Gå til innhold

Politisk kompass, hvor ligger du?


Anbefalte innlegg

Spørsmålet er satt opp som et 0-sum spill, der fordelene ved globalisering enten vil gå til multinasjonale selskaper eller menneskeheten som helhet. Spørsmålet er IMO feilkonstruert, og jeg mener det eneste riktige svaret ut fra meningen bak det er menneskeheten som helhet. I virkeligheten er det et nyansert spørsmål der man har synergi mellom menneskeheten som helhet (marked) og selskaper (produsenter).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Economic Left/Right: 5.88

Social Libertarian/Authoritarian: -2.62

 

Og i Norge finnes det bare ett parti: Høire.

(Til nød kan man lokalt/regionalt velge KrF.)

 

Men altså: Dette er en PRINSIPP-politisk test, ikke en PARTI-politisk test.

 

Kvalitetsproblemene denne testen har, virker på meg hovedsaklig som at noen spørsmål er litt for US-centric (kulturelt/referansemessig) - men til tross for dette, fungerer den faktisk ganske brukbart. (Det mindre problemet er en noe for naiv/endimensjonal formulering i noen spørsmål.)

 

Ang. den firedimensjonale versjonen noen luftet:

 

De som er opphengt i likhet, vil ha likhet, om så krampa eller Sibir tar naboen.

Mens de som ikke interesserer seg for forskjeller, - nettopp ikke interesserer seg for forskjeller. Svært få mennesker ØNSKER større forskjeller, de vil bare ikke at noen vilkårlig skal begrense noe som ikke raker andre enn den enkelte selv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Veldig dårlige spørsmål!

 

If economic globalisation is inevitable, it should primarily serve humanity rather than the interests of trans-national corporations.

 

Hva skal jeg svare her? Økonomisk globalisering forstår jeg som økt samhandling mellom personer fra forskjellige land. Bør dette tjene menneskeheten eller transnasjonale korporasjoner? Vel, jeg ser ingen motsetning her!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...