Gå til innhold

Politisk kompass, hvor ligger du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Economic Left/Right: -2.62

Social Libertarian/Authoritarian: -6.97

 

 

Stemmer ikke så værst, men den putter meg nok noe lengre til venstre enn jeg kan si meg helt enig i. Ja, er for reguleringer og mener velferdsstaten er viktig, men er helt klart kapitalist og mener at et velregulert fritt marked kan løse mange problemer bedre enn det offentlige. Er venstremann :)

 

Forresten veldig morro å se at DLFere er så autoritære ;)

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar

Endelig tok jeg meg tid til å oppdatere bildet. Da skulle alle være med. gi beskjed om jeg har plassert dere helt på trynet.

 

Da var den oppdatert.

 

Jeg vil si at grunnen til at jeg som DLFer havner så høyt er fordi jeg er kristen, og har kristne verdier.

 

PS; litt autoritære folk hadde vært bra, så slipper vi å skvise alle sammen.

 

Forstår jeg deg rett når jeg sier at dine religiøse verdier i noen tilfeller er det motsatte av dine politiske verdier?

 

Ja, I motsetning til DLF vil jeg;

 

Ulovliggjøre abort.

Ikke akseptere homoseksuell adopsjon.

Jeg støtter kongehuset.

 

Det er vell de saken jeg kan tenke på akkurat nå.

Lenke til kommentar

Endelig tok jeg meg tid til å oppdatere bildet. Da skulle alle være med. gi beskjed om jeg har plassert dere helt på trynet.

 

Da var den oppdatert.

 

Jeg vil si at grunnen til at jeg som DLFer havner så høyt er fordi jeg er kristen, og har kristne verdier.

 

PS; litt autoritære folk hadde vært bra, så slipper vi å skvise alle sammen.

 

Forstår jeg deg rett når jeg sier at dine religiøse verdier i noen tilfeller er det motsatte av dine politiske verdier?

 

Ja, I motsetning til DLF vil jeg;

 

Ulovliggjøre abort.

Ikke akseptere homoseksuell adopsjon.

Jeg støtter kongehuset.

 

Det er vell de saken jeg kan tenke på akkurat nå.

 

Den eneste fordelen med kongehuset som jeg kommer på er at det gir den øverste lederen av landet i praksis, en lavere tittel. Om adopsjon mener jeg barnet nok har det best med en mor og en far, men samtidig tror jeg barnet har det bedre ved en slik adopsjon sammenlignet med alternativet til adopsjon, derfor er jeg for. Abort er jeg helt klart for.

 

Det er derimot mye med DLF jeg kan komme på som jeg er mot.

Lenke til kommentar

Den eneste fordelen med kongehuset som jeg kommer på er at det gir den øverste lederen av landet i praksis, en lavere tittel. Om adopsjon mener jeg barnet nok har det best med en mor og en far, men samtidig tror jeg barnet har det bedre ved en slik adopsjon sammenlignet med alternativet til adopsjon, derfor er jeg for. Abort er jeg helt klart for.

 

Det er derimot mye med DLF jeg kan komme på som jeg er mot.

 

Jeg forstår deg godt, det er vell forsåvidt bare kristne som ikke godtar abort. Jeg ser også en symbolsk fordel med kongehuset.

 

Ellers har jeg mange ting med DLF jeg er i mot selv, men som oftest er det mindre ting, som piratlover.

Lenke til kommentar

Det var et bra program på NRK3 i dag, om det med multinasjonale selskap. Går fortsatt, men går kanskje i reprise.

Fikk du med deg hovedpoenget av programmet? Selv er jeg dessverre en sterk motstander av NRK ettersom at det er en stats-eid kanal, og derfor er statens propaganda-organ nummer en, eller tre i dette tilfellet :tease:

Lenke til kommentar

Utrolig stilig å se at rødt er liberalt her på forumet.

 

Tror at det er en god del liberale i Rødt ;)

Det er bare testen som er dårlig og tester ikke autoritære tendenser ordentlig. F.eks. i Rødt så har de mange autoritære tendenser. De er f.eks.

 

1. Mot konsum av alkohol og ønsker flere restriksjoner

2. Ønsker restriksjoner på f.eks. når butikker kan være åpne.

3. Mot gambling

4. Lydrestirksjoner

5. Mot prostitusjon og også imot strippebarer og lignende. Noe som er lovelig i dag.

6. Mot liberalisering av cannabis.

7. Å fjerne alternative skoler, selv om de ikke koster mer enn offentlige skoler sånn at alle som vil kan gå på dem gratis.

