Gå til innhold

Politisk kompass, hvor ligger du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes faktisk dette spørsmålet på en veldig god måte får frem et autoritært eller liberalt sinnelag. En liberaler vil ganske enkelt ikke være enig i at dette er en fordel ved en ettpartistat, fordi det liberale synet er at det ikke skal være lett å gjennomføre nye lover og reguleringer. At man slipper unna "den demokratiske drakampen" i en ettpartistat, er altså en ulempe, ikke en fordel, ved sistnevnte system. Således vil jeg hevde at dette har veldig stor sammenheng med hvor man står politisk på liberal/autoritær-skalaen.

 

For øvrig:

 

Economic Left/Right: 5.50

Social Libertarian/Authoritarian: -4.87

 

Interessant synspunkt, men langt ifra riktig vil jeg påstå, all den tid demokratiet i teorien kan være langt mer autoritært enn ettpartistat. Når testen i stor grad måler individual sosial frihet opp mot autoritært og liberalt (på den vertikale aksen) vil demokrati vs ettpartistat være et svært diffust mål fordi de sier bare noe om den politiske strukturen, ikke noe om hvor autoritært det er. Det er bare den politiske sfære som måles, "hvor mye innvirkning har den enkelte på politikken", men demokrati og ettpartistat sier heller ingenting om hvor mye innvirkning folk faktisk har, det bare kobler konnotasjoner til kjente eksempler, fremfor noe teoretisk tilnærming.

 

Så når demokratiet samles, lang drakamp og ender opp med å bestemme at man ikke lenger får male husene sine blå, så er ikke det positivt i forhold til en ettpartistat som rett og slett bare ikke gjør det. Med andre ord, det er fullt mulig å anerkjenne de operasjonaliserte fordelene til det autoritære regimet uten å faktisk ønske et autoritært regime. På samme måte som jeg kan rakke ned kraftig på demokrati, men likefullt foretrekke demokrati.

 

En optimal test burde vær formulert normativt, ikke ledende eller spekulative som mange av disse spørsmålene er.

Lenke til kommentar

Det som virkerlig hadde vært spennende var om noen klarte å lage en slik test som var spesifikt for det norske politiske landskap med spørsmål som var mer relevant for oss. Testen her funker helt klart best for amerikansk politikk basert på spørsmålene. Er ikke alt som er like relevant i norske forhold.

 

L4r5: Lurer på om ikke du er en slik Venstre-stemmer. Men er en stund siden jeg har vært aktiv på forumet her så husker ikke helt :p

Lenke til kommentar

Forventet at det var på venstresiden. Hvilket norsk parti tilsvarer dette?

Jeg vil si du likner mest på SV egentlig.

 

post-70395-1289426778,0832_thumb.png

 

Før pleide jeg å få omtrent samme resultat, men var økonomisk sett mer venstrevridd. Da var jeg mest fan av SV og frihetssosialisme. Senere har jeg blitt mye mer fan av regulert kapitalisme med gode, inkluderende statlige oppgaver. Utover det er jeg svært liberal på frihet. Vis meg gjerne med Venstres logo på hovedbildet.

Endret av Crash
Lenke til kommentar

Den siste aksen er moralsyn. Man kan være for moralsk personlig frihet uten å være for økonomisk liberalisme og selv om man tror at en sterk stat er garantisten for denne friheten.

 

Det ville føre til at langt færre definerte seg ned i nedre venstre hjørne. Det er faktisk ikke reelt når folk sier at for eksempel SV hører til der nede. SV er for sterke statlige inngripen og regulering og hører hjemme langt over streken, ikke under. Men samtidig kan de være moralsk tolerante.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Den siste aksen er moralsyn. Man kan være for moralsk personlig frihet uten å være for økonomisk liberalisme og selv om man tror at en sterk stat er garantisten for denne friheten.

 

Det ville føre til at langt færre definerte seg ned i nedre venstre hjørne. Det er faktisk ikke reelt når folk sier at for eksempel SV hører til der nede. SV er for sterke statlige inngripen og regulering og hører hjemme langt over streken, ikke under. Men samtidig kan de være moralsk tolerante.

 

Geir :)

Helt enig med deg - men det fins en blurry sone av overgangstemaer som ligger mellom økonomi og personlig frihet.

