Gå til innhold

Politisk kompass, hvor ligger du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SP mangler.

 

Det med sosial vs økonomisk frihet, at den sosiale friheten er høyere her, samtidig som den økonomiske friheten er lavere sammenlignet med USA, føler jeg går litt imot Milton Friedman sier om hvordan sosial frihet følger økonomisk frihet. Jeg tror det er nødvendig å revurdere hvor høy den økonomiske friheten egentlig er i USA. Det er også spesielt syns jeg at det skal være større økonomisk frihet med høyre enn med FRP, samtidig som det kollektive ansvaret skal være betydelig mindre med FRP, det går ikke opp. Jeg lurer på hvordan det skal være mulig få få til i praksis. Jeg er også skeptisk til rangeringen av V sammenlignet med de andre partiene, spesielt KRF på likhetsprinsippet.

Jeg tok ikke med SP, fordi jeg kan ikke nok om deres politikk.

 

Det er kanskje imot Milton Friedmann, men selv om det er ofte riktig er det ikke alltid riktig. USA har en del andre restriksjoner på grunn av relgion. F.eks. rundt homofili. Og deres strenge regler. F.eks. der jeg bodde så hadde de en curfew klokken 10-11 for alle under 18 år og folk under 18 år ble kastet ut av shoppingsenterene klokken 5 om ettermiddagen. For ikke å snakke om narkotikapolitikken deres. USA har en merkelig blanding hvor noen områder er veldig statsregulerte selv om det er ganske unødvendig mens andre områder burde ha blitt tatt over av staten for lenge siden. F.eks. helsevesnet. Men du har nok rett i at jeg bør revurde den økonomiske friheten i USA fordi den har falt ganske mye i det siste, så jeg har bestemt meg å gi dem.

6, 6, 6, 7

 

Vi vet alle at Høyre er mer høyrevridd økonomisk, siden FRP har godtat enn del venstrevridde tiltak og ønsker å bruke mer penger. Men iforholdtil kollektiv ansvar så er FRP mer mot individet. F.eks. dette ser vi iforholdtil straff, hvor FRP ønsker å være mye mer hardendte enn Høyre og har langt mindre sympati for de kriminelle. Høyre vil snakke mye mer om å rehabilitere kriminelle, mens FRP vil snakke om å straffe dem. Eller i skolesystemet hvor de fokuserer masse på at vi skal ha mer disiplin. Allikavel, det mangler forsatt litt i debatten. F.eks. har jeg aldri hørt forslag fra verken politikere eller bekjente i Norge snakke om å gjenninnføre fysisk avstraffelse. Det er rett og slett uhørt. Her har jeg flere ganger hørt det fra venner her. Men uansett, som du ser så henger ikke disse to parameterene sammen og man kan mene at individet har ansvaret for sine egne handlinger, men forsatt være for et godt velferdsystem.

 

Venstre er økonomisk høyrevridde. Litt mer høyrevridd enn Norge. Men iforholdtil andre parametere så er de ganske liberale. De ønsker verken venstresiden sine autoriteter i stor grad og heller ikke relgiøse autoriteter. De tror på at folk er veldig like innerst inne. Dette kan vi se fra asylpolitikken til Venstre og ruspolitikken deres. Men de havner ikke ned sammen med SV og Rødt, fordi de verdsetter andre forskjeller. De er som alle andre norske partier for å gjøre folk ganske like for å få mulighetslikhet. De setter også ansvaret på kollektivet, enn individet i stor grad. F.eks. hvis det går dårlig med asylsøkerene så er det integreringen som har feilet, ikke asylsøkerene. Hvis de som ruser seg havner på gata, så er det samfunnets feil. De er også for å rehabilitere kriminelle, mot å straffe dem og de har lite fokus på disiplin i skolen. Venstre er egentlig velgere som har beholdt de venstrevridde moralske holdningene, men de er også fiksert på frihet. Noe som gjør dem noe mer økonomisk høyrevridde.

 

KRF er egentlig for like forhold for alle, selv om de har noen kristne greier i programmet sitt. Og iforholdtil alle andre faktorer som påvirker likhetsprinsippet. Så minner de meg om andre politiske partier.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det er nesten overraskende hvordan omtrent 1/3 ikke hører til noe parti. Selv hadde jeg forventet at minst 80-90% skulle tilhøre et parti.

Det er fordi du ikke alltid fører det opp, (f.eks. du førte ikke Høyre opp i mitt tilfelle) noen har glemt å nevne det. I tilegg så stemmer de fleste, men ikke alle sympatiserer med et parti.

Lenke til kommentar

post-160412-1289155406,4461_thumb.png

 

Identifiserer meg ikke med noen partier i Norge. Problemet med slike tester er at det er noen standpunkter som er viktigere enn andre. Det er ikke noe som kommer godt frem i testen. Jeg har standpunkter som ligger innenfor der jeg havnet i denne testen, men jeg har også meninger som kunne gjort at jeg endte opp på den andre siden av skalaen. Jeg har hjertesaker som ligger helt til høyre og som teller mye, men det kommer ikke godt frem når man bare kan velge mellom strongly disagree, disagree, agree og strongly agree.