 

Noen av dem, har også økonomiske motargumenter, men det påvirker oss forsatt sosialt og gjør Rødt til et mer autoritært parti. Dette blir ikke vist i testen særlig godt, fordi de fokuserer på kristendom, dødstraff og nasjonalisme.

Endret av Camlon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er veldig glad for Røykeloven. Egentlig handler den loven om de individuelle rettighetene til folk som arbeider på utesteder og også flertallet av gjestene. Hva de som røyker mener om saken bryr meg egentlig ikke fordi hensynet til meg som ikke-røyker er viktigere sammenlignet med hensynet til de som røyker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig stilig å se at rødt er liberalt her på forumet.

 

Tror at det er en god del liberale i Rødt ;)

Det er bare testen som er dårlig og tester ikke autoritære tendenser ordentlig. F.eks. i Rødt så har de mange autoritære tendenser. De er f.eks.

 

1. Mot konsum av alkohol og ønsker flere restriksjoner

2. Ønsker restriksjoner på f.eks. når butikker kan være åpne.

3. Mot gambling

4. Lydrestirksjoner

5. Mot prostitusjon og også imot strippebarer og lignende. Noe som er lovelig i dag.

6. Mot liberalisering av cannabis.

7. Å fjerne alternative skoler, selv om de ikke koster mer enn offentlige skoler sånn at alle som vil kan gå på dem gratis.

 

Noen av dem, har også økonomiske motargumenter, men det påvirker oss forsatt sosialt og gjør Rødt til et mer autoritært parti. Dette blir ikke vist i testen særlig godt, fordi de fokuserer på kristendom, dødstraff og nasjonalisme.

 

Du har nok rett i at Rødt har en del autoritære tendenser i partiprogrammet, men det finnes jo ulike tendenser innenfor partiet. Men de autoritære tendensene som finnes, kan jeg faktisk leve med, siden det ikke er mine "kjernesaker".

 

Men:

 

7. Å fjerne alternative skoler, selv om de ikke koster mer enn offentlige skoler sånn at alle som vil kan gå på dem gratis.

 

I Rødts arbeidsprogramm står det noe helt annet. Alternative skoleformer skal ikke fjernes, men integreres i det offentlige. I programmet står det følgende:

 

Den offentlige skolen skal ha rom for et mangfold av pedagogiske retninger. Det er ikke et mål at alle skoler skal være identiske, verken i arbeidsmåter eller i organisasjonsform. Med dette som bakgrunn er Rødt mot private skoler, også private livssynsskoler. Skoler som i dag drives på et alternativt pedagogisk grunnlag, kan fortsette å eksistere som fullfinansierte skoler innenfor de romslige rammene av et mangfoldig offentlig skolesystem.

 

Jeg tror det er få som blir med i et parti, fordi de er enige i alt som står i programmet. Rødt er det partiet som jeg kan identifisere meg mest med. Jeg har meldt meg inn i det litt idealistiske håpet om å bevege noe, og mener at det skal være debatt innenfor partiene.

 

Samtidig er Rødt et revolusjonært parti, og jeg ser poenget med en viss autoritet, før man begynner å gjøre staten mindre viktig. Men nå blir det kanskje litt mye, og det ville tatt alt for mye plass å forklare mitt politiske syn fra a til å.

 

Jeg mener at resultatet mitt ville vært lignende, selv om testen hadde flere og bedre spørsmål.

Endret av S1L
Lenke til kommentar

Utrolig stilig å se at rødt er liberalt her på forumet.

 

Tror at det er en god del liberale i Rødt ;)

Det er bare testen som er dårlig og tester ikke autoritære tendenser ordentlig. F.eks. i Rødt så har de mange autoritære tendenser. De er f.eks.

 

1. Mot konsum av alkohol og ønsker flere restriksjoner

2. Ønsker restriksjoner på f.eks. når butikker kan være åpne.

3. Mot gambling

4. Lydrestirksjoner

5. Mot prostitusjon og også imot strippebarer og lignende. Noe som er lovelig i dag.

6. Mot liberalisering av cannabis.

7. Å fjerne alternative skoler, selv om de ikke koster mer enn offentlige skoler sånn at alle som vil kan gå på dem gratis.

 

Noen av dem, har også økonomiske motargumenter, men det påvirker oss forsatt sosialt og gjør Rødt til et mer autoritært parti. Dette blir ikke vist i testen særlig godt, fordi de fokuserer på kristendom, dødstraff og nasjonalisme.

