Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NRK -Er det en måte å bli kvitt Lisensen?


Anbefalte innlegg

NRK sender ukryptert i det digitale bakkenettet. Du trenger bare en dekoder og antenne. Jeg kjøpte en billig USB-sak på nett som tar inn digital-TV(og DAB/DAB+/FM). Hvis jeg ikke hadde betalt lisensen allerede så kunne jeg altså sett NRK lisensfritt og lovlig på PCen min. :)

 

Hvor har du fått tak i en slik som bruker formatet MPEG-4, finner bare til MPEG-2.

 

EDIT: Leita for dårlig før jeg postet, har funnet!!

Endret av Leifsol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke bevise noe som helst. Gir du beskjed om "mottaker ikke i bruk" skal det holde. Hvordan skulle du bevise det? Med et "før" og "etter"-bilde av TV-kroken? :p

Gjorde selv dette for noen år siden da de la ned det analoge bakkenettet og TV-en min ble en skjerm. Null problem - husk bare å gjøre det før du får regningen.

Sendte mail selv, og mailet de meg et skjema som jeg måtte poste til dem. Har ikke fått noe lisenskrav for i år, så da slipper jeg den smørja.

 

Bruker bare TV-en til å se film/serier, så slipper jeg steinalder-greia med å måtte se på tv akkurat når noen finner det for godt å sende det jeg vil se på.

 

Fant ut at hvis jeg ville ha noen kanaler og betale lisensavgift, så hadde det blitt noe over 400kr måneden, noe som er ganske drøyt egentlig.

Lenke til kommentar

Jeg har lest boka som wikipedia-artikkelen baserer seg på, så at det er teknisk og teoretisk mulig å peile TVer tviler jeg ikke på et sekund.

 

Det var heller ikke det jeg lurte på.

 

 

Altså: Har NRK bekreftet at 'peilebilene' bare var oppspinn?

 

Nei, ikke meg bekjennt (men noen spesiell research for å avdekke noe slikt utsagn har jeg ikke gjort), men de har vel heller aldri sagt noe offisiellt om at peilebiler ble brukt heller. Det sagt, så om de hadde uttalt seg om noe slikt så hadde det sikkert vært før min tid i så fall, så det spørs om jeg hadde kjennt til det.

 

Hvorfor gå ut på egen initiativ og drepe et rykte som jobber for dem? Det er sikkert ikke værre å få et skikkelig svar på det enn å ringe til NRK lisenskontoret og faktisk spørre. Jeg tror ikke det er noen større hemmelighet enn at de vil fortelle deg.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Radiostøykontrollen hadde (har?) peilebiler. Disse ble brukt for å lokalisere støykilder og ulovlige radiosendere.

Disse hadde nok kapasitet til å finne gammeldags TV med CRT. Disse sender ut signal på 15.625kHz og avslører dermed lokasjon av fjernsyn. Dagens metode er nok å besøke adresser uten lisens. Forøvrig er det avgift på 860kr om du ikke betaler lisensen i tide!

Lenke til kommentar

NRK sender ukryptert i det digitale bakkenettet. Du trenger bare en dekoder og antenne. Jeg kjøpte en billig USB-sak på nett som tar inn digital-TV(og DAB/DAB+/FM). Hvis jeg ikke hadde betalt lisensen allerede så kunne jeg altså sett NRK lisensfritt og lovlig på PCen min. :)

 

(det kunne jeg forsåvidt før og, på nett, men nå kan jeg gjøre det på steder jeg ikke har tilgang på internett)

nåja, du bryter jo strengt tatt lisensbestemmelsene siden du har en mottager du ikke betaler lisens for, fremjustert for neste år selvfølgelig ettersom du har betalt for i år...

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en billig USB-sak på nett som tar inn digital-TV(og DAB/DAB+/FM). Hvis jeg ikke hadde betalt lisensen allerede så kunne jeg altså sett NRK lisensfritt og lovlig på PCen min. :)

Lovlig? Neppe:

 

Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekodere, PC med TV-kort/tuner og lignende. (nrk.no)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, pc med tv-tuner var *ikke* med på lista før. PC med internett er ikke med på lista i dag selv om du kan 'ta inn' nrk med den. Med andre ord, 'tv-mottager' er ikke spesifikt nok til at du kan inkludere pc med tv-tuner, med mindre det er nevnt eksplisitt.

 

 

At NRK ikke har vært så ivrige etter å reklamere for muligheten til å se NRK lovlig og lisensfritt er en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...