Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

BadCat skrev (Akkurat nå):

Jeg blir ikke yngre, men jeg velger å tro at jeg har de beste årene foran meg og ikke bak meg.

Ja, det er fornuftig å si at du håper på god helse i alderdommen. Å skrive: "Vi har nærmest fått IT inn med morsmelken, så frykt ikke fremtiden", er en smule for selvsikkert. For ingen kan garantere at de får det bra i alderdommen. Som sagt, en kan håpe på det. Og en skal heller ikke gå ut fra at alle eldre har god helse. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du blander oss litt der Budeia, ja. Du siterte meg og ikke Badcat. Fort gjort. 

Men, ja, tilbake til tematikken: jeg er selvsikker på fremtiden ja, men så er jeg også en teknologioptimist :)

Forøvrig prater jeg om hvordan ting er nå, og at det viktig at vi ikke sykeliggjør og stakkarsliggjør alle eldre. Du har alt fra de som er skrøpelige til er fysisk og kognitivt oppegående til siste dag, men slik enkelte lokale SV-politikere prater om hvor skrøpelige alle eldre er skulle man tro at dommedag nærmet seg,  I tillegg er det viktig å anerkjenne det miljømessige aspektet, nemlig at samfunnet bør og kan utformes slik at eldre holder seg friske og funksjonelle lengst mulig. 

Alderisme er en jeg forkjemper for å bekjempe. Ser folk som prater til eldre som at de er barn og umyndiggjort, enda de er fullt kognitivt oppegående. Det er ganske respektløst og uverdig måte å behandle voksne mennesker på. 

Endret av GiaMahan
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (8 minutter siden):

Du siterte meg og ikke Badcat. Fort gjort.

Var klar over det, men tenkte det gikk klart fram av sammenhengen. Siden det nettopp var skrevet. Selv om du syntes det var et morsomt tema å diskutere, syns ikke jeg det er et spesielt morsomt tema. Det får meg heller til å se rødt at noen ikke forstår at det er folk der ute med spesielle behov. Husk lærerstudenter lærer om spesialpedagogikk, andre studier lærer om spesielle brukere. Og om eldre. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (8 minutter siden):

Var klar over det, men tenkte det gikk klart fram av sammenhengen. Siden det nettopp var skrevet. Selv om du syntes det var et morsomt tema å diskutere, syns ikke jeg det er et spesielt morsomt tema. Det får meg heller til å se rødt at noen ikke forstår at det er folk der ute med spesielle behov. Husk lærerstudenter lærer om spesialpedagogikk, andre studier lærer om spesielle brukere. Og om eldre. 

Jeg skrev at det var morsomt at tematikken fortsatt diskuteres, ikke at temaet i seg selv hva morsomt. Og morsomt betyr ikke nødvendigvis morsomt i ordet rette forstand, mer som interessant. 

Tror nok jeg, i større grad enn andre skjønner at det er folk ute med spesielle behov i og med min helsefaglige bakgrunn, men jeg problematiserer generaliseringen over eldre. 

Endret av GiaMahan
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (21 minutter siden):

Ser folk som prater til eldre som at de er barn og umyndiggjort, enda de er fullt kognitivt oppegående. Det er ganske respektløst og uverdig måte å behandle voksne mennesker på. 

Det at mange helsearbeidere og hjemmehjelper snakker til eldre på den samme (litt nedlatende) måten, er ikke det samme temaet som at alle eldre skal påtvinges ny teknologi. Og måtte skaffe pass for å vise det i banken, o.l. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (10 minutter siden):

Det at mange helsearbeidere og hjemmehjelper snakker til eldre på den samme (litt nedlatende) måten, er ikke det samme temaet som at alle eldre skal påtvinges ny teknologi. Og måtte skaffe pass for å vise det i banken, o.l. 

Jo, det er akkurat det er. Jeg problematiserer alderisme. Alderisme er begge delene, og alderisme omfatter holdninger vedrørende  unge som eldre mennesker. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De eldste påtvinges ikke teknologi. De eldste var i sin beste alder eller yngre enn det da teknologien kom. Det er de unge som påtvinges teknologien da den allerede var der da de ble født og at de ikke har et valg til å velge noe annet da de ikke kjenner til et alternativ.