Helt sant det du påpeker, men det er også en kunstig 4-akse inndeling som bidrar til at rødt kan virke "liberalt"

 

Jeg syns det virker mye mer tydelig å dele partier inn i hvor mange beslutninger som skal tas sentralt, og hvor mye som overlates til la-det-skure/periferien. Dette gjelder ikke kun økonomi, og derfor påvirker det ikke bare en høyre/venstre-inndeling på en økonomisk akse. Du har f.eks lover som regulerer hva slags arktitektur du får lov til å bygge, et stort regelverk som regulerer hus, lover for hvem som skal stå ansvarlig, osv. Du har lover for hvem som får lov til å gi råd om helse, hvem som får lov til å kjøpe og skrive resepter på medisiner. Du har lover for hvem som skal få gå på hva slags type skole, og hva barn skal lære. Hvis du betrakter slike parametere, så er ikke Rødt super-liberalistisk akkurat. Da er rødt kjempe-autoritært. Hele partiet Rødt bygger på at mennesker først må overbevise en byråkrat eller politiker om å få lov til å gjøre noe nytt og smart. Det gjør samfunnet ultra-konservativt, i den latinske betydningen av ordet (bevare). Det er ikke noe som er så konservativt som sentralistisk politikk. Revolusjon finner sted når individer får bruke kreativiteten sin fritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg må seie meg nøgd med dette. Koordinatane mine vart:

 

Economic Left/Right: -6.38

Social Libertarian/Authoritarian: -0.51

 

politikk.jpg

 

Kunne kanskje vore litt meir autoritær, då eg er godt nøgd med at staten har kontroll på kva som blir gjort i samfunnet, og meiner at fridom til å gjere kva ein vil, til tider går altfor langt, og blir utnytta til det ytterste / misbrukt (t.d. ved ytringsfridom).

 

Slik norsk politikk er i dag, stemmer eg Senterpartiet. Det forutset likevel at situasjonen er som no, at SP samarbeidar med SV, altså mot venstre. Den dagen SP planlegg regjering med Venstre og KrF, må eg tenkje på nytt (trass i at eg er kristen).

Lenke til kommentar

 

Helt sant det du påpeker, men det er også en kunstig 4-akse inndeling som bidrar til at rødt kan virke "liberalt"

 

Jeg syns det virker mye mer tydelig å dele partier inn i hvor mange beslutninger som skal tas sentralt, og hvor mye som overlates til la-det-skure/periferien. Dette gjelder ikke kun økonomi, og derfor påvirker det ikke bare en høyre/venstre-inndeling på en økonomisk akse. Du har f.eks lover som regulerer hva slags arktitektur du får lov til å bygge, et stort regelverk som regulerer hus, lover for hvem som skal stå ansvarlig, osv. Du har lover for hvem som får lov til å gi råd om helse, hvem som får lov til å kjøpe og skrive resepter på medisiner. Du har lover for hvem som skal få gå på hva slags type skole, og hva barn skal lære. Hvis du betrakter slike parametere, så er ikke Rødt super-liberalistisk akkurat. Da er rødt kjempe-autoritært. Hele partiet Rødt bygger på at mennesker først må overbevise en byråkrat eller politiker om å få lov til å gjøre noe nytt og smart. Det gjør samfunnet ultra-konservativt, i den latinske betydningen av ordet (bevare). Det er ikke noe som er så konservativt som sentralistisk politikk. Revolusjon finner sted når individer får bruke kreativiteten sin fritt.

 

Nå er det vel også litt vanskelig å si hva som er autoritær og hva som faktisk fremmer borgernes frihet i visse saker. Minoriteter skal selvsagt beskyttes, og her mener jeg at f.eks. universell utforming bør kreves for nygbygninger, spesielt når hensikten er å leie dem ut. Det virker kanskje autoritært, men så fremmer det også friheten i den forstand at alle har friheten å velge bosted. Det samme gjelder skole og utdanning. Hvis vi kravene i Trondheim og Kristiansand varierer for sterkt, får folk som vil flytte fra det ene til det andre stedet, problemer med å fatte fot. Noen ting må bare styres sentralisert for å fremme borgernes frihet.

 

Når det gjelder ting som hva slags arkitektur som skal bygges, er det selvfølgelig tullete å styre det fra et sted. Mer variasjon og lokale ulikheter kan bare være en fordel for kulturarven og muligens også styrke turismen.

 

Men jeg tror at den diskusjonen går litt langt nå, og vi bør kanskje starte en ny tråd om hvor autoritær staten skal være.

 

Jeg mener at vi aldri kan avskaffe hele staten. Visse ting må styres sentralt, men det skal i hovedsak være økonomien, velferdsgoder og det som virkelig er nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...