 

Selv om mange SV-ere er svært så frihetsorienterte hva gjelder f.eks liberalisering av cannabis, er de svært lite frihetsorienterte hva gjelder hvem som skal bestemme hvordan barn skal oppdras/gis undervisning: sentral vs perifer beslutning. SVere foretrekker at flokken, kollektivet kontrollerer utskuddene, liberalister sympatiserer mer med hver enkelt.

 

Folk flest er vel ikke rendyrkede, og når du da har grupper som er langt unna deg selv, f.eks muslimer, så er terskelen for å la staten bestemme oppdragelsen langt mindre, enn for barn av foreldre fra akkurat samme gruppe som deg selv.

 

Mennesker er rå egoister og står i spagat fordi samfunnet sier at du er et dårlig menneske om du innrømmer at du er det.

Lenke til kommentar

 

Selv om mange SV-ere er svært så frihetsorienterte hva gjelder f.eks liberalisering av cannabis, er de svært lite frihetsorienterte hva gjelder hvem som skal bestemme hvordan barn skal oppdras/gis undervisning: sentral vs perifer beslutning. SVere foretrekker at flokken, kollektivet kontrollerer utskuddene, liberalister sympatiserer mer med hver enkelt.

 

 

Jeg tror de som stemmer SV ofte kan ha problemer med å skille sine egen idealisme og ønske om å hjelpe andre med hva som er objektive konsekvenser i praksis. En handling blir ikke god, eller noe bedre bare fordi det lå en god tanke bak. Jeg misliker lederne i både SV og Høyre sterkt. Samtidig noe av det som motiverer politikken til Høyre er tanken om at folk vil gjøre det som er i sin egen interesse. Derfor skal det virke å svinge pisken. Problemet er at Høyre politikere er sterkt motivert av sin egen interesse og derfor tenker de automatisk at det er noe alle mennesker er, og derfor kan politikken legges opp etter det (Gjør det litt hardere, bygg ned velferd og mennesker vil hevde seg). Akkurat som SV må ha noen de trenger å ha noen svake å hjelpe slik at de kan føle seg bra. Tankemåten til både SV og H kan virke kvalmende på meg. Høyre har lenge vært begrenset av at de har et lederproblem. De har ingen Bondevik, Støre, Stoltenberg eller Jagland.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det viser bare svakheten i det politiske kompass. Det er altfor lett for unge mennesker å definere seg som liberale samtidig som de ønsker felleskapsordninger. Min påstand er: I realiteten er det ingen måte du kan være sosialistisk i praksis uten å være for statlig overstyring, altså autoritære styresett. Når norske ungdommer framstiller det som de befinner seg lenger syd vest på kompasset enn Gandhi så er det bare en demonstrasjon av hvor teoretisk hele øvelsen er.

 

De samme menneskene kommer til å sitte i departementene om 20 år og lage forskrifter om at folk med langt hår må betale straffeskatt fordi staten taper momsinntekter fra frisørene... :innocent::p

 

Rødt har mange hyggelige idealister, men dets "liberale" fasade er en fiktiv konstruksjon. Den ble innført på et landsmøte i AKP i nitten-hundre-og-husker-ikke. Da avskaffet man den væpna revolusjonen og proletariatets diktatur ved flertallsavstemning. Nå skal sosialismen oppstå mirakuløst og klasskampen løses ved godvilje, ikke med våpen.

 

Beklager, men du blir ikke liberal ved å være for homofile prester. Du blir det ved å være mot formynderstaten. Det er Rødt bare fordi de aldri har måttet prøve i praksis. Bare spør SV...

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

pcgraphpngphpa.png

 

Nesten litt skuffet da jeg er så og si anarkistisk på den sosiale fronten, og selv om jeg ikke er 100% liberal i økonomiske sammenhenger, så lener jeg meg i aller høyeste grad mer i den retningen enn i motsatte. Jeg er i alle fall innenfor den rette rubrikken.

 

Selv jeg er medlem av Venstre som du godt kan oppføre som min partiaffiliasjon.

 

Synes forøvrig, som andre har påpekt, at testen var svært krunglete. Det var ganske mange dårlige formulerte spørsmål i tillegg til at noen spørsmål gikk mer på moral enn politisk overbevisning. I tillegg klarte jeg virkelig ikke å skjønne de fleste av spørsmålene med ordet ''corporations'' i seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...