle nye TVer kommer i dag med DVB-T MPEG 4 tuner(digitalt bakkenett) og da kan du ta inn NRK uten cam/kort.

 

Kjøpte tv til moderen i mitt navn(glemte meg ut) og fikk lisens krav,sende en mail og skrev at TVen var innkjøpt til moderen og hørte ikke mer om lisens kravet.

Endret av taz
Lenke til kommentar

For å slippe lisens hvis en kun bruker TVen som monitor kan man skrive til NRK lisensavdelingen og informere om at mottakeren ikke lenger er i bruk, med henvisning til forskrifter om fjernsynsmottakere § 9. NRK har da på sin side anledning til å be om at apparatet plomberes, men utgiftene til dette må dekkes av NRK etter hva jeg kan forstå.

 

Simen1 laget et standardbrev om dette i en annen tråd, men jeg kan ikke finne det igjen nå. Men metoden over fungerer. Jeg har selv gjort dette og NRK mottok uten å murre, og har heller ikke hørt noe fra dem siden.

Lenke til kommentar

For å slippe lisens hvis en kun bruker TVen som monitor kan man skrive til NRK lisensavdelingen og informere om at mottakeren ikke lenger er i bruk, med henvisning til forskrifter om fjernsynsmottakere § 9. NRK har da på sin side anledning til å be om at apparatet plomberes, men utgiftene til dette må dekkes av NRK etter hva jeg kan forstå.

 

Kan de ikke få kreve å få sjekke det ut?

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg skal synes om dette:

 

http://www.medietilsynet.no/no/Oppslag/Ofte-stilte-sporsmal/TV/

 

'' Finnes det muligheter for å slippe å betale lisens?

 

Ja, dersom du har liten inntekt og formue, og har vanskelig for å bevege deg utendørs kan du søke om såkalt frilisens. Du må oppfylle både vilkår om økonomi og helse for å være berettiget til frilisens.

 

Din økonomi vurderes på bakgrunn av likningstall for foregående år. Grensene for 2007 er som følger: For enslige: kr 122 000,- og for husstander med 2 personer: kr 223 000,-. Formuesgrensen for bankinnskudd og andre likvide midler er på kr 35 000,-. I tillegg må du oppfylle de helsemessige vilkår som fremkommer av forskrift om fjernsynsmottakere § 5.

 

Frilisens kan gis for ett år av gangen. Dersom du har blitt innvilget gratis kringkastingskort for ett år er det viktig å huske at du må søke på nytt for neste år. Se forskrift om fjernsynsmottakere § 5.

 

Visse grupper yrkesutøvere og enkelte andre kan også søke om frilisens, jf. forskrift om fjernsynsmottakere § 5.

''

Lenke til kommentar

Du kan faktisk få tven din plombert, dvs at tuneren kobles ut, og på den måten slippe avgift men det krever litt kommunikasjon med NRK og å betale noen for å gjøre jobben godkjent, dvs få en autorisert TV-reparatør til å fjerne eller plombere tuneren i tven.

Er ikke dette en ikke-sak nå, iom. at de færreste bruker TV'ens innebygde tuner lengre?

Så lenge apparatet har en tuner, uavhengig av om det er en TV, DVD, VHS, Parabol dekoder, kabel dekoder osv så får du avgift. Sitter du på bare en tv og ikke ønsker avgift så er det eneste veien å gå.

Lenke til kommentar

Hvis huset ditt brenner må du:

1. Ringe NRK, avbestille lisens.

2. Lukke alle vinduer, og sjekke alle rom at alle personer er evakuert.

3. Ringe brannvesen.

4. Varsle naboer.

Det hjelper ikke å ringe for å avbestille lisens, du må sende brev da de ikke har nok personell grunnet oppsigelser ifølge en bekjent som skulle si opp lisensen. Om man ikke sier opp så fort som mulig, om man har muligheten, gjør de det vel så vanskelig etterhvert at folk ikke vet hvor de skal starte.

Lenke til kommentar

...

Dette tullet med "peiling" av TVer er bare tull. Det kom fra en kjerne av sannhet som var at det faktisk var mulig rent teknisk sett å kunne oppdage et frekvensmønster på 50Hz som var et resultat av elektromagnetisk støy fra CRT TVer, ihvertfall i gamledager. Dette må jo dog ha vært så kort rekkevidde på, og så komplisert å triangulere seg frem til at enhert rykte om at slikt faktisk pågikk er nok rent oppspinn.

...

Hvordan tull da? Har NRK gått ut og bekreftet dette? Mottakere kan peiles med riktig utstyr.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_RAFTER

 

 

 

 

Forøvrig, hvordan er dette å i det hele tatt en problemstilling lenger nå som analoge sendinger ikke sendes lengre? Det er jo ikke mulig å ta inn NRK nå lenger uten en eller annen form for abbonement - er det? ...