Lenke til kommentar

Economic Left/Right: -6.88

Social Libertarian/Authoritarian: -5.49

 

Denne testen handler jo mest om amerikansk innenrikspolitikk - så svaret blir jo i forhold til "hvordan amerikanere ser deg", og at de ville sett meg som en kommunist og liberal er jeg helt sikker på.

 

I Norge derimot er jeg langt mer mot sentrum. Identifiserer meg imidlertid ikke med noen partier. Hater dem alle av forskjellige grunner.

Endret av abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
Lenke til kommentar

Jeg tror vi må innse at politikk skjer på flere akser enn de to listet på denne siden, samt at spørsmålene og svarene og scoringen er utrolig USA-sentriske. Det er en morsom test, men ikke akkurat forferdelig relevant for norske forhold, kanskje? Jeg synes testene avisene har foran hvert valg er mer nøyaktige med hensyn til parti, når de også tar i betraktning partiprogrammer og ikke bare ideologi.

Lenke til kommentar

Det er nesten overraskende hvordan omtrent 1/3 ikke hører til noe parti. Selv hadde jeg forventet at minst 80-90% skulle tilhøre et parti.

Det er fordi du ikke alltid fører det opp, (f.eks. du førte ikke Høyre opp i mitt tilfelle) noen har glemt å nevne det. I tilegg så stemmer de fleste, men ikke alle sympatiserer med et parti.

 

Dette var jeg ikke klar over, det har nå blitt endret, og bildet oppdatert.

Lenke til kommentar
Det er en morsom test, men ikke akkurat forferdelig relevant for norske forhold, kanskje? Jeg synes testene avisene har foran hvert valg er mer nøyaktige med hensyn til parti, når de også tar i betraktning partiprogrammer og ikke bare ideologi.

 

Dette er jo ikkje ein test for å sjå kva norsk parti du bør stemme på. Dette er ein test nettopp for å sjå kvar i det politiske landskapet du høyrer til, og då går jo det nettopp på ideologi, ikkje på partiprogram. Så er det jo ein annan sak at altfor mange stemmer stikk i strid med sin ideologi, fordi dei heng seg opp i einskildsaker, eller til og med korleis einskildpersonar innan eit parti opptrer i media. Og ganske enkelt fordi dei ikkje har peiling på politikk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tøøøft, jeg visste ikke at FRP var på venstresiden

 

Den tok jeg ikke. Kan du forklare?

Rase-politikken deres :p

 

Rase politikk måles ikke mot venstre eller høyre, men heller opp og ned, på dette kompasset, om jeg ikke tar feil.

 

EDIT; det er nok grunnen til at jeg havnet så høyt på den.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Tøøøft, jeg visste ikke at FRP var på venstresiden

 

Den tok jeg ikke. Kan du forklare?

Rase-politikken deres :p

 

Jeg har fortsatt til gode å se rasisme fra FrP. De sier utrolig masse dumt og idiotisk, men det meste er fordi de vil ha Norge og jobbene i landet reservert for nordmenn, slik at innvandrerne kan jobbe i sine egne land.

 

Dette er verden gjennom rosa brilleglass, men det er ikke rasisme.

Endret av Pokey
Lenke til kommentar

De er ikke like glade i innvandring som resten av landet. Jeg vil påstå de er rasistiske når de mener slikt: Frp har i partiprogrammet foreslått at Norge maksimalt skal ta i mot 1000 personer i året fra land utenfor den vestlige kulturkrets.

 

Altså, de som har dårlige kår i Albania får komme, selv om de har en helt annen kultur en vi har. Men de som ikke er fra Vesten, og har en annen kultur, de får ikke komme.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De er ikke like glade i innvandring som resten av landet. Jeg vil påstå de er rasistiske når de mener slikt: Frp har i partiprogrammet foreslått at Norge maksimalt skal ta i mot 1000 personer i året fra land utenfor den vestlige kulturkrets.

 

Altså, de som har dårlige kår i Albania får komme, selv om de har en helt annen kultur en vi har. Men de som ikke er fra Vesten, og har en annen kultur, de får ikke komme.

Forskjellsbehandling er ikke det samme som rasisme. Alle som har den illusjonen burde finne frem et leksikon med en gang og slå det opp.

 

 

Egentlig overrasket at DLF'erne her ikke er de første til å klage på hvor rævva denne testen er, for det er den. Men litt morsom da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selvfølgelig betyr det noe, jeg kan anerkjenne at en betydelig fordel med diktatur er at man omgår den demokratiske drakampen, det er faktisk en av de tingene som er en signifikant fordel med diktatur. Det gjør meg ikke noe mer autoritær, fordi det har ingenting med hvor jeg står politisk.

Jeg synes faktisk dette spørsmålet på en veldig god måte får frem et autoritært eller liberalt sinnelag. En liberaler vil ganske enkelt ikke være enig i at dette er en fordel ved en ettpartistat, fordi det liberale synet er at det ikke skal være lett å gjennomføre nye lover og reguleringer. At man slipper unna "den demokratiske drakampen" i en ettpartistat, er altså en ulempe, ikke en fordel, ved sistnevnte system. Således vil jeg hevde at dette har veldig stor sammenheng med hvor man står politisk på liberal/autoritær-skalaen.

 

For øvrig:

 

Economic Left/Right: 5.50

Social Libertarian/Authoritarian: -4.87

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...