Gå til innhold

Politisk kompass, hvor ligger du?


Anbefalte innlegg

Utrolig stilig å se at rødt er liberalt her på forumet.

 

Tror at det er en god del liberale i Rødt ;)

Det er bare testen som er dårlig og tester ikke autoritære tendenser ordentlig. F.eks. i Rødt så har de mange autoritære tendenser. De er f.eks.

 

1. Mot konsum av alkohol og ønsker flere restriksjoner

2. Ønsker restriksjoner på f.eks. når butikker kan være åpne.

3. Mot gambling

4. Lydrestirksjoner

5. Mot prostitusjon og også imot strippebarer og lignende. Noe som er lovelig i dag.

6. Mot liberalisering av cannabis.

7. Å fjerne alternative skoler, selv om de ikke koster mer enn offentlige skoler sånn at alle som vil kan gå på dem gratis.

 

Noen av dem, har også økonomiske motargumenter, men det påvirker oss forsatt sosialt og gjør Rødt til et mer autoritært parti. Dette blir ikke vist i testen særlig godt, fordi de fokuserer på kristendom, dødstraff og nasjonalisme.

Helt sant det du påpeker, men det er også en kunstig 4-akse inndeling som bidrar til at rødt kan virke "liberalt"

 

Jeg syns det virker mye mer tydelig å dele partier inn i hvor mange beslutninger som skal tas sentralt, og hvor mye som overlates til la-det-skure/periferien. Dette gjelder ikke kun økonomi, og derfor påvirker det ikke bare en høyre/venstre-inndeling på en økonomisk akse. Du har f.eks lover som regulerer hva slags arktitektur du får lov til å bygge, et stort regelverk som regulerer hus, lover for hvem som skal stå ansvarlig, osv. Du har lover for hvem som får lov til å gi råd om helse, hvem som får lov til å kjøpe og skrive resepter på medisiner. Du har lover for hvem som skal få gå på hva slags type skole, og hva barn skal lære. Hvis du betrakter slike parametere, så er ikke Rødt super-liberalistisk akkurat. Da er rødt kjempe-autoritært. Hele partiet Rødt bygger på at mennesker først må overbevise en byråkrat eller politiker om å få lov til å gjøre noe nytt og smart. Det gjør samfunnet ultra-konservativt, i den latinske betydningen av ordet (bevare). Det er ikke noe som er så konservativt som sentralistisk politikk. Revolusjon finner sted når individer får bruke kreativiteten sin fritt.

Jeg har tidligere forklart politikken med 4 parametere og syens disse parameterene forklarer politikken ganske godt. Det er

Økonomisk frihet: Kommunistisk 1 <-----------> 10 liberalistisk

Sosial Frihet: liberal 1 <-----------> 10 Autoritær

Likhetsprinsippet: Alle skal være prikk like 1 <-----------> 10 Vi ønsker store forskjeller

Kollektivistisk ansvar 1 <--> 10 individuelt ansvar

 

Så da blir de forskjellige partiene (etter min mening)

Rødt: 2, 6, 2, 1.5

SV: 2.5, 5, 2.5, 2

AP: 3.5, 4.5, 3, 2.5

KRF: 4, 6, 3.5, 3

Venstre: 4.5, 3, 3, 3

Høyre: 5, 3.5, 4.5, 4

FRP: 4.5, 4, 5, 5

 

Mens Norge er

4, 4, 3, 3

 

Og USA er

6, 6, 6, 7

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SP mangler.

 

Det med sosial vs økonomisk frihet, at den sosiale friheten er høyere her, samtidig som den økonomiske friheten er lavere sammenlignet med USA, føler jeg går litt imot Milton Friedman sier om hvordan sosial frihet følger økonomisk frihet. Jeg tror det er nødvendig å revurdere hvor høy den økonomiske friheten egentlig er i USA. Det er også spesielt syns jeg at det skal være større økonomisk frihet med høyre enn med FRP, samtidig som det kollektive ansvaret skal være betydelig mindre med FRP, det går ikke opp. Jeg lurer på hvordan det skal være mulig få få til i praksis. Jeg er også skeptisk til rangeringen av V sammenlignet med de andre partiene, spesielt KRF på likhetsprinsippet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er nesten overraskende hvordan omtrent 1/3 ikke hører til noe parti. Selv hadde jeg forventet at minst 80-90% skulle tilhøre et parti.

Selv om jeg ikke er aktiv i et parti så veit jeg hva jeg pleier å stemme. Jeg bare velger å benytte meg av min rett til ikke å fortelle det.
Lenke til kommentar

Det er nesten overraskende hvordan omtrent 1/3 ikke hører til noe parti. Selv hadde jeg forventet at minst 80-90% skulle tilhøre et parti.

Selv om jeg ikke er aktiv i et parti så veit jeg hva jeg pleier å stemme. Jeg bare velger å benytte meg av min rett til ikke å fortelle det.

Ah, tenkte ikke over at mennesker muligens vil forbli anonyme. Beklager.

Lenke til kommentar

Det er nesten overraskende hvordan omtrent 1/3 ikke hører til noe parti. Selv hadde jeg forventet at minst 80-90% skulle tilhøre et parti.

 

Hvorfor skal man ville tilhøre et parti når hvert eneste parti i Norge er noen helvetes idioter?

 

Idiot som ikke vet hva man vil = Høyresiden.

Ulogisk, rasistisk og diskriminerende idiot = Venstresiden

Hippie = De grønne

Rett og slett dum = Abortmotstanderne

Nazist = Norgespatriotene

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nesten overraskende hvordan omtrent 1/3 ikke hører til noe parti. Selv hadde jeg forventet at minst 80-90% skulle tilhøre et parti.

 

Hvorfor skal man ville tilhøre et parti når hvert eneste parti i Norge er noen helvetes idioter?

 

Idiot som ikke vet hva man vil = Høyresiden.

Ulogisk, rasistisk og diskriminerende idiot = Venstresiden

Hippie = De grønne

Rett og slett dum = Abortmotstanderne

Nazist = Norgespatriotene

 

Jeg passer inn i alle de kategoriene :)

Lenke til kommentar

Det er nesten overraskende hvordan omtrent 1/3 ikke hører til noe parti. Selv hadde jeg forventet at minst 80-90% skulle tilhøre et parti.

 

Hvorfor skal man ville tilhøre et parti når hvert eneste parti i Norge er noen helvetes idioter?

 

Idiot som ikke vet hva man vil = Høyresiden.

Ulogisk, rasistisk og diskriminerende idiot = Venstresiden

Hippie = De grønne

Rett og slett dum = Abortmotstanderne

Nazist = Norgespatriotene

 

Jeg passer inn i alle de kategoriene :)

Tøøøft, jeg visste ikke at FRP var på venstresiden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...