Gå til innhold

Politisk kompass, hvor ligger du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, jeg hører ikke til noen parti. Men jeg stemmer som regel på Høyre. Og det er oftest de jeg får på politiske tester (fra Norge).

 

Vil tro spørsmål som "Vil du drepe 100'000 kattunger for at en bedrift skal gå med 2 prosent overskudd" som forandret ståstedet mitt tenker jeg. Altså det er ofte lett å si Nei på slike spørsmål, når de blir presentert slik (pluss at man ikke har et vidt blikk på resten av saken). Hvis du skjønner.

 

(Nå var det eksempelet oppdiktet og veldig overdrevet)

Lenke til kommentar

Da var den oppdatert.

 

Jeg vil si at grunnen til at jeg som DLFer havner så høyt er fordi jeg er kristen, og har kristne verdier.

 

PS; litt autoritære folk hadde vært bra, så slipper vi å skvise alle sammen.

 

Forstår jeg deg rett når jeg sier at dine religiøse verdier i noen tilfeller er det motsatte av dine politiske verdier?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig betyr det noe, jeg kan anerkjenne at en betydelig fordel med diktatur er at man omgår den demokratiske drakampen, det er faktisk en av de tingene som er en signifikant fordel med diktatur. Det gjør meg ikke noe mer autoritær, fordi det har ingenting med hvor jeg står politisk.

Jeg vil argumentere for at det ikke er en signifikant fordel, fordi den debatten som blir holdt er viktig for å ta gode valg. Det er bare bra at lover blir diskutert.

Lenke til kommentar

"A significant advantage of a one-party state is that it avoids all the arguments that delay progress in a democratic political system."

 

Altså; En stor fordel med et ett-parti-system er at de slipper diskusjonene, noe som forsinker avgjørelsene til et demokratisk politisk system. (Slik jeg forstår den)

 

Det spørres ingenting om at de valgene som tas, er bedre eller verre. Og logisk er, at et diktatur tar raskere avgjørelser. (Om ikke denne personen har veldig store vansker med å ta en avgjørelse)

Lenke til kommentar

 

Your political compass

 

Economic Left/Right: -1.38

Social Libertarian/Authoritarian: -3.85

 

Tror jeg må ha plukket feil noen plasser, godt mulig jeg ikke skjønte spørsmålene riktig, for dette virker litt feil i forhold til hva jeg trodde om meg selv :p.

Ville nok stemt venstre i dag, så vet ikke helt hvordan dette sammenlignes.

Lenke til kommentar

Jeg tror de som har lagd den testen har lagd den på en måte som skaper en stor ned og til venstre fordeling.

 

Det er sjelden det er brukt en slags fornuft-logikk eller ledende spørsmål for å få folk oppover og mot høyre, men det brukes ofte for å få folk ned og til venstre.

 

 

Noe av saken mener jeg, er at et system ikke kan virke best hele tiden og at det kan være ulike faser hvor ulike systemer fungerer best. F.eks etter en lang periode med fri kapitalisme hvor hele systemet har blitt en stor pyramide må det til en periode mer mot venstre, det er helt naturlig, så vil det igjen gå mot høyre, det som er typisk er at et system fungerer best i de tidlige fasene. Og når det skifter i trend vil alle partier gå i samme retning. Nå tror jeg det er en tendens i at alle kreftene i Storbritannia og USA generelt flytter seg mot venstre.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror de som har lagd den testen har lagd den på en måte som skaper en stor ned og til venstre fordeling.

 

Det er sjelden det er brukt en slags fornuft-logikk eller ledende spørsmål for å få folk oppover og mot høyre, men det brukes ofte for å få folk ned og til venstre.

 

 

Har du noen spørsmålsformuleringer som kan støtte den påstanden?

Lenke til kommentar

Jeg tror de som har lagd den testen har lagd den på en måte som skaper en stor ned og til venstre fordeling.

 

Det er sjelden det er brukt en slags fornuft-logikk eller ledende spørsmål for å få folk oppover og mot høyre, men det brukes ofte for å få folk ned og til venstre.

 

 

Har du noen spørsmålsformuleringer som kan støtte den påstanden?