NRK sender ukryptert i det digitale bakkenettet. Du trenger bare en dekoder og antenne. Jeg kjøpte en billig USB-sak på nett som tar inn digital-TV(og DAB/DAB+/FM). Hvis jeg ikke hadde betalt lisensen allerede så kunne jeg altså sett NRK lisensfritt og lovlig på PCen min. :)

 

(det kunne jeg forsåvidt før og, på nett, men nå kan jeg gjøre det på steder jeg ikke har tilgang på internett)

Lenke til kommentar

De trenger skriftlig beskjed om at du ikke lenger har TV. Send mail til [email protected] og si at du f.eks har kvittet deg med apparatet. Trenger ikke bevis. Dette var fremgangsmåten da jeg kvittet meg med min. Når det gjelder om de ringer, så er det tilfelle. En kar ringte meg og startet nærmest samtalen med .."du, den tv-en du har - er det din tv det eller?" Jeg bare "øeeh, hm jo". Da ble det lisenskrav et år, men som nevnt - sagt opp året etter.

Lenke til kommentar

...

Dette tullet med "peiling" av TVer er bare tull. Det kom fra en kjerne av sannhet som var at det faktisk var mulig rent teknisk sett å kunne oppdage et frekvensmønster på 50Hz som var et resultat av elektromagnetisk støy fra CRT TVer, ihvertfall i gamledager. Dette må jo dog ha vært så kort rekkevidde på, og så komplisert å triangulere seg frem til at enhert rykte om at slikt faktisk pågikk er nok rent oppspinn.

...

Hvordan tull da? Har NRK gått ut og bekreftet dette? Mottakere kan peiles med riktig utstyr.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_RAFTER

 

Ja det er tull.

Les artikkelen du selv linker til.

 

Som sagt - det var (og ER sikkert i NOEN tilfeller fremdeles) mulig å peile slike ting, men da snakker vi om spionasje-utstyr. Det kreves MYE arbeid for slikt arbeid og det er høyst unøyaktig og upålitelig. Dette påpekes forøvrig i den samme artikkelen som du linket til.

 

Jeg tviler på om NRK haddde gått til slike steg om det så var dødsstraff for å snike seg unna NRK lisensen... det hadde aldri i livet vært kosteffektivt uansett hva faktorer du hadde dratt inn i regnestykket, og situasjonen er nå i dag enda vanskeligere (for dem) enn det en gang var før med gamle CRT'er og antenner.

 

Er det teoretisk mulig? Før - ja. Nå? Kanskje, om det var snakk om etterettning. Det er et veldig langt steg derfra til å si at det var eller noen faktisk praksis. Dette er nok bare en urban myte.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

---

Dette tullet med "peiling" av TVer er bare tull. Det kom fra en kjerne av sannhet som var at det faktisk var mulig rent teknisk sett å kunne oppdage et frekvensmønster på 50Hz som var et resultat av elektromagnetisk støy fra CRT TVer, ihvertfall i gamledager. Dette må jo dog ha vært så kort rekkevidde på, og så komplisert å triangulere seg frem til at enhert rykte om at slikt faktisk pågikk er nok rent oppspinn. Det er like tullete som disse gamle anti-satelitt-pirat reklamene som viste at de peilet seg frem på et satelittkart frem til en adresse av en snylter. Det er selvfølelig bare ren bullsheit som siktet mot å spille på brukerenes mangel på teknisk kunnskap og dermed frykt...

---

 

Nja - Peiling av TVer er faktisk ikke spesielt vanskelig, og det er ikke 50Hz man peiler etter, men linjefrekvensen som er på er 15.625kHz.

Jeg vet at dette ble gjort tidligere, men er usikker på om det peiles noe nå til dags.

 

Å peile etter 50Hz i land som har 50Hz strømnett ville være håpløst.

Lenke til kommentar

For å slippe lisens hvis en kun bruker TVen som monitor kan man skrive til NRK lisensavdelingen og informere om at mottakeren ikke lenger er i bruk, med henvisning til forskrifter om fjernsynsmottakere § 9. NRK har da på sin side anledning til å be om at apparatet plomberes, men utgiftene til dette må dekkes av NRK etter hva jeg kan forstå.

 

Kan de ikke få kreve å få sjekke det ut?

 

Om det er plombert? Eller om det er i bruk?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke bevise noe som helst. Gir du beskjed om "mottaker ikke i bruk" skal det holde. Hvordan skulle du bevise det? Med et "før" og "etter"-bilde av TV-kroken? :p

Gjorde selv dette for noen år siden da de la ned det analoge bakkenettet og TV-en min ble en skjerm. Null problem - husk bare å gjøre det før du får regningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...