De eldste fant opp teknologien eller tilpasset den sine behov. De unge er bare født inn i dette.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (1 minutt siden):

alderisme omfatter holdninger vedrørende  unge som eldre mennesker. 

Og da mener du det er greit å påtvinge dem noe de ikke vil ha eller klarer å bruke? Nei, dette er provoserende. Når jeg gjentar at en del eldre har skjelvende hender, er det som du velger å overse det.

Lenke til kommentar

Det er ingen ting av den teknologi som vi bruker i dag som er ny. Alt er gjentatte forbedringer av gammel teknologi. Det har tatt over hundre år for elbilen å nå dagens form. Folk tror SSD-er er relativt nytt men det var SSD-er for 30 år siden også. Folk som er 83 år nå var 20 det året VISA kom Så kom det ikke til Norge før noen år senere, men de har likevel hatt 45 år på seg til å ta i bruk betalingskort. Man kan ikke skylde på alder hvis man ikke har tatt til seg noe i løpet av livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 minutter siden):

Man kan ikke skylde på alder hvis man ikke har tatt til seg noe i løpet av livet.

Klart at alle oppfinnelser har hatt en utvikling, men minibanker kom vel ikke før lenge etter VISA-kortet. Hvis kortet kom for nærmere 60 år siden. Mobiltelefoner har også hatt en utvikling, der tekstmeldingene begynte på 90-tallet. Og i dag er det touch-telefon og en mengde apper. 

Forskjellen er at det aldri var en tvang å ha TV. Og nå er det blitt en tvang i flere sammenhenger å ha en touch-telefon med bestemte apper. 

Og som sagt, evnen til å bruke ting en har brukt før kan også reduseres av skjelvende hender hos eldre. (Dere har visst begrenset evne til å lese det, men...)

Lenke til kommentar

Du er for ung til å være et tidsvitne for hva som var vanlig for dagens 80 og 90-åringer å gjøre på 1970-tallet og 1980-tallet. I stedet generaliserer du og later som om teknologi er ny når den ikke er det.

Det du sier er at enten så har eldre mennesker ikke lært seg å bruke noe , eller så har de mistet evnen til å bruke det. Uansett så er eldre hjelpeløse.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 minutter siden):

Du er for ung til å være et tidsvitne for hva som var vanlig for dagens 80 og 90-åringer å gjøre på 1970-tallet og 1980-tallet.

Jeg er nok eldre enn deg... og vet at sjekk ble brukt som betalingsmåte. Og bankgiro. Lenge kunne man levere bankgiroene i banken, og stemple dem selv. Minibank tror jeg ikke kom før på 90-tallet. Ikke helt sikker på den, siden jeg var et barn på 80-tallet. Men tror minibank og kortterminaler i butikker er relativt nytt (90-tallet). 

Lenke til kommentar

Betalingsterminaler kom i 1972. Tidlig på 80-tallet ble det mulig å betale med kort på bensinstasjoner. I 1983 var det vanlig med reklame for kortbetaling i aviser og blader. Minibank kom på slutten av 70-tallet og ble bygd ut i løpet av 80-tallet. Du har rett i at betaling i forretninger ble vanlig i starten av 90-tallet.

Poenget er at man ikke skal generalisere eller avskrive gamle mennesker på grunn av alder. Enten er du enig eller så er du det ikke.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (6 minutter siden):

Betalingsterminaler kom i 1972.

Men hva med argumentet at jeg ikke ønsker å betale med en app, selv om jeg har flyttet på noen gelefigurer i en app på Facebook?

Det blir som å si at hvis noen klarte å skru på Barne-TV, er de deretter nødt til å betale regninger gjennom TVen. Men det er veldig sent på natt. Så får du heller få det siste ordet i natt. Men vær sikker, jeg kommer igjen i morgen (hvis jeg har den nåde å våkne opp i morgen). 

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (29 minutter siden):

Ai ai, den er lei, men tror neste måned blir bedre. 🤞

Her ble strømpris noe mer enn forventet også, 320. Estimert pris var rundt 110. 45 kvm leilighet

Straffer seg å ha dårlig isolert leilighet ... kanskje styret i borettslaget får ut fingern til å skifte de tretti år gamle vinduene snart? Aldri så galt at det ikke er godt for noe, si!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...