 

Rettighetene til miljøet og lokalbefolkning settes opp mot multinasjonale selskap. Ting som monopol kommer inn. Noe som er spesielt er at filosofer slik som Hobbes, trolig ville svart til venstre på disse spørsmålene, enda han av mange regnes som faren til den grenen som nå ligger helt ytterst på høyre. Forskjellen var at han hadde et ganske negativt menneskesyn og så behovet av et sterkt regelverk, en sterk leder og sterke reguleringer, han er trolig et stykke ut til høyre og opp. Han ønsket å regulere de skumle kreftene på en konstruktiv, gi det rammer, men ikke slippe det helt løs kan du si. Jeg vet ikke når det naive menneskesynet enkelte på høyresiden har kom, (kall det tillit til multinasjonale selskap:)) og muligens at rike tar vare på fattige, men som egentlig ikke er definerende for høyre / venstre. Det ser ut til å dominere spørsmålene.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Economic Left/Right: 0.75

Social Libertarian/Authoritarian: -2.36

 

Trodde jeg ville havne en del lengre til høyre. Stemmer Høyre. Dog likte jeg ikke testen. En del av spørsmålene var ekstremt dårlig formulert. Selv om jeg er for et fritt marked mener jeg det kommer helt an på hvilket land vi snakker om. Selv om jeg er sterkt imot generell sosialisme og overvåkning i Norge slik situasjonen er nå, så tror jeg mer venstrevridd politikk ville vært bra for noen land, spesielt USA. En del mindre smarte republikanere der er livredd for å bruke disse virkemidlene og kaller alle som kommer med fornuftige forslag for kommunister.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig betyr det noe, jeg kan anerkjenne at en betydelig fordel med diktatur er at man omgår den demokratiske drakampen, det er faktisk en av de tingene som er en signifikant fordel med diktatur. Det gjør meg ikke noe mer autoritær, fordi det har ingenting med hvor jeg står politisk.

Ikke sant? for redelige, selvransakende mennesker, som ikke må strømlinjeforme fakta til å passe med meningene, så er den testen der pur BS.

 

Jeg fikk Economic Left/Right: -4.38

Social Libertarian/Authoritarian: 7.23

 

Jeg ønsker å bli assosiert med Arbeiderpartiet. :w00t:

Lenke til kommentar

Selvfølgelig betyr det noe, jeg kan anerkjenne at en betydelig fordel med diktatur er at man omgår den demokratiske drakampen, det er faktisk en av de tingene som er en signifikant fordel med diktatur. Det gjør meg ikke noe mer autoritær, fordi det har ingenting med hvor jeg står politisk.

Ikke sant? for redelige, selvransakende mennesker, som ikke må strømlinjeforme fakta til å passe med meningene, så er den testen der pur BS.

 

Jeg fikk Economic Left/Right: -4.38

Social Libertarian/Authoritarian: 7.23

 

Jeg ønsker å bli assosiert med Arbeiderpartiet. :w00t:

 

Syns nesten du høres litt skummel ut etter det resultatet:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil tro spørsmål som "Vil du drepe 100'000 kattunger for at en bedrift skal gå med 2 prosent overskudd" som forandret ståstedet mitt tenker jeg. Altså det er ofte lett å si Nei på slike spørsmål, når de blir presentert slik (pluss at man ikke har et vidt blikk på resten av saken). Hvis du skjønner.

Det tenkte jeg også når jeg tok testen. Det er lett å tenke at hmmm, ja det hørtes jo smart og fordelaktig ut, uten at man tar to steg tilbake og tenker "big picture."

 

"Syns du det er bra at alle har rett til jobb" - ja det høres jo bra ut, men hvis det betyr at staten skal tvinge deg til å ansette folk som du ikke får bestemme selv, så høres det plutselig mindre bra ut.

 

Bortsett fra for meg. Jeg er jo iflg skjemaet fascist, så jeg blir våt nedentil når jeg hører sånt. Du skal få en rasta-junkie som arbeidstaker, jeg må bare sette 100 000 byråkrater med kattunger på saken først.

 

Syns nesten du høres litt skummel ut etter det resultatet:)

Jeg syns også Ap var litt skummelt, men det er veldig rasjonelt å være psykopat, asså.

Endret av Nihilist1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tvilsomt om det er så veldig korrekt, men det er da en oversikt

Utkast1

422384_partikompasset.jpg

Utkast2

443410_partikompasset_.jpg

 

 

 

Jeg er ganske overbevist om at det er noe med testen, og rangeringen her som er feil, ellers ville vel unaturlig mange her stemme på de grønne. SV er plassert for høyt og AP er også plassert feil, men jeg tror det har sammenheng med at han som har lagd oversikten er fra De Grønne :D :D

 

http://www.verdidebatt.no/debatt/cat1/subcat2/thread10788/